Op 10 november 2023 21:09:59 schreef rew:
[...]
Mijn begeleider bij mijn stage in 1987 had toendertijd als "nattevinger" getal dat 300 STAPPEN per seconde wel de limiet was. Dan doe je dus 1.5 omwenteling per seconde, 90 RPM....
Het kleinste CNC-bordje van Eding CNC doet al maximaal 125 kHz en hun topmodellen gaan wel tot 400 kHz naar de drivers toe. Zelfs met microstepping zijn dat behoorlijke toerentallen. Stappenmotoren en vooral de drivers zijn sinds de jaren '80 behoorlijk geëvolueerd. Daarmee dat ik ook verwacht dat een oude bipolaire motor die DC gestuurd werd, niet optimaal zal werken met een moderne driver. Of het bruikbaar is zal afhangen van de concrete toepassing natuurlijk.
Op 10 november 2023 21:09:59 schreef rew:
Voor "kleine dingen" is het prima. Oscar van Deventer heeft de "gear tower clock" bedacht. Dat ding draait op zo'n 28BY motortje. Prima toepassing toch?
Nou vooruit, voor zoiets kan het wel. 
Het steppertje is origineel schijnt om het richt-rooster van een airco te bedienen.
En voor zoiets vind ik het dan al weer minder, daar verwacht je toch al iets meer kwaliteit vind ik.
Ik heb een tijd lopen spelen om met de 28BY motortjes m'n gordijnen te bedienen. Als dat "een paar minuten" duurt voordat het van helemaal open helemaal dicht is, dan geeft dat niet. Dus een geschikte overbrenging om wat hogere krachten aan te kunnen en dat kleine ding is toch een prima oplossing!
Ja dat kan, maar ik ben niet kapot van die dingen. Ik heb er hier ook een aantal liggen, zitten dan in die experimenteer dozen voor een controller, maar ik heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt. Zal er eens een open maken om het sterpunt aan te passen, misschien ben ik dan om. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 10 november 2023 21:36:28 schreef McAwesome:
Het kleinste CNC-bordje van Eding CNC doet al maximaal 125 kHz en hun topmodellen gaan wel tot 400 kHz naar de drivers toe.
Die hoge puls frequentie heeft Bert gedaan voor als je microstepping gebruikt. Je kunt een normale stappenmotor echt geen 2 of 3000 toeren laten draaien met een behoorlijk koppel. Dat gaat alleen met een systeem met een terugkoppeling. Ik heb hier ook spul van Bert, werkt prima trouwens.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Met microstepping, kan je ook zonder problemen doen wat Marlin (3D printer firmware voor origineel AVR) doet: tot wel een paar pulsjes heel snel achter mekaar.
Marlin deed (*) dat op 10kHz, en dan max 3 pulsjes per keer. Dus 30kHz pulsfrequentie. Maar als je 256 microsteps doet, dan kan je zomaar 64 pulsjes tegelijk sturen. Dan loont zeg "30MHz max pulse frequency" de moeite zodat je maar 2 microseconden hoeft te pulsen om die 64 pulsjes te regelen.
(*) Ik schrijf "deed", omdat ik niet weet of ze het mogelijk in de tussentijd veranderd hebben.