Heeft er iemand ooit geëxperimenteerd met een van volgende IC's? De MAX038 (Dallas semi-conductors), XR205, XR2206, ICL8038 of de XR8038. Allemaal speciale Ic, waarmee je een functiegenerator kan bouwen. De MAX038 schijnt daarin 1 van de toppers te zijn met een bereik van 0 - 20MHz zowel sinus, blokgolf als driehoekige signalen zouden er moeten uit te krijgen zijn.
De keuze lijkt nogal moeilijk, heeft iemand hier ervaring mee?
alvast bedankt
Ik gebruik al jaren een XR2206 in een ontwerp van Elektuur. De schakeling op zich werkt prima alleen de toepassing van een draadgewonden potmeter vind ik minder prettig, maar dat staat los van de XR2206. Bereik: 10Hz-400kHz.
Als de MAX038 zo'n groot bereik heeft, moet je wel strenge eisen stellen aan de opbouw van de schakeling om het geheel, zeker bij oplopende frequentie, stabiel te houden.
Ik heb wel ervaring met de XR2206, niet met de andere.
Heb hier een functie generator (sinus, blok, driehoek) tot 100KHz staan met de XR2206 die prima werkt en goed stabiel is. Het ontwerp is volgens de datasheet/application note. Voor audio ruim voldoende.
Heb hier ook een 20Hz tot 20KHz sweepgenerator met de XR2206, ontwerp van Elektuur. Behoudens de beperkingen van het ontwerp werkt dit naar behoren.
De MAX038 is inderdaad één van der betere maar ook een flink stuk duurder. Je zal je moeten afvragen wat je eisen zijn. Gebruik je die max. 20MHz ooit, bijvoorbeeld.
Op 20 februari 2003 19:43:04 schreef Hugo Welther:
Ik heb wel ervaring met de XR2206, niet met de andere.Heb hier een functie generator (sinus, blok, driehoek) tot 100KHz staan met de XR2206 die prima werkt en goed stabiel is. Het ontwerp is volgens de datasheet/application note. Voor audio ruim voldoende.
Heb hier ook een 20Hz tot 20KHz sweepgenerator met de XR2206, ontwerp van Elektuur. Behoudens de beperkingen van het ontwerp werkt dit naar behoren.
De MAX038 is inderdaad één van der betere maar ook een flink stuk duurder. Je zal je moeten afvragen wat je eisen zijn. Gebruik je die max. 20MHz ooit, bijvoorbeeld.
ik zocht naar sweepgenerator en toen zag ik jou bericht,ik zoek zelf een sweepgenerator die sweept van 1,8 t/m 10,5 MHz kan je zo iets ook kopen of moet je het echt maken?
gr simon
nerdo
magnesium is leuk behalve als het zich tegen je keert
Toenvallig heb ik net de sample van de MAX038 binnen, nog wat aan het expirimenteren maar het zietter veelbelovend uit:d
Op 4 juni 2005 18:56:38 schreef simonv:
[...]
ik zocht naar sweepgenerator en toen zag ik jou bericht,ik zoek zelf een sweepgenerator die sweept van 1,8 t/m 10,5 MHz kan je zo iets ook kopen of moet je het echt maken?gr simon
Dit is wel een heel oud topic wat je omhoog kickt!!
Zelf maken kan: http://www4.tpgi.com.au/users/ldbutler/sweepgen.htm
(of de IC's nog verkrijgbaar zijn?)
Kopen ook. Bijv.
http://www.oscilloscoop.nl/dynatek-generator.html