Monarch SA-616 versterker heeft rare brom

Beste forumleden,

Ik heb een versterker die ik ruim een halve eeuw in bezit heb. Onlangs dacht ik hem maar eens in ere te herstellen. Hij speelt nog altijd. Maar omdat er iets geks gebeurd besloot ik hem als eerste maar te recappen. Dit heeft niets opgeleverd. De transitoren heb ik van links en rechts verwisseld. Ook dit haalt niets uit. De storing is het volgende: als ik het volume én tone dicht draai, krijg je een rare brom. Als ik het volume naar rechts draai en de tone dicht, ook een brom. Ik kom er niet meer uit. Wil er iemand meedenken? Dit moet toch op te lossen zijn?

Hier een link van een kort filmpje van waar ik tegenaan loop,...

https://youtu.be/2gvjT526DcY <--------------- update, nu wel filmpje :-)

Op Youtube zetten en dan de link hier plaatsen. Als het een gemene 100Hz brom is zou ik eerst de voeding even testen. Dit zou voor beginners juist een leuk project kunnen zijn. Zonder Internet werden deze versterkers ook gerepareerd. Ervaring is niet belangrijk zolang je iets begrijpt van elektronica. Dat is de clou, gewoon starten en zoeken, dat deed Edison ook :-) Schema's te over op het net, wat een luxe!

Controleer de massaverbindingen rondom die potmeters. Controleer of ze nog werken op ieder punt van de koolbaan.

Recappen heeft meestal geen zin als er een 'duidelijk' defect in zit.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (25%)]

Op 12 december 2023 15:01:09 schreef RAAF12:
Op Youtube zetten en dan de link hier plaatsen. Als het een gemene 100Hz brom is zou ik eerst de voeding even testen. Dit zou voor beginners juist een leuk project kunnen zijn. Zonder Internet werden deze versterkers ook gerepareerd. Ervaring is niet belangrijk zolang je iets begrijpt van elektronica. Dat is de clou, gewoon starten en zoeken, dat deed Edison ook :-) Schema's te over op het net, wat een luxe!

De voeding is goed want die verzorgt met een lijn voor links én rechts.
Het is geen mooie 100 Hz, dat wil ik juist laten horen op het filmpje. Ik zal het op youtube zetten. Goed idee,...
Schema kan ik niet vinden. Ik heb er wel een gevonden bij het radiomuseum maar die is toch niet hetzelfde met wat ik hier heb.

Op 12 december 2023 15:04:08 schreef Ledlover:
Controleer de massaverbindingen rondom die potmeters. Controleer of ze nog werken op ieder punt van de koolbaan.

Recappen heeft meestal geen zin als er een 'duidelijk' defect in zit.

Massa heb ik inderdaad aan gedacht en is goed. Ik heb de 2 volume pods vervangen. De tone pods heb ik verwisseld dus die geven ook de storing niet.

Op 12 december 2023 16:42:14 schreef Multivibrator:
Schema kan ik niet vinden. Ik heb er wel een gevonden bij het radiomuseum maar die is toch niet hetzelfde met wat ik hier heb.

Er zijn twee verschillende Monarch SA-616 modellen... Jouw model is deze:
https://www.radiomuseum.org/r/monacor_stereophonic_amplifier_sa_616_2x…

Ik heb het schema bijgevoegd als bijlage. Ik zie overigens dat de gespecificeerde spanning van de elco's zoals aangegeven in het schema aan de krappe kant is. Bijvoorbeeld voor de voedingelco van de eindtrap wordt een spanning opgegeven van 30V, terwijl een 22V trafo na gelijkrichting een spanning zal geven die hoger is dan 30V. Ook omdat de netspanning nu hoger is dan 50 jaar geleden.

Op 12 december 2023 17:16:17 schreef CornelisJ:
[...]
Er zijn twee verschillende Monarch SA-616 modellen... Jouw model is deze:
https://www.radiomuseum.org/r/monacor_stereophonic_amplifier_sa_616_2x…

Ik heb het schema bijgevoegd als bijlage. Ik zie overigens dat de gespecificeerde spanning van de elco's zoals aangegeven in het schema aan de krappe kant is. Bijvoorbeeld voor de voedingelco van de eindtrap wordt een spanning opgegeven van 30V, terwijl een 22V trafo na gelijkrichting een spanning zal geven die hoger is dan 30V. Ook omdat de netspanning nu hoger is dan 50 jaat geleden.

Goed punt inderdaad, ik heb ff gekeken, de voltages blijven ruim binnen de voltages van de elco's,...
Het schema is dezelfde die ik heb inderdaad,... hoewel die niet helemaal overeenkomt met m'n versterkertje,... Vooral die tone regeling, die heeft een weerstand op de pod en gaat niet direct naar massa zoals op het schema. Verder lijkt het dezelfde te zijn.

Op 12 december 2023 17:43:10 schreef Multivibrator:
[...]
Het schema is dezelfde die ik heb inderdaad,... hoewel die niet helemaal overeenkomt met m'n versterkertje,... Vooral die tone regeling, die heeft een weerstand op de pot en gaat niet direct naar massa zoals op het schema. Verder lijkt het dezelfde te zijn.

OK, dit schema had je dus al. Op jouw foto zie ik inderdaad een weerstand tussen de loper van de tone potmeter en massa. Deze weerstand staat inderdaad niet in het schema. Vermoedelijk is dit een kleine aanpassing geweest om het karakter van de toonregeling enigszins te wijzigen.

Het andere SA-616 model dat ik bedoelde is deze: https://www.radiomuseum.org/r/monacor_stereophonic_amplifier_sa.html.
Deze heeft een lager uitgangsvermogen en een stereo potmeter voor de toonregeling. Maar dit is duidelijk niet het model dat jij hebt.

Het blindelings recappen en onderdelen vervangen en verwisselen is niet de beste methode.
De kans dat je de zaak erger maakt is dan vrij groot.
De print controleren op slechte solderingen en meten is de eerste optie.
Bronkeuze schakelaar al goed schoongemaakt?

Op 12 december 2023 18:39:34 schreef pa3gws:
Het blindelings recappen en onderdelen vervangen en verwisselen is niet de beste methode.
De kans dat je de zaak erger maakt is dan vrij groot.
De print controleren op slechte solderingen en meten is de eerste optie.
Bronkeuze schakelaar al goed schoongemaakt?

Eigenlijk vervang ik alleen wat er kapot is. Maar je hoort altijd dat je moet recappen na 10 tot 20 jaar oud spul. Dus ik dacht ok, ding is 50 jaar dus alles zal wel uitgedroogd zijn. Ik heb ook nog een oude string synthesizer (1979). Is nog helemaal origineel. Wel schoongemaakt en 3 IC's vervangen maar die waren dan ook kapot. Maar de elco's zijn er nog allemaal!
Bronkeuze hee,... kom ik op terug :-)
Net ff met IPA gewassen en uitgespoten met perslucht, drupje CRC 2-26. Ziet er mooier uit en kraakt niet meer, maar mocht niet baten,....

oude transistoren in dit ding, germanium of met zwarte pootjes? dan veel kans op ellende uit die torren. ook die weerstanden kunnen ellende geven. de dikke voeding elco's zijn wel een heel stuk kleiner geworden, waren de oude niet gewoon nog goed?

Op 12 december 2023 19:05:52 schreef testman:
oude transistoren in dit ding, germanium of met zwarte pootjes? dan veel kans op ellende uit die torren. ook die weerstanden kunnen ellende geven. de dikke voeding elco's zijn wel een heel stuk kleiner geworden, waren de oude niet gewoon nog goed?

Ik heb de torren van de linker print naar de rechter print gezet en andersom. Geluid is verder goed. De moderne elco's zijn toch gewoon een stuk kleiner? Let wel, de voeding is maar één lijn voor beide printplaten. Rechts heeft géén problemen.
Los van alles ik weet ook niet of blind recappen wel zo zinvol is. Maar baat het niet, dan schaad het niet.

Je versterker is laagfrequent aan het oscilleren.

Ik zie twee elco's in schuim in de beugels zitten, heb je alle aansluitingen orgineel gehouden? Dit motorbooteffect komt vaak voor als de voeding niet goed ontkoppeld is. De nieuwe elco's hebben zeker betere eigenschappen, en dan kunnen lange aansluitdraden ongewenst zijn. Ik zou ze beide onder op de print zetten op de plaats van de aansluitdraden.

Wat zijn de grote blauwe schijven voor condensators?

Op 12 december 2023 19:02:13 schreef Multivibrator:
Maar je hoort altijd dat je moet recappen na 10 tot 20 jaar oud spul.

Nee, dat is iets van de laatste tijd, en facebook/YT praat. Veel oude elco's gaan >40 jaar mee, de levensduur van de kleintjes is wat korter en je had toen natuurlijk ook al slechte merken (in een Audio Sonic van ~1975 kwam ik alleen maar rotzooi tegen).

Op 12 december 2023 19:05:52 schreef testman:
oude transistoren in dit ding, germanium of met zwarte pootjes?

Het is allemaal germanium, maar deze hebben geen last van de zwarte pest.

ook die weerstanden kunnen ellende geven.

Alleen de basisweerstanden in de eindtrappen, dit zijn hygroscopische composietweerstanden, preventief vervangen! De andere weerstanden zijn prima.

De TS is niet blindelings elco's gaan vervangen omdat het kan, maar NA dat de versterker bromverschijnselen vertoonde.

Voor een 50jaar oud ampje helemaal nog niet zo'n gek idee.

Overigens zie ik op die trafo nog een 120V aansluiting vrij, het kon eens geen slecht plan zijn om het draadje van de 100V poot daar naartoe te verplaatsen. Dan is de versterker geschikt voor 240V

Op 12 december 2023 21:23:51 schreef Sine:
De TS is niet blindelings elco's gaan vervangen omdat het kan, maar NA dat de versterker bromverschijnselen vertoonde.

Check! Maar hou er rekening dat het probleem de oude 1000µF elco's en de nieuwe betere 1000µF elco's icm lange draden kan zijn.

Verder heeft de TS het niet over links/rechts, en is de voeding gemeenschappelijk.

@TS: Elco's provisorisch insolderen en kijken of het wat uitmaakt.

Op 12 december 2023 21:46:51 schreef Henry S.:
Verder heeft de TS het niet over links/rechts, en is de voeding gemeenschappelijk.

TS heeft het wel over links/rechts, In zijn laatste post zegt TS:

Let wel, de voeding is maar één lijn voor beide printplaten. Rechts heeft géén problemen.

Dit is een aanwijzing dat het probleem niet in de voeding zit.

Idd, dan zit het probleem niet in de voeding.

Blijft er een handvol weerstanden (toch) en massapunten over. Eventuele slechte solderingen... Al was men toen erg royaal met de soldeertin, bedradingen werden niet altijd even netjes afgewerkt (in de eerder genoemde Audio Sonic ook niet) met koude lassen tot gevolg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Op 12 december 2023 19:39:40 schreef Henry S.:
Je versterker is laagfrequent aan het oscilleren.

Ik zie twee elco's in schuim in de beugels zitten, heb je alle aansluitingen orgineel gehouden? Dit motorbooteffect komt vaak voor als de voeding niet goed ontkoppeld is. De nieuwe elco's hebben zeker betere eigenschappen, en dan kunnen lange aansluitdraden ongewenst zijn. Ik zou ze beide onder op de print zetten op de plaats van de aansluitdraden.

De voeding is een 'zwevend' geheel. Er is geen voeding print.
Ik heb gewoon de originele setup/design aangehouden.

Wat zijn de grote blauwe schijven voor condensators?

Omdat de nieuwe elco's kleiner zijn en ik ze wel in die beugels wilde hebben (ook vanwege de aansluitingspositie) heb ik ringen geknipt uit schuim.

[...]
Nee, dat is iets van de laatste tijd, en facebook/YT praat. Veel oude elco's gaan >40 jaar mee, de levensduur van de kleintjes is wat korter en je had toen natuurlijk ook al slechte merken (in een Audio Sonic van ~1975 kwam ik alleen maar rotzooi tegen).

Ik heb iig allemaal Panasonic's erin zitten.

[...]
Het is allemaal germanium, maar deze hebben geen last van de zwarte pest.
[...]
Alleen de basisweerstanden in de eindtrappen, dit zijn hygroscopische composietweerstanden, preventief vervangen! De andere weerstanden zijn prima.

ok zal ik ook bestellen,... maar is niet de oorzaak toch?

dit is een signaal dat ik krijg bij het probleem en die staat al op de eerste transistor.

Op 13 december 2023 00:56:11 schreef Henry S.:
Idd, dan zit het probleem niet in de voeding.

Blijft er een handvol weerstanden (toch) en massapunten over. Eventuele slechte solderingen... Al was men toen erg royaal met de soldeertin, bedradingen werden niet altijd even netjes afgewerkt (in de eerder genoemde Audio Sonic ook niet) met koude lassen tot gevolg.

Ik heb net nog een keer een goede inspectie gehouden maar niks kunnen vinden. Wel alles goed door gesoldeerd.
Ook heb ik de DC spanningen gemeten op de torren op de print. Die zijn links en rechts gelijk.

Het probleem is dus alleen met de tone dicht. Ding speelt verder uitstekend!

Op 12 december 2023 16:42:14 schreef Multivibrator:
Het is geen mooie 100 Hz, dat wil ik juist laten horen op het filmpje. Ik zal het op youtube zetten. Goed idee,...

Ik ben benieuwd of het lukt kan je gelijk een zwiep met de camera in landscape mode over de printplaat maken?

Op 13 december 2023 13:22:03 schreef Multivibrator:
dit is een signaal dat ik krijg bij het probleem en die staat al op de eerste transistor.

Is dat zonder ingangssignaal? En op het goede kanaal meet je gewoon een DC spanning op hetzelfde punt?

Hoe staat de horizontale tijdas van de scope ingesteld (time/div)? De herhalingstijd van het signaal dat je meet is 8 divisies. Dan denk ik dat het geen 50Hz of 100Hz signaal is (1.25ms/div is niet gebruikelijk). Mogelijk is het toch een oscillatie.

Verder raad ik je aan om ook de AC spanning op de voeding te meten (dwz met scope probe AC gekoppeld). In het schema zie ik dat er drie voedingsspanningen zijn, alle drie gemeenschappelijk voor links en rechts. De eindtrap krijgt direct de voeding van de gelijkrichter, de voeding van de tussentrap is RC gefilterd met 680 Ohm / 1000uF, en de voeding van de ingangstrap is RC gefilterd met 1kOhm / 500uF.

Of een aardstroom als de loper van de potmeter aan massa ligt; overgangsweerstand ergens? Hoor je de brom ook met ingedraaide potmeter als het apparaat geaard is? Meestal zit er in de keuken wel een WCD met randaarde (kabelhaspel). Dat is een 100Hz rimpel uit de voeding. Dat scope plaatje begrijp ik niet, maar dat kan aan mij liggen, misschien wordt het duidelijk als het filmpje op YT staat.

Op 13 december 2023 14:50:52 schreef RAAF12:
[...]

Ik ben benieuwd of het lukt kan je gelijk een zwiep met de camera in landscape mode over de printplaat maken?

Filmpje is er al,... :-)
https://youtu.be/2gvjT526DcY

Mooi gelijk even kijken en luisteren! edit: yep het lijkt erop dat de amp gaat oscilleren tijdens het draaien. Dat hoor je aan de klankkleur (de boventonen) van de rimpel.
Zet een 8 Ohm belastingweerstand op het kanaal en sluit parallel een scope aan. Dan zou je ergens boven de 20kHz een oscillatie moeten zien als je aan de knoppen draait. Wellicht even de knoppen merken met een viltstift als het ongerief aanwezig is.