Dag, ik ben voor een vriend aan het zoeken. Hij heeft Sony Handycam digital 8 type DCR-TRV270E met enkele opgenomen bandjes. Maar het lukt niet via de USB(?) aansluiting "DV-out" de bandjes af te spelen richting een USB-poort op de PC. Wat doet hij niet goed? Of is dat helemaal niet mogelijk? Het afspelen van een bandje via het eigen scherm van de camera lukt wel.

"DV-out" gaat meestal via de Firewire (IEEE 1394) output connector, niet via USB.

en de uitgang A/V out? Wat is dat dan voor uitgang?

[Bericht gewijzigd door Herms op (12%)]

Links (geel) is de analoge Video(CVBS)/Audio uitgang connector, midden de "DV-out" connector en rechts de USB connector.

aha, dan blijft mij start-vraag staan. De USB-uitgang geeft geen signaal op de PC. Hoe te testen? We hebben al 3 verschillende kabeltjes geprobeerd.

Mijn antwoord blijft ook staan, je moet de middelste connector "DV-out" gebruiken voor het copieren van DV video naar je PC. Dit gaat via Firewire IEEE1394 niet via USB.
Je PC moet een Firewire IEEE1394 ingang hebben (meestal een simpel en goedkoop insteekkaartje).

Je moet de middelste connector hebben, dat is de FireWire aansluiting waar de digitale video op beschikbaar is. Je hebt dus ook een PC nodig met zo'n aansluiting. Op moderne PC's vind je die niet meer, dus even langs de kringloop of op marktplaats neuzen. Eventueel kun je ook de linker aansluiting gebruiken, daar is de video analoog beschikbaar. Daar heb je dan een zogenaamde videograbber voor nodig, die werken wel via USB. Maar door de omzetting digitaal naar analoog en in de grabber weer van analoog naar digitaal zal het resultaat wat minder van kwaliteit zijn dan via FireWire.

toestel van zeker 15 jaar oud, toen was via usb backuppen nog niet standaard. analoge video uitgang nog wel. overzetten op hdd recorder, die kan weer op een dvd-rw branden.

Op 21 november 2023 22:05:15 schreef PE9SMS:
Maar door de omzetting digitaal naar analoog en in de grabber weer van analoog naar digitaal zal het resultaat wat minder van kwaliteit zijn dan via FireWire.

De kwaliteit wordt veel minder helaas, zonde van de DV opname...

Ter info:

Een vol DV bandje van 1 uur speeltijd bevat ongeveer 12Gb aan DV video data die via Firewire naar je PC wordt getransporteerd.

av out is om aan te sluiten op je tv maar is van veel lagere kwaliteit.
Zoals bobosje al zei, het is geen usbpoort ook al lijkt die voor een leek misschien erop. Het is een zogenaamde firewirepoort.
Daarvoor heb je een firewire aansluiting nodig en die vindt je niet meer op moderne pc's of laptops.
Oplossing is een losse pci firewirekaart ergens te zoeken en die in een computer te bouwen. Geen idee hoe het met drivers en ondersteuning is in windows 10 of 11. En nog te vinden zijn.
Maar ik denk dat gemakkelijker is om ergens een oude tweedehandse pc of laptop (maar daar zaten ze minder gebruikelijk op) op de kop te tikken en die gebruiken om de boel over te zetten.
Dan heb je nog software nodig en de juiste firewire kabel.
Ik heb die periode nog bewust meegemaakt en mee gewerkt. Prive maar ook op school/opleiding.
Maar het feit dat je de aansluiting niet herkent kan ook betekenen dat je kennis van pc's te beperkt is om zelf te doen.
Misschien eens vragen op een lokale filmclub of die kan helpen?
Of er zijn ook diensten die dat voor je kunnen doen en dan krijg je het terug op usbstick of harde schijf. Geen idee van de prijs en kwaliteit ervan.
Ik heb nog ergens oude pc's die het kunnen maar die staan opgeslagen i.v.m. recente verhuizing.

heb diverse van die tapes omgezet naar digitaal, geen probleem en ziet er beter uit als via de tv op diezelfde analoge videouitgang. HDD recorder eraan gehangen en laten opnemen op de 3e hoogste stand is meer als zat. voor die huis tuin en keuken video's hoef je geen hoge kwaliteit apparatuur te hebben.

Het is doodzonde van de DV opnames om het analoge signaal te gebruiken voor het copieeren van DV (Digital Video).
De beeldkwaliteit holt achteruit...

in vergelijk met de techniek van nu is die DV analoog, die camera heeft nog een 350 kilopixel CCD. als gezegd probeer maar eens, analoog naar digitaal op zo'n ouwe camera komt een best beeld af zonder alles op maximale opname kwaliteit te hoeven zetten.

Ik heb nog wel een HP6730B laptop met firewire poort voor de topicstarter. Zit alleen geen HD in, en de accu is stuk. Maar incl voeding.

Maar ik denk dat je het beste ergens in de buurt iemand kunt vinden die dit kan converteren. Er zijn veel hobbyisten die dit kunnen omzetten.

Firewire hardware insteekkaarten zijn nog gewoon te koop evenals de benodigde Firewire kabel.
Programma's om DV video via Firewire naar de PC te streamen en op de HD op te nemen zijn er ook, om er enkele te noemen: Adobe Premiere, Sony Vegas etc.
Er zijn zelfs freeware tools die de DV kunnen streamen naar de PC en ook kunnen opnemen op de HD van de PC.

dank jullie allemaal. Middelste poort en dan Firewire-kaartje. Duidelijker kan het niet worden!

En een linux live cd/dvd/usb met het tooltje "dvgrab". Bijvoorbeeld Knoppix.