Ik ben een elektrische bakfiets aan het opknappen. De voorwielmotor is 9 pins. Er zit volgens mij een verkeerde controller bij met een driepons aansluiting. Voordat ik die aanschaf wil ik eerst het motortje testen. Kan ik die op de een of andere manier ook rechtstreeks aan de 36 volts accu koppelen? Of kan ik het testen doen met de controller en de lcd display en dan die PAS sensor omzeilen. Want ik heb alles van de fiets af liggen.

Nee, dat is zeer waarschijnlijk een BLDC en die kan niet zonder controller aan een accu. Een motor met 3 dikke en 6 dunne draden heeft een Hall sensor, en daarmee kan hij ondersteunen vanuit stilstand, maar die kun je aansturen met een controller die geen Hall sensor ingangen heeft, zolang het ding maar gaat draaien als jij begint te fietsen.

als je een 3pins controller hebt, dan zal die de motorstroom meten door de spoelen om zo de positie te herkennen.
die motor moet dus gewoon kunnen draaien op die 3pins controller al kan je de richting niet kiezen waarin die draait. dat doe ik zoveel.
als je een 9pins controller hebt, dan kan die met de hall sensoren de positie van de motor zien en kan de controller de motor wel direct voorwaarts laten draaien

Dank jullie voor de antwoorden.
Kan ik de PAS sensor omzeilen door bijvoorbeeld stroom op het PAS sensor contact te zetten. Die PAS sensor zorgt toch voor een stroompje?

Misschien speelt ook mee dat de display vaak een lege accu aan geeft, ook als ie helemaal opgeladen is.

Terwijl hij wel aangeeft dat hij 41.6 volt levert, zie onderaan in de display.

Het klinkt alsof de accu gewoon gaar is eigenlijk. De PAS sensor detecteert dat jij trapt, die heeft niets met de motor te maken, behalve dat de motor alleen aangestuurd mag worden als je trapt.

pas sensor is 3 draden.
massa, plus en signaal.
signaal is dan pulserend een positieve spanning, MAAR, dat is niet domweg 5V omdat je fiets dan op hol kan slaan.

als er geen puls is, geeft die 1V op de uitgang, als er wel een puls is, is dat 4V.
je kan met een voltmeter wel kijken of je:
de 5V effectief als voeding meet tussen + en -,
tussen massa en signaal ofwel 1V al dan niet 4V meet als je de pedalen rond trapt.

een krachtsensor moet je kracht op de pedalen zetten terwijl het wiel stilstaat om een signaal te geven

Dank allen. Ik heb nu het idee het eerst te testen met de bakfiets van mijn dochter die het goed doet, en dezelfde soort accu, motor en display heeft. Kan ik de motor en de accu eens testen op haar systeem.
Wordt vervolgd.

als de motor het doet, is al de rest nog makkelijk te vervangen. een controller met display kost ook nietveel meer, en als je handig bent, kan je een accu zelf reviseren.
nu wel opgelet. als je die bakfiets gebruikt om kinderen ofzo in te vervoeren, wees dan extra voorzichtig.
1) zorg dat de remmen krachtiger zijn dat de motor, zodat je de fiets ten alle tijde kan stoppen.
2) rommel niet aan bekabeling en ga geen motoren opdrijven
3) als je aan de accu rommelt, zorg dat er altijd een zekering in zit. brand is snel gemaakt

Dank je. Ja ik ben me daar van bewust.

Alles aan de praat gekregen met een nieuwe motor en controller die daar bij hoort. Soms moet je je verlies nemen. Dank iedereen.

Controleer wel even of hij niet hoort bij de terugroepactie, die is laatst nog uitgebreid en de VWA ziet nog veel te veel gevaarlijke modellen in het straatbeeld.

Ja daar hoort hij niet bij. Dank je.