Er staan ook veel 'boosters' met germaniumtransistors in.Die zijn de laatste tijd weer "hot" in de gitaarwereld.(Eigenlijk terug van nooit weggeweest)

Die boekjes van Lemme heb ik ook! Erg informatief voor een ouwe l*l als ik met meer dan tien (buizen- hybride-, en solid-state) gitaarversterkers in huis

:) Huhh meer dan 10? Woon jij in een pakhuis ofzo?

Ik kreeg gisteren mijn 5 Watt tweed Fazley binnen.
Het is eigenlijk een copy van de Fender Champ uit de jaren 50.

Vroeger had ik ook een paar boeken van H.Goddijn o.a. Elektronica in de popmuziek.Uitgeleend of zoek geraakt...helaas.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (27%)]

Ik heb intussen het boek "elektronica voor dummies" gelezen. De informatie is zeer interessant voor prille beginners maar dat is ook het nadeel van dit boek. Het is voor prille beginners. Van zodra je de logica begrijpt achter de componenten en elektriciteit in het algemeen, moet je het wat dieper zoeken.

Ik heb een Champ, ik denk uit de 70's. Ik heb hem sinds 1985 ofzo.
Elektronica in de popmuziek heb ik ook nog ergens. Stond een fuzz in die ik toen (80's) probeerde te maken maar ik kreeg hem toen niet werkend. Achteraf vermoed ik dat de, gebruikelijk alternatieve transistor, een andere pinbezetting had. Ik had toen geen flauw idee hoe je dat kon meten/testen. Ook geen scoop, alleen een analoge multimeter.

Veel nieuwere boeken staan ook als pdf (illegaal) op het www dus die heb ik weleens gelezen, Zoals de 3 delen van Art of Electronics.
Dit zijn de boeken die nog over zijn. Er waren er véél meer maar die zijn verdwenen. Mis ze soms mja, gedane zaken nemen geen keer.....
De drie rechtsboven zijn dikke pillen maar zonder goed leesbare kaft. Er zijn vast wel liefhebbers voor, tegen de tijd dat ik ga verscheiden.

Plaatje is te klikken.
De Kontaktgids 1971 mist op de foto die is in slechte staat

Foto van de boekenkast,dit is lang niet alles.Boeken zwerven hier door het hele huis.Linksbovenin een stapel "Elekduur" boeken om lekker doelloos in te bladeren op een regenachtige dag.

Een hele berg boeken over codes

Het bekenste boek is The Codebreakers van David Kahn.Dat is,zeg maar,het standaard werk wat betreft cryptografie.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Codebreakers

Ik heb nog een behoorlijk gevulde boekenkast. Er is veel op internet te vinden, maar een boek in de hand, dat vind ik toch wel zo prettig.

Bij Raaf12 zie ik een plaatje van een Transette. Is dat een boekje/folder over deze radio, of alleen maar een plaatje? Ziet er interessant uit.

Piet

Dat is het boekje. Ik kan er een pdf van maken. De Transette heeft 2 RF trafootjes, eentje daarvan kan richting de ferrietstaaf verzet worden voor betere ontvangst, tricky.

Dat is het boekje. Ik kan er een pdf van maken.

Nooit geweten, dat er ook een boekje van was. Lijkt mij vrij uniek. Vroeger kon ik die radio niet betalen, en nu is deze niet meer te vinden. Maar een pdf van het boekje, daar zou je mij (en mogelijk anderen) al een plezier mee doen.

Piet

O (mag weg)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (83%)]

Daar staat ie, 7 dagen beschikbaar, scanner was stuk dus is het met de telefoon gedaan. Hoop dat ie ook ergens wordt opgeslagen zodat meer mensen er plezier van hebben.
Wetransfer https://we.tl/t-69ojLoEp55

Op 16 december 2023 23:52:43 schreef RAAF12:
Hoop dat ie ook ergens wordt opgeslagen zodat meer mensen er plezier van hebben.

https://we.tl/t-69ojLoEp55

Transette was een bouwdoos van AMROH. Scan doorsturen naar de NVHR? Die hebben heel veel AMROH documentatie

Dat is een goed idee, ik zal ze de link doorsturen.
edit: Dit werkje van 24 blz. ook maar even op pdf zetten, die staat er niet bij op de NVHR website. Op de foto wordt er nog gesoldeerd met met behulp van een waxinelichtje. De 'bout' van koper zat in de bouwdoos incl. een klein rolletje Superspeed soldeer. Die witte spoel was volgens mij niet los te koop.

^ klik voor groter

Daar staat ie, 7 dagen beschikbaar

Bedankt, Raaf12, heel leuk om te bekijken.

Piet

Mooi toch, dat ouwe spul. Uiteindelijk toch een step by step 4 kunnen bouwen in de metalen kast. Moest wel een stuk draad aan als antenne.
De Transette kit had ik voor mijn verjaardag gekregen, maar wel,na wat pogingen met de koperbout met waxine verwarming, overgestapt op een 220V Ersa bout.

Nog een Oldie but Goldie nergens op het net gevonden, dus wees er zuinig op! ;-) Binnenkort ook maar even naar de NHVR sturen!

7 dagen link van Wetransfer 'Amroh Step by Step' https://we.tl/t-hsV772XBJL

Heerlijk boeken nog gewoon gedrukt, heb er ook nog honderden staan over electronica in het algemeen en vooral gespits op radio en antennes.

Probeer nog steeds de leuke boeken uit mijn jeugd terug te vinden, maar ja als je soms de titels en auteurs niet weet best moeilijk. Vaak leende ik die boeken uit de bibliotheek, maar daar hoef je voor electronicaboeken niet meer te zijn.

Zo zoek ik nog een boek dat ik ooit gelezen heb over het zelf bouwen van radio's (MG) met voor zover ik weet op de voorkant een tekening van een kleine radio gebouwd in een sigarenblik, misschien dat iemand me aan de titel/auteur kan helpen?

Op 17 december 2023 12:37:43 schreef Piet1950:
[...]

Bedankt, Raaf12, heel leuk om te bekijken.

Piet

Vooral de RFT2 spoel die koppelt met de ferrietstaaf was een crime wat een geklooi om dat vast te bakken, brr. En een 22.5V batterij die 50 uur meeging. Kostbare stroom was dat.

Op 17 december 2023 14:52:11 schreef pe1oxp:
Zo zoek ik nog een boek dat ik ooit gelezen heb over het zelf bouwen van radio's (MG) met voor zover ik weet op de voorkant een tekening van een kleine radio gebouwd in een sigarenblik, misschien dat iemand me aan de titel/auteur kan helpen?

Ik ken alleen deze daar paste een FM zendertje in :-) Met een AF116.

Oeps, niet samengevoegd deze 2 posts.

Op 16 december 2023 13:15:06 schreef Hubie:
:) Huhh meer dan 10? Woon jij in een pakhuis …?
.

Haha, nee, gewoon in m’n mancave op zolder. Buiten beeld staan nog twee Marshall lead 12, en 1 Marshall lead 30. Jaren 80 transistor-bakjes.
Op de foto rechtsonder m’n live-amp Marshall JTM30 (2x 6L6), en voor repetities gebruik ik een accugevoed Yamaha THR10 versterkertje.
Die Fender Champ 25 rechtsboven is een hybride en die Blackbeart is een SE 5W EL84 ding. Linksonder nog een Ashdown 100W 15” bascombo.
De Marshall AS80 linksvoor gebruik ik met m’n Ovation, en die ouwe “arsh” is een verrassend goed klinkende hybride met buisje in de voortrap. Beide heb ik overigens gekregen…..

Op 16 december 2023 13:15:06 schreef Hubie:

Ik kreeg gisteren mijn 5 Watt tweed Fazley binnen.
Het is eigenlijk een copy van de Fender Champ uit de jaren 50.
.

leuk! Hoe klinkt dat?

(beetje OT, excuses aan de mods)

Klinkt prima,een basic gitaarversterkertje zonder ingebouwde effecten.2 buizen,een ECC83S en een EL84.Een halve ECC83 voor 'clean'en de andere helft voor 'smerig'
5 Watt is nog heel wat,met de volumeknop op half komt er al een bult geluid uit.Eigenlijk al te veel voor in de huiskamer.

Op 16 december 2023 16:30:31 schreef Hubie:
Foto van de boekenkast, dit is lang niet alles. Boeken zwerven hier door het hele huis.

Veel van de boeken die jij hebt heb ik ook, zou dat met de leeftijd te maken hebben. :)

Links bovenin een stapel "Elekduur" boeken om lekker doelloos in te bladeren op een regenachtige dag.

Ja, precies. En buiten de Elektuur boeken heb ik nog een hele reeks Grote Alken boeken.

https://www.lastdodo.nl/nl/areas/173395-grote-alken-reeks

Met name over motoren, schepen, auto's en andere technische boeken.

Boeken over schepen,scheepvaart en scheepsbouw koop ik meestal 2e hands bij:https://nautiek.nl/nl/gebruikte-scheepvaartboeken/
Krijg ook elke maand een mailtje met een lijst van nieuw binnengekomen boeken.