Hallo,

In een verdeelbord zijn de beveiligingen geselecteerd op de maximaal te verwachten kortsluitstroom. Geld dit ook voor de differentieelschakelaar of differentieelautomaat? Volgens mij niet omdat de onderbrekingsfunctie de taak is van de vermogensautomaat. (niet huishoudelijke installatie)
Wat is jullie mening?
vb:

Icu aan bord 15kA

hoofdbeveiliging(36kA)------->diff(6kA)->automaat(10kA)----------------->verbruiker

(automaat heeft industriële norm 15kA, of filiatie
stroomopwaarts)

We hebben het in deze situatie over een differentieelautomaat, een differentieelschakelaar heeft 'geen' aantoonbaar ultiem onderbrekingsvermogen volgen de productspecificaties.
Over de volgorde van de opstelling diff-automaat of automaat-diff zijn jullie meningen ook welkom.

Een aardlekschakelaar of differentieelschakelaar heeft als functie af te schakelen bij geringe (aard) foutstromen. En dus NIET voor beveiligingen bij kortsluiting.
Een aardlekschakelaar dient dus altijd gebruikt te worden met een kortsluitbeveiliging, dat kan een automaat zijn, maar ook zekeringen.
Een aardlekschakelaar mag maar een beperkte nominaalstroom doorlaten, 25, 50, 63 A etc.
Het beste is vanaf de voedende zijde gezien eerste de kortsluitbeveiliging te plaatsen en dan de aardlekbeveiliging.
Andersom mag ook, en vind vaak plaats als er na de aardlekschakelaar een verdeling (meerdere groepen) plaats vind.

ik ben volledig akkoord met jouw uitleg. De vraag is dan ook: Is het kortsluitvermogen van belang voor een differentieelautomaat/differentieelschakelaar?
Volgens het AREI dient het kortsluitvermogen van een differentieelinrichting te voldoen aan de maximale kortsluitstroom gemeten op de plaats van deze inrichting... Maar ik stel me hier vragen bij

differentieelinrichting

dan zou je dus precies moeten weten wat dat inhoud.
Ik kan me voorstellen dat het inhoud een aardlekautomaat of aardlekschakelaar + zekering of automaat. Dus niet enkel een aardlekschakelaar maar het geheel.

differentieelinrichting, is dat niet verdeelinrichting? idd hebben aardlekschakelaars geen opgegeven waarde in kA, maar de maximale nominale stroom is geldend. uiteraard is dat niet bij een aardlekautomaat, daar heb je wel de kA waarde opstaan..

betreffende de term 'differentieelinrichting'
ik citeer enkel uit het arei.
alsook ben ik op de hoogte van het verschil tussen een aardlekschakelaar en een aardlekautommat.
De vraag is dus nogmaals:
"Is het kortsluitvermogen van belang voor een differentieelautomaat/differentieelschakelaar?"
Ik ga mijn vraag anders stellen:
Mag een elektrische installatie afgekeurd worden als (enkel!) het kortsluitvermogen van de differentieel(inrichting, laten we stellen dat 'inrichting' slaat op een differentieel'schakelaar' of een differentieel'automaat) ontoereikend is tov van het berekende kortsluitvermogen van het verdeelbord.
We weten dat een differentieelschakelaar geen maximaal onderbrekingsvermogen kent zoals bij een differentieelautomaat wel het geval is maar dit is deels naast de kwestie.
Stel dat ik een installatietester neem en ik bepaal de maximale kortsluitstroom in het bord op 12kA, de hoofdbeveiliging in dat bord kan 22kA onderbreken dus dat ik in orde. Maar na mijn hoofdautomaat staat een differentieel(inrichting ;)) van 6kA, ongeacht de de nominale stroom enz.. het gaat mij hier om het maximale onderbrekingsvermogen. Dus: Mag die differentieelautomaat blijven staan in dat bord?
Volgens het arei niet maar dat slaat nergens op want indien ik een differentieelschakelaar zou plaatsen zou het kortsluitvermogen niet eens een parameter zijn naar conformiteit

Gezien het taalgebruik en dat ook het AREI voorbijkomt, gaat dit over B.
Dan is de kans dat het over een installatie gaat met een TN aardsysteem gering. ;)
Mocht het wel over een TN systeem gaan, is het interessant te weten wat het vermogen van de voedende trafo is.
Gaat het over een TT systeem, is het interessant te weten hoe groot de aardverspreidingsweerstand is. Nog beter: wat is de circuitweerstand trafo-fase-installatie-beschermingsgeleider-aarscheidertje-aardlus/aardpen-trafo?

Volens mij hebben aardlekschakelaars wel degelijk een max afschakelwaarde.
In mijn installatie staat de waarde er gewoon op (geen kA maar 10000 A).
Zie bijgevoegd datablad van willekeurige als.

Gr F_S

paint is beperkt maar ik hoop dt ik wat duidelijker ben met deze 'tekening'

@F_S: dat is ook zo, maar is deze afschakelwaarde in zowel differentieelautomaat(deze kan variëren in afschakelwaarde) of differentieelschakelaar van bepalend qua conformiteit als de eventuele maximale kortsluitstroom wordt opgevangen door een automaat stroomopwaarts.

@ mvdk: Mijn kabelberekeningsoftware bevat geen filiatietabellen met differentieels. Maar volgens mij is het ook totaal niet nodig dat een differentieel moet voldoen aan een bepaald kortsluitvermogen in deze situatie.
Maar volgens het arei dus wel... waanzin denk ik dan

[Bericht gewijzigd door zinojudy op (11%)]

betreffende de term 'differentieelinrichting'
ik citeer enkel uit het arei.

Ja dat snap ik maar daar staat dan toch ook wat een differentieelinrichting nu precies betekend. JE steld een vraag aan ons terwijl je dat niet eens exact weet en het is nog erg belangrijk om dat wel precies te weten.

Ik denk dat differentieelinrichting altijd een aardlekschakelaar + zekering of aardlekschakelaar + zekeringautomaat is en niet enkel een aardlekschakelaar.

Volgens mij ook want bij een sluiting naar de aarde waarop de aardlekschakelaar ook aanspreekt loopt er toch ook een hoge kortsluitstroom en als de aardlekschakelaar net even iets sneller is dan de automaat dan moet die toch echt dat kortsluitvermogen kunnen afschakelen.

We weten dat een differentieelschakelaar geen maximaal onderbrekingsvermogen kent

Hoe zeker ben je daarvan?
Als ik zelf een aantal aardlekschakelaars op zoek dan zie ik bij de meeste wel de kortsluitstroom staan. Alleen bij die Chinese troep van emat en Chint zie ik het dan weer vaak niet erbij staan.

De automaat stroom opwaarts zorgt er sowiso voor dat de max. kortsluitstroom er na een stuk lager is ,hoeveel weet ik even niet.
Verder heb ik "filliatie" even opgezocht maar ik weet niet wat je daarmee bedoelt :)

Gr.F_S

je hebt gelijk.

en als de aardlekschakelaar net even iets sneller is dan de automaat

wat bedoel je hier precies mee?

Verder heb ik "filliatie" even opgezocht maar ik weet niet wat je daarmee bedoelt

De automaat stroom opwaarts zorgt er sowiso voor dat de max. kortsluitstroom er na een stuk lager is

@f_s ik vind mijn info enkel via het internet dus ik weet niet of 'filiatie' wel de juiste term is ;)

Je moet kijken naar de kapstroom van de opwaartse automaat die bepaalt waaraan de spullen hierna aan waarde moeten voldoen.

Gr.F_S

Volgens mij ook want bij een sluiting naar de aarde waarop de aardlekschakelaar ook aanspreekt loopt er toch ook een hoge kortsluitstroom en als de aardlekschakelaar net even iets sneller is dan de automaat dan moet die toch echt dat kortsluitvermogen kunnen afschakelen.

Ik volg de redenering maar hoe kunnen we weten dat de de automaat stroomopwaarts niet eerder aangesproken wordt?

@ f_s ok, maar is dat ook zo voor een differentieel of enkel voor automaten?
ik kan bv door tabellen van een fabrikant aantonen dat het het kortsluitvermogen van een automaat stroomafwaarts lager mag zijn dan het kortsluitvermogen van een automaat stroomopwaarts, maar ik vind geen tabellen waar een differentieel in voorkomt op een enkele na.
Dus de vraag is dan welke drempel wordt het eerst overschreden? De magnetische van de automaat of die van de differentieel?

[Bericht gewijzigd door zinojudy op (16%)]

Die differentieel met een rood omrand 10kA, ernaast staat een rode pijl, en dan de tekst: mag die differentieelautomaat hier staan? (en nog wat tekst)
Is dat een aardlekautomaat/differentieelautomaat, of gewoon een diff/aardlekschakelaar?
Zijn verschillende dingen. Een differentieelautomaat, waarvan ik denk dat dat hier, in NL een aardlekautomaat word genoemd, beveiligd ook, en tript dus ook op een kortsluitstroom tussen fase en fase, of ook wel tussen fase en nul. Dat kan een aanzienlijke stroom zijn van enige kiloAmperes.
Gaat het om een "gewone" diff, kan ie alleen maar trippen op een verschilstroom, die in het beste geval via de beschermleiding naar de aardingsvoorziening loopt. Dan is nog steeds de vraag: hoe goed is die aarding? Heb je een aardcircuitweerstand van 1ohm, en zoals ik hier op dit forum Belgische bijdragen lees, is dat een hele mooie waarde. Dan kun je bij een harde sluiting naar de beschermingsleiding hooguit 230A laten lopen.
Dat kan die aardlekschakelaar/differentieel makkelijk hebben.

Dus twee vragen: hoe groot is de aardcircuitweerstand, en wat is het voor een ding?

Edit:
Nog een keer het hele verhaal doorgelezen. Ik maak uit de bijdragen op dat het om een aardlekautomaat gaat. Die moet de te verwachten kortsluitstroom fase-fase, of fase-nul aankunnen. 6kA is op die plek een beetje magertjes.
Waarom zit daar tussen die twee automaten nog een aardlekautomaat?

De vraag is dan ook: Is het kortsluitvermogen van belang voor een differentieelautomaat

In NL noemen we dat een aardlekautomaat, een aardlekschakelaar (differentieelschakelaar) en een installatieautomaat in 1 apparaat.
Ja die moet voldoen voor de bij een kortsluiting maximale stroom.
Standaard zijn deze 4kA of 6kA, maar 10kA komt ook voor.
Kan de max. kortsluitstroom daarboven komen dan zul je ze moeten voorbeveiligen met een (meestal) een meszekering oid.

Mijn vorige bericht/antwoord was niet helemaal goed.
Een differentieelschakelaar moet ook de max. te verwachten kortsluitstroom kunnen weerstaan. Ook een differentieelschakelaar is voor .... kA maximaal.
Maar omdat een differentieelschakelaar altijd in combinatie met een andere beveiliging moet worden toegepast is dit meestal niet van belang.

Jouw plaatje mag dus (als de bovenste 2 beveiligingen in dezelfde kast zitten) , maar het zou beter zijn als de bovenste automaat en de diff van plaats verwisseld waren. Niet verplicht dus, Althans in NL.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (11%)]

@mvdk ik ga eerst even deze post https://www.circuitsonline.net/forum/view/131146 doornemen en kom er dan op terug :)

ik zit aan twee mogelijke problemen te denken.

1) zoals reeds aangehaald door benleentje.
Kan er een "fout-situatie" ontstaan waarbij
- de aardlekschakelaar sneller probeert de foutstroom te onderbreken dan de vermogenautomaat
- de I2t waarde van de fout is te klein om de vermogenautomaat te laten onderbreken, maar is hoog genoeg om de aardlekschakelaar te beschadigen.
- merk op dat deze fout (met de gegevens uit jou tekening) alleen kan voorkomen tussen de aardlekschakelaar en de stroomafwaartse 10kA vermogenautomaat.

Het gevolg zou kunnen zijn dat de aardlekschakelaar beschadigd wordt en een zwakke inwendige kortsluiting maakt waardoor de lage kortsluitstroom de stroomopwaartse vermogenautomaat niet gaat doen onderbreken.

Hierdoor zou brand kunnen ontstaan in de aardlekschakelaar en/of stroomopwaarts van de aardlekschakelaar.

Filliatie heeft in dit geval geen invloed omdat de fout tussen de twee automaten plaats vindt.

2) bedenk ook dat in geval van een kortsluiting er grote mechanische krachten optreden tussen de stroomvoerende geleiders.
Het magnetisch veld dat ontstaat door de hoge kortsluitstromen gaat een kracht uitoefenen op de stroomvoerende geleiders.

Ook hier hetzelfde probleem, indien er zich een fout voordoet tussen de aardlekschakelaar en de 10kA stroomafwaartse automaat, lijkt het me toch veiliger dat de foutstroom onderbroken wordt door de 25kA automaat, en dat de aardlekschakelaar ook minimaal een foutstroom van 18kA kan verdragen.

---------------
nabeschouwing :
Je kan het vergelijken met de opbouw van een vermogen bord.
Denk de aardlekschakelaar eens even weg en vervang deze door een vaste verbinding.
De verbinding tussen de 25 kA automaat en de stroomafwaartse 10 kA automaat, moet ook een kortsluitstroom van 25kA kunnen verdragen.
Waarom zou een aardlekschakelaar met een lagere kortsluitstroom dan wel toegelaten zijn?

Op 7 november 2023 20:56:58 schreef zinojudy:
[...]
Ik volg de redenering maar hoe kunnen we weten dat de de automaat stroomopwaarts niet eerder aangesproken wordt?

Dat weet je ook niet. Meestal is de automaat en aardlek schakelaar bij een sluiting naar de aarde er allebei uit en dan weet je dus niet welke de eerst was.
Maar voor zover ik kan zien hebben de goede aardlekschakelaars gewoon staat hoeveel kA ze kunnen afschakelen en lijkt mij een schakelaar die dat niet heeft afkeur.

Staat letterlijk in het KB08.09.2019-boek 1:

Onderafdeling 5.3.5.3. Differentieelstroombeschermingsinrichtingen
a. Keuze van de toestellen
De differentieelstroombeschermingsinrichtingen moeten gekozen en geplaatst worden overeenkomstig de
schikkingen van dit Boek. Zij moeten weerstaan aan een kortsluitstroom die overeenstemt met het kortsluit-
vermogen op de plaats waar ze geïnstalleerd zijn.

Specifiek over of dit goed- of afgekeurd wordt valt er in principe dus weinig te discussiëren.

Wat er juist gebeurd in een verdeelbord in geval van kortsluiting is natuurlijk wel een interessante vraag.

Welke beveiliging er eerst gaat is in de praktijk moeilijk te voorspellen denk ik. Bij vermogenschakelaars gaat het bij kortsluiting over milliseconden.

En ik heb al meegemaakt dat een vermogenschakelaar volgens zijn kenplaat ruim zou moeten weerstaan aan de te verwachten kortsluitstroom(25kA bij een 250kVA transfo) na een kortsluiting defect was.
Was natuurlijk geen nieuwe vermogenschakelaar en ik weet niet hoeveel ie vroeger al op zijn donder gekregen heeft.