Hallo allemaal,
Ik heb in de garage wat oude autoradio's via een computervoeding aangesloten. Deze via de versterkeruitgang (tulp) naar een versterker. Dat werkt super. Alleen... de radio met cassette heeft geen versterkeruitgang. Dus aan de speakerdraden een tulpaansluiting gemaakt. Deze aangesloten op de versterker, maar geen geluid.
Sluit ik hem op diezelfde manier aan op een autoversterker dan doet hij het wel.
Iemand enig idee hoe dat kan?
Groeten Sander
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de huiskamer versterker wil 500mV op zn aux input zien, maar als je geen weerstand deler hebt gemaakt op de speakeruitgang van de radio zal dat signaal veel te hoog zijn voor die ingang.
Signaal wat op een luidspreker uitgang staat is sowieso VEEL hoger dan op een tulp-uitgang, dus ik zou dit om die reden al niet zo aansluiten.
Daarnaast werken autoradio's op 12V. Als je daar een sinus (geluid/muziek) van wilt maken, zou je een top van een golf kunnen maken van maar de helft, dus 6V en een effectieve waarde van maar 4V. Vermogen over een typische 4ohm autoluidspreker is dan 4W...
Daarom hebben vrijwel alle autoradio's vanaf midden jaren 80 twee versterkers in brugschakeling per luidspreker. Dan kun je (theoretisch) vier keer meer vermogen in dezelfde 4 ohm luidspreker duwen, dus 16W. Gooi er een marketing sausje overheen (piekvermogen ipv 'rms' vermogen en alle verliezen negeren) en reken met 14,4V accuspanning en je komt op 50W per uitgang.
Ik vermoed dat dit je probleem is: in feite heb je een gebalanceerd signaal waar zowel de mantel en de pin van de tulp een signaal hebben. Maar via de (230V~) versterker worden de mantels kortgesloten naar massa...
Er zijn speciale lijntransformatortjes voor speakeruitgang naar versterker. Elke goede autohifizaak heeft die. Waarschijnlijk zit zoiets al in die autoversterker ingebouwd want die situatie (geen tulpuitgang) komt veel voor bij autoradio's of het feit dat de versterker op een plek komt waar wel al een speakerdraad ligt..
Dank voor alle reacties.
Een vrij technies verhaal begrijp ik.
Ik zal bij de audio en elektronica zaak in de buurt eens vragen of ze hier wat voor hebben.
jerome
Golden Member
Kijk eens naar een oude adapter voeding van gsm od. waar nog een trafo in zit. Open breken en de 230V aansluiting aan de out van de radio en de laagspanningsuitgang (zonder kaartje met diode's en elco) aan de tulp van de versterker. Voor sterio 2X dan. Als werkplaats achtergrondmuziek gaat dat volstaan. Er bestaan audio trafo's van 100 naar 4 of 8 Ohm, maar dat is een dure oplossing. Een oude radio met volume draaipot, daar kan men, mits wat soldeerwerk, het signaal ook afnemen voor de tulp. Best vanal blijft wel een radio te gebruiken met tulpuitgang. Bij de autosloop worden deze naar het hoofd gegooid 
[Bericht gewijzigd door jerome op (11%)]