Jura Giga x7 wilt spontaan niet meer aan. Zekering is bekeken en was niets mis mee en daarbij ben ik tot een conclusie gekomen dat het een printplaat probleem is.
Transformators zijn volgens mij ook goed, want ik meet 330v als ik de multimeter op DC zet op CP2B en CP2A. Er komt dus stroom op de printplaat maar vanaf dat moment weet ik het niet meer.
- CP3A geen kabel breuk.
- Fuse zijn goed.
Iemand enige idee hoe ik het probleem kan opsporen.
Hierbij een volledige diagram.
Wiring diagram giga x7
https://www.jura-parts.com/v/vspfiles/diagrams/Jura%20GIGA%20X7%20Wiri…
Alvast bedankt.
Roland11
Golden Member
Meet om te beginnen de primaire en secundaire spanningen van beide trafo's, niet op DC maar op AC bereik...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bedoel je 230vac?
Volgens het schema moet RY3 eerst gesloten worden vooraleer de trafo's spanning krijgen. Zit er geen klein smps voedinkje op de print voor de stand by?
[Bericht gewijzigd door EricN op (82%)]
Nu even eerste stap primaire en secundaire spanning van beide trafo's te meten. Met behulp van Youtube
...
Van de transformator (zie bijlage) het volgende gemeten met Ohm.
- primair (zwart + zwart) = 66.85 ohm
Primair met secundair oneindig (0.0)
- Secundair =
wit + wit = 1,93 ohm
groen + groen = gelijk (klein verschil)
zwart + zwart = gelijk (klein verschil)
Maar secundair met andere kleuren van secundaire rij geen 0,0? is dat normaal?
Nu ga ik de het nog testen met spanning erop.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 5 november 2023 12:40:23 schreef Koffiemachine:
Nu ga ik de het nog testen met spanning erop.
Even voor de zekerheid, je gaat toch geen weerstand meten met de spanning erop hoop ik.
Jou schema is van een 110V/60Hz apparaat
Transfomator 1
AC gemeten met spanning erop.
- zwart + zwart = 17,6v (diagram staat 15,5 vac of 10,7 vac niet duidelijk)
- groen + groen = 32v (diagram staat 20 vac)
- wit + wit = 24,6v (diagram staat 10,7 vac of 15,5 vac niet duidelijk)
Transfomator 2
Primair = 57,97 Ohm
Secundair = 0,62 Ohm
AC secundair met spanning erop = 12,3v
EricN
Op 5 november 2023 17:04:00 schreef EricN:
Maar hoe zit het met het main pcb voedinkje?Nogmaals, de trafo's staan achter het main relais.
Met trafo's staan achter main relais bedoel je de RY3?
main PCB moet ik nog even bekijken hoe het werkt. Want bij main PCB cm6d, komt wel stroom.
EricN
Idd RY3.
Haal het pcb eruit en maak van voor en achterzijde foto's. Dat werkt hier wat vlotter om aan te geven.
De stand by schakelaar (apart pcb met led en 3draad) zit op het main pcb verbonden. Er moet dus een extra voeding zijn of de schakelaar by passed de RY3.
[Bericht gewijzigd door EricN op (41%)]
Hierbij foto van de printplaat de Power PCB en Main PCB.
- Bij de power PCB heb ik de RY3 (relay) omcirkeld. Moet nog even uitzoeken hoe ik die het beste kan testen.
EricN
Lijkt op een mkt voeding. C1 en C2 uitsolderen (op de print niet meetbaar)(met capaciteitsmeter)en eens nameten. De grijze hebben een slechtere reputatie dan de blauwe.
Welke spanning krijg je over C4.? (dcv)
Je behoort daar ergens 48v te meten. Er kan ook wat in sluiting liggen. Een ic of een zener.
Spanningsloos, welke ohmse waarde meet je over c4?
En C12?(dcv) Memory/gold cap.
Kun je eens kijken naar de rode zone. Lijkt bruine afzetting/corrosie?
Rechts achter het relais zit precies ook een elco (iets zoals c4)? Ook spanning en weerstand over meten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]
Op 5 november 2023 21:45:14 schreef EricN:
Lijkt op een mkt voeding. C1 en C2 uitsolderen (op de print niet meetbaar)(met capaciteitsmeter)en eens nameten. De grijze hebben een slechtere reputatie dan de blauwe.Welke spanning krijg je over C4.? (dcv)
Je behoort daar ergens 48v te meten. Er kan ook wat in sluiting liggen. Een ic of een zener.
En C12?(dcv) Memory/gold cap.Kun je eens kijken naar de rode zone. Lijkt bruine afzetting/corrosie?
Thanks, rode zone is brandschoon (is reflectie).
Als ik deze week tijd heb na werk dan kan ik de overige testen uitvoeren.
Lijkt op een mkt voeding. C1 en C2 uitsolderen (op de print niet meetbaar)(met capaciteitsmeter)en eens nameten. De grijze hebben een slechtere reputatie dan de blauwe.Welke spanning krijg je over C4.? (dcv)
En C12?(dcv) Memory/gold cap.Kun je eens kijken naar de rode zone. Lijkt bruine afzetting/corrosie?
Rechts achter het relais zit precies ook een elco (iets zoals c4)? Ook spanning en weerstand over meten.
Dag Eric,
Ik heb mijn multimeter (digitale) op dc gezet en krijg de volgende waardes.
- c4 krijgt ik 332 dc volt.
- c4 ohm 55
c12: ik krijg een waarde van 820 dcv (met en zonder spanning??)
Volgens mij klopt er iets niet.
EricN
Je moet de auto range ook in het oog houden. Is het 55 kohm of ohm? Want ohm is onmogelijk. Dan zou ik dat tot hier zien branden 
Die 820 zal mV zijn. Dus 0,82v
C4 is een 100v model dus dat zal dan ook geen 312v zijn. Mss 0,32. Dan kan de 55ohm wel. Veel te laag ohms. Iets in sluiting.
[Bericht gewijzigd door EricN op (28%)]
Als je C4 met 332V in Ohm stand hebt gemeten gaat dat niet gezond zijn geweest voor het toestel. Geen wonder dat die onmogelijke waardes aangeeft bij een volgende meting.
Kun je eens kijken naar de rode zone. Lijkt bruine afzetting/corrosie?
Of https://www.circuitsonline.net/forum/view/163431 , maar dan met een onderbreking ipv een geleiding.
Op 12 november 2023 11:00:23 schreef EricN:
Je moet de auto range ook in het oog houden. Is het 55 kohm of ohm? Want ohm is onmogelijk. Dan zou ik dat tot hier zien brandenDie 820 zal mV zijn. Dus 0,82v
C4 is een 100v model dus dat zal dan ook geen 312v zijn. Mss 0,32. Dan kan de 55ohm wel. Veel te laag ohms. Iets in sluiting.
Je hebt gelijk het is mv..
Zie afbeelding wat mijn multimeter aangeeft met ohm.. Normaal zie je een M er naast.
Op 12 november 2023 11:11:15 schreef jerome:
[...]
Of https://www.circuitsonline.net/forum/view/163431 , maar dan met een onderbreking ipv een geleiding.
Dat is de volgende stap om de relais te vervangen.
EricN
55ohm (spaaningsloos!) Over een 100v elco is veel te laag. Als er 55v behoort oover te staan is het 1A en dus 55w vermogen. Niet de bedoeling daar. Dus de sluiting uitzoeken.
Op 12 november 2023 11:51:24 schreef EricN:
55ohm (spaaningsloos!) Over een 100v elco is veel te laag. Als er 55v behoort oover te staan is het 1A en dus 55w vermogen. Niet de bedoeling daar. Dus de sluiting uitzoeken.
Bij de volgende twee componenten (geel cirkel) krijg ik waarde 0 (piep) bij continuïteit meting. Is dat de bedoeling?
EricN
Nee. Zeker niet. Dat is een zener diode. Als die stuk gaan is dat gewoonlijk in sluiting. Even los solderen en uit de print meten. Wel de stroom NIET meer opzetten. Dit component verhindert overspanning dus als je zonder zener de boel opstart is het einde oefening.
Als je dan toch aan het los solderen bent....C1 en C2 niet vergeten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
Op 12 november 2023 14:04:47 schreef EricN:
Nee. Zeker niet. Dat is een zener diode. Als die stuk gaan is dat gewoonlijk in sluiting. Even los solderen en uit de print meten. Wel de stroom NIET meer opzetten. Dit component verhindert overspanning dus als je zonder zener de boel opstart is het einde oefening.Als je dan toch aan het los solderen bent....C1 en C2 niet vergeten.
Ik heb de diode (zener) uit de printplaat gehaald en beide dioden zijn defect. Ik krijg nog steeds een piep bij de continuïteit meting als ik de diode apart meet. En op de printplaat waar de diode zaten niet meer.
Zal ik de c1 en c2 ook los solderen en meten? En wat kan de boosdoener zijn dat beide diodes defect zijn?
Volgende heb ik nu in mijn lijstje staan:
- Diode 1N4758A (kleine bruine)
- 1 kΩ ±10% (K) moet kijken hoe die heet (bruin, zwart, rood, zilver)
Of zal ik ook de elco's vervangen?
EricN
Dat is geen weerstand maar een spoel. Koperdraad. Dat behoort laagohmig te zijn. Staat ook L1 bij. De diodes mogen niet kortgesloten zijn.
Roland11
Golden Member
Meet de 'defecte' diodes eens door op de diode-meetstand van je meter.
Als je een diode hebt met een lage spanningsval, dan wil je meter nog wel eens gaan 'piepen' als je ze doormeet op de manier die jij doet, ook al zijn ze goed (of draai de draden eens om, piept hij dan nog?). Omdat je op de print over de spoel hebt gemeten, is het niet vreemd als je denkt dat je sluiting meet op de print.
..