Ventilator aansluiten op Marantz SR5012 DC Out

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum maar zeker niet nieuw in audio en electronica. Nu zit ik echter met een vraagje waar ik niet helemaal uit kom.

Ik heb thuis een Marantz SR5012 in een TV meubel staan, welke erg warm wordt als het deurtje dicht is. Nu moet ik dus altijd het deurtje open hebben staan als de versterker aan staat. Dat zou ik graag anders zien.

Mijn idee is om een ventilator in te bouwen in het TV meubel, zodat die de warme lucht kan afvoeren en hopelijk de temperatuur lager wordt zodat het deurtje dicht kan. Echter wil ik niet dat de ventilator 24/7 draait maar dat die alleen aan gaat zodra de Marantz aan staat.

De versterker heeft een DC out aansluiting op tulp (12VDC / 150mA), om andere apparatuur te triggeren. Kan ik daar rechtstreeks een ventilator op aansluiten? Of is het beter te werken met een relais?

Indien een relais beter is, wat heb ik dan precies voor relais nodig (en evt andere zaken zoals de ventilator en een adapter o.id.) en hoe monteer ik die netjes in het kastje?

Als de fan minder als 150mA (1.8W) gebruikt is dat geen probleem...

Ik ken deze versterker niet (geen zin om te Googelen), maar veel van die A/V receivers hebben ook een geschakelde 230V aansluiting. Als die er zit kun je die gebruiken voor een 230 V fan of netadapter. Eventueel stekkerblokje tussen maken als er al andere apparatuur op aangesloten is (vaak wordt de subwoofer op die manier mee geschakeld).

De USB aansluiting gebruiken als stroomvoorziening?
Veel makkelijker, en geen ventilator nodig: Van de achterwand (van het meubeltje) de bovenste- én de onderste strook van circa 5 cm wegzagen. Of de hele achterwand verwijderen. Dan meubeltje niet strak tegen de muur plaatsen.