Voor het aansturen van een ventilator op een oliekoeler wil ik een omkeerschakeling bouwen. Hoogstwaarschijnlijk met relais. Alles moet op 12VDC werken gezien de boordspanning.
Situatie: De koeler zit op een machine waarmee hagen geschoren worden, getrokken door een tractor. Bij temperaturen boven de 25° gaat de koeler aan door de thermostaat in de olieleiding. Hier zit momenteel geen relais tussen, de thermostaat schakelt de koeler rechstreeks.
Door rondvliegende bladeren en snippers komt de radiator echter vol te zitten waardoor de koeler niet meer correct kan werken.
Daarom zou ik graag de draairichting van de ventilator kunnen (tijdelijk) omkeren om de radiator automatisch zuiver te blazen.
Er is geen vaste regel wanneer dit nodig is, dat kan na enkele minuten al zijn of na enkele uren, afhankelijk van de windrichting en de het materiaal.
Hoe lang die in de andere richting moet draaien, niet zo heel lang, 30s is al voldoende.
Om het goed te doen moet de ventilator wel stilstaan of tot stilstand komen voordat de draairichting wordt gewisseld. Ventilator is een 120W, 10A dus bij 12V boordspanning. Met relais is het een heel gedoe eigenlijk. Logo of microcontroller kan maar dan moet er ook een 'failsafe' in zitten zodat bij een fout in de sturing de ventilator steeds in 1 richting kan blijven draaien.
De leverancier stelde een andere optie voor waardoor de ventilator afwisselend linksom of rechtsom draait na de start. Dit vind ik niet zo'n goed idee omdat je bij warm weer dan het risico loopt dat de ventilator uren na elkaar in dezelfde richting blijft draaien
Iemand een voorzetje?
Kun je het niet maken zo dat de ventilator elke minuut van richting wisselt?
En hoe erg is het als de ventilator nog draait als je wisselt? Gaat er heel even 20A lopen, daar kunnen een 100A relais en tractor-boordnet wel tegen...
Elke minuut wisselen is nogal vaak, pak eerder om de 10m ofzo, dat is voldoende, de olie warmt niet zo heel snel op, het duurt minuten om van net gestopt met koelen naar starten met koelen te gaan (45-60°).
Omkeren zonder stilstand lukt wel elektrisch gezien. Mechanisch denk ik dat je snel in de problemen komt met uitscheurende bevestigingen. Het is eenvoudig te vermijden door de ventilator een 3-5s ofzo spanningsloos te maken.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Is een kastje van een autolier hier iets, kun je met een schakelaar of afstandbediening omschakelen.
Hier zitten 2 relais in.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt wel getest of het draaien van de voeding werkt voor deze fan, en of dat genoeg luchtdruk levert om het natte blad aan de andere kant van de radiator eraf te blazen?
Voor een goede werking moet je weten of het een ventilatormotor is met borstels of niet. Zonder borstels is het een BLDC motor. Dat kan voor de besturing een wezenlijk verschil maken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ventilator heeft een simpele motor met borstels, afhankelijk van de polariteit keert die om.
Denk dat ik toch een klein printje ga moeten maken, eventueel met een 556 en een teller erbij, 2 relais erop. Enkel dat er dan niet constant spanning op dat printje zal zitten is mss iets lastiger te bouwen maar zolang de ventilator geen half uur draait zal de temperatuur nog wel te doen zijn. Als de radiator flink dicht zit draait 'm langer en dus na 30m ofzo even kort stoppen en een minuut of... in de andere richting werken.
Als de print stuk gaat trekken de relais ook niet in en blijft alles gewoon doorlopen tot de chauffeur een alarm krijgt van te hoge temperatuur.
Op 3 januari 2024 15:23:05 schreef Appel:
Ventilator heeft een simpele motor met borstels, afhankelijk van de polariteit keert die om.
Zou je niet de temperatuur (boven bijvoorbeeld 50 of 60 graden of wat gewenst is) van de hydrauliekolie kunnen meten en daarop reageren? Om de print te omzeilen zou je een hand en auto schakelaar er tussen kunnen zetten. Je bent dan wel gebonden aan een controller en een stukje software, maar omdat je toch al een print wil maken.
Neem een multifunctie relais dat elke x minuten omklikt.
En vervolgens een inschakelvertragend relais dat de eerste Y seconden uitblijft. Misschien heb je er daar twee van nodig..
Ik dacht dat de bedrijfstemperatuur van een hydraulisch systeem ronde de 70°C lag . Variabel toerental voor de ventilator zou ook nog kunnen . Als het luchtdebiet laag is worden er mogelijks minder bladeren opgezogen . ( en ook minder stof ) .
En als het iets universeler mag, een hydraulisch aangedreven ventilator . Dan hang je niet meer af van de boordspanning van de tractor . Dit kan zelfs met een thermostatische regeling .
Ik ben even aan't rondkijken geweest, een logo kost minder dan een paar tijdsrelais, programmatje erin duwen heb ik nog al gedaan... Alleen, een logo gevoed uit de boordspanning van een voertuig??
Olietemperatuur is normaal 40-60graden, voor mobiele toepassingen wordt 80° als uiterste maximum gehanteerd. We werken in de zomerperiode ook bij 35° buiten, dus dan is een koeler zeker nodig. Bij deze temperaturen (pakweg 10°) staat de olietank al op 55° zonder koeler, je houdt je hand er niet op, aanraken kan wel, nagemeten met een infrarood thermometer. En het valt op bij de huidige machine dat we in de zomer vaak last hadden van kapotte asafdichtingen rond de motoren, vandaar dat we de nieuwe machine zeker van een koeler willen voorzien. We weten uit ervaring ook dat de ventilatoren (3 elektrische) voor de airco moesten worden aangepast omdat de condensor snel vol zat. Dit deden ze door de ventilatoren afwisselend linkx/rechtsom te laten draaien telkens die starten. Duurt het te lang dan zet de chauffeur de airco kort uit en weer aan. Dat geheel wil ik dus automatisch laten verlopen voor de hydrauliek koeler. De leverancier had hier geen pasklaar antwoord op, meestal werken ze niet zo hoog (we gaan tot 4,5m!) waardoor die vraag er nog niet is gekomen.
Toch maar een logo testen? De goedkoopste is al ruim voor deze toepassing.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Er is ook een LOGO! op 12 Volt.
De LOGO! 12/24RCE (of 12/24RCEo zonder display)
Heeft relaisuitgangen.
Als de ventilator niet te veel stroom trekt kun je deze direkt met de relais schakelen. Er zitten 4 relais in, kun je een H-brug mee maken. In een keer klaar.
Heb je gelijk meer mogelijkheden.
Uitlooptijd tussen omschakelen van Links naar Rechts.
Kun je gelijk meer leuke dingen aan toevoegen.
Urenteller voor de totale werktijd.
Urenteller voor tijd temp te hoog.
Teller aantal omschakelingen. etc.
Dan kun je achteraf kijken of jouw toegevoegde functie gewerkt heeft.
Je kunt ook van alles naar een SD kaartje schrijven. Heb je een exel-bestand
Kun je achteraf analyseren.
@Toeternietoe, dat had ik al door, ken ze allebei.
Heb jij enig idee hoe ze zouden omgaan met de boordspanning en mogelijke spikes door het schakelen van inductieve lasten? Zijn die redelijk beveiligd?
Ik vermoed, 12/24DC dat ze met een 10-30VDC omkunnen?
Voor led verlichting is het allemaal wel ok op de machines, geen problemen mee gehad. Voor sturingen zoals GPS gestuurde positieregeling ook niet. Maar die dingen zijn voorzien om te monteren op mobiele toepassingen, een logo niet echt denk ik.
In elk geval zonder scherm en knopjes, hoewel die ingebouwd zal worden is het toch altijd veiliger om dat niet te hebben, heb je ook eigenlijk nooit nodig als je de logosoft hebt, vind ik.
Enige vrees bij de logo is, hoe kwetsbaar is die?
De relais, ik weet dat ze 10A aankunnen, dus 100W bij 12V zou moeten kunnen, al is dat wel een inductieve last natuurlijk. Ik meet voor de zekerheid de motorstroom even na. Bij een andere koeler zit die toevallig achter een 7,5A zekering die wonderbaarlijk heel blijft. Op nog een andere combinatie zit het samen met de verlichting, dus verlichting aan krijgt de koeler voeding. Daar hangt ook een wagen achter met dubbele, traditionele achterlichten, afgezekerd op 15A voor de trekker + aanhangwagen + koeler. Die zekering gaat er om het jaar wel eens uit maar kan ook aan wat anders liggen.