Ik heb een relais bordje ontworpen dat wordt aangestuurd door een esp32.
De relais schakelen enkele led lampen op 230V.

Wanneer ik de relais bedien dan gaan andere relais soms uit, of wordt de relais maar aangetrokken voor enkele ms of zelfs niet. Hoewel de uitgang van de esp hoog staat.

Het lijkt erop dat bij het inschakelen van een relais. de belasting (led/inductief) een soort van storing veroorzaakt voor de andere relais, of transistor.

Wanneer er geen belasting aangesloten is dan werkt alles zoals het moet.

Iemand een idee hoe ik dit probleem moet oplossen?

Alvast bedankt
Hendrik

In ieder geval een pull-down aan de transistor basis, nu zweeft de boel in 'uit' stand (wwarschijnlijk werkt 't zo zonder opto een stuk beter... :) )

Zou het kunnen dat de optocouplers niet tot in verzadiging worden gestuurd? Zet eens die blauwe leds buiten spel, bv. door ze kort te sluiten.

En ook wat @Arco stelt, hierboven.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]

Waar heb je dat schema geleend?

Een enkel torretje een diode en een weerstand, meer heb je niet nodig.

Dat zegt niet of het een goede schakeling is of 'crap'... :+
Da's het bekende printje met de zinloze en overbodige optocoupler erop.

ok, maar met zo een bordje lijkt het wel te werken.
dus dacht ik dat de schakeling wel bewezen zou zijn.

Dat iets werkt zegt niets over of het ook goed is...

Het schema van dat printje is trouwens heel anders als het jouwe: je hebt 2 aparte voedingen nodig, en jij hebt die beide gewoon aan elkaar geknoopt...
Da's vragen om problemen.

Je hebt een groene LED vervangen door een blauwe, met een hogere spanningsval, en je zet 5V (met een serieweerstand, gelukkig) op een 3v3 microcontroller pin. Zoals gezegd is een pull-down weerstand op de basis ook echt geen overbodige luxe.

Bij het schema van Sine zou je die pull-down weerstand ook nog toe kunnen voegen, maar als de microcontroller die pin laag trekt is het niet perse nodig, maar wel netjes om de relais uit te houden terwijl je de controller aan het programmeren bent en zo.

Men staat er vaak niet bij stil dat iets simpels als van ledkleur veranderen tot grote problemen kan leiden... ;)

Het kan dat de voedingsspanning inzakt als er meerdere relais aangesproken worden.

ondertussend die blauwe led kortgesloten,
en een pull down aangebracht aan de base van de transistor.
Maar lijkt geen verschil te maken.

om op die 5V vs 3.3V terug te komen, moet nu eerlijkheidshalve zeggen dat die input niet rechtstreeks van de esp komt maar van een Pcf8574 I/O expander. en die stuur 5V uit

Als je de relais apart voedt, werkt het dan wel?

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

Dat is heel moeilijk om te testen, omdat die allemaal op een printplaatje zit ondertussen, en die scheiding niet meer te maken is.

De optocoupler is zo nutteloos: beide zijden zitten aan elkaar vast.

Dit zou ik dan nog eens kunnen proberen

Dit elimineert de optocouplers

Je moet nu wel de ESP het signaal laten inverteren. Relais trekt nu aan als ESP-pin hoog is i.p.v. laag.

De Optocouplers zijn het probleem niet. Wel de manier hoe ze in het circuit zitten.

Je moet een aparte voeding hebben voor de ESP en een voor de relais, en dan met opto-couplers de signalen, maar dan wel zonder de beide voedingen aan elkaar te verbinden.

Het kan wel met een enkele voeding maar dan moet je wel zorgen dat de relais tijdens schakelen goed ontkoppeld zijn. En dat er geen storing van de relais terug naar de ESP gaat. Een dikke elco over de voeding kan al veel helpen.

Zoals het nu getekend is, zonder de optocouplers, is er niets dat de transistors kan activeren door er basisstroom doorheen te sturen.

Relais werken nu inderdaad omgekeerd, maar da's simpel op te lossen door NO en NC op de rechter relaiskroonsteen om te wisselen.

Op 15 november 2023 15:39:18 schreef Hendrik3:
Dit zou ik dan nog eens kunnen proberen

Dit elimineert de optocouplers

Dit gaat zo never nooit werken.

De leds omkeren kan inderdaad wel handig zijn... (maar er zit een brug over, dus die doen sowieso niks meer)

[Bericht gewijzigd door Arco op (38%)]

Op 15 november 2023 16:47:11 schreef paulp:
[...]

Dit gaat zo never nooit werken.

Het schema wat Sine heeft getekend werkt wel.

Ik zie niet in waarom dat schema niet zou werken?

Ik had over de bruggen heengekeken over de blauwe leds. Terwijl ik ze nota bene zelf had voorgesteld :bloos: