Voor een Galvamet Fontaniva T39.90.P afzuigkap ben ik op zoek naar een vervangende motor.
Dit is een oude, maar nog steeds prachtige RVS kap met een standaard(?) 4-knops bediening:
1. Verlichting
2. Afzuiging stand 1
3. Afzuiging stand 2
4. Afzuiging stand 3
De motor hebben we er inmiddels uit, het gaat hier om een 6-draads motor waarvan 2 draden zijn verbonden met een (aanloop?) condensator.
Nou is me al duidelijk dat de kap dermate oud is dat een 1-op-1 vervanging van de motor niet mogelijk is, dergelijke 6-draads motoren worden (kennelijk) niet meer gemaakt.
De huidige motoren werken allemaal met 3 of 4 draden, waarvan ik al begrepen heb dat dit een compleet andere techniek is en een speciale printplaat nodig is om deze aan te sturen.
De keuken- en onderdelenboeren die ik tot nu toe benaderd heb hiervoor geven allemaal als standaardantwoord "Sorry, te oud. Vervang de complete kap maar".
Maar dat is natuurlijk je reinste verspilling aangezien de complete RVS kap + filters + verlichting + knoppen prima zijn en nog vele jaren mee zouden kunnen.
Ik zoek naar een manier om de afzuigkap weer werkend te krijgen waarbij we de onderdelen die nog goed zijn zoveel mogelijk kunnen blijven gebruiken.
Mijn vragen zijn op dit moment specifiek:
1. Bestaan er (generieke?) printplaten om bijv. een motor als deze aan te sturen? Of heeft elke motor altijd een specifieke printplaat die enkel en alleen te gebruiken is voor die specifieke motor?
2. Zou ik met een beetje knutselwerk de huidige knoppen kunnen blijven gebruiken via zo'n printplaat of moet ik dat absoluut niet willen?
Alle tips welkom!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Doet de verlichting het wel?
Staat ie wel te brommen, mogelijk de aanloopcondensator (oud en aan hoge temperatuur onderhevig)
En je bent zeker dat het euvel bij de motor zit en niet in de knoppen... of aanloop/bedrijfscondensator?
Op 11 december 2023 14:52:08 schreef Hunebedbouwer:
Doet de verlichting het wel?
Staat ie wel te brommen, mogelijk de aanloopcondensator (oud en aan hoge temperatuur onderhevig)
De (TL-)verlichting doet het wel. Helaas kan ik niet meer (makkelijk) kijken of de oude motor nog te fixen valt, die is in de zoektocht (zonder succes) naar aansluitingen en type/serienummer volledig uit elkaar gehaald zonder rekening te houden met weer in elkaar zetten.
Heel naief dacht ik toen nog 'kapotte motor eruit, vervangend exemplaar bestellen, inbouwen, klaar'.
Inmiddels weet ik beter... 
Het ding was ook ver-schrik-ke-lijk smerig dus kijk niet enorm uit naar de schoonmaak- en daarna puzzel-operatie om 'm daarna intensiever te kunnen testen.
Voor nu dus graag nog even de vervangings-route. Als dat echt niet gaat ga ik met de eigenaren overleggen of ze de reinigen-en-puzzelen route aandurven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 11 december 2023 15:08:35 schreef Arco:
Waarschijnlijk was de motor nog goed, badje in IPA en nieuw vet aan de lagers was genoeg geweest.
Mijn motor-repair / onderhoud skills zijn nog een beetje matig ontwikkeld (lees: totaal afwezig), maar ik sta open om te leren 
Volstaat zo'n IPA spuitbus zoals deze of zou je dit anders aanpakken?
En hoe / met wat vet ik de lagers daarna opnieuw in?
Nog los hiervan - is dit een route die ik überhaupt nog moet willen proberen te volgen nu ook de bedrading al (kort op de motor) is afgeknipt en het hele ding uit elkaar ligt?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nee,
Als je het hele ding (onnodig) gesloopt hebt kun je er niets meer mee.
De lagers smeren hangt van het type lager af. Bijv. bronzen bussen leg je in de hete olie/vet voor een tijdje zodat het in het brons kan trekken.
Schoonmaken met IPA doe je door de motor onder te dompelen (spuitbus heeft weinig zin)
Maar daar heb je nu dus niet veel meer aan...
Op 11 december 2023 15:24:57 schreef Arco:
Nee,Als je het hele ding (onnodig) gesloopt hebt kun je er niets meer mee.
De lagers smeren hangt van het type lager af. Bijv. bronzen bussen leg je in de hete olie/vet voor een tijdje zodat het in het brons kan trekken.
Schoonmaken met IPA doe je door de motor onder te dompelen (spuitbus heeft weinig zin)Maar daar heb je nu dus niet veel meer aan...
We zullen het nooit weten ben ik bang, wijze les voor een volgende keer 
Blijf over - de zoektocht naar een vervangende motor + aansturing. Thoughts?
Arco
Special Member
Thoughts?
Het kon ook best de aanloop-C zijn geweest
Je kunt kijken of je een vervangende motor kunt vinden en die er in lepelen. in de regel zijn het allemaal kortsluitankermotoren, dus heel spannend om "aan te sturen" (lees, spanning op de juiste draden aanbieden) zijn die niet.
Mijn vragen zijn op dit moment specifiek:
1. Bestaan er (generieke?) printplaten om bijv. een motor als deze aan te sturen? Of heeft elke motor altijd een specifieke printplaat die enkel en alleen te gebruiken is voor die specifieke motor?
2. Zou ik met een beetje knutselwerk de huidige knoppen kunnen blijven gebruiken via zo'n printplaat of moet ik dat absoluut niet willen?
1. Je hebt geen print nodig voor de motor waar je naar linkt, dat is gewoon een 230V inductiemotor met condensator.
2. Ja, dat kan prima, het zal alleen even puzzelen zijn.
[Bericht gewijzigd door Sine op (48%)]
Op 11 december 2023 15:37:51 schreef Sine:
[...]Het kon ook best de aanloop-C zijn geweest
Je kunt kijken of je een vervangende motor kunt vinden en die er in lepelen. in de regel zijn het allemaal kortsluitankermotoren, dus heel spannend om "aan te sturen" (lees, spanning op de juiste draden aanbieden) zijn die niet.
[...]
1. Je hebt geen print nodig voor de motor waar je naar linkt, dat is gewoon een 230V inductiemotor met condensator.
2. Ja, dat kan prima, het zal alleen even puzzelen zijn.
Dus 4 draden (zoals deze R211024) wil niet automatisch zeggen dat er een print nodig is voor de aansturing? Ok, dat is nieuwe info, interessant!
En mag ik vragen waar je dit aan hebt opgemaakt? De info op die site is zo summier en googlen op dat type maakt me ook niet veel wijzer.
Los hiervan, ga ik nog extra onderdelen (zoals bijv. een aanloopcondensator) nodig hebben hiervoor?
En er van uitgaande dat de bijgeleverde documentatie niet zal volstaan, wat is de beste / veiligste aanpak voor het vinden van de juiste manier van aansluiten?
Arco
Special Member
Het kan dat de oude motor 3 losse wikkelingen had met elk 2 draden, en de nieuwe 1 wikkeling met 2 aftakkingen, dus 4 draden.
Werkt hetzelfde, alleen de aansluitingen zijn anders.
Op 11 december 2023 16:12:59 schreef iGadget:
[...]Dus 4 draden (zoals deze R211024) wil niet automatisch zeggen dat er een print nodig is voor de aansturing? Ok, dat is nieuwe info, interessant!
En mag ik vragen waar je dit aan hebt opgemaakt? De info op die site is zo summier en googlen op dat type maakt me ook niet veel wijzer.
Het gros van deze motoren zijn doodgewone inductiemotoren.
Op de sticker van de ventilator waar je naar linkt kan ik nog net 230V ontcijferen.
Los hiervan, ga ik nog extra onderdelen (zoals bijv. een aanloopcondensator) nodig hebben hiervoor?
Ja, hier zal een condensator bij horen, die is afhankelijk van het motorvermogen, als de capaciteit niet gegeven wordt dan kost dit wat speurwerk (waar hoort die motor in, wat is die afzuigkap de vervangende condensator)
Als je geluk hebt zit er een condensator bij de motor.
En er van uitgaande dat de bijgeleverde documentatie niet zal volstaan, wat is de beste / veiligste aanpak voor het vinden van de juiste manier van aansluiten?
Dat is tricky als er niets gegeven is, er zijn verschillende manieren van aansluiten.
Bij de meeste zal het iets in deze richting zijn:
Op 11 december 2023 16:31:37 schreef Sine:
Als je geluk hebt zit er een condensator bij de motor.
Dat kan ik de leverancier vragen natuurlijk. Net als het aansluitschema.
Dat is tricky als er niets gegeven is, er zijn verschillende manieren van aansluiten.
Bij de meeste zal het iets in deze richting zijn:
[bijlage]
Bwoah... Dat ziet er voor deze leek nog behoorlijk imposant uit. Maar voor wat ik er uit kan opmaken - dit is voor een motor met 6 draden toch? En het hele gedeelte rechts is voor de verlichting en...?
[update] never mind, had het onderste plaatje niet gezien. Dat ziet er al veel begrijpelijker uit 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Motoren zijn er genoeg maar motoren die fysiek passend zijn (mechanica) is wat anders.
Wat stond er allemaal op het typeplaatje vd motor? Heb je foto's?
Geen enkele dampkap fabrikant maakt motoren. Dat kopen ze in bij leveranciers. Het zijn dus veredelde plaatslagers.
Op 11 december 2023 18:51:08 schreef EricN:
Motoren zijn er genoeg maar motoren die fysiek passend zijn (mechanica) is wat anders.
De motor zelf heb ik geen enkel opschrift op kunnen vinden, maar misschien zat dat verstopt onder de dikke laag vuil. Zal de eigenaren vragen of ze mss iets nog kunnen (en willen) schoonmaken in een poging iets te kunnen achterhalen.
Maar qua vorm is het eigenlijk deze.
Inmiddels heb ik nog meer sites kunnen vinden (o.a. deze) waar (volgens mij?) deze motor op staat en daar staan ook maten bij:
En zelfs een aansluitschema (in het Italiaans):
En op deze site staat volgens mij ook dezelfde motor, echter wel met zo te zien een ander aansluitschema.
Zal vandaag proberen op te meten of deze fysiek gaat passen, maar ik heb goede hoop.
Helaas nog altijd geen officieel antwoord van Galvamet noch fixpart.nl, maar door alle reacties hier (waarvoor dank!) heb ik hoop dat het toch mogelijk gaat zijn allemaal.
Wat ik wel vond als ik zoek op het artikelnummer (CEMCL055000240Z007) is deze video op YouTube. Hierin zie je heel duidelijk dat alles wordt aangestuurd via diverse componenten, waaronder een PCB. Als dit inderdaad die motor is, houdt dit dan in dat ik toch de boel niet rechtstreeks zal kunnen aansluiten?
Op 12 december 2023 12:24:09 schreef pamwikkeling:
zoek eens op
- EBM radiaal ventilatoren
- PAPST radiaal ventilatoren
- CASALS radiaal ventilatoren
Gedaan. Gigantisch veel resultaten. Wat is je punt? 
Arco
Special Member
Op 12 december 2023 13:02:12 schreef Arco:
Dat plaatje is dus ook een 4 draads motor... (bij pin 3 en 6 staat 'vuoto', betekent leeg)
Klopt, alle motoren die ik heb kunnen vinden zijn 4-draads. Waar ik achter moet zien te komen is wat deze motoren nodig hebben om te kunnen werken.
De info die ik tot nu toe heb kunnen vinden is (lijkt?) tegenstrijdig - volgens @Sine:
Je hebt geen print nodig voor de motor waar je naar linkt, dat is gewoon een 230V inductiemotor met condensator.
- Maar in deze video is er toch het 1 en ander aan extra elektronica te zien.
Nou kan het natuurlijk zijn dat de motor in de video toch een andere is. Of is het ook nog mogelijk dat *beide* scenarios voor dezelfde motor kunnen werken, dus dat al het extra materiaal in de video optioneel is?
Update:
Op 11 december 2023 18:51:08 schreef EricN:
Het past, de motor komt qua afmetingen exact overeen met de oude 
Yes, bijgevoegd.
Voor de volledigheid:
LN2 srl
GT35DT003 CL.B RO
AC 220/240V 50Hz 180W
Thermally protected
13-01-04Wat verwacht je wat die "elektronica" (erg blackbox in die vorm overigens) verder doet?
(hint: dat is niet meer dan een luxe schakelaar)
Er bestaan ook elektronische regelaars, maar daar is dat filmpje er niet eentje van.
Bij twijfel (en dat proef ik meer dan een beetje uit je vragen) niet aan beginnen. Er ontbreekt toch een stukje kennis vrees ik. En op afstand kunnen we maar zoveel ondersteuning bieden.
Het moet te doen zijn, maar als je een aansluitfout maakt is de kans niet heel klein dat je van die nieuwe motor een rookmachine maakt.
Op 12 december 2023 14:19:29 schreef Sine:
Wat verwacht je wat die "elektronica" (erg blackbox in die vorm overigens) verder doet?
(hint: dat is niet meer dan een luxe schakelaar)Er bestaan ook elektronische regelaars, maar daar is dat filmpje er niet eentje van.
Duidelijk, dank!
Bij twijfel (en dat proef ik meer dan een beetje uit je vragen) niet aan beginnen. Er ontbreekt toch een stukje kennis vrees ik. En op afstand kunnen we maar zoveel ondersteuning bieden.
Het moet te doen zijn, maar als je een aansluitfout maakt is de kans niet heel klein dat je van die nieuwe motor een rookmachine maakt.
Twijfel is er altijd, vandaar dat ik me zo goed mogelijk probeer voor te bereiden. En de kennis die ik nog niet heb, wil ik graag opdoen.
Het alternatief is namelijk ook niet erg aanlokkelijk - dan moet de volledige kap vernieuwd worden wat neerkomt op een kleine verbouwing (want alles is mooi weggestuct destijds).
Maar die call is voor de eigenaren, ik zal ze zeker niet nalaten het risico dat je noemt te vermelden.
Arco
Special Member
Als je de 4 draden hetzelfde aansluit, werkt het waarschijnlijk wel.
De nieuwe wel schoonhouden, deze is zo te zien sinds zijn installatie nog nooit schoon gemaakt...