Weet iemand welke weerstanden dit zijn?
Ze zitten op een zd-98f van een afzuigkap de afzuiging doet het alleen verlichting doet het niet .
Is het deze print? https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=BmoETLjs3ic
Het is moeilijk te zien maar ik gok dat die 2 dikke weerstanden direct aan het net hangen en de voeding is van de 2 spotjes.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (43%)]
Hoo paul bedankt voor het snelle antwoord .
Als ik op google zoek krijg ik 6,8 ohm 5% mmaar met verschillende w waarde welke is dan geschikt?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Deze zijn DENK ik ook "zekering". Gaan bewust stuk als er te veel stroom loopt.
Je zou dus ook "fusible" moeten hebben.
Als ze stuk zijn (niet als 6.5-7.6 doormeten)... dan is er iets wat te veel stroom trekt!
Mijn standaard leverancier kan ze niet in 2W leveren. 
Ah. Je vroeg al naar W waarde. Ik schat 2, 2.5 of 5. Anderen kunnen dat beter dan ik. Dus wacht even tot iemand anders het bevestigt of tegenspreekt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op maandag 8 januari 2024 15:41:34 schreef Bigboy1105:
alleen verlichting doet het niet .
Is het lampje niet gewoon kapot ?
Hoi rew .
De foto is van internet.
Van mij Zijn ze idd afgebrokkeld en 1 is er zeker doorgebrand (zwart en losse draadjes zichtbaar)zijn het dan wel de weerstanden zoals paul beschreef?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Top dankjewel arco!
Maakt het nog uit welke richting ze gemonteerd worden ? (Gezien dit een andere model zal zijn)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Weerstanden zijn nooit directioneel.
Heb je ze ook doorgemeten ? Gezien je niet al te beste elektronica kennis zou ik hier heel voorzichtig mee zijn. Dit staat onder netspanning en als de fout er nog zit kan het goed fout gaan.
Als ze echt open zijn en zelfs zichtbaar kapot dan is de kans heel groot dat het gene wat dit veroorzaakt heeft er nog zit en de nieuwe na vervanging weer gelijk kapot maakt.
Heb je voor electronica geschikte (de)soldeer spullen ?
Maak eens een foto van jou weerstanden.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
Een beetje prik is toch een leerzame ervaring? Het andere uiterste hoorde ik van een politieman in ruste, Jaap K, te Amsterdam, die duwde de hand van een van zijn kleine kinderen tegen de ruitjes van een kachel met de tekst 'dan weet ie dat het gevaarlijk heet is'. Mja, ik was ietswat geschokt en vond zoiets mishandeling. Aan de andere kant, in de 50/60 jaren was het slaan op school van een kind dagelijkse praktijk. Ouders zeiden dan, je zal het wel naar gemaakt hebben. Maar goed, als je niet van schokken houd, If you can't stand the heat, get out of the kitchen.
fred101
Golden Member
Ik bedoel eerder dat er meer schade ontstaat doordat bv een kortgesloten triac nu uit elkaar klapt omdat de TS toch de verkeerde weerstand blijkt te hebben. De identificatie van de weerstand is gedaan vanaf een redelijk vage internet foto. Als het ding bv 680 hoort te zijn gaat er bij 6,8 ineens 10x zoveel stroom lopen. En als het PCB vet is zou dat in het slechtste geval nog in de hens kunnen gaan. Niet leuk als dat overslaat naar de pijp zelf en je met een schoorsteen brand zit. Als je denkt dat een weerstand richting gevoelig is en de kleurcode niet kunt lezen dan weet je zo goed als niet waar je mee bezig bent. Dan is dit geen echt beginners projectje want de kans dat alleen die weerstanden kapot zijn is heel klein (als ze kapot zijn)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mee eens!
En waarom lezen we de waarde af van een "foto op internet" en denken we dat dit van toepassing is op die van de TS????
Of dat handig is merkt de TS vanzelf.
@Bigboy1105: Normaal geef je het merk en type van de afzuigkap op, niet van de print die voor meerdere types/uitvoeringen gebruikt kan worden.
Arco
Special Member