maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12
Golden Member
Het is wel goedkoop maar ik zou het niet gebruiken. Voor hoge spanning alleen epoxy gebruiken. Bij het mengen langzaam roeren om geen luchtbellen te krijgen!
Hier gebruiken ze rood epoxy maar volgens mij is de heldere epoxy zonder kleurstoffen de beste.
https://dutch.epoxyresininsulator.com/supplier-273007-cast-resin-trans…
@ Kruimel<
Er is een veel betere oplossing en die wist PHILIPS zelf ook al, want die heeft men notabene in deze scoop, in deze voeding, al toegepast op de "Focus" print:
-> Neem een 2 Componenten Addition Curing Silicon Rubber:
Dow Corning (RTV "Room temperature Vulcanizing" ): Addition Curing Silicone Rubbers.
Bestaat uit 2 componenten (beide vloeibaar A en B) die gemengd worden en samen een prachtige Siliconen rubber vormen (onder invloed van een Platina katalysator, die in een van de 2 componenten zit).
Een prachtige inerte siliconen rubber, bestand tegen hoge temperaturen (>> 150 graden C), maar je kunt deze ook weer met een mesje kapot snijden (het is een heel zachte rubber) en "uitlepelen".
Nadeel: De prijs is hoog. Ik zag in de lokale Hobbywinkel dat een KIT ca € 40.- kost.
https://www.siliconesandmore.com/en/wacker-m4601.html ; deze is van het Duitse Wacker concern, maar berust op hetzelfde principe.
NB1
DE "Bouwmarkt 1 Component siliconen rubbers" zijn een geheel ander soort (de zgn. Condensation Curing RTV Silicone Rubber).
Dat spul reageert met vocht uit de lucht en polymeriseert tot de bekende badkamer rubber.
Maar bij de reaktie komt azijnzuur vrij (en dat ruik je !) en dat wil je zeker niet hebben in deze toepassing.
NB2
PHILIPS had duidelijk problemen met zijn materiaalkundigen, anders had men ook niet PolyUrethane in deze toepassing en zeker niet in Apneu apparaten toegepast.
Polyurethane ontleedt binnen 10 jaar, zeker in vochtige, warme omgeving.
Een dramatische fout, die het Concern de kop kost.
NB3
Toen ik een jongetje was, nam mijn vader kapotte printplaten (destijds nog met OC23 etc.), mee van de Staatsmijnen.
Deze zeer professionele printplaten (voor zeer "tough conditions" waren ingegoten met deze soort RTV silicone rubber (deze waren wit gekleurd).
Ik haalde dan de transistors (BV OC 76) en relais eruit nadat ik de siliconen rubber had weggesneden / weggepeuterd.
Transistors waren toen heel duur: een AF116 kostte Fl. 4.75 .
@ RAAF 12,
Raaf je hebt helemaal gelijk.
@ component epoxies (voor elektronische toepassingen zijn de directe concurrenten va 2 componenten addition curing silicone rubbers.
Ze werden zo'n 30-40 jaar ook in de elektronikazaak verkocht (Vogelzang Eindhoven), maar misschien mag dat tegenwoordig niet meer.
Op woensdag 31 januari 2024 14:25:02 schreef redguuz:
@ RAAF 12,Raaf je hebt helemaal gelijk.
2 component epoxies (voor elektronische toepassingen zijn de directe concurrenten van 2 componenten addition curing silicone rubbers.Ze werden zo'n 30-40 jaar ook in de elektronikazaak verkocht (bv. Vogelzang Eindhoven), maar misschien mag dat tegenwoordig niet meer.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Philips zelf (apneu ging om een overgenomen bedrijf) heeft ook wel eens gedoe met polyurethaan gehad. Zoek maar eens op "gele plastic breektandwielen".
Het zou best kunnen dat Wacker ook een originele toelerancier was van siliconenmaterialen aan Philips. Ik heb wel eens een tubetje van ze gezien met een sticker van Philips Service erop.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou eerst eens kijken hoe dat vet reageert bij hogere temperaturen.
Er is sook een (zwarte) siliconenkit, die hoge temperaturen aan kan. Leverbaar bij de Praxis.
(Ik zal wat later meer info geven)
Tube is verdwenen 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (40%)]
Hi Tidak Ada, Harry 64
1) Bij mijn weten, heeft de PRAXIS enkel Condensation Type RTV Silicone Rubbers ( ook de "hoog" temperatuur varianten.
Zoals gezegd, reageren de monomeren (het beginprodukt) tot een rubber polymeer door reaktie met Waterdamp uit de lucht.
Er wordt tevens azijnzuur afgegeven, als bij (reaktie) produkt.
Daarom zijn de RTV condensation Silicone Rubbers NIET geschikt in de toepassing van TS.
2) Deze Dow Corning Sylgard 527 gel (zie Data sheet van Farnell) wordt professioneel in de halfgeleider industrie gebruikt.
Deze variant vormt een siliconengel en blijft vervormbaar (ook bekend van heel andere toepassingen
.
De "Dielektrische sterkte is 17 KV/mm dus dit zal zeker werken met de het design van Harry64 van de omhulling van de EHT cascade.
3)
Siliconenvet (kranenvet) heeft ook een heel hoge dielektrische sterkte, is waterafstotend en zeer temperatuurbestendig.
Lijkt mij ook prima toepasbaar in combinatie met het design van de EHT cascade, zoals TS ontworpen heeft.
Optie 3) is IMHO de beste, want technisch prima en goedkoop!
Just my 2 Cents!!
Voor hoge spanning alleen epoxy gebruiken.
Wel de goede epoxy inderdaad, "reguliere" klus en friemel epoxy krimpt, en dat kon wel eens niet zo geweldig zijn voor je onderdelen (knak)
Siliconen KIT moet je niet hebben, zeker het spul van de bouwmarkt niet.
Maar het hoeft ook niet vol af te schermen, het moet enkel de spleten vullen in dit geval.
Als je de print nog wat beter zou willen maken dan kun je een labyrint mee printen zodat de kruipafstand zo groot mogelijk wordt.
Op woensdag 31 januari 2024 18:40:16 schreef Sine:
[...]Wel de goede epoxy inderdaad, "reguliere" klus en friemel epoxy krimpt, en dat kon wel eens niet zo geweldig zijn voor je onderdelen (knak)
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op woensdag 31 januari 2024 14:52:11 schreef maartenbakker:
Het zou best kunnen dat Wacker ook een originele toelerancier was van siliconenmaterialen aan Philips. Ik heb wel eens een tubetje van ze gezien met een sticker van Philips Service erop.
Klopt, Wacker leverde siliconenvet aan Philips wat werd (en wordt) toegepast in zgn. luchtverdringingsstekers voor hoogspanningsverbindingen in o.a. Röntgenanalysesystemen.
[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (14%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op woensdag 31 januari 2024 17:35:25 schreef Tidak Ada:
Ik zou eerst eens kijken hoe dat vet reageert bij hogere temperaturen.Er is sook een (zwarte) siliconenkit, die hoge temperaturen aan kan. Leverbaar bij de Praxis.
(Ik zal wat later meer info geven)
Tube is verdwenen
Het was waarschijnlijk Pritt of Bison. Van de laatse ben ik overigens niet echt enthousiast.
Of de kit zuurvrij is weet ik niet, maar het zou vertadig zijn om er wat mailtjes aan te wijden. Ik heb de combinatie hittebestedig èn zuurvrij nog niet kunnen vinden, maar hij bestaat.
Aquariumkit en medische silicone zijn sowieso zuurvrij.
@FastFolkert: TS zou eens de stoute schoenen aan moeten trekken en bij een röntgentechnicus moeten informeren. Ik geloof dat hij in he circuit heeft gezeten.
Nou... De nieuwe cascade opzet werkt als een speer. (De 3D-printer ook wel weer een beetje)
Zelfs zonder siliconenvet is het geheel sproei en ozon vrij. Geen sis of ruis te horen. Wel siliconenvet toegevoegd tussen de deksel en het cascadeframe. Cascade ingepakt in alufolie die aan de buitenkant ook weer met siliconenvet zit vastgeplakt.
De voeding vindt de nieuwe 400V 220µF elco's ook prettiger. De netbrom is i.i.g. niet meer zichtbaar.
Er is nog wel 'iets' met de voeding, die 'springt' soms een beetje met als gevolg dat alle vier de trace's tegelijk een paar mm op en neer springen soms. Vooral als hij net aanstaat.
Ik ga het geheel nu eerst even een tijdje test-draaien.
Jij had geen axiale elco's op voorraad... 
Het verbaast me wel dat die grote elco's de pijp uit waren, meestal zijn die het minst onder de indruk van een paar jaartjes dienst.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (61%)]
De scoop start i.i.g. wel stabieler met deze twee. Morgen nog eens kijken met een 'koude' start. In eerste instantie starte de scoop met een niet corrigeerbare uit-focus. Wat ik wel vreemd vind is de rimpel (gele lijntje) op de +60 volt. Die is in verhouding veel groter als op de -60 of andere voedingslijnen.
Tidak Ada
Goeie vraag inderdaad. Helaas kan je de instellingen niet goed zien omdat de camera heeft gefocussed op Harry's sokken.*
Op woensdag 31 januari 2024 23:41:07 schreef harry64:
De scoop start i.i.g. wel stabieler met deze twee. Morgen nog eens kijken met een 'koude' start. In eerste instantie starte de scoop met een niet corrigeerbare uit-focus. Wat ik wel vreemd vind is de rimpel (gele lijntje) op de +60 volt. Die is in verhouding veel groter als op de -60 of andere voedingslijnen.
Apart inderdaad, al zit er op de beide lijnen ook totaal verschillende waarden voor het filter, dus het lijkt me dat die twee verschillend belast worden.
*Het fotograferen van een analoge scoop is vaak een draak trouwens, autofocus gaat altijd over de zeik door de trace.
@ Tidak Ada,
Uw quote:
Het was waarschijnlijk Pritt of Bison. Van de laatse ben ik overigens niet echt enthousiast.
Of de kit zuurvrij is weet ik niet, maar het zou vertadig zijn om er wat mailtjes aan te wijden. Ik heb de combinatie hittebestedig èn zuurvrij nog niet kunnen vinden, maar hij bestaat.
Aquariumkit en medische silicone zijn sowieso zuurvrij.@FastFolkert: TS zou eens de stoute schoenen aan moeten trekken en bij een röntgentechnicus moeten informeren. Ik geloof dat hij in he circuit heeft gezeten
Ter info:
Hierbij nog een link naar een GOEDE Addition Curing RTV (Room temperature Vulcanizing) Silicone Rubber
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B07H5RDQD7/?_encoding=UTF8&pd_rd_plh…
VERGEET bouwmarktspullen voor "electronic potting" : er zitten teveel verontreinigingen in, die de elektronische componenten aantasten, en de dielectriche sterkte verpesten.
Het origineel wat de Elektronicaindustrie gebruikt is : Dow Corning Sylgard 527 (R), maar alleen verkrijgbaar in grote verpakkingen en daarom te duur voor de hobbyist.
https://nl.farnell.com/dowsil-formerly-dow-corning/527-a-b-2kg-kit/gel…
@ Kruimel :
Geraffineerde Parafine ("kaarsvet" ) zou goed toepasbaar kunnen zijn (het zat ook in die beruchte Towa Motorcondensatoren in Japanse taperecorders en ook in dat Schaftleiter "Philips" Netfilter" in de PM3264 (zie mijn foto waar het kaarsvet naar buiten is gelopen.
Maar die technologie is nu toch wel erg antiek.
(Er worden ook geen teerknollen meer gemaakt).
Op donderdag 1 februari 2024 09:07:38 schreef Tidak Ada:
Waar haal je die 5e trace vandaan?
Triggerview. 
En de trigger selectie op Line.
Aaah, dat stond dus op dat knopje! Ik heb even gegoogled of ik een scherpe foto kon vinden van het front, maar dat bleek onmogelijk. Hoeveel elektronenkanonnen heeft deze scoop eigenlijk? Is het een enkelstraals buis?
Op donderdag 1 februari 2024 10:46:27 schreef redguuz:
Geraffineerde Parafine ("kaarsvet" ) zou goed toepasbaar kunnen zijn (het zat ook in die beruchte Towa Motorcondensatoren in Japanse taperecorders en ook in dat Schaftleiter "Philips" Netfilter" in de PM3264 (zie mijn foto waar het kaarsvet naar buiten is gelopen.Maar die technologie is nu toch wel erg antiek.
(Er worden ook geen teerknollen meer gemaakt).
Mee eens, maar verkrijgbaarheid is ook een criterium natuurlijk. Is dat spul in papiercondensatoren ook paraffine? Het ruikt niet als paraffine, al lijkt de consistentie vergelijkbaar. Ik had er ook een lekkage van... 
In alle eerlijkheid zou ik kaarsvet zelf ook niet direct getest hebben op een apparaat als dit, maar het laat zich relatief makkelijk verwijderen en leek me minder risicovol dan de gesuggereerde haarlak. Ik eens een filmpje van ElectroBoom waar hij een Marx-generator bouwde en last had dat de polyurethaan die hij er op had gesmeerd de spanning verlaagde. Blijkbaar zitten er soms toevoegingen in producten die niet specifiek voor isolatie geformuleerd zijn die problemen kunnen geven.
Tidak Ada
Op donderdag 1 februari 2024 12:42:12 schreef Kruimel:
Aaah, dat stond dus op dat knopje! Ik heb even gegoogled of ik een scherpe foto kon vinden van het front, maar dat bleek onmogelijk. Hoeveel elektronenkanonnen heeft deze scoop eigenlijk? Is het een enkelstraals buis?[...]
Enkelstraals, gechoped of gesequenced.
't Was een fijne scoop, maar ik ben ook tevreden met mijn 'nieuwe' TEK 2235 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (58%)]
AA)
@ Kuimel,
Inderdaad, bepaalde Hitachi (MP metallized Paper) Condensatoren, hadden ook een wasachtige vulling. Deze gingen typisch na 30 jaar allen systematisch stuk: Zie plaatje 01.
BB)
@Harry64
Ik zie ook (behalve C1801, een RIFA Rookbom) ook nog twee andere RIFA "look-a-Like) condensatoren: C1807 en C1808 (30n1), zie plaatje 02.
Zijn dat ook RIFA's?? Die C1807/C1808 heb ik nl niet vervangen (C1801 wel).
CC)
@ Kruimel : Hierbij een foto (plaatje 03) van het front van de PM3264.