Op vrijdag 26 januari 2024 19:52:33 schreef testman:
zie zo vaak dat men ooit de kast had vervangen maar de toen al 35 jaar oude hoofdschakelaar had laten zitten. intusen is dat kreng 60 jaar oud en moet de kast weer vervangen worden. om met de hoogte uit te komen maak ik dan van de oude hoofdschakelaarkast een blindkast en nieuwe hoofdschakelaar in de nieuwe kast.

een enkelfase voeding waar de voedingsdraden lang zat zijn, hoef ik doorgaans geen zegels voor te breken, draden afdoppen en kast vervangen, draden op nieuwe hoofdschakelaar zetten met punttang en klaar. vervang ook wel kasten die een paar honderd ampere voeren, met die stromen ga je niet stunten onder spanning.

Dat is eerste is inderdaad een interessant idee, maar de huidige kast is helaas te groot om te laten zitten, die ruimte heb ik echt nodig.

Ik ga geen kabels onder stroom afknippen!

Op vrijdag 26 januari 2024 21:57:15 schreef revado:
De nieuwe kast zal je wel minimaal met 10mm2 moeten bedraden met die ene fase.
De invoer is 35 ampere, de zonnepanelen samen max 30 ampere, dan kan er theoretisch 65 ampere lopen in de kast.

Yep dat was ook de bedoeling en dat is nu ook al zo, alles is berekend op ruim 35A. Maar ik zie niet hoe je 65A zou moeten laten lopen:
- alle groepen zijn 16A gezekerd, dus ook degene waar de zonnepanelen op zitten
- in het ergste geval gaat de 2 x 16A van de zonnepanelen in z'n geheel naar eigen gebruik, dat moet dan ook over minstens twee groepen van 16A verdeeld zijn (anders trippen de automaten). In de praktijk zal dat overigens nooit voorkomen, zoveel opbrengst en zoveel eigen verbruik.
- of je levert alles terug, 2 x 16A en dan gaat het natuurlijk door die ene fase van 35A en dan zie ik ook geen probleem.
Het is niet zo dat de (max) teruglevering opgeteld moet worden bij de (max) levering via de fase van 35A, dat kan nooit tegelijk optreden.

Op vrijdag 26 januari 2024 23:59:41 schreef testman:
[...]

kost teveel, ook aardleks moeten dan naar 63A wat ook te krap is, beter een 40A remautomaat plaatsen..

Het idee was om ALAMATs te gebruiken, dus dan is het maximaal 16A wat erdoor loopt. Ik weet dat dat meer kost, maar dan heb ik tenminste niet meer de situatie dat m'n server crasht omdat er door een hoosbui wat vocht in een stopcontact in het schuurtje terecht is gekomen. Of gewoon een defecte waterkoker, heb ik ook al twee keer meegemaakt nu.

Op zaterdag 27 januari 2024 09:26:35 schreef Erik Slagter:
[...]

Het is niet zo dat de (max) teruglevering opgeteld moet worden bij de (max) levering via de fase van 35A, dat kan nooit tegelijk optreden.

Toch wel.
De 2 PV installaties kunnen ieder 15 ampere geven, de hoofdzekering is 35 Amp dus op het knooppunt KAN er 65 ampere lopen.
De PV levert van de ene kant, het net van de andere kant!
Het is theoretisch, maar het kan wel dus de kast moet er wel voor bedraad zijn.

Wat @testman aangeeft, een remautomaat tussen de PV installaties zetten.

Op zaterdag 27 januari 2024 09:48:43 schreef revado:
[...]

Toch wel.
De 2 PV installaties kunnen ieder 15 ampere geven, de hoofdzekering is 35 Amp dus op het knooppunt KAN er 65 ampere lopen.
De PV levert van de ene kant, het net van de andere kant!
Het is theoretisch, maar het kan wel dus de kast moet er wel voor bedraad zijn.

Wat @testman aangeeft, een remautomaat tussen de PV installaties zetten.

Leg eens uit in welke situatie dat zou kunnen voorkomen, 65A door éénbepaald punt in de meterkast? Ik denk namelijk dat dat alleen mogelijk is op het moment dat je tegelijk 32A aan het net zou leveren en je 35A zou opnemen vanuit het net. Dat kan niet voorkomen omdat alles wat gebruikt wordt nooit richting net gaat, toch?

Over een remautomaat lees ik overigens het volgende: "Een rem-automaat is niet nodig als de installatie alleen met aardlekautomaten (ook wel alamats genoemd) is uitgevoerd; er zijn dan geen individuele componenten die een hogere stroom dan waarvoor ze ontworpen zijn te verwerken krijgen." Dat klinkt inderdaad als de situatie waar ik naartoe wil.

Er gaat sowieso beduidend dikkere bekabeling gebruikt worden dan voor 16A nodig is. Ik zie dat je om aan de veilige kant te blijven je 10mm2 nodig hebt. Volgens mij zit dat er nu ook in. Wel lastig verwerken, volgens mij is daar nu dan ook geen massieve kabel gebruikt.

stel dat er iets foutloopt in de zekeringkast VOOR de groepen. of ergens een zware kortsluiting en de zekering slaat niet af.
als er op dat moment volle zon is, dan leveren die dus 30A.
en je hoofdzekering is 35A. dan kan er op de ingang van je alamats dus 65A lopen ZONDER dat er enige zekering afslaat.

jouw zekeringkast is bekabelt op 40A, jouw diffs zijn 40A, die zijn dus niet geschikt voor 65A.

dus ofwel bekabel je de hele kast naar 63A, ofwel zet je een remautomaat van 40A die de kast voed. dan kan er maximaal 40A IN je zekeringkast komen

Dit is een deel van mijn huis schakeling. zonder remautomaat krijgen alle groene lijnen dus max 65A te verwerken, als je huis aansluiting 35A is en je zonnepanelen 30A.
al jouw bus bars in de zekeringkast MOETEN dus kabelt zijn voor 65A

met een remautomaat waar 'rem' staat, volstaat het om alles te voorzien voor 40A

Mijn zonnepanelen zitten op twee aparte groepen.

Het is nu nog alles van het dak op één groep, dat is max 16A, maar in de praktijk beduidend lager omdat zes panelen aan de ene kant van het dak zitten en zes panelen aan de andere kant. De omvormer kan ook niet meer leveren dan 16A.

De andere groep zitten een paar panelen uit 2008 op, die leveren maximaal 450W op (dus max 2.5A).

In de toekomst gaat dit wel veranderen, dan ga ik voor en achter meer panelen laten aansluiten plus een extra omvormer, waarbij voorkant is één omvormer en achter is één omvormer, beide 16A per stuk en beide op een aparte groep. Je zou dan in theorie 16+16+2.5A richting net kunnen krijgen, dus 40A is zeker niet verkeerd om rekening mee te houden. In de praktijk zal de stroom echter niet hoger komen dan 20A en de hoofdzekering is sowieso maar 35A.

Ik snap wel dat als je veel levert en ook veel opneemt, dat je dan daarboven kunnen komen.

Maar die rem-automaat heb ik dus niet nodig. Het precies zoals je zegt, die 65 zou dan "op" de ingang van de alamat kunnen komen en niet "erdoorheen". Dat is inherent altijd maximaal 16A.

Sowieso, zoals gezegd, ben ik van plan om binnen de groepenkast 10mm2 bekabeling te gebruiken, geschikt voor 64A. Ik denk dat je daar echt niet op moet bezuinigen.

Even iets anders, nu we het er toch over hebben. Op kWh meters staan altijd twee vermogens, eentje minder dan 16A en eentje gelijk aan of meer dan 16A. Ze worden verkocht als te gebruiken voor een 16A groep. Wat is die lagere waarde dan? Iets met nauwkeurigheid hoop ik?

Op zaterdag 27 januari 2024 09:19:56 schreef Erik Slagter:
[...]
Daar heb ik al naar gekeken, maar zij bieden niet de configuratie die ik wil.

Dan kies je de optie EIGEN indeling...
Kun je hem maken zoals jij wilt...

Dan komt hij helemaal voor bedraad en kant en klaar aan..

Ik zou het anders doen, omdat ik zelf een 2e hands Kaat pak en daar zelf mijn materiaal in koop. Echter als ik maar 1 kastjes moet doen en niets heb liggen zou dit mijn keuze zijn (ik heb een hoop kasten hier en had al hoop materiaal)

Heb ik gedaan, maar het kon nog steeds niet zoals ik wilde, alamats met per groep een kWh meter.

Overigens heb ik nu contact met een electricien die het voor een redelijk bedrag helemaal voor me wil doen (niet voor 2500 euro, waar ik nu een offerte voor heb). Dat is natuurlijk nog mooier. Even afwachten of dat allemaal doorgaat.

Op zaterdag 27 januari 2024 17:58:44 schreef Erik Slagter:
Heb ik gedaan, maar het kon nog steeds niet zoals ik wilde, alamats met per groep een kWh meter.

Overigens heb ik nu contact met een electricien die het voor een redelijk bedrag helemaal voor me wil doen (niet voor 2500 euro, waar ik nu een offerte voor heb). Dat is natuurlijk nog mooier. Even afwachten of dat allemaal doorgaat.

pas maar op dat het niet een emat of chint kast word dan, menig "goedkope" elektrieker komt met die rommel aangezet..

Ben ik nu de enige die de eis van eigen kWh meter per groep vreemd vind??

Ik kan me 2 dingen opdreunen waarom;

.1 je hebt huuders en wilt per huuder afrekenen; Dan moet je we. Geijkte meter hebben, anders mag je er niet op verrekenen.

.2 je wilt het weten voor je zonnepanelen, Dan geldt dat alleen voor je PV groepen.. maar voor mijn omvormer moet deze meter Dan ook lullen met de meter..

Overigens is het advies om deze op de inkomende voeding te zetten..

Op zaterdag 27 januari 2024 18:37:29 schreef High met Henk:
Ben ik nu de enige die de eis van eigen kWh meter per groep vreemd vind??

Ik had er nog niks over gezegd, maar ik snap ook niet waar het goed voor is.

je hebt huuders en wilt per huuder afrekenen; Dan moet je we. Geijkte meter hebben, anders mag je er niet op verrekenen.

Geijkt is niet voldoende. Die meter moet onder toezicht staan van een erkend meetbedrijf. In de praktijk betekent dat dat je hem door dat bedrijf laat plaatsen.

Daar hebben we het op dit forum al vaker over gehad. In de praktijk scharrelen mensen ergens een tweedehands meter op en gebruiken die voor verrekening. Als beide partijen daarmee akkoord gaan kraait er geen haan naar, maar legaal is het niet.

Moraal is dat ik zelf als huurder nooit akkoord zou gaan met een DIN rail metertje in een groepenkast....

Maar heb nooit in een huurhuis gezeten waar ik de stroom moest betalen...

menig "goedkope" elektrieker komt met die rommel aangezet..

De topicstarter heeft van in den beginne duidelijk aangegeven dat de in te huren vakpersoon enkel expertise en autoriteit (voor goedkeuring en verzegeling) hoort aan te leveren, GEEN materiaal.

Dat van die kWh meters, sorry een beetje off topic, het komt hier regelmatig voorbij. Het schijnt dat de toezichthouder, de instantie die de metrologiewet moet toepassen, projectmatig een aantal campings heeft bezocht om te controleren of de daar geplaatse meters rechtvaardig meten. Dus niet of er aan alle andere regels is voldaan. Slechts gekeken of de meters binnen hun door de regels opgelegde waardes functioneren.
Ik probeer de woorden normen en richtlijnen te vermijden.
De resultaten van het onderzoek waren niet verontrustend.

Als iemand gaat vragen om een bron: die geef ik niet. Probeer het met een WOB verzoek. Dat is al wat mijn gesprekspartner erover kwijt wilde.

nog een beetje offtopic voor die kwh meters per groep:

ik zou dat op sommige momenten ook graag weten.
vooral als 1 bepaalde groep ineens veel verbruikt. vind hem maar eens dan.

mijn nacht verbruik ligt tussen de 80-110W. als de koelkast/diepvries op staan, kan dit oplopen tot 180W.
op een avond lig ik in bed, nog wat tv te kijken op de GSM.
voor ik ga slapen, kijk ik even naar het verbruik: 300W...
dus dubbel verbruik dan normaal. ik heb in huis overal led, een lamp is het dus niet dat blijft branden. dus zoek het maar.

met meetspoelen op de groepen zou ik de software snel kunnen laten weergeven waar dat verbruik zit. nu mocht ik overal beginnen zoeken.
helaas het verbruik niet gevonden. de dag erna was alles normaal.

ook regelmatig heb ik grote pieken, die niet te verklaren zijn.

bv 16januari, allemaal van die pieken snachts tot 1300W ongeveer. elke 12-15min, niet kunnen verklaren. met kwhmeter of meetspoelen per groep, zou ik wel de dader gevonden hebben (probleem van 0h tot 6h, na 6h staan we op en is verbruik normaal met de airco verwarming).

de dag erna alles weer normaal

10jan was ook iets raar, dat was die tot 300W, de koelkast of diepvries zie je wel om 1h en 5h werken. maar die andere 5 smallere pulsen zijn er niet. dus het andere toestel (koelkast/diepvries) veroorzaakte die spikes. dag erna was het probleem ook weg... (ijs ondooiing functie misschien van de diepvries?)

detail

om nu kwh meters te installeren (vermoedelijk voor de pulsen dat TS het wil, en niet zozeer voor het totaal verbruik) vind ik een stap tever. een meetspoel kan er nog bij. maar met 18groepen ook al een serieuze onderneming

Op zaterdag 27 januari 2024 18:59:04 schreef mvdk:
Dat van die kWh meters, sorry een beetje off topic, het komt hier regelmatig voorbij. Het schijnt dat de toezichthouder, de instantie die de metrologiewet moet toepassen, projectmatig een aantal campings heeft bezocht om te controleren of de daar geplaatse meters rechtvaardig meten. Dus niet of er aan alle andere regels is voldaan. Slechts gekeken of de meters binnen hun door de regels opgelegde waardes functioneren.
Ik probeer de woorden normen en richtlijnen te vermijden.
De resultaten van het onderzoek waren niet verontrustend.

Als iemand gaat vragen om een bron: die geef ik niet. Probeer het met een WOB verzoek. Dat is al wat mijn gesprekspartner erover kwijt wilde.

vrijwel alles wat ik inbouw in kasten, ook voor verrekening van huurders is een standaard dinrail metertje 1 of 3 fasen. heb welgeteld 8 slimme "echte" meters gehangen welke met een custom systeem op afstand uit te lezen zijn. die standaard meters zijn dan miss niet geijkt, maar ook geen ali express rommel.

ik heb zo een goedkoop chinees ding gehad voor mijn zonnepanelen (6-8€ geloof ik voor zo een monofase) en heb er in europa gekocht waar ik 35€ betaalde).

intern verschilde er weinig. de chinees had geen pulse uitgang, maar de opto intern was wel aanwezig. dus 2draadjes aan gesoldeerd en naar buiten gebracht.
de duurdere hadden wel een kroonsteentje met 2 schroefjes maar slecht ontworpen, want als je er een kabeltje insteekt, kon het dekseltje niet meer dicht.

qua meting was de eerste een tegenvaller, meette totaal fout.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156598

die heb ik wel gefixt gekregen. met 2 draden wisselen op de print en een weerstandje parallel over wat 'meetweerstanden' en het probleem was opgelost. denk gewoon van fabriek uit verkeerd gemonteerd ( de draden van meetshunt naar print zullen nog handmatig gebeuren, en daar heb ik er 2 van gewisseld om goeie resultaten te hebben.
wat afwijking hebben ze allemaal, kwestie van in de software een calibratiegetal te behouden.

zie dat het topic van dec2021 is, de kwh meters werken hier nog altijd :-)
qua veiligheid kan er ook weinig fout, er verbinden in en out met 2 dikke metalen strips door.
ze meten de spanning tussen de 2 strips en de stroom door 1 van die metalen latten.
het ergste dat er kan gebeuren, is de print die zichzelf opblaast.

Op zaterdag 27 januari 2024 20:20:33 schreef testman:
[...]

vrijwel alles wat ik inbouw in kasten, ook voor verrekening van huurders is een standaard dinrail metertje 1 of 3 fasen. heb welgeteld 8 slimme "echte" meters gehangen welke met een custom systeem op afstand uit te lezen zijn. die standaard meters zijn dan miss niet geijkt, maar ook geen ali express rommel.

Kwh meters met MID keurmerk mag je gebruiken voor verrekenen, daar is dat keurmerk voor.

Ik heb een flinke aansluiting van 35A op één fase, dat is ruimschoots voldoende, zelfs als alle extra geplande zonnepanelen zijn aangesloten (ik heb nu 3500 W = 1 groep, daar komt nog een omvormer bij van 3500 W, dus maximale teruglevering is sowieso ruim onder de 35 A).

Daar vindt je netbeheerder, Liander, ook nog iets van, zie bijlage. Max. 5 kVA, zeg 5000W op een éénfase aansluiting. Wil je meer (tot 17kVA) dan zal je een driefasen aansluiting moeten aanvragen.

Als ik jou was, zou ik sowieso je nieuwe kast inrichten naar driefasen. Een driefasen hoofdschakelaar en vandaar uit iedere fase 3 of vier aaardlekautomaten op aansluiten.

Mocht je later om wat voor reden dan ook toch naar driefasen willen, dan hoef je niets meer aan de groepenkast te veranderen.

Je kan ook Liander op laten draven voor het herstellen van de zegels. Kost iets van € 67,-

Op zaterdag 27 januari 2024 19:16:00 schreef fcapri:
nog een beetje offtopic voor die kwh meters per groep:

ik zou dat op sommige momenten ook graag weten.
vooral als 1 bepaalde groep ineens veel verbruikt. vind hem maar eens dan.

mijn nacht verbruik ligt tussen de 80-110W. als de koelkast/diepvries op staan, kan dit oplopen tot 180W.
op een avond lig ik in bed, nog wat tv te kijken op de GSM.
voor ik ga slapen, kijk ik even naar het verbruik: 300W...
dus dubbel verbruik dan normaal. ik heb in huis overal led, een lamp is het dus niet dat blijft branden. dus zoek het maar.

met meetspoelen op de groepen zou ik de software snel kunnen laten weergeven waar dat verbruik zit. nu mocht ik overal beginnen zoeken.
helaas het verbruik niet gevonden. de dag erna was alles normaal.

ook regelmatig heb ik grote pieken, die niet te verklaren zijn.

bv 16januari, allemaal van die pieken snachts tot 1300W ongeveer. elke 12-15min, niet kunnen verklaren. met kwhmeter of meetspoelen per groep, zou ik wel de dader gevonden hebben (probleem van 0h tot 6h, na 6h staan we op en is verbruik normaal met de airco verwarming).

[bijlage]

de dag erna alles weer normaal
[bijlage]

10jan was ook iets raar, dat was die tot 300W, de koelkast of diepvries zie je wel om 1h en 5h werken. maar die andere 5 smallere pulsen zijn er niet. dus het andere toestel (koelkast/diepvries) veroorzaakte die spikes. dag erna was het probleem ook weg... (ijs ondooiing functie misschien van de diepvries?)
[bijlage]
detail
[bijlage]

om nu kwh meters te installeren (vermoedelijk voor de pulsen dat TS het wil, en niet zozeer voor het totaal verbruik) vind ik een stap tever. een meetspoel kan er nog bij. maar met 18groepen ook al een serieuze onderneming

Meten is weten he... Hoewel het langzaam minder begint te worden heb ik nog steeds geen 100% inzicht in mijn verbruik. Het ene moment wordt er veel meer verbruikt dan het andere. Ik wil weten hoe dat komt. Met meetstekkers en kWh meters terplekke kom ik tegenwoordig al een heel eind, maar ik heb het nog steeds niet helemaal dekkend. Los van al die kastjes her-en-der met kWh meters vind ik ook niet echt netjes. Dus het dan maar in één keer goed doen. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat mijn gloednieuwe TV volgens specificaties in standby 0.5 W zou mogen verbruiken, maar dat dat meer richting 2-3W is, maar meer, dat als je bepaalde opties aanzet, dat gestaag meer is. En dat er regelmatix pixel refresh e.d. wordt gedaan en dan is het verbruik gewoon 65W.

Op zaterdag 27 januari 2024 22:06:25 schreef keebrev:
[...]

Daar vindt je netbeheerder, Liander, ook nog iets van, zie bijlage. Max. 5 kVA, zeg 5000W op een éénfase aansluiting. Wil je meer (tot 17kVA) dan zal je een driefasen aansluiting moeten aanvragen.

Als ik jou was, zou ik sowieso je nieuwe kast inrichten naar driefasen. Een driefasen hoofdschakelaar en vandaar uit iedere fase 3 of vier aaardlekautomaten op aansluiten.

Mocht je later om wat voor reden dan ook toch naar driefasen willen, dan hoef je niets meer aan de groepenkast te veranderen.

Je kan ook Liander op laten draven voor het herstellen van de zegels. Kost iets van € 67,-

Hoe kun jij dan verklaren dat deze huizen zijn opgeleverd met drie fasen van elk 35A waarvan er altijd maar één aangesloten is? Er is hier geen gas, dus verbruik van de kookgroep is hierin meegenomen.

Op zaterdag 27 januari 2024 20:46:18 schreef fcapri:
ik heb zo een goedkoop chinees ding gehad voor mijn zonnepanelen (6-8€ geloof ik voor zo een monofase) en heb er in europa gekocht waar ik 35€ betaalde).

intern verschilde er weinig. de chinees had geen pulse uitgang, maar de opto intern was wel aanwezig. dus 2draadjes aan gesoldeerd en naar buiten gebracht.
de duurdere hadden wel een kroonsteentje met 2 schroefjes maar slecht ontworpen, want als je er een kabeltje insteekt, kon het dekseltje niet meer dicht.

qua meting was de eerste een tegenvaller, meette totaal fout.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156598

die heb ik wel gefixt gekregen. met 2 draden wisselen op de print en een weerstandje parallel over wat 'meetweerstanden' en het probleem was opgelost. denk gewoon van fabriek uit verkeerd gemonteerd ( de draden van meetshunt naar print zullen nog handmatig gebeuren, en daar heb ik er 2 van gewisseld om goeie resultaten te hebben.
wat afwijking hebben ze allemaal, kwestie van in de software een calibratiegetal te behouden.

zie dat het topic van dec2021 is, de kwh meters werken hier nog altijd :-)
qua veiligheid kan er ook weinig fout, er verbinden in en out met 2 dikke metalen strips door.
ze meten de spanning tussen de 2 strips en de stroom door 1 van die metalen latten.
het ergste dat er kan gebeuren, is de print die zichzelf opblaast.

Waar ik me altijd wel een beetje zorgen over maak (met elk apparaat dat stroom meet) is dat je dat natuurlijk op twee manieren kunt doen. De simpele manier is spanning meter over een weerstand. Ik hoop echt dat ze dát niet doen. 3500W over een 0.1 Ohm weerstand.

Op zondag 28 januari 2024 09:05:43 schreef Erik Slagter:
[...]
Hoe kun jij dan verklaren dat deze huizen zijn opgeleverd met drie fasen van elk 35A waarvan er altijd maar één aangesloten is? Er is hier geen gas, dus verbruik van de kookgroep is hierin meegenomen.

3 fasen komen altijd binnen, er wordt per huis meestal 1 fase gebruikt, dit verspringt per huis.
Dus bij jou l1, bij de buren l2 en de derde heeft l3(als het goed is)Dit doet de netbeheerder om een beetje gelijk belast net te krijgen.
Bij een grotere aansluitwaarde krijg je meestal 3 fasen.