Op 2 januari 2024 10:41:01 schreef Sine:
Ik weet echt niet wat je met Ohm wilt beginnen hier Raaf ....

Meer spanning is meer stroom, dat is wel duidelijk. Het hele punt is dat teveel stroom niet fijn is voor een accu.
Bij twijfel kijk op de accu of datasheet daar staat de aanbevolen maximale laadstroom in de regel gewoon in/op.

"laten gassen" van een accu deed men in 1950, anno nu is dat een erg slecht plan met AGM en onderhoudsvrije accu's.

En ja, je accu komt (uiteindelijk wel) vol met 13,8V, maar wil je snelladen zul je met spanning EN stroom omhoog moeten.
De meeste automatische laders bulk laden in CC mode tot 14,5V (spanningen afhankelijk van accu temperatuur als ze het echt goed doen) en vallen dan terug naar 13,8V in CV mode en melden dat de accu 'vol' is als dan de laadstroom zakt tot onder een bepaalde waarde.

Doet ook motorfieten en 6V

Dat bulk laden zorgt voor een sneller volle accu en verminderd sulfatering van de platen.

Een "dikke trafo met brugcel" lader zoals de TS heeft houdt hier allemaal geen rekening mee, als je die maar lang genoeg laat hangen zul je de accu overladen.

Nou ja bij de basis beginnen, de inwendige weerstand van de accu. Ik doe zelf weleens een reserve 80Ah AGM startaccu 12V oppeppen met dit ding. Die heeft een koude/AGM stand erbij en dat zit op 14.5V laadspanning. Een accu met een Ri van zeg 10 milli-Ohm overladen dan heb je wel een serieuze losse, regelbare, voeding nodig. Geen van de voedingen die hier rondzwerven doen meer dan 4A. Pfff. Ding doet ook 6V en motorfietsen.
Met een losse A meter in serie met zo'n Action lader ziet ie ook meer weerstand door de shunt van de meter. He, dat is dezelfde als die van Sine's plaatje!

Op 2 januari 2024 10:46:15 schreef InHogereSferen:
Als je de accu continu aan een labvoeding hangt met 13,8V, dan zakt de stroom op een gegeven moment niet meer, de stroom die er nog wel loopt is verlies. Wanneer je nu de spanning op 14,4V zet loopt er weer een heel stuk meer stroom.

Laad een nieuwe accu (70Ah of zo) eens geheel vol met CV 13,8V en CC 7A totdat de laadstroom niet meer zakt (ca. 500mA voor een nieuwe accu). Doe dan de spanning verhogen naar CV 14,4V en CC 7A en kijk hoe lang het duurt totdat de laadstroom weer is gezakt tot dezelfde waarde van ca. 500mA. Binnen enkele minuten is de laadstroom weer gezakt tot ca. 500mA. Er wordt nauwelijks nog lading aan de accu toegevoged door de spanning te verhogen naar CV 14,4V.
Door alleen te laden met CV 13,8V en CC 7A krijg je de accu 100% vol.

En dan even een uurtje laten rusten en dan pas de open klemspanning aflezen.

Na ongeveer 4 uur rusten zakt de accu open klemspanning terug naar ongeveer 12,85V en blijft dan voor lange tijd stabiel op die spanning (voor een nieuwe accu of een accu in goede conditie).

Op 2 januari 2024 14:49:47 schreef Bobosje:
[...]

Laad een nieuwe accu (70Ah of zo) eens geheel vol met CV 13,8V en CC 7A totdat de laadstroom niet meer zakt (ca. 500mA voor een nieuwe accu). Doe dan de spanning verhogen naar CV 14,4V en CC 7A en kijk hoe lang het duurt totdat de laadstroom weer is gezakt tot dezelfde waarde van ca. 500mA. Binnen enkele minuten is de laadstroom weer gezakt tot ca. 500mA. Er wordt nauwelijks nog lading aan de accu toegevoged door de spanning te verhogen naar CV 14,4V.
Door alleen te laden met CV 13,8V en CC 7A krijg je de accu 100% vol.

Nope.
Niet bij een gezonde en gebruikte accu. Splinternieuwe accu geen idee die heb ik hier niet.
Meerdere sites van verkopers van accu's en laders vertellen ook dat je een accu niet 100 procent vol krijgt met laden op 13,8V. Ik heb geen reden om hier aan te twijfelen omdat ik dit zelf ook ervaar.

Op 2 januari 2024 14:26:53 schreef RAAF12:
[...]

Een accu met een Ri van zeg 10 milli-Ohm overladen dan heb je wel een serieuze losse, regelbare, voeding nodig.

Ik snap echt niet waarom je nou steeds komt met de wet van ohm en de inwendige weerstand van de accu. Zoals ik al heb gezegd, de inwendige weerstand van de accu is bij ontladen heel anders dan bij het opladen. Een accu is niet een simpele ohmse weerstand.

Je wilt een acccu sowieso af en toe even met een hogere spanning laden, vroeger noemde men dat ook wel "onderhoudsladen"
Bij enkel laden op 13.8V raak je uiteindelijk capaciteit kwijt.

Op de site ware Fred al naar linkte staat het hoe en waarom:

https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Ik blijf erbij dat dat nivelleren niet nodig is in een goed systeem.
En goede accu's.
Zelf doe ik er niet aan, systeem werkt prima op ongeveer 28V hier en nergens de noodzaak om de spanning op te stoken naar 30V of meer.

Accu wordt er warm van en raakt water kwijt. (tractieaccu systeem 24V 750Ah)

Daarbij komt ook nog eens bij dat in mijn geval (BMW efficientDynamics) de AGM startaccu nooit voor 100% wordt volgeladen. Er moet ruimte zijn om de overgebleven (rem-vrijloop) energie via de dynamo in de accu te proppen.
Hoger sferen: Lage Ri hoge kortsluitstroom in dit geval 1400A

https://www.advitek.nl/stroom/gel-accu/victron-12v-80ah-gel-deep-cycle…

Op 2 januari 2024 15:46:13 schreef Sine:
Je wilt een acccu sowieso af en toe even met een hogere spanning laden, vroeger noemde men dat ook wel "onderhoudsladen"

Op de site ware Fred al naar linkte staat het hoe en waarom:

https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid

Met het verhoogde risico dat je gezonde cellen beschadigd door een te hoge celspanning bij onbalans tussen de cellen, zoals ik eerder aangaf.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel ;)

Constant op 13.8 in float houden is ook niet bevorderlijk, dat hebben UPS-en en alarmsystemen die dat doen ondertussen wel bewezen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (85%)]

Op 2 januari 2024 15:46:13 schreef Sine:
Je wilt een acccu sowieso af en toe even met een hogere spanning laden,

Je wilt een LOODZUUR acccu sowieso af en toe even met een hogere spanning laden,

..

Je triggert dan een omkeerbaar proces wat door "veroudering" anders alleen maar 1 kant op gaat.

Sommige (bijvoorbeeld Lithium ION) wil je dat dus absoluut niet doen.

Loodzuuraccus zijn populair omdat ze robuust zijn. Ze kunnen wat "misbruik" hebben. Toen we met de kerst naar het kerstdiner wilden, was de accu van de auto leeg. Daar wordt weinig mee gereden, dus daar hangt 100% van de tijd een zonnepaneel aan om te proberen de zelfontlading en sluip te compenseren. In december onvoldoende. De accu was 8V toen ik met de multimeter in de buurt kwam. Na 2 minuten met startkabels aan een andere auto... gewoon starten. En een paar minuten later (wat rondrijden) kon ie weer gewoon op z'n eigen accu starten.

"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk". Tja, Vooralsnog merk ik aan dat ding niets anders dan wat ik van een nieuwe verwacht.

Gewoon mishandelt, en... blijft het doen. Hiep hiep hoera voor de loodzuuraccu!

Als mijn accuset 10 jaar meegaat vind ik het prima.

Overigens moet de systeemspanning nog wat naar beneden, ergens rond de 26V is prima...
Maar dat komt met de nieuwe lader/pv omzetter.

Uiteindelijk raken we allemaal capaciteit kwijt, in onze batterijen en in onze hersenen en in ons kruis...

Als mijn accuset 10 jaar meegaat vind ik het prima.

Krek zo. De woonbatterij in mijn kampeerbus (lood-zuur, 12V=, 80 Ah, semi-tractie) wordt enkel bijgeladen met 13,9V= en houdt dat toch al een jaar of vier vol, totnogtoe geen merkbaar verlies van capaciteit, al komt er dat wel aan, onvermijdelijk.

Hiep hiep hoera voor de loodzuuraccu!

Dat is geen letter te weinig gezegd. Hiep hiep hoera!!!

Op 2 januari 2024 16:29:39 schreef rew:
[...][...]..

Je triggert dan een omkeerbaar proces wat door "veroudering" anders alleen maar 1 kant op gaat.

Sommige (bijvoorbeeld Lithium ION) wil je dat dus absoluut niet doen.

Loodzuuraccus zijn populair omdat ze robuust zijn. Ze kunnen wat "misbruik" hebben. Toen we met de kerst naar het kerstdiner wilden, was de accu van de auto leeg. Daar wordt weinig mee gereden, dus daar hangt 100% van de tijd een zonnepaneel aan om te proberen de zelfontlading en sluip te compenseren. In december onvoldoende. De accu was 8V toen ik met de multimeter in de buurt kwam. Na 2 minuten met startkabels aan een andere auto... gewoon starten. En een paar minuten later (wat rondrijden) kon ie weer gewoon op z'n eigen accu starten.

"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk". Tja, Vooralsnog merk ik aan dat ding niets anders dan wat ik van een nieuwe verwacht.

Dan heb jij wel dikke kabels (net als ik) Een paar rondjes rijden lijkt me niet genoeg. Zou over een week ofzo toch maar checken of die nog wil starten en vanaf 12 januari ofzo gaat ook de temp in NL rap naar beneden, volgens de wetenschappers. Laatst in een oudere auto 40km gereden maar dat was niet voldoende om een platte accu vol te maken. Accu eruit en binnenshuis volgestopt.

rew: In december onvoldoende. De accu was 8V toen ik met de multimeter in de buurt kwam.

Het werkt beter als je de accu polen daadwerkelijk aanraakt met de probes. Non-contact meten werkt alleen bij AC. Die 8V is een fantoom spanning. :+

"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk".

Wat ik denk is dat iedere keer als hij te ver leeg loopt of wordt getrokken de capaciteit een stuk terug loopt. Ik las ooit dat je dat een keer of 6 kunt doen voor hij te slecht wordt.

Een interessant fenomeen is herverdeling van lading. Als je hem leeg start is hij niet zo leeg als het lijkt, lading uit diepere lagen moet weer richting plaat-oppervlak.

Zelfontlading is slecht om dat het sulfatering veroorzaakt. Zover ik weet veroorzaakt te ver leegtrekken ook sulfatering. De eerste is permanent, de tweede schijn je met pulsen te kunnen verminderen (desulfator functie in sommige laders of zelfbouw) Het verschil zou hem in de grote van de kristallen zitten.

Zelf ontlading is slecht om dat het sulfatering veroorzaakt. Zover ik weet veroorzaakt te ver leegtrekken ook sulfatering. De eerste is permanent, de tweede schijn je met pulsen te kunnen verminderen

?? Wat is het verschil tussen de ene sulfatering en de andere??
Ook wat opletten met de vanelkaarschrijfziekte, aub.

Op 2 januari 2024 16:15:31 schreef RAAF12:

Hoger sferen: Lage Ri hoge kortsluitstroom in dit geval 1400A

Dat snap ik. Maar ik snap niet precies wat je hier nu mee wil zeggen.
Ik heb hier een motorfietsaccu met een CCA van 200A.
Dat wil zeggen dat hij 30 seconden lang 200A kan leveren zonder dat de spanning daarbij verder zakt dan 9,6V
De interne weerstand moet dus iets van (12,9V - 9,6V) / 200A = 17mOhm zijn.
Kortsluitstroom 12,9V / 0,017 = 760A.

Dus... ik mag volgens jou met 760A laden? Of wat?

Op 2 januari 2024 16:29:39 schreef rew:
[...]"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk". Tja, Vooralsnog merk ik aan dat ding niets anders dan wat ik van een nieuwe verwacht.

Ik zou er niet te zeker van zijn dat je accu actueel nog in de buurt komt van zijn originele capaciteit.
20-30% en meer capaciteitsverlies merk je niet bij deze zachte temperaturen, bij -5/-10°C zou het weleens anders kunnen uitvallen.
Het Stop&Go systeem van mijn wagen werkt (gelukkig) al 3 jaar niet meer omdat het 'intelligent' laadsysteem beslist heeft dat de accu (8 jaar oud) niet meer voldoet (iets van 'battery conditions not met').
Ik merk actueel ook geen verschil bij het starten maar ik vrees toch enigzins anders indien we koudere (-10°C of lager) temperaturen tegemoet zouden gaan deze winter.

Gelukkig hebben we twee nieuwe wagens besteld (eerste wagen voor mijn vrouw + vervanger voor mijn actuele wagen, beiden verwacht voor maart aankomend), na lange discussies toch 11.000€ (overnamepremie inbegrepen) op de aankoopprijs kunnen bedingen.
Natuurlijk benzineversie + automaat nu het nog mogelijk is (en sportieve versie voor mij vermits het mijn laatste wagen zal zijn :) ).

Op 2 januari 2024 16:59:41 schreef Paulinha_B:
[...]

Dat schrijf ik toch, als je wat minder op sgreivvauten let ;-)

[...]

Ik ga regelmatig naar de plaatselijke Tottentottententententoonstelling en vermaak me daar prima!

Op 2 januari 2024 17:04:49 schreef InHogereSferen:
[...]

Dat snap ik. Maar ik snap niet precies wat je hier nu mee wil zeggen.
Ik heb hier een motorfietsaccu met een CCA van 200A.
Dat wil zeggen dat hij 30 seconden lang 200A kan leveren zonder dat de spanning daarbij verder zakt dan 9,6V
De interne weerstand moet dus iets van (12,9V - 9,6V) / 200A = 17mOhm zijn.
Kortsluitstroom 12,9V / 0,017 = 760A.

Jij mag alles! Want jouw artikel heeft een kop. En daar staat een vraag.

Teveel stroom. Schadelijk?

Dus is de vraag:

Wat is TEVEEL

Wat is SCHADELIJK

Ik ben een hoogfunctionerend schepsel die deze taal niet helemaal begrijpt.

Teveel zoutgebruik in eten snap ik, dat smaakt smerig.

Schadelijk is al wat moeilijker het is maar net waar de grens wordt gelegd

Bacteriën moeten ook leven.

Op 2 januari 2024 17:32:28 schreef RAAF12:
[...]

Ik ben een hoogfunctionerend schepsel die deze taal niet helemaal begrijpt.

8)7

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (35%)]

Op 2 januari 2024 16:46:54 schreef RAAF12:
[...]

Dan heb jij wel dikke kabels (net als ik) Een paar rondjes rijden lijkt me niet genoeg.

Re: Dikke kabels: Ik heb ooit startkabels gekocht toen ik een 2500cc diesel had. Dan raden ze dikkere startkabels aan.... Die kon ik toen niet vinden. We hebben een nieuwe bij een tankstation gehaald. Dat zal een dunne zijn geweest.

Tuurlijk vertrouwen we er niet op dat het na een paar rondjes "komende maanden wel ok is". Natuurlijk is daarna nog een "boodschapje gedaan", wat toch een keer moest gebeuren een 50km of zo. Dag d'r op hebben we ruim 140km gereden. Accu is voorlopig weer even geladen en vanaf maart zal het zonnepaneel weer de verliezen kunnen compenseren. Worst case doet hij het weer niet bij de volgende rit en dan wordt er een nieuwe accu besteld. Die gaat nu al VEEL langer me dan voorheen zonder het zonnepaneel-druppel-lader. Er wordt echt VEEL te weinig mee gereden voor een auto-accu.

Op 2 januari 2024 16:47:54 schreef fred101:
Wat ik denk is dat iedere keer als hij te ver leeg loopt of wordt getrokken de capaciteit een stuk terug loopt. Ik las ooit dat je dat een keer of 6 kunt doen voor hij te slecht wordt.

Ja, dat denk ik ook.

Je kan het een beetje zo voorstellen: Een nieuwe accu heeft een aantal levensduur-muntjes. Zeg even: 3000. Zeg iedere dag moet je een muntje inleveren. Normale levensduur haast 10 jaar. Maar als je hem "mishandelt", dan gaat het ineens veel sneller met die muntjes. Volgens jou "kan je ongeveer 6x doen" zouden dat dan 500 muntjes zijn die je "per keer" inlevert.

Met een beetje mazzel was het zo dat onze accu nog net op 12V stond toen op 24 dec gekeken werd of ie nog wilde starten. Bij die poging is ie tot 8V leeggetrokken en omdat we hem op de 25e weer netjes "in range" hebben gebracht heeft ie maar ongeveer 20 uur "te laag" gestaan. Als de "muntjes" dan 100x sneller gaan dan normaal heeft dat ongeveer 100 dagen levensduur gekost.

Vroeger, zonder het paneel kwam je er na zeg een maand "te leeg" achter dat ie niet wilde starten en dan heb je zomaar 30* 100 = 3000 muntjes verbruikt: in 1x helemaal op. Kom je er binnen een week achter zit je orde-van-grootte in de "een handjevol keer gaat dat goed" range die jij noemde.

In werkelijkheid is een lood-zuur accu ingewikkelder dan 1 "levensduur" getalletje. Er zijn diverse effecten die de levensduur beinvloeden en verschillende mishandel-methoden zullen op die verschillende dingen verschillende invloeden hebben en als de accu op 1 van de punten niet meer naar wens fuctioneert, dan doe je hem weg en roep je "levensduur bereikt". Maar ik denk dat het enigszins modelleert wat er ongeveer gebeurt en wat waar te nemen effecten kan verklaren.

[Bericht gewijzigd door rew op (48%)]

[...]

Ook wat opletten met de van elkaarschrijfziekte, aub.

Volgens mij allemaal hetzelfde maar het gaat denk ik om de dikte van die laag. Als die nog heel vers en jong is dan verdwijnt dat wel tijdens het laden maar is te dik of zelfs al aan het kristalliseren dan heb je daar wel een probleem. Soms kan je dat met verhoogde spanning of een stroomstoot nog weg krijgen.

@Raaf ik begrijp eigenlijk ook niet van wat je wilt zeggen.

Van mij maf dat maar hoe wou je dat met 14,4V erin krijgen? 14,4V - 11V ( voor een lege accu) / Ri = 3,4V/0.017 = 200A. Maar zelfs dat loopt er niet en op de een of ander manier heeft het opladen van een accu ook weerstand. Zou ook een deel van weerstand in de acculader zelf wel zijn maar van de week met een goede labvoeding met zelf ook een lage Ri een accu opgeladen en er liep ca 14A. Was de accu uit mijn auto en in ca 12uur was die leeggelopen naar 4V. NU opgeladen en alles is weer ok. Ik denk dat het contactslot is blijven hangen want nu is alles ok. De accu nog laten testen en de CCA was gezakt van 420A naar 390A en de Ri was 11,9mΩ ipv 9mΩ Maar dat is nog net binnen aanvaardbare waardes.

Maar zelfs als de 55Ah accu op 4V staat en de voeding op 14,4V loopt er maar 14A. De eerste 4 minuten was het zelfs maar 10A en daarna liep dat iets op. Dus het hele er gaat teveel laadstroom in mijn accu verhaal valt heel erg mee.

"Onder de 10V gaat ie onomkeerbaar stuk".

Elke keer tijdens het starten zal een accu net onder de 10V komen maar gaat daar niet van stuk. Mijn accu was in 1 nacht leeggelopen en was nog maar 4V maar ik rij daar nu alweer een week op en volgens de garage die een accumeter had is de accu goed. OK er zal best een klein deel van de accu omkeerbaar stuk zijn gezien de opgelopen Ri maar dat kan ook al voordat de accu leeggelopen was al zo zijn geweest.

Al bracht de gebruiksaanwijzing van de lader me in twijfel omdat de minimale aangesloten capaciteit 20Ah moet zijn.

En soms staat er ook een maximale capaciteit maar met een 5A oplader kan je ook een 1000Ah accu opladen alleen het ruim 200 uur en ongeveer 9 dagen, maar de accu komt ook gewoon vol.

En toch merk ik verschil of ik een accu dagen lang aan de druppellader hang welke niet verder gaat dan 13,7V. Of aan de normale 7 traps lader welke een absorptie spanning van 14,4V heeft. Als hij geladen is met 14,4V doe ik er langer mee.

Maar toch als je die nog 12 uur op 13,7V laat staan is die ook vol. En zal je geen verschil in gebruiksduur merken.

Voor mij is een accu vol als dat 95% of meer is. Als je dat verschil van 5% al zo duidelijk merkt dan heb je een te kleine accu. In mijn auto zit nu een 55Ah accu en dat is ook om te compenseren voor in de winter als de accu minder capaciteit heeft. Maar ik zou het verder niet merken als ik daar een 40Ah accu in zou zetten, behalve dan in levensduur omdat een kleinere accu het dan relatief gezien zwaarder heeft.
Van 55Ah naar 40Ah is wel heel wat meer als die 5% tussen ongeveer vol en helemaal vol.