@free-electron. Weet jij misschien waarom bij dit type radio de code af en toe verloren gaat? Ik moet dus af en toe de code weer invoeren. Ik heb in het schema gekeken, maar kan niet een condensator of batterij hiervoor vinden. Dank bij voorbaat.

Heb je de plus constant en plus contact geschakeld niet gewisseld?
Dat kan beide problemen geven.

Hier staat het aansluitschema.
Mogelijk A4 en A7 gewisseld?
En de verlichting heeft ook een eigen ingang.

https://pinoutguide.com/Car-Stereo-Renault-Dacia/Dacia_Philips_22DC279…

[Bericht gewijzigd door revado op (51%)]

Topic is bijna 20 jaar oud, net als de radio ;-) Heeft hij het altijd goed gedaan en begint hij nu met dat probleem of heb je hem pas en net ingebouwd ?

@ revado: dank alvast, ik ga het controleren, aangezien de radio het af en toe en ook een hele dag wel goed doet (zonder de code te moeten invoeren) verwacht ik dat dit goed zit.

fred101 ook een goede vraag. De megane heeft meer dan een jaar stil gestaan en de garage heeft enkel de elektrische antenne vervangen, die een stuursignaal krijgt van de radio. Ik kan echter niet voorspellen wanneer ik de code weer moet invoeren.

Normaal gesproken moet dat wanneer de accu is los geweest. Als ze de antenne hebben vervangen is er kans dat ze de accu hebben afgekoppeld. De radio heeft geen backup batterij ofzo, daarom heb je de gele en rode draad. De rode is de hoofdstroom als hij aanstaat. De gele is de, zeg maar, standby aansluiting die zorgt dat de instellingen bewaard blijven. Als je bv een oldtimer hebt met een schakelaar die de accu afkoppelt dan raakt de radio zijn geheugen kwijt en moet je ook de code weer ingeven.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

Philips was er al vroeg bij met gebruik van EEPROM's voor het geheugen. De zenders bleven er bij de meeste modellen vanaf 1990 ofzo gewoon inzitten zonder permanente +.

Maar ik neem aan dat de code daarniet ingezet wordt want dan heeft hij weinig anti-diefstal beveiliging nut.

De code zit gewoon in de EEPROM.

De zenders worden wel onthouden, de code echter soms niet. Ik ga nu eerst de aansluitingen controleren. Overigens, heb ik een aantal stekkers losgehaald en weer verbonden zodat bijvoorbeeld de achetergrond verlichting het weer doet bij de raambediening. Er zijn dus hier en daar slechte contacten, ga dus ook het stekkerblok van de radio eens meten.

Ik heb dit ook al gehad. Ik heb gewoon de oude eprom van Xicor, de X2402 gekopieerd in een nieuwe en het probleem was weg :-) Er zijn maar een beperkt aantal lees- en schrijfsequenties gegarandeerd bij de eerste generaties. Als dus de +12V permanent er niet is, wordt de code elke keer uitgelezen op een bepaald adres in dat geheugentje om de code request Y/N te checken en die cel wordt dus twijfelachtig na verloop van tijd. In de TV wereld hebben we dat indertijd opgelost door redundancy adressen met dezelfde inhoud te voorzien: 2 van de 3 adressen met gelijke content werden dan =TRUE beschouwd :-)

Hallo Tele@Revison, zou je dat eventueel voor mij willen doen? Uiteraard tegen een vergoeding? Ik ga eerst op MP eenzelfde type kopen, wellicht is het dan ook opgelost. Dank bij voorbaat.

Hey Flimmerkasten, stuur mij een mailtje, ik laat je dan mijn adres weten :-)

Inmiddels is de oorzaak bekend van het probleem. De elektrische antenne trekt soms te veel stroom waardoor de voedingspanning daalt in de autoradio en het geheugen wordt gewist. Ik ga nu met een relais de elektrische antenne aansluiten.