Dave013
Golden Member
Hoi! 
Ik heb laatst een voor een prikkie een Philips PM3267 100mHz scope overgenomen.
Toen de man de scope aan wilde zetten hoorde we een plof en kwam er een rookwolk uit haha
Tja het mag duidelijk zijn wat daarvan de oorzaak was 
Nu had ik die rifa vervangen door een x2 0,22uF 275v MKT, ja MKP is natuurlijk beter, maar had even niks anders voor handen op dat moment…
Maar het was die avond al redelijk laat en moest er weer redelijk vroeg uit, dus ik had ff getest of dat de scope goed werkte enzo, en dat deed ie ook…
Ik had de scope uitgezet, maar de stekker zat nog wel in het stopcontact (wandcontactdoos
)
Nu kom ik na het werk thuis, en hoor ik uit de scope een zoemend geluid komen??
Lijkt op een 50Hz brom
Het lijkt ergens van de trafo of de voltage selectie te komen, waar die rifa zat…
Nu heb ik de condensator eruit gehaald en de zoem blijft…
Ik vind het een beetje apart, want via de potmeter aan de voorzijde zit een ingebouwde schakelaar die de transformator bypassed.
Dus je zou zeggen dat het aan de voltage selectie zou liggen…
Ik heb goed gekeken of er aan de bekabeling van de voltage selectie misschien iets overslag is ofzo, maar kan niet echt iets vinden…
Maar kan niet echt iets vinden??
En weet nu even niet waar ik het moet zoeken…
Misschien heeft iemand een tip waar ik het zou moeten vinden? Of is iemand die dit probleem kent?
Ik durf zo niet de stekker in het stopcontact te laten zitten hoor….
Alvast bedankt!
Bypass van een transformator?
De term bypass ken ik wel, maar zou niet weten hoe je een trafo overbrugd. Primair naar secondair? Levens gevaarlijk.
In sommige scopes zit ook een kleine fan voor de koeling. Is de netschakelaar wellicht gewoon doorverbonden en hoor je dat ding lopen omdat de scope nog gewoon aan staat, maar de helderheid op nul staat?
Er zit waarschijnlijk een netfilter in dat ook een papiercondensator bevat. Dat was bij mij in elk geval een probleem: Philips PM3243 hapert
In mijn geval geen zoem, maar gewoon de zekering door midden in de nacht.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (18%)]
Als ik me niet vergis heeft de PM3267 ook nog een klassieke trafo, en dat voor de aan/uit schakelaar. Waarschijnlijk hoor je die wat brommen.
RAAF12
Golden Member
De power on switch zit achter de trafo, zie pag 156
http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Philips/pm3267_sm.pdf
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die netfilters gaan bijna allemaal (vroeger of later) kapot.
De kunsthars aan de uiteinden barst open en er kan vocht in komen...
Hier was het ding niet (zichtbaar) open gebarsten, maar het isolatiespul (een soort was) had zich naar buiten geduwd. Dat rode vulmiddel was een vrij hard en taai plastic:
Op maandag 29 januari 2024 14:02:19 schreef RAAF12:
De power on switch zit achter de trafo, zie pag 156
http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Philips/pm3267_sm.pdf
Interessant, er zit dus een nettrafo in met daar achter een switcher? Direct netspanning schakelen kon toch al wel in de jaren '80? 
Gelukkig is het makkelijk testen: haal F1402 (of de 'range selector') er uit en voed het ding met 24V en luister. 
Als een trafo zoemt met 50Hz kan dat betekenen dat één van de diodes in de brugcel open is, maar zoemen 'an sich' hoeft niets te betekenen, sommige trafo's doen dat. 
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]
Op maandag 29 januari 2024 16:02:14 schreef Kruimel:
[...]Interessant, er zit dus een nettrafo in met daar achter een switcher? Direct netspanning schakelen kon toch al wel in de jaren '80?/
tuurlijk kon dat al.
maar, 24V standby schakelen na een trafo is eenvoudiger dan 230V~AC schakelen.
tevens heeft deze scoop geen aarding.
RAAF12
Golden Member
Is zo gedaan omdat de scope ook op een externe 24V DC voeding kan. En dan heb je niks aan een 230V switch op het front.
Het ging mij om de dubbele omzetting, met "switcher" bedoelde ik schakelende regelaar. Nu gaat alle energie door beide een 50Hz trafo (die niet uit kan) en een HF trafo (en nog een keer voor de hoogspanning):
Het voelt een beetje inefficiënt. Dit is niet een stand-by transformator.
Op maandag 29 januari 2024 11:23:19 schreef Dave013:
Nu had ik die rifa vervangen door een x2 0,22uF 275v MKT, ja MKP is natuurlijk beter, maar had even niks anders voor handen op dat moment…
Volgens mij is een MKT (polyester) als filtercondensator geen probleem, het feit dat het een X2 type en geen papiercondensator (MP) is, is wat mij betreft belangrijk. Een iets hogere verliesfactor of diëlectrische absorbtie is op zo een plek irrelevant. Ik heb ook nog nooit een MKP X2 condensator gezien... 
Op maandag 29 januari 2024 16:43:41 schreef RAAF12:
Is zo gedaan omdat de scope ook op een externe 24V DC voeding kan. En dan heb je niks aan een 230V switch op het front.
en deze reden was ik domweg vergeten te vermelden 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 29 januari 2024 16:45:41 schreef Kruimel:
[...]Volgens mij is een MKT (polyester) als filtercondensator geen probleem, het feit dat het een X2 type en geen papiercondensator (MP) is, is wat mij betreft belangrijk. Een iets hogere verliesfactor of diëlectrische absorbtie is op zo een plek irrelevant. Ik heb ook nog nooit een MKP X2 condensator gezien...
Toch komen ze regelmatig voor. In principe zouden ze wat minder zelfherstellend capaciteitsverlies moeten hebben dan de polyestervariant.
Dave013
Golden Member
Op maandag 29 januari 2024 11:54:01 schreef buzzy:
De term bypass ken ik wel, maar zou niet weten hoe je een trafo overbrugd. Primair naar secondair? Levens gevaarlijk.
In sommige scopes zit ook een kleine fan voor de koeling. Is de netschakelaar wellicht gewoon doorverbonden en hoor je dat ding lopen omdat de scope nog gewoon aan staat, maar de helderheid op nul staat?
Op maandag 29 januari 2024 11:54:01 schreef buzzy:
Sorry ik leg het verkeerd uit
Aan de voorzijde zit een potmeter met een schakelaar waarmee je de trafo onderbreekt..
Zo ver ik zie, anders zou er continu spanning op e trafo staan..,
Het is ook niet de ventilator nee, nee het klinkt echt als iets wat stroom staat te treken.
Als is lichtjes op de trafo druk dan wordt de brom wat minder, maar ik kan het geluid moeilijk lokaliseren… het kan ook van de voltage selector komen…
Ik had met een decibelmeter op mijn telefoon ff gemeten, de brom is iets harder bij de voltage selector, heb de condensator verwijderd en ook het voltage op 240v gezet, maar ook dat heeft niets uitgemaakt.. de zekering in de selector is nog de originele zekering…
Ik kan ook niet een bypass vinden… als ik de scope uitzet, dan gaat de buis uit en verlichting van het scherm enzo… zoals dat bij al die oude philips scopes gaa! Behalve deze maakt een een soort transformator brom ofzo., weet niet echt wat de oorzaak zou kunnen zijn
RAAF12
Golden Member
Die aan/uit knop is gecombineerd met de illuminatie potmeterknop. Maar zoals eerder geschreven staat de trafo altijd onder spanning. Dus dat zoemende geluidkomt uit die richting.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
Dave013
Golden Member
Op dinsdag 30 januari 2024 22:31:01 schreef RAAF12:
Die aan/uit knop is gecombineerd met de illuminatie potmeterknop. Maar zoals eerder geschreven staat de trafo altijd onder spanning. Dus dat zoemende geluidkomt uit die richting.
Okay, aparte constructie… klinkt niet echt logisch ofzo, of zit daar een reden achter?
Ja misschien zou wat rubber er tussen de situatie kunnen verbeteren…
Maar zie net dat er geen rubberen isolatie tussen zit
Ik heb niet zo op trafo’s die 24/7 staan te zoemen, dus maar telkens de stekker eruit halen of een schakelaar erop zetten ofzo.. (uitwendig)
RAAF12
Golden Member
De reden is ook al genoemd 
Apparaat kan ook op 24V DC werken, via de input op de achterkant. Het is dan niet handig om de aan/uit switch op het front de 230V AC te laten schakelen.
Daarom heeft Flips ervoor gekozen de interne voeding te schakelen. Ik zou er ook voor kiezen om de stekker eruit te trekken als de scope niet wordt gebruikt. Of zoals veel hobbisten het doen, de apparatuur via verdeeldozen centraal aan of uitschakelen.
Dave013
Golden Member
Op dinsdag 30 januari 2024 22:55:18 schreef RAAF12:
De reden is ook al genoemd
Apparaat kan ook op 24V DC werken, via de input op de achterkant. Het is dan niet handig om de aan/uit switch op het front de 230V AC te laten schakelen.
Daarom heeft Flips ervoor gekozen de interne voeding te schakelen. Ik zou er ook voor kiezen om de stekker eruit te trekken als de scope niet wordt gebruikt. Of zoals veel hobbisten het doen, de apparatuur via verdeeldozen centraal aan of uitschakelen.
Ja ik denk dat ik het via een schakelpaneel ga laten lopen.
Ik moet nog steeds een keer een goeie setting maken voor de veiligheid enzo
Ik heb een 2a isolatie trafo, variac , aardlekschakelaar, moet alleen nog een ampere meter voor wisselspanning aanschaffen en schakelpaneel of matrix bedenken
Btw dat zoemen van de trafo hoor je best goed, is de trafo nog wel goed dan?
Of er iets van isolatie tussen doen? Zo heb ik wel vaker zoemende trafo’s stil gekregen,
Of met van die oude trafo, vol met seconde lijm spuiten, epoxy hars is beter, is z’n gedoe
Ik heb ook een philips PM3212 en die is muisstil of werkt die dan weer anders met de aan & uit knop?
Dave013
Golden Member
Op maandag 29 januari 2024 16:02:14 schreef Kruimel:
Hier was het ding niet (zichtbaar) open gebarsten, maar het isolatiespul (een soort was) had zich naar buiten geduwd. Dat rode vulmiddel was een vrij hard en taai plastic:
[bijlage]
[...]Interessant, er zit dus een nettrafo in met daar achter een switcher? Direct netspanning schakelen kon toch al wel in de jaren '80?Gelukkig is het makkelijk testen: haal F1402 (of de 'range selector') er uit en voed het ding met 24V en luister.
Als een trafo zoemt met 50Hz kan dat betekenen dat één van de diodes in de brugcel open is, maar zoemen 'an sich' hoeft niets te betekenen, sommige trafo's doen dat.
Ik ben vanavond pas laat thuis, maar ik zou die brugcel nog eens kunnen checken..
Maar als er een diode kapot zou zijn, dan moet de gelijkspanning enkelzijdig zijn en werkt de scope dan nog goed??
Hij werkt verders gewoon goed
Waarschijnlijk wel, maar bij zwaardere belasting zal de transformator steeds ongelukkiger worden omdat de RMS stroom daardoor nogal toeneemt. Waarschijnlijk zal de zekering eerst smelten. Ik acht de kans op een defecte diode niet zo groot, maar het is makkelijk testen. In principe moet een transformator zelfs met een asymmetrische belasting niet zoemen.
Kijk ook even of het ding in 240V stand staat en niet in 220V, want dat maakt een verschil. Tegenwoordig zou ik apparaten waar je de keuze hebt niet meer op 220V laten staan.
Dave013
Golden Member
Op woensdag 31 januari 2024 11:46:41 schreef Kruimel:
Waarschijnlijk wel, maar bij zwaardere belasting zal de transformator steeds ongelukkiger worden omdat de RMS stroom daardoor nogal toeneemt. Waarschijnlijk zal de zekering eerst smelten. Ik acht de kans op een defecte diode niet zo groot, maar het is makkelijk testen. In principe moet een transformator zelfs met een asymmetrische belasting niet zoemen.Kijk ook even of het ding in 240V stand staat en niet in 220V, want dat maakt een verschil. Tegenwoordig zou ik apparaten waar je de keuze hebt niet meer op 220V laten staan.
De scope had ik al op 240v staan, maar dat maakte geen verschil hoor
Dave013
Golden Member
Op woensdag 31 januari 2024 13:45:54 schreef Kruimel:
Dan is het waarschijnlijk geen verzadigingseffect, want dat komt nog wel voor met oude trafo's.
Ik zou niet weten wat nu precies de oorzaak is…
Als een trafo onder belasting staat dan, snap ik het nog wel, ook een trafo zonder belasting kan wel heel lichtjes een brom hebben, maar dit is harder als normaal, niet super hard ofzo maar het was wel opmerkelijk toen ik thuis kwam en dacht wat staat hier te zoemen haha
Zou er iets mis zijn met de isolatie tussen de windingen?
Misschien een rubber pad tussen chassis en de trafo, en of epoxy gebruiken maar de aansluitingen zitten niet echt gunstig voor epoxy
Dit lijkt me een klassieke Philips C-core transformator. Prima trafo's en een hoog rendement. Enig nadeel is dat er wel eens een rammeltje in kan komen.
eerst uitzoeken waar die vandaan komt, meestal uit de kern.