Hallo iedereen en alvast bedankt.Zie hier het printplaatje van de broedkast.
Nieuw toestel en met in werking te willen stellen direct BOEM.Heb reeds een nieuwe condensator en zekering geplaatst maar zekering smelt direct terug door.Naast de cond.staat een zwart vierkantje met opschrift MJ P4,denk een gelijkrichter .Heb gezocht naar dit component maar niks ervan te vinden.Kan ik deze eventueel vervangen door een MB10F 1A 1000V Sop-4.als MJ P4 een gelijkrichter is.Hartelijk dank voor de hulp.Groetjes Donald
Lekker leesbaar zo'n eml bestand. Sorry maar ff geen zin om dat leesbaar te maken.
En als het een spiksplinternieuw broedkastje is zou ik het lekker onder garantie terug brengen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als een nieuw apparaat ontploft heb je er waarschijnlijk wel iets lelijks mee gedaan. (230v op een 115v versie misschien?)
De switcher zal ook wel kapot zijn. (nieuw printje lijkt me het beste, want de baantjes zijn ook opgeblazen)
Brugcel is een MB8S/MB10S/MB8F/MB10F of iets soortgelijks.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als een elco boem doet dan is of de spanning veel te hoog of de elco zit verkeerdom gesoldeerd. Is het wel bedoeld voor 230V.
Geen idee wat .eml is, ook geen zin dat uit te zoeken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 13 januari 2024 14:03:00 schreef donalddekemel:
Zie hier het printplaatje van de broedkast.
Merk en type van de broedkast zou wel makkelijk zijn. 
Maar als dat ding nieuw is, niet zelf aan gaan prutsen maar terug sturen en om een nieuwe vragen. Maar dat is waarschijnlijk te laat nu. 
EDIT:
Ik zit net bij een 24S type te kijken en die is geschikt voor 110 en 230VAC. Op 110VAC gezet in plaats van 230VAC?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dit PCB is dusdanig mishandeld dat ik geen goede afloop zie. Het is te repareren maar dat vraagt wat meer soldeerkunst en ervaring dan de TS lijkt te hebben. De elco mist een via/pad, idem voor de soldeerpad boven aan waar nu 1 pootje van een elcotje(?) zit. Ook die gelijkrichter brug is er af geweest en zit nogal scheef met zover zichtbaar nogal koude solderingen lijken.
Als het ding idd voor 230 en 110 wordt gebruikt dan past het probleem perfect bij 230V op de 110V ingang.
ik zie al een gesoldeerd stuk koperdraad op de pcb hangen, of is dat een afgerolde spoel?
wat is de waarde van die bruine condensator die van de print is geploft? lijkt precies de uitgang die ontploft is?
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
Op zaterdag 13 januari 2024 15:53:13 schreef fred101:
De elco mist een via/pad, idem voor de soldeerpad boven aan waar nu 1 pootje van een elcotje(?) zit. Ook die gelijkrichter brug is er af geweest en zit nogal scheef met zover zichtbaar nogal koude solderingen lijken.
Er is wel meer gefrituurd zo te zien. 
fred101
Golden Member
Hier is nog wel heel erg weinig eer aan te behalen. En er lijkt al in gebeund te zijn ook. Tijd nodig om dit te fixen is waarschijnlijk een factor 10 hoger dan de kosten voor een nieuw apparaat.
Op zaterdag 13 januari 2024 17:07:55 schreef Ex-fietser:
Hier is nog wel heel erg weinig eer aan te behalen. En er lijkt al in gebeund te zijn ook. Tijd nodig om dit te fixen is waarschijnlijk een factor 10 hoger dan de kosten voor een nieuw apparaat.
Zou het deze zijn?
https://www.broedservice.nl/product/luxe-broedmachine-24-eieren/
In de (Engelstalige) manual staat niets over aansluiten en voltage.
Op zaterdag 13 januari 2024 17:26:56 schreef buzzy:
Zou het deze zijn?
Vermoedelijk wel, dit is de 24S.
Geschikt voor 110 en 230VAC.
Op zaterdag 13 januari 2024 17:32:49 schreef Lambiek:
[...]
Vermoedelijk wel, dit is de 24S.Geschikt voor 110 en 230VAC.
In de (Engelstalige) manual staat niets over aansluiten en voltage. Ook niet of er wat omgeschakeld moet worden.
In de Nederlandse ook niet.
fred101
Golden Member
Wij hadden vroeger diverse mobiele broedmachines, die kwamen uit Barneveld. Daar had je geen elektriciteit voor nodig. Het prikte soms wel als je een ei wilde pakken.. 
Er zijn apparaten die automatisch omschakelen of een smps hebben die gewoon een groot bereik heeft net als bv een laptop adapter.
Op zaterdag 13 januari 2024 17:38:05 schreef fred101:
Wij hadden vroeger diverse mobiele broedmachines, die kwamen uit Barneveld. Daar had je geen elektriciteit voor nodig. Het prikte soms wel als je een ei wilde pakken..Er zijn apparaten die automatisch omschakelen of een smps hebben die gewoon een groot bereik heeft net als bv een laptop adapter.
Dat klopt , het is tegenwoordig meer regel als uitzondering. Alleen de notatie met de breukstreep tussen de voltages verraad wellicht dat dit geen alleseter is, maar moet worden ingesteld voor de juiste spanning.
Arco
Special Member
Als het die inderdaad is: bij bestellen moet je expliciet opgeven 110 of 220v (ja, ze lopen 10v achter...
)
https://nl.aliexpress.com/item/1005002789270252.html
Staat er ook op:
fred101
Golden Member
Arco
Special Member
Op zaterdag 13 januari 2024 18:03:55 schreef fred101:
Bij Ali duurder dan in Nederland
Dat zie je nu steeds vaker, Ali is niet zonder meer altijd de goedkoopste...
Op zaterdag 13 januari 2024 17:38:05 schreef fred101:
Wij hadden vroeger diverse mobiele broedmachines, die kwamen uit Barneveld. Daar had je geen elektriciteit voor nodig. Het prikte soms wel als je een ei wilde pakken..Er zijn apparaten die automatisch omschakelen of een smps hebben die gewoon een groot bereik heeft net als bv een laptop adapter.
Goede vriend heeft er ieder jaar 3, die lopen op mais.
Prima eieren.
Gaan na gebruik weer terug, krijgt ie statiegeld terug 
Maar even terug naar TS.
Die print is al redelijk verwoest zo te zien.
Zat die draad er al op gesoldeerd?
Rechts zie ik ook nog een door de knieen gezakte TO92, een tor of regelaar.
Wat heeft die print mee moeten maken al?
Ik vrees ook einde oefening.
Op zaterdag 13 januari 2024 18:23:39 schreef revado:
Zat die draad er al op gesoldeerd?
ik heb zo een vermoeden dat op die draad misschien ooit een ntc/varistor zat en die nu overbrugged met een draadje direct naar de diodebrug.
zo eentje in een vierkant plastic behuizing
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Wat mij opvalt, is dat een printspoor die vast in serie staat met die zekering eruit geknald is.
Toch niet de aluminiumfolie- of spijker-oplossing gebruikt?
Arco
Special Member
Da's wat men noemt: 'damaged beyond repair'... 
Als er inderdaad 230v op een 115v apparaat heeft gestaan, zal alles in het primaire circuit wel zo'n beetje gaar zijn.
(zekering heeft zijn werk duidelijk niet tijdig gedaan)
Als het een 115v apparaat is, heb je na restauratie alsnog een autotrafo nodig... (of het circuit aanpassen aan 230v)