Schoonpapa gaat helaas hard achteruit (Alzheimer en hartproblemen) dus moet o.a. zijn auto de deur uit.
Staat al een poos stil dus accu was leeg.
Gisteren automatische acculader erop maar die ging in storing. Zat verkeerd om aangesloten. Vorige week hadden ze (schoonouders) al zelfde fout gemaakt met andere auto en zelfde lader maar die accu is weer tot leven gewekt... Lader goed erop gezet maar toch dezelfde storing. Accu gemeten, leek 2V te zijn, dus niet zo gek dat de automatische lader het vertikt.
Ouderwetse lader geprobeerd, ging in zijn 8A stroombeveiliging (automatische thermozekering oid).
60W lampje ertussen gezet (tussen plus-laadklem en pluspool van de accu) en die bleef 4 uur lang vol branden, dus accu leek weinig herstel te tonen.
Gezegd dat de accu opgegeven is en ik de dag erna een andere mee zou nemen.
Kom ik vandaag langs en staat de accu op de werkbank, oude lader erop en stroom is gezakt naar 4A (bij losnemen staat ie nog steeds op 2A dus dit is met een korreltje zout). Ik meet op de rode en zwarte klem van de lader en daar staat 13,3V.
Accu in de auto gezet maar polen zaten verkeerd om met de aansluitdraden, zal me wel vergist hebben dus accu omgedraaid en polen aangesloten. Alle richtingaanwijzers gingen aan en geratel. Dacht aan alarm (notoir vervelend bij deze Hyundai) dus geprobeerd dit uit te zetten via sleutel maar werkte niet. Accu die ik had meegenomen parallel gezet, maar dan gingen alle lichten uit en vonkte de zaak flink!
Nu was ik echt de weg kwijt, accu losgehaald, en even wat anders gaan doen.
Toen accu gemeten zonder de rode en zwarte laadklemmen van de lader erop en hij blijkt +12V te geven op de MIN-pool...
Accu staat nu al een uur te ontladen op een 60W lampje en begint wat te dimmen.
Benieuwd of de auto het overleeft heeft.
Moraal van het verhaal: controleer alles. Ik heb er geen moment bij stilgestaan dat schoonpapa de polen verwisseld kon hebben dus de rode meetpen op de rode acculader-klem gezet en echt niet gecontroleerd of dit ook wel de PLUS-pool was. Of dat een accu zo overtuigend verkeerd omgepoold kon overleven.
Om deze reden ook, zonder er bewust bij na te denken, de accu in eerste instantie er 'verkeerdom' ingezet (rode laad-klem zat links, dus linkerpool ook links in de auto gezet omdat daar de PLUS-draad van de auto zat. Maar omdat ik dit niet bewust deed triggerde ik er niet op dat er dus wat mis was als ik de accu om moest draaien).