Dat maakt niet uit, als je een N-FET gebruikt hoeft er niets geïnverteerd te worden. Tenzij de controller een ander signaal uit stuurt.
De spanning kan 3.3 of 5VDC zijn, dat doet er niet toe voor de werking.
Ik heb al veel regelaars gemaakt en heb nog nooit een PWM signaal geïnverteerd in de software.
Alleen bij een regeling waarmee je via een potmeter ook de draairichting en het toerental kan regelen moet er één PWM signaal van de twee geïnverteerd worden.
Op 13 januari 2023 09:15:18 schreef bbuster:Het enige "probleem" is dat zo'n Hub minimaal €50 per stuk kost. Om even 4 locs bij te bouwen ben ik dus behalve de motortjes, blokjes etc al €200 kwijt voor de hubs.
Die van de treinen wel ja. Die van Technisch Lego niet. Dus als je die sloopt, het ding zelf is te groot voor een trein van 6 nopjes breedte, en er als voeding 2x18650 cellen aan hangt ben je voor 25€ klaar incl accu.
Wat de motorspanning betreft, Lego motoren zijn ontworpen voor 9V, maar ze draaien regelmatig op minder, zo hebben de hubs een 7,4V Lithium accu. De mensen die LEGO motoren testen en vergelijken op mechanisch vermogen en rendement, gooien er 6-12V in, en dat gaat allemaal goed. https://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm
Desalnietemin zou ik heel graag een shield maken voor bijvoorbeeld een Arduino Pro-Micro of een Microbit (BLE 5./0!) om 6 motoren/sensoren aan te sturen. Het programmeren van Lego blijft op dit moment erg halfbakken. Enige wat er op dit moment qua hardware is dat hier een beetje op lijkt is de Raspberry Pi Build Hat. Maar die heeft geen USB poort om te programmeren. De Technic-hubs hebben die ook niet, bovendien draaien alle Lego hubs op STM-32 wat programmeren net wat lastiger maakt dan SAMD of NRF52.
Het zou erg tof zijn als we een soort open-source schild kunnen maken voor standaard ontwikkelborden zoals de Arduino's, Feathers, en andere veelgebruikte pin-outs. Helaas kan ik nog geen goede leverancier van de PCB connectors vinden, ze staan wel op Ali maar zonder kwantum-korting, dus 10 plugjes kosten al zo 40€, hubs slopen is goedkoper!
- PyBricks werkt aardig maar met veel overhead, je moet erg ingewikkeld firmware op dure hubs flashen, en je moet van Python en de Chrome browser houden.
- Bricklife Scratch werkt prima vanuit meerdere browsers, maar ondersteunt vooralsnog geen helderheid op de kleursensor, wat lijnvolgers nagenoeg onmogelijk maakt.
- Lego's eigen software is een draak
- De Raspberry Pi Build-Hat lijkt ook leuk, ware het niet dat het ding zelf al op een RP2040 draait, en de Raspberry Pi dus helemaal niet nodig heeft, behalve dan om de firmware voor een UART protocol erop te flashen, wat de RP2040 door het volatiele geheugen iedere keer weer kwijt is. Bovendien voelt een volledig OS met een UART verbinding naar een microcontroller als een te complex systeem.
Dit is blijkbaar de interface op pin 5 en 6
Iemand een idee hoe dit werkt? Het is een Renesas ISL317xE RS 485 chip. Daar wordt blijkbaar de info van de sensoren over gestuurd, zoals de hoek van draaien van een motor, en de data uit een kleur of afstandssensor. Geen I2C dus.
[Bericht gewijzigd door blanka op (38%)]