Voor een zelfbouw project wil ik een `dubbele`voltmeter realiseren waarbij ik tegelijk het Voltage van beide meters kan aflezen.
Heel basic... een stekkerverbinding met 3 aansluitingen.
Continu spanning, Geschakelde spanning en massa.
(voornamelijk 12Volt tot 24Volt wat ik meet)
Zekering ertussen en dan twee voltmeters
De Voltmeters zijn voorzien van een ompolingsbeveiliging.
WAT KAN IK ERBIJ PLAATSEN OM DE COMPONENTEN DIE IK DOORMEET TE BEVEILIGEN?
er zit wel een zekering tussen de voeding en de Voltmeters maar daarmee bescherm ik in feite alleen de meters zelf.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat bedoel je met 'de componenten die ik doormeet'??
De meters laten alleen de spanning zien, ze meten niks door...
RAAF12
Golden Member
Met een zekering voorkom je dat de stroom in de bedrading te hoog wordt en de isolatie gaat smelten doordat de aders te heet worden. En het kan u een loop naar de zekeringkast besparen.
Is dit een geheim project? Monitoren van spanningen is niet zeer ingewikkeld dus begrijp ik de achterliggende gedachte niet om dit zo aan een forum voor te leggen. Ik zou zeggen ga met de billen bloot en maak er een consistent verhaal van. Dan is het advies zeer snel in de pocket.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 22 december 2023 11:36:05 schreef KlaasZ:
Massaklem met nummer 31 doet vermoeden dat het gaat om iets in een auto.
en de +15 en +30 sluiten daar netjes bij aan.
Topicstarter: met een correcte voltmeter kan men geen schade aanrichten en dus valt er ook niets te beveiligen.
Ik snap de verwarring, bij deze hopelijk een iets duidelijker beeld.
Inderdaad een automotive project waarbij de de female connector reeds aanwezig is.
De spanning kan van allerlei voedingsbronnen afkomen die aanwezig zijn en het doel is heel simpel. beide spanningen inzichtelijk maken
Mijn gedachte gaat als volgt: Als de Voltmeter defect zou raken kan er kortsluiting ontstaan vanuit de voeding naar de massa.
Gevolg kan zijn een defect component, etc.
De zekering die in het schema ertussen zit gaat daar niet bij helpen.
Zou er een manier zijn om hiervoor een beveiliging in te bouwen?
Wat betreft: met een correcte voltmeter kan men geen schade aanrichten en dus valt er ook niets te beveiligen.
Wat zou hiervoor dan een geschikte meter zijn om deze zelfbouw te realiseren.
Zonder een multimeter uit elkaar te schroeven en daar de onderdelen van gte gebruiken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Wat zou hiervoor dan een geschikte meter zijn om deze zelfbouw te realiseren.
Ik kan er me geen voorstellen die niet geschikt zou zijn.
In mijn eigen kampeerbus houd ik de woonbatterij in de gaten met de goedkoopste van het goedkoopste uit China, wel beseffende dat de nauwkeurigheid zeer beperkt is. Het er dan ook vooral om te doen, de evolutie op te volgen, eerder dan de absolute getallen.
Die meters heb ik wel liggen en qua accuraatheid maakt het ook niet veel uit als er een kleine afwijking inzit.
Vraag me meer af of er dan een optie zou zijn om een extra beveiliging toe te voegen.
Bijvoorbeeld een extra LED voor de Voltmeter?
Mocht de Voltmeter uitvallen/korstluiting maken dat er toch een gebruiker op de lijn zit.
Ideeen zijn welkom
Paulinha_B
Honourable Member
Maar tegen wat zou er toch moeten beveiligd worden???? Tegen de oppositie van Mars en Saturnus, misschien?
Nog eventjes en we zijn aan het beveiligen tegen falen van de beveiliging van de beveiliging van de cabineventilator. HOUD HET SIMPEL!
Thevel
Golden Member
Wat voor voltmeters wil je gebruiken, analoge of digitale meters?
Een analoge meter heeft een gevoelige spoel en gebruikt een heel klein beetje stroom uit de te meten spanning.
Er staat ook een weerstand in serie waardoor bij een defect sluiting vrijwel onmogelijk is.
Als je een simpel digitaal metertje gebruikt dan heeft de meter spanning nodig om te werken, hiervoor kun je de 12 of 24V gebruiken.
Theoretisch zal zo'n metertje defect kunnen gaan en sluiting veroorzaken, als je een 50mA zekering in serie zet zal dat verder geen gevolgen hebben.
benleentje
Golden Member
Mijn gedachte gaat als volgt: Als de Voltmeter defect zou raken kan er kortsluiting ontstaan vanuit de voeding naar de massa.
Een voltmeter gaat niet zomaar defect en eigenlijk heb ik nog nooit een defect gezien waarbij alles ook gelijk in sluiting ligt. In de basis is een voltmeter eigenlijk een ampèremeter met een weerstand erbij. Dus zelf als je het voor elkaar krijgt dat je de spoel in de meter zo heet krijgt dat hij in sluiting gaat dan zit er nog een grote weerstand voor. Maar eigenlijk altijd als je die spoel te heet krijgt dan smelt die door en is de voltmeter zodanig defect dat er helemaal geen stroom loopt.
Je krijgt een voltmeter niet zomaar defect en eigenlijk alleen als je daar 230V ipv 12V op gaat zetten. Je kan een 12V voltmeter ook wel defect krijgen door er 24V op te zetten maar dat duurt wel denk zeg 30 seconde voor de spoel doorbrand en dan ben je zelf niet aan het opletten. Maar in bijna alle gevallen smelt de spoel in de meter gewoon door er loopt er geen stroom meer.
De zekering die in het schema ertussen zit gaat daar niet bij helpen.
Mocht het toch gebeuren dat voltmeter geheel in sluiting komt dan helpt een zekering daar wel om gevolg schade te voorkomen. Maar dan was in de eerste plaats de voltmeter toch al defect en de zekering is dan om de draden die naar de meter gaan te beschermen.
Zekering zijn er vrijwel nooit om te zorgen dat er niets kapot kan gaan maar is in 95% van de gevallen enkel er om de bedrading te beschermen tegen kortsluiting.
Als je van te voren niet weet welke spanning er staat en je zoekt iets om je voltmeter te beveiligen dan moet je daar iets voor zoeken. Dan zou ik denken aan een TVS, MOV of sparkgap. Allemaal componenten die vol in geleiding gaan als de spanning te hoog is voor de meter en die zullen dan de zekering laten smelten. Zo een TVS staat dan direct parallel over de meter .
Op 22 december 2023 21:01:04 schreef Thevel:
Wat voor voltmeters wil je gebruiken, analoge of digitale meters?Een analoge meter heeft een gevoelige spoel en gebruikt een heel klein beetje stroom uit de te meten spanning.
Er staat ook een weerstand in serie waardoor bij een defect sluiting vrijwel onmogelijk is.Als je een simpel digitaal metertje gebruikt dan heeft de meter spanning nodig om te werken, hiervoor kun je de 12 of 24V gebruiken.
Theoretisch zal zo'n metertje defect kunnen gaan en sluiting veroorzaken, als je een 50mA zekering in serie zet zal dat verder geen gevolgen hebben.
Digitale meters heb ik liggen, soort gelijk van jouw post.
Dank voor het meedenken, Pak ik een 50 mA om ervoor te zetten
Op 22 december 2023 21:07:55 schreef benleentje:
[...]Een voltmeter gaat niet zomaar defect en eigenlijk heb ik nog nooit een defect gezien waarbij alles ook gelijk in sluiting ligt. In de basis is een voltmeter eigenlijk een ampèremeter met een weerstand erbij. Dus zelf als je het voor elkaar krijgt dat je de spoel in de meter zo heet krijgt dat hij in sluiting gaat dan zit er nog een grote weerstand voor. Maar eigenlijk altijd als je die spoel te heet krijgt dan smelt die door en is de voltmeter zodanig defect dat er helemaal geen stroom loopt.
Je krijgt een voltmeter niet zomaar defect en eigenlijk alleen als je daar 230V ipv 12V op gaat zetten. Je kan een 12V voltmeter ook wel defect krijgen door er 24V op te zetten maar dat duurt wel denk zeg 30 seconde voor de spoel doorbrand en dan ben je zelf niet aan het opletten. Maar in bijna alle gevallen smelt de spoel in de meter gewoon door er loopt er geen stroom meer.
[...]Mocht het toch gebeuren dat voltmeter geheel in sluiting komt dan helpt een zekering daar wel om gevolg schade te voorkomen. Maar dan was in de eerste plaats de voltmeter toch al defect en de zekering is dan om de draden die naar de meter gaan te beschermen.
Zekering zijn er vrijwel nooit om te zorgen dat er niets kapot kan gaan maar is in 95% van de gevallen enkel er om de bedrading te beschermen tegen kortsluiting.
Als je van te voren niet weet welke spanning er staat en je zoekt iets om je voltmeter te beveiligen dan moet je daar iets voor zoeken. Dan zou ik denken aan een TVS, MOV of sparkgap. Allemaal componenten die vol in geleiding gaan als de spanning te hoog is voor de meter en die zullen dan de zekering laten smelten. Zo een TVS staat dan direct parallel over de meter .
Ik heb eens gekeken naar de TVS Diodes
Dit lijkt me passend:
Avalanche TVS 50 ps 3−400 V Low Yes Long Low power dissipation.
Bidirectional also available.
Die zou ik dan op deze manier moeten schakelen?
Zo blaas je zeker de zekeringen er uit.
Wat wil je eigenlijk beveiligen? En vooral ... waarom?
Ik zie nul problemen met het direct aansluiten van de meters, als je iets zekerder wilt zijn zet je er nog een zekering tussen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Analoge meters ? Gebruik gewoon twee 5 euro DMMs. Van die kleintjes. Je kunt ze voeden met oplaadbare AA cellen of je maakt met twee LM317's twee 3V voedingen en soldeert draadjes in het batterij vak.
Die zullen niet korstluiten met maar 24V, een DMM in spanning meetbereik kan niet eens een kortsluiting vormen.
Maar ik ben benieuwd welke meters jij bedoeld. Ik kan zo geen meter bedenken die kan kortsluiten.
Een TVS is wel veilig om evt je meter te beschermen. In een DMM zit standaard al de nodige beveiliging. Dat kun je als voorbeeld nemen bij zelfbouw. Heb er net een gerepareerd. Daar zaten twee 1K weerstanden, een 1K2 PTC en dan 2 600V MOVs in serie. Er zit nog meer dieper in de meter maar dit hangt direct aan de plus ingang.
Die diodes in jou tekening zitten verkeerd om.