Schoonpapa deel 55 en ik ben dom, leer ervan

Schoonpapa gaat helaas hard achteruit (Alzheimer en hartproblemen) dus moet o.a. zijn auto de deur uit.
Staat al een poos stil dus accu was leeg.
Gisteren automatische acculader erop maar die ging in storing. Zat verkeerd om aangesloten. 8)7 Vorige week hadden ze (schoonouders) al zelfde fout gemaakt met andere auto en zelfde lader maar die accu is weer tot leven gewekt... Lader goed erop gezet maar toch dezelfde storing. Accu gemeten, leek 2V te zijn, dus niet zo gek dat de automatische lader het vertikt.
Ouderwetse lader geprobeerd, ging in zijn 8A stroombeveiliging (automatische thermozekering oid).
60W lampje ertussen gezet (tussen plus-laadklem en pluspool van de accu) en die bleef 4 uur lang vol branden, dus accu leek weinig herstel te tonen.

Gezegd dat de accu opgegeven is en ik de dag erna een andere mee zou nemen.

Kom ik vandaag langs en staat de accu op de werkbank, oude lader erop en stroom is gezakt naar 4A (bij losnemen staat ie nog steeds op 2A dus dit is met een korreltje zout). Ik meet op de rode en zwarte klem van de lader en daar staat 13,3V.

Accu in de auto gezet maar polen zaten verkeerd om met de aansluitdraden, zal me wel vergist hebben dus accu omgedraaid en polen aangesloten. Alle richtingaanwijzers gingen aan en geratel. Dacht aan alarm (notoir vervelend bij deze Hyundai) dus geprobeerd dit uit te zetten via sleutel maar werkte niet. Accu die ik had meegenomen parallel gezet, maar dan gingen alle lichten uit en vonkte de zaak flink!

Nu was ik echt de weg kwijt, accu losgehaald, en even wat anders gaan doen.

Toen accu gemeten zonder de rode en zwarte laadklemmen van de lader erop en hij blijkt +12V te geven op de MIN-pool...

Accu staat nu al een uur te ontladen op een 60W lampje en begint wat te dimmen.

Benieuwd of de auto het overleeft heeft.
Moraal van het verhaal: controleer alles. Ik heb er geen moment bij stilgestaan dat schoonpapa de polen verwisseld kon hebben dus de rode meetpen op de rode acculader-klem gezet en echt niet gecontroleerd of dit ook wel de PLUS-pool was. Of dat een accu zo overtuigend verkeerd omgepoold kon overleven.
Om deze reden ook, zonder er bewust bij na te denken, de accu in eerste instantie er 'verkeerdom' ingezet (rode laad-klem zat links, dus linkerpool ook links in de auto gezet omdat daar de PLUS-draad van de auto zat. Maar omdat ik dit niet bewust deed triggerde ik er niet op dat er dus wat mis was als ik de accu om moest draaien).

De diodebrug in de dynamo heeft waarschijnlijk dat verkeerd om aansluiten niet overleefd als de accu genoeg power er in heeft kunnen proppen. Idem voor de ECU en bijbehorende randelektronica in dashboard, sensors e.d. Een aantal zekeringen zal er denk ik ook wel uit liggen.

Met een beetje pech is die auto total loss.

die accu die 2V is geweest, gooi die maar weg. zelf al krijg je die opgeladen, die accu kan NOOIT nog een auto starten.
als een accu al leeg is, door het lange stil staan, is het al einde verhaal.
gewoon naar de winkel 50-100€ (benzine/diesel) afdokken voor een nieuwe accu, de oude binnengeven voor recyclage (krijg je best wat voor) en CORRECT monteren.
k hoop voor u dat de auto het overleeft heeft

altijd dubbel controlleren als je met lood accus werkt. lood accu's zijn nog erger dan de li-ion packs waar je mee aan het spelen blijft.
een lood accu doet met gemak 500A in normale werking !!!.

als je een lader aansluit, altijd DUBBEL controlleren.
ik had de - aan de -pool, en kijk dan of die kabel ook naar chassis gaat.
dan pas ga ik de + pool aan de +pool hangen.
er zijn er genoeg, waar een massa kabel kapot gaat en de beun er dan maar een rode in de plaats hangt. en de originele rode is dan zwart van het vuil

je hebt al geluk gehad dat je niet met startkabels bezig was met 2 autos. daar verkeerd aansluiten kan fataal zijn voor de 2 autos dan

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 19 november 2023 08:51:14 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
revado

Honourable Member

Een apart en ook triest verhaal, zeker vanwege schoonpa.
Ik vrees dat dit( kort er voor) al een keer eerder is voorgevallen gezien de zin "eerder de zelfde fout met een andere auto".
Dat zou verklaren dat de lader in de auto aansluiten "sluiting" gaf.
In de auto was waarschijnlijk al een en ander ter ziele door een eerdere actie.

Een accu "omgedraaid" opladen kan wel al heeft hij weinig capaciteit.
Het is een oude truuk om de accu weer wakker te schudden ( kort ompolen met flinke stroom).
De schade aan de auto zal flink zijn, de meeste elektronica is niet beveiligd tegen ompolen verwacht ik.
Let op met het plaatsen van een nieuwe accu ( de huidige vooral niet meer gebruiken zie is zeker ro zials fcapri ook al zegt).
Er zou best wel eens het nodige in rook op kunnen gaan in de auto met de nodige gevaren..

De plus pool heeft een diameter van 17,6 mm, de min pool 16 mm
Je voelt dus bij het opzetten van de eerste klem al dat er wat schort.
Voor een batterij met 2V haal je geen lader meer boven.
Bij 10V kun je de recognition functie nog eens proberen.
Deze laders hebben met zekerheid ook een polariteitsbeveiliging mee.
Hopelijk geen of niet te veel schade aan de auto....

startaccu die nog 2V was, weinig hoop voor zoiets. als die het nog wil doen zal het in de zomer zijn, nu gaat die sowiso ineens leeg zijn door hoge zelfontlading icm koude.

een accu ompolen met opladen kun je alleen voor elkaar krijgen als deze net als deze accu zo goed als dood was. anders stook je de lader op. tevens pikken de cellen dat niet helemaal, die 10,18V zegt dat wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 november 2023 09:46:35 schreef OXO:
De plus pool heeft een diameter van 17,6 mm, de min pool 16 mm

OXO, de accuwas omgepoold: -12V op wat normaal de pluspool is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is wel een triest verhaal. Vooral vanwege de zieke schoonpappa. Buiten dat mensen fouten maken begrijp ik het verhaal niet erg. Normaal gesproken is het niet mogelijk om de accu verkeerd om aan te sluiten. Juist om dit soort dingen dingen te voorkomen hebben de plus en min aansluiting een andere maat. De plus krijg je niet vast omdat die veel te ruim zit en min aansluiting krijg je niet op de pluspool omdat die veel te dik is. Mechanisch (hamers, tangen grote dikke schroevendraaiers enz) moet je echt flink je best doen om de polen vast te krijgen waarbij de kans groot dat de klemmen ook nog eens breken.

Een niet ongevaarlijk klusje. Sluiting met een steeksleutel van de plus naar de massa heb je zo. En dan gaat er die 500 of 600 ampère lopen en verdampt je sleutel. Bij mij in de auto heb ik de startstroom wel eens gemeten en die had een waarde van ergens tussen de 500 en 600 ampère. En dat uit heel gewone simpele accu's van 40Ah ofzo.

Accus die nog maar twee volt geven zijn gewoon dood. Dan hoef je niet eens te gaan proberen en meten. Inleveren bij de accuboer en een nieuwe halen. Gewoon bij de gamo ofzo. In dit geval is zo vaak gegogeld met de plus en min dat je eigenlijk niet meer weet wat er nu echt allemaal gebeurt is. Ik denk dat het wijs is om nu gewoon een auto monteur te bellen. Die kan dan meteen zien of er iets beschadigd is in de auto en die kan ook de mocht het nodig zijn de accu inleren.

Dit is wel een triest verhaal. Vooral vanwege de zieke schoonpappa. Buiten dat mensen fouten maken begrijp ik het verhaal niet erg. Normaal gesproken is het niet mogelijk om de accu verkeerd om aan te sluiten. Juist om dit soort dingen dingen te voorkomen hebben de plus en min aansluiting een andere maat. De plus krijg je niet vast omdat die veel te ruim zit en min aansluiting krijg je niet op de pluspool omdat die veel te dik is. Mechanisch moetje (met hamers, tangen, grote dikke schroevendraaiers enz) echt flink je best doen om de polen vast te krijgen waarbij de kans groot dat de klemmen ook nog eens breken.

Een niet ongevaarlijk klusje. Sluiting met een steeksleutel van de plus naar de massa heb je zo. En dan gaat er die 500 of 600 ampère lopen en verdampt je sleutel. Bij mij in de auto heb ik de startstroom wel eens gemeten en die had een waarde van ergens tussen de 500 en 600 ampère. En dat uit heel gewone simpele accu's van 40Ah ofzo.

Accus die nog maar twee volt geven zijn gewoon dood. Dan hoef je niet eens te gaan proberen en meten. Inleveren bij de accuboer en een nieuwe halen. Gewoon bij de gamo ofzo. In dit geval is zo vaak gegogeld met de plus en min dat je eigenlijk niet meer weet wat er nu echt allemaal gebeurt is. Ik denk dat het wijs is om nu gewoon een auto monteur te bellen. Die kan dan meteen zien of er iets beschadigd is in de auto en die kan ook, mocht het nodig zijn de nieuwe accu inleren.

Jinny

Golden Member

Geen fijn verhaal, en bij Europese voertuigen is inderdaad de pluspool dikker, die voor de Europese markt dan.
Ik heb ook voldoende accu's gezien met een platte pool, kan je gewoon alles opschroeven.
Heb er 12 aan boord staan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ex-Fietser, als ik het goed begrijp is het probleem dus dat de accu met de acculader geforceerd omgepoold opgeladen is.

Als je dan de accu volgens de + en - aanduiding aansluit in de auto, verwissel je feitelijk + en - omdat de accu dus omgekeerd opgeladen is en de + en - aanduiding niet meer overeenkomt met wat de accu daadwerkelijk doet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Op 19 november 2023 00:17:37 schreef r-p:
...

Benieuwd of de auto het overleeft heeft.
...

[bijlage]

Afhankelijk van het type auto, bouwjaar etc. is het "fingers crossed".
Bij een moderne auto is het einde oefening, o.a, ECU, dashboard computer en andere elektronica dood. In een auto zit geen ompoolbeveiliging!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 19 november 2023 13:30:24 schreef Hugo Welther:
[...]
Afhankelijk van het type auto, bouwjaar etc. is het "fingers crossed".
Bij een moderne auto is het einde oefening, o.a, ECU, dashboard computer en andere elektronica dood. In een auto zit geen ompoolbeveiliging!

Zit er in zo'n ecu ook geen seriediode?

daandc

Golden Member

Op 19 november 2023 13:30:24 schreef Hugo Welther:
[...]
Afhankelijk van het type auto, bouwjaar etc. is het "fingers crossed".
Bij een moderne auto is het einde oefening, o.a, ECU, dashboard computer en andere elektronica dood. In een auto zit geen ompoolbeveiliging!

In de meeste auto's zit wel degelijk een ompoolbeveiliging.

Al vanaf de jaren 90 dat er elektronika werdt gebruikt.

Ik heb al de nodige stuurappararaten motorsturingen climaatcontrolunits cabriodak besturingunit etc gerepareerd.

En tot nu toe zat daar altijd waar de voedingspanning binnenkomt een diode over de massa en plus.

Met de bedoeling dat er een zekering uit gaat bij ompolen.

Om het hufterproof te maken.

Dat moet ook wel want de meeste automonteurs zijn nou eenmaal niet handig met elektro.

Er zijn ook nog wat varistors en tvs dioden toegevoegt omdat de boordspanning van een auto nou eenmaal niet de schoonste cq stabielste spanning is.

Ik heb in het verleden nog wel eens mensen aan de deur gehad die hadden bij een corrola zelf de accu willen vervangen waarna de auto compleet dood was.

Nadat ik de accu had geplaatst en zag dat alles dood was de vraag hebben jullie de polen omgedraaid?

De reactie van de eigenaar nee hoor echt niet.

Vervolgens een hoofdzekering van de efi en nog wat kleinere zekeringen vervangen deed de corolla het weer ..

Maar ik wist genoeg mij hou je niet voor de gek. :P

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 19 november 2023 18:02:27 schreef daandc:
Om het hufterproof te maken.

Dat moet ook wel want de meeste automonteurs zijn nou eenmaal niet handig met elektro.

Oh, ik dacht dat je ging zeggen dat automonteurs H*****s zijn... :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In eerste instantie had ik iets geschreven over het niet merken dat ik batterijklemmen op foute polen had geschroefd, maar dit is helemaal niet gebeurt (en heb ik dus snel weer weggehaald). Ik heb netjes de PLUS draad op de PLUS pool geschroefd. Maar de accu ZELF gaf +12V op de minpool.

Accu leeg getrokken met lampje, toen hele nacht stroombegrensd opgeladen (2A) met 14V op de PLUS-pool, toen 10 uur automatische lader erop die het nu allemaal prima vond (en laadde met ruim 3A (is een 3,8A lader)). Lader gaf nog niet aan dat ie klaar was toen ik de accu weer meenam naar de auto.

Accu weer in auto geplaatst en voor alle zekerheid een tweede accu parallel gezet. De auto kwam protesterend tot leven (duurde even voordat alle 4 de cilinders meededen, zo klonk en voelde het). Even laten draaien en toen nog een keer gestart op de 'originele' accu. ik heb niet de illusie dat die accu nu weer in orde is, maar ben onder de indruk dat ie leeg was, verkeerd om opgeladen is tot ~5Ah capaciteit (de 60W lamp brandde zeker een uur) en nu weer met de juiste polen aangesloten en opgeladen zijn werk doet.
De auto (2004 Hyundai Trajet 2.0 benzine) lijkt in orde, maar nog niet gereden, nog niet gekeken of de dynamo de accu nog oplaad, etc.

je hebt 1 geluk in deze, de omgepoold geladen accu is slecht en kon nog weinig kortsluitstroom leveren. had je een nieuwe accu omgepoold erin gezet was er geheid het eea kapot geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 november 2023 23:36:20 schreef r-p:
In eerste instantie had ik iets geschreven over het niet merken dat ik batterijklemmen op foute polen had geschroefd, maar dit is helemaal niet gebeurt (en heb ik dus snel weer weggehaald). Ik heb netjes de PLUS draad op de PLUS pool geschroefd. Maar de accu ZELF gaf +12V op de minpool.

Accu leeg getrokken met lampje, toen hele nacht stroombegrensd opgeladen (2A) met 14V op de PLUS-pool, toen 10 uur automatische lader erop die het nu allemaal prima vond (en laadde met ruim 3A (is een 3,8A lader)). Lader gaf nog niet aan dat ie klaar was toen ik de accu weer meenam naar de auto.

Accu weer in auto geplaatst en voor alle zekerheid een tweede accu parallel gezet. De auto kwam protesterend tot leven (duurde even voordat alle 4 de cilinders meededen, zo klonk en voelde het). Even laten draaien en toen nog een keer gestart op de 'originele' accu. ik heb niet de illusie dat die accu nu weer in orde is, maar ben onder de indruk dat ie leeg was, verkeerd om opgeladen is tot ~5Ah capaciteit (de 60W lamp brandde zeker een uur) en nu weer met de juiste polen aangesloten en opgeladen zijn werk doet.
De auto (2004 Hyundai Trajet 2.0 benzine) lijkt in orde, maar nog niet gereden, nog niet gekeken of de dynamo de accu nog oplaad, etc.

Gelukkig geen schade dus. Alleen een nieuwe accu, en misschien een defecte radio. Ik schreef ook dat ik het hele ompool verhaal niet helemaal begreep. Radio's hebben meestal geen ompool bescherming. Ik heb nooit helemaal begrepen waarom niet. Ik heb er veel gezien waarbij ze het fout gedaan hadden en het resultaat een verbrandde radio was. Misschien willen ze gewoon meer radio's verkopen.

alle radios die ik al heb gehad en verkeerd om aangesloten (heb er al wat tegen gekomen), hebben een glaszekering in de gele draad zitten (vaak ook in de rode), en een diode intern in sper.
sluit je de radio verkeerd, geleid de diode en gaat de zekering eruit.

ik heb nog nooit een verbrande radio gezien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
revado

Honourable Member

Dan heb je veel geluk als alles nog werkt!
Bij een mercedes springen de "sterren" je om de oren als je maar de kleinde fout maakt met al die losse modules...

En wat schoonpapa betreft... Alzheimer zuigt. Eigen ouders allebei, schoon-oma en nu schoonpapa. Schoonpapa is gelukkig nog niet zo ver maar op een gegeven moment is het nog wel het omhulsel maar niet meer de inhoud van een persoon.

Vanavond de laadspanning controleren en kijken of de radio inderdaad is gaan hemelen...

Wederom dank voor het meedenken!

Op 19 november 2023 23:56:58 schreef testman:
je hebt 1 geluk in deze, de omgepoold geladen accu is slecht en kon nog weinig kortsluitstroom leveren. had je een nieuwe accu omgepoold erin gezet was er geheid het eea kapot geweest.

Denk ik ook: het ratelen wat ik hoorde leek een relais dat probeerde te schakelen maar de belasting die dat gaf, trok de spanning zover omlaag dat hij weer afviel. Of zoiets.

Turbokeu

Golden Member

Ken dat...
Mijn Suzuki SV1000S motor doet dat ook als de accu iets te ver ontladen is en ik dan probeer te starten (soort van mitrailleurgeluid).
Staat sindsdien 24/24-7/7 op een CTEK (druppel)acculader.

Op 20 november 2023 13:37:44 schreef r-p:
[...]
maar op een gegeven moment is het nog wel het omhulsel maar niet meer de inhoud van een persoon.

Ken ik spijtig genoeg ook... :'(

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 19 november 2023 04:47:07 schreef harry64:
De diodebrug in de dynamo heeft waarschijnlijk dat verkeerd om aansluiten niet overleefd als de accu genoeg power er in heeft kunnen proppen. Idem voor de ECU en bijbehorende randelektronica in dashboard, sensors e.d. Een aantal zekeringen zal er denk ik ook wel uit liggen.

Wilde hem meenemen na starten op alleen deze gare accu*, maar dacht door je waarschuwing dat ik wel eventjes de laadspanning moest controleren.
Met lopende motor 11,5V. Motor uit: 12,3V 8)7
Dus de dynamo doet z'n werk niet (ook een accu-symbool in het dashboard).

Ben nu aan het lezen hoe een dynamo werkt (en wat er dus misschien aan te redden valt). Wat ik van mijn oude CB350je denk te herinneren is dat ie volgens mij domweg de spanning 'clampte' wanneer deze te hoog werd, maar volgens mij is het tegenwoordig wat netter. O-)

* (starten deed ie prima, maar wederom: ik heb geen hoop dat deze accu het blijft doen maar gedurende de testfase ga ik er geen nieuwe instoppen...)

Er zit doorgaans een losse spanningsregelaar op die het veld regelt om de uitgangsspanning te bepalen. Als je die vervangt heb je goede kans dat alles weer werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de regelaar is extern, maar intern zitten 6 diodes. en daar zal er wel één of meerdere kapot zijn gegaan.
gewoon op de sloop een andere dynamo halen voor die auto. kost je 3 tot 5 tientjes

kan ook zijn dat de accu gewoon de dynamo onderuit haalt

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 20 november 2023 21:10:32 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken