Altec Lansing versterker - Protection led blijft aan

Ik heb het geheel besteld inclusief de juiste 2sc2240. Assortiment elcootjes om de voorraad weer aan te vullen, het IC kost 8.95 dat is dan even de gok nu...

Zodra het binnen is ga ik stuk voor stuk vervangen en maar beginnen met de tor denk ik.

Op 14 november 2023 00:27:10 schreef harry64:
[...]
Whiskers zijn heel dunne tin/lood draadjes die na verloop van tijd kunnen ontstaan. Was/is een dingetje met oude germanium torren vaak.

En die kunnen dan contact maken met andere pootjes?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (38%)]

Dat ic is helemaal niet defect als je daar 1,25V uit meet.
Dat is 0,7V van de inwendige diode aan pen 4 plus 0,5V saturatiespanning van de inwendige uitgangstransistor.
Heel normaal

Ow bc547 pinout, die is net ff anders. nog maar ff onder elkaar

[Bericht gewijzigd door harry64 op (28%)]

Op 14 november 2023 00:27:48 schreef maus0611:

En die kunnen dan contact maken met andere pootjes?

Ja, kan. Is niet gezegd dat het hier het geval is. Maar als je bc547 o.i.d. hebt kan je die er ook in frutten. Moet je alleen opletten met de pinnen.

Maar ook snel bruikbaar gemaakt,
Ik ga plat... volg het morgen wel verder

Vandaag kwam dan eindelijk GLS met een doosje.

Vol goede moed begonnen, eerst de transistor vervangen (door eenzelfde).
Led bleef aan.

Vervolgens C44 vervangen, geen verandering.
Daarna C45 vervangen en nu begint het. Meteen bij het inschakelen van de hoofdvoeding komt het relais mee in. En deze schakelt pas uit als de voedinsgselco's leeg zijn, na uitschakelen hoofdvoeding/schakelaar.

Hierna het IC vervangen. Mogelijk is dit een fout geweest, want ik had beter de oude elco's eerst terug kunnen zetten.

C44 en C45 teruggewisseld met de oude. Het relais blijft direct inschakelen zodra de spanning op het apparaat gezet wordt.

Alles 100 keer bekeken op sluitingen door soldeerspetters of iets in die richting. + markeringen staan duidelijk op de print, niets verkeerd geplaatst.

------------

Fout gaan zoeken, eerst de verbindingen losgehaald R82 en R83, om uit te sluiten of dit komt door de schakeling bij de led of richting C44.

Ik vermoed een defect in een condensator (ik heb geen tester) waardoor het IC gesneuveld is en het nieuwe IC ook.

Als pen 6 van het IC 1,25V tov gnd bedraagt hoort de led uit te zijn.
Als dat met de nieuwe Q22 nog niet het geval is moet je dat gaan zoeken in het circuit R83, R84, Q22, CR17 en R85 vanaf IC pen 6.
Bij de led aan hoort de basisspanning van Q22 0,6V hoger te zijn dan de emitterspanning.
Jij meet 0,65V basisspaning bij led aan.... dat rammelt daar dus ergens.

Bij het vervangen van C45 is er rond het IC een fout bij ontstaan.
Pen 7 aan massa of aan VCC leggen sloopt echt niet de inwendige npn van het IC.
Die gaan beide dus niet defect zijn.... ofwel heb je zelf rond het IC een fout gelegd die dat wel heeft gedaan.

We zijn nu dus nog verder van huis....

Ik zie het meer als grotere leerzame uitdaging, gelukkig :D

Ga er vanavond weer eens in duiken en zal goede foto's proberen te maken waar de printbanen op zichtbaar zijn.

Bij CR17 aan is tov gnd:
-de spanning op U3 pen 6 ...?
-de basisspanning van Q22 ...?
-de emitterspanning van Q22 ...?
En best eens controleren of er geen gnd punten zwevend zijn tov van gnd sterpunt bij voeding (slecht contact, draadbreuk, spoorbreuk,...)

Vooral spoorbreuk zou een goede kunnen zijn, aangezien er diverse eilandjes los zitten en los kwamen.

Op 21 november 2023 12:28:35 schreef OXO:
Bij CR17 aan is tov gnd:
-de spanning op U3 pen 6 ...? 4v (31,6v op relais vanaf de thermische schakelaars)

-de basisspanning van Q22 ...? 0.6v

-de emitterspanning van Q22 ...? 0.7

En best eens controleren of er geen gnd punten zwevend zijn tov van gnd sterpunt bij voeding (slecht contact, draadbreuk, spoorbreuk,...)

Aangevuld hierboven.
Ground gepakt op het punt waar r84 r85 bij elkaar komen.

Edit
Foto's erbij geplaatst:
Rechts zit het relais. Links het IC.
Vooralsnog nergens een onderbreking kunnen vinden, diverse punten gemeten door de spanning over de baantjes te meten waar ze tussen componenten zitten.

...relais blijft meteen inkomen zodra de stekker in het stopcontact gaat.

Misschien een gek idee he, maar als mijn soldeerbout nu de oorzaak is van het geheel, ik heb immers met litze de boel gedesoldeerd, mogelijk waren de elco's nog niet volledig leeg en heb ik iets gesloopt door te desolderen, door met de (ongeaarde) bout en litze iets te raken, IC alsnog weer stuk?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (37%)]

Hoe kan de led aan zijn als de emitterspanning van Q22 slechts 0,7V bedraagt ???

Op 21 november 2023 20:28:53 schreef OXO:
Hoe kan de led aan zijn als de emitterspanning van Q22 slechts 0,7V bedraagt ???

Omdat ik een verkeerd massapunt had blijkbaar. Net nog eens zitten meten, word er niet wijs uit.

Het blijft vaag dat het IC het relais METEEN in laat komen. Voeding is aanwezig op IC.