PostNL? (is ook een webshop)
[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 16 november 2023 19:57:00 (60%)
Golden Member
PostNL? (is ook een webshop)
[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 16 november 2023 19:57:00 (60%)
Op 16 november 2023 18:31:22 schreef MJU:
Mogen hier ook eigenaardigheden over Nederlandse webshops gepost worden? Had net iets voor met jullie nationale trots..
Ja. De oorspronkelijke titel van dit topic was "Rare Chinezen" en dat is een inmiddels wat archaisch geachte uitdrukking die nationaliteit, volk, ras en land overstijgt. "Rare snoeshanen", een wat neutraler maar nog steeds wat archaisch synoniem voor "Rare Chinezen" had de lading mogelijk beter gedekt maar er moest opzich terecht een verwijzing naar Chinese shops in blijven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 november 2023 19:57:27 (21%)
Op 16 november 2023 18:31:22 schreef MJU:
Mogen hier ook eigenaardigheden over Nederlandse webshops gepost worden? Had net iets voor met jullie nationale trots..
Nee dat bedrijfje dat al 60 jaar een elektronica tijdschrift uitgeeft en tegenwoordig meer een webshop lijkt?
Golden Member
Op 18 november 2023 00:41:52 schreef MJU:
[...]Nee dat bedrijfje dat al 60 jaar een elektronica tijdschrift uitgeeft en tegenwoordig meer een webshop lijkt?
Wel een leuke omschrijving.
62 jaar zelfs al...
Wel een mooie omschrijving, al snap ik het van de commerciële kant wel een klein beetje. Vroeger kon men het medium en de spons-oren gescheiden houden, kon men op externe winkels vertrouwen om de "elektuurlijke projecten" aan de man te brengen, maar nu zijn de advertentie-inkomsten en het aantal externe winkels waarschijnlijk te laag om dat zo te doen.
Wel vind ik het nog steeds een mogelijk gemiste kans dat ze niks structureels met de community als breder geheel doen, alleen een eigen hoekje op het internet hebben ingericht en geloof ik sporadisch wel eens iemand hier heb gezien. Lucie Blom (voormalig HCC / C!T) begon met een wat bredere insteek (nog op usenet destijds) maar het botste kennelijk dus die was snel weer weg.
Nog een vraagje over onze "nederlandse trots" tante post.
Ik heb iets besteld op aliexpress en krijg nu in de track en trace de volgende melding
Verwacht: morgen tussen 11:15 en 13:45
Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt
Hoe moet ik dat lezen? Verwacht postnl zelf het pakketje rond die tijd te ontvangen in hun distributiecentrum? Of is dat de tijd voor mij?
Hoe kun je nu al zeggen dat je bij mij bezorgd wordt morgen tussen die tijd als je het pakketje zelf nog niet fysiek hebt
Ik verwacht hem eerder woensdag of later
Wel erg snel als je mij vraagt want is vrijdagavond besteld.
wat wel vreemd is, ik kreeg een ander trackingnummer omdat een gecombineerde zending werd, prima want dat ben ik gewoon. Dat werd een nummer dat begint met ls en eindigde met nl. Dat is een post nl trackingnummer als niet vergis. De oude begon met lp maar werd vervangen door deze.
maar beide zijn nog te tracken via 17track.net en geven beide andere status
geen idee waarom maar zullen wel zien zeker
Dat is m.i. de tijd waarop ze het zouden bezorgen als de ontvangst en verwerking nog op tijd plaatsvindt.
Special Member
LP nummers zijn direct vanuit het magazijn verzonden, oa. "Select" orders van 5 of 7 dagen. De App heeft dat soms niet weer dat ze samen in een LSxxxxxxxNL zak zijn terecht gekomen. De website en packageradar wel.
De melding met plan datum is meestal 2 dagen voordat je pakketje wordt bezorgt, het komt automatisch als het ingeboekt wordt en vaak is het dan nog in China ook.
Op 18 november 2023 00:53:31 schreef maartenbakker:
62 jaar zelfs al...Wel een mooie omschrijving, al snap ik het van de commerciële kant wel een klein beetje. Vroeger kon men het medium en de spons-oren gescheiden houden, kon men op externe winkels vertrouwen om de "elektuurlijke projecten" aan de man te brengen, maar nu zijn de advertentie-inkomsten en het aantal externe winkels waarschijnlijk te laag om dat zo te doen.
Ik bestelde daar iets. Na meer dan een week nog geen feedback.
Zelf gemaild en daar zeiden ze dat het bij de bestelling vermeld stond dat het niet in voorraad was. Ok mogelijk had ik daar naast gelezen.
Ik kreeg een nieuwe datum.
Week na die datum? Niets, geen bericht, niets.
Terug contact opgenomen.. Nee geen product in voorraad..
Kreeg wel een nieuwe verwachtte datum, midden januari 2024!
Dit terwijl ze tussen mijn eerste contact en mijn tweede weer een actie gestart hadden met dat item!
Dus ze zeggen dat ze het niet snel kunnen krijgen, maar hadden ondertussen weeral een actie gestart...
Ook op het moment dat ik dat tweede contact had hadden ze weer een actie..
Dus ze hadden het toestel niet in voorraad maar hebben al wel twee acties er rond gestart.
Ik heb dan maar terug gemaild om mijn geld terug te krijgen.
Ondertussen kreeg ik mailing dat ze een nieuwe webshop gelanceerd hadden.
Wat blijkt, het toestel, als je het in je mandje zet krijg je weer geen melding dat het niet voorradig is.. maar ze hebben het niet!
Dus vreemde is dat ze keer op keer acties doen terwijl het niet voorradig is. Ook als je het in je winkelkar steekt is er nergens een melding dat ze het niet hebben.
Ik denk dat ze keer op keer bestellingen aannemen tot ze voldoende hebben om een bepaalde hoeveelheid van te bestellen??
Ondertussen via andere webshop besteld: helft van de prijs en na drie dagen in huis!
Klinkt alsof ze kwartjes aan het zoeken zijn tussen de kussens van de bank. Dat eindigt vaak in dit soort ponzi-achtige constructies. Er is geen reden om er bij dat soort artikelen niet bij te zetten dat het een voorintekening betreft of dat er een levertijd aan zit.
Op 20 november 2023 21:47:58 schreef brains:
Hoe moet ik dat lezen? Verwacht postnl zelf het pakketje rond die tijd te ontvangen in hun distributiecentrum?
tijd bij jou. Ze zijn slordig. Als een nederlandse webshop een pakje aanmeld... dan kunnen ze die planning halen omdat het dezelfde dag aan postnl wordt overgedragen. Bij de pakjes uit china duurt het aanleveren dan nog meestal een paar dagen.
Het gaat inderdaad om select producten voor de bestelling. Dus een zak met meerdere bestellingen.
Maar wat vreemd is dat ik ook een andere bestelling had gedaan, een dag erna. Die stond eerst als nog niet in systeem bij postal. Prima, vindt ik niet gek. Maar de bestelling waar ik overhad is nu ineens veranderd terug naar staat niet systeem
En andere pakketje van dag later staat nu wel als in systeem bij postnl met morgen een aankomsttijd. Rare jongens, die postnl.
Ik zal eens op die packetradar website kijken naar status.
Honourable Member
Dit lijkt me wel een toppunt van onwaarschijnlijkheid: een 500W audio versterker voor 7,30 euronen is al sterk, maar om dan nog klasse D te bedrijven met een LM3886...
Golden Member
Is toch normaal dat ze de specs liegen op dit soort sites. Net als bij batterijen door 10 delen en hopen dat de onderdelen nieuw zijn.
Golden Member
Voor mij ook niet, daarom koop ik daar niets, maar de Chinezen op Ali hebben daar een andere menig over. Ze liegen over merken, specs, keuringen, of het nieuw of gebruikt is etc. Maar als de prijs ultra laag is, dan mag dat van veel mensen blijkbaar.
Honourable Member
Tsja, dat is dan misschien ook weer al te radicaal. Ik heb al wat behoorlijk ingekocht via ali, en 99% was toch wel in orde. De kunst is om die ene percent leugenaars eruit te filteren - in dit voorbeeld niet al te moeilijk, maar er zjn er ook andere.
Golden Member
Op 23 november 2023 21:29:20 schreef fred101:
Is toch normaal dat ze de specs liegen op dit soort sites.
Liegen gebeurde vroeger al gewoon in de winkel.
ik weet nog goed ergens in de jaren 90, in een etalage stond een ghetto blaster met de advertentie: 500+500 Watt!!!!
Wow! 1kW uit batterijen, knap hoor.
Achteraf kwam ik er achter dat er een TDAxxx in zat die maar max 25W kon leveren.
Of PC speakers van 200+200 Watt met een adapter die amper 15W kon leveren.
Om die nep te kunnen verantwoorden hadden ze iets bedacht: PMPO....
Golden Member
Rond die tijd is de kreet PMPO ingevoerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO
Is dat liegen of marketing? Of is marketing liegen...
Ah, je had het al toegevoegd zie ik nu.
[Bericht gewijzigd door rob040 op vrijdag 24 november 2023 00:24:17 (13%)
De chinezen claimen makkelijk Max voltage * max stroom = power.terwijl dat helemaal niet tegelijk hoefte te kunnen. De hint dat deze chinees dat doet is dat ie begint met P = U * I.
Ik krijg de indruk dat het ding dus als je hem +/- 65V voedt toch een heel behoorlijk vermogen kan leveren. Hmm. +/- 65 gaat hem kennelijk niet worden. Het is aannemelijk dat er toch echt een LM3886 in vestopt zit. (alhoewel: aantal pins klopt niet).
Op 23 november 2023 21:07:26 schreef Paulinha_B:
Dit lijkt me wel een toppunt van onwaarschijnlijkheid: een 500W audio versterker voor 7,30 euronen is al sterk, maar om dan nog klasse D te bedrijven met een LM3886...
Zoals met alles op Ali zijn er vele 'merken' en 'winkels' die hetzelfde aanbieden. Hier een ad met review waarin foto's staan van wat er onder de heatsink zit.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005902744879.html
Het toevoegen van "LM3886" is blijkbaar alleen maar om de aandacht te trekken. Dat is een populaire chip voor de hobby.. Zie het als "serveersuggestie".
Golden Member
In het datasheet van de IRS2092 heb je dan de bron van de 500W power claim:
100 V ratings deliver up to 500 W in output
Ik zie zo snel geen theoretische beperkingen die dat onmogelijk maken.
Dus: de mosfets kunnen 100V aan (ruim). De condensatoren zouden 100V moeten zijn (volgens de fotos).
Het enige is dat als ie idd 90% efficientie haalt hij bij 500W uitgangsvermogen ongeveer 50W aan dissipatie heeft. Zelfs met het fannetje is lijkt me dat net wat te veel voor die heatsink.
Edit: @fred: ik probeer die 2.52 te vinden, maar kan hem niet vinden... Toen realiseerde ik me dat ik juist niet in de tenstar robot shop moet zoeken.
De tenstar jongens versturen hem voor 1.24. Totaal ongeveer EUR 7.90.
Ik verwacht dat "verzending" bij dat 2.52 ding bij zeg 5.20 begint zodat het totaal in dezelfde orde ligt.
[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 25 november 2023 10:53:26 (22%)
Twee keer Action, maar da's bijna hetzelfde als Chinese shops...
Sint surprise met 200 ledjes gemaakt. Lekker makkelijk, doosje gehaald bij Action met verschillende programma's. Na googlen van de chip blijkt deze door polariteit op de uitgang wisselen met twee draadjes dus afwisselend de even en de oneven ledjes aan te kunnen sturen (desnoods nog dimmend ook). Dus het wordt een soort looplicht als je ze afwisselend op laat lichten en in een rij zet. Gebruikt voor maken van letters, blijkt er ééntje verkeerd om aangesloten te zitten (dus hetzelfde als zijn buren ipv antiparallel). Ziet er niet uit in de looplicht-functie, is ook niet iets wat je verwacht en dus vantevoren gaat controleren... Dus uurtje voor de Sint langskwam nog om lopen solderen...
(Is een GIF maar bij mij loopt ie niet... maar in de "2" brandden er dus 3 LEDjes bij elkaar voor de reparatie)
En wil even een fannetje op de verwarming plaatsen met een standaard printje (W1209) met temperatuur sensor. Bewust 5V versie genomen om op USB de draaien (en 12V fannetjes op 5V zijn vrijwel altijd geruisloos). Defect USB snoer gepakt (van de Action met 2 jaar garantie maar vindt de bon maar eens na een jaar, inmiddels bonnen digitaal!) en kapotte stekkertje eraf gesloopt en aangesloten. Printje doet niets... Lader getest: die is prima. Dan maar draadje testen, misschien was niet alleen het stekkertje aan het uiteinde stuk...
Volgens mij heb ik in deze posting nog lopen gillen dat je alles altijd moet controleren (zoals polariteit...), stink ik er weer in...