Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik heb voor iemand de vellman RIAA voorversterker in elkaar gesoldeerd, en deze word gevoed met 18V uit een printervoeding. dit bromt echter vreselijk. hoe ontstoor ik dit? een condensator paralel werkte niet. ook zitten in de voeding al veel condensatoren (als ik dew stekker eruittrek blijft er nog 5 sec 18V op mn multimeter staan...)
spoel in serie met de belasting? krijg ik dan geen pieken? of moet er dan een diode in sper over de spoel?
Wat is de voedingsspanning die Velleman aanbeveelt?
Is dat symmetrisch (opamps)?
Instraling van de trafo van de adaptor?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
velleman zegt dat om het even welke gestabiliseerde voedingsspanning gebruikt kan worden tussen de 10 en de 30V.
het kitnr is K2537. op hun site staat alles erover.
volgens mij bevelen ze niks symetrisch aan.
I don't know of het instraling kan zijn. zal t diegene vragen eens te testen met de K2537 ingeblikt.
maar ook sowiso wil ik weten hoe je een voeding ontstoord.
K2573 dan toch zeker.......
zet er eens een spanningsregelaar tussen, of maak anders eventjes een dedicated voeding.
Als die printervoeding een SMPS is dan wordt het zowiezo al lastig.
Geen aardlussen gemaakt? Bijv. alle grounds van in en out aan elkaar gehangen en dat naar massa?
Terzijde: MD voortrapjes *altijd* inblikken, je hebt het over microvolts aan de ingang.
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Lucky Luke
alle ground van in en out hangen aan elkaar en aan de massa op de print van de kit.
wat is een smps voeding?
hoe ontstoor ik de boel? spoel in serie? met diode in sper erover?
Lucky Luke
Op 7 juni 2005 21:22:45 schreef KT88:
Terzijde: MD voortrapjes *altijd* inblikken, je hebt het over microvolts aan de ingang.
stond niet bij die kit. nuja. zal het doorgeven.
over die spanningsregelaar: ik heb alleen die voeding hier... bovendien geen spanningsregelaar... (of ik moet nog ergens een lm317 hebben.
kan ik het met een spaningsregelaar oplossen?
of met de spoel + diode?
Op 7 juni 2005 21:25:35 schreef Lucky luke:
alle ground van in en out hangen aan elkaar en aan de massa op de print van de kit.
Massa's altijd gescheiden houden.
Dus L+R in en massa naar de ingangspluggen, en L+R out en massa naar de uitgangspluggen.
In geval van inbouw in een kastje, pluggen geisoleerd monteren.
Wat is een smps voeding?
Hoe lang hang jij nu al rond op dit forum? 
Switched Mode Power Supply, een geschakelde voeding dus.
hoe ontstoor ik de boel? spoel in serie? met diode in sper erover?
Je kunt een LC filter proberen, maar maak eerst die massakwestie+inblikken maar eens in orde.
Lucky Luke
Op 7 juni 2005 21:32:06 schreef KT88:
[...]
Massa's altijd gescheiden houden.
Dus L+R in en massa naar de ingangspluggen, en L+R out en massa naar de uitgangspluggen.
In geval van inbouw in een kastje, pluggen geisoleerd monteren.
het zit op die print aan elkaar en aan de massa van de voedingsspanning, maar hoe moet ik ze van elkaar houden als ze allen aan de massa van de voeding moeten? en hoe regel ik dqat met die print? (waarom alle massa's aan elkaar hangen en aan de massa van de voeding.
[...]
Hoe lang hang jij nu al rond op dit forum?
Switched Mode Power Supply, een geschakelde voeding dus.
ik hang al erg lang rond hier, en met plezier, maar die engelse afkorting kende ik niet. maakt wel wat duidelijk. die voeding is nogal zwaar, dus ik denk dat er gewoon een grote trafo inzit, ofwel, dat het geen geschakelde voeding betreft. het is een HP voeding, mischien kan er iemand iets met het typenr?
[...]
Je kunt een LC filter proberen, maar maak eerst die massakwestie+inblikken maar eens in orde.
is een lc filter een diode + spoel?
dat inblikken kan ik niet, ik heb dat ding niet hier 
maar ik zal het doorgeven.
Op 7 juni 2005 21:39:05 schreef Lucky luke:
het zit op die print aan elkaar en aan de massa van de voedingsspanning, maar hoe moet ik ze van elkaar houden als ze allen aan de massa van de voeding moeten? en hoe regel ik dqat met die print? (waarom alle massa's aan elkaar hangen en aan de massa van de voeding.
Ah, tijd voor wat hogere audiokunde 
Een van de belangrijkste basisregels is om signaalmassa's en voedingsmassa's in gescheiden kringen te laten lopen.
Dat wil zeggen dat ze wel ergens bij elkaar mogen en kunnen komen, maar dat de wederzijdse beinvloeding minimaal is.
Op de print liggen de massa's wel aan elkaar, maar als het goed is ontworpen, dan komt er een aparte massa aansluiting aan de ingang, aan de uitgang en aan de voedingsaansluiting.
Hoe klein de afstanden op de print ook zijn, als het goed is is er van het steraardeprincipe uitgegaan.
Dat houdt dus in dat je niet plompverloren ergens maar een ground aan kunt knopen, ondanks dat alle grounds voor DC gezien aan elkaar liggen.
Bij dit soort kleine ingangssignaaltjes kan er over een stukje printbaan gemakkelijk een spanninkje vallen wat hoog genoeg is om de ingangstrap aan te sturen, of op zijn minst voor storing, brom of vervorming te kunnen zorgen.
Lees ook dit eens door.
is een lc filter een diode + spoel?
Luke toch! Wat is een L, en wat is een C?
L in serie, en C naar massa. Klassieke voedingsafvlakschakeling.
Probeer je 'niet gesloopte trafo' eens in combinatie met een brugcel/elko en 78xx. Ik denk namelijk ook dat de printervoeding een smps is.
Toepasselijke avatar KT88 
Nope, die oude HP blokken zijn gewoon klassieke trafo's
Maar met z'n voeding kun je honderd van die ampjes voeden, kijk eens naar iets subtielers ..
Lucky Luke
die voeding had diegene voor wie ik dat ampje heb gebouwd (neef van me) nog liggen, ik weet ook wel dat die te zwaar is. ik heb hier amper wat anders, ja, nog een 4,5V van 500ma, een 32V van 940mA. en een 13,6 van 4,5A(continu) en 5A (piek).
en die niet gesloopte trafo met 3x1500uf in seie, paralel over de draden na de gelijkrichter. vervolgens een LM317 met 220 Ohm tussen out en adj, en dan die potmeter. met de loper aan de - met een van de ander pootjes aan de loper, en het overgebleven pootje aan de adj van de lm317.
ik ben die "niet gesloopte trafo" niet graag kwijt (evenmin als die 4,5-5A voeding, en die andere printervoeding is zeker weten een schakelende (superlicht geval, ook hp maar van een wat nieuwere) en die van 4,5 v levert een te lage spanning.
maar hoe ontstoor ik dat ding nu?
(hoor net van mn pa dat zn versterker opeens bromt... ik blijf bezig)
werkt dat voedingsfilter van de schakelingen ook op 18v?
geven die spoelen niet een piek bij het uitschakelen? (mol ik de boel er niet mee)
ik weet amper wat van hetgedrag van condensatoren en spoelen. het enig dat ik weet is het exoiriment met de spoel en de 9 V baterij dat je de contacten van die spoel moest beethouden tijdens het loshalen van de batterij: AUW. en dat condensatoren energie opslaan en kunnen afgeven en zodoende paralel over een voeding voor ontstoring zorgen.
kt88, idd een toepaselijke avatar
@henry s jouw avatar vind ik af en toe wat blloederig om te zien, wil je/kun je daar wat aan doen?
-Goed massapunt kiezen voor de voeding, niet bij de ingang dus.
-LC filter nemen.
-Dikke afvlakcondensator nemen.
-Is het een 50 of 100Hz brom, help verdraaien van de adapter.
(heb de laatste 15 jaar geen printeradapter met 50 Hz trafo meer gezien...)
-inblikken
Avatar is aangepast op de server.
Lucky Luke
Op 8 juni 2005 19:29:02 schreef Henry S.:
-Goed massapunt kiezen voor de voeding, niet bij de ingang dus.
dat zit op die print, dat zal wel goed zitten, anders ga ik zeuren bij velleman. maar dat zouden er dan al meer doen, dus...
-LC filter nemen.
zoals het voedingsfilter hier bij de schakelingen? werkt dat ook op 18v? wat moet ik anders doen? gevebn die spoelen geen pieken?
-Dikke afvlakcondensator nemen.
zit al in de printervoeding dacht ik, maar k kan er nog wel eentje achter gooien...
-Is het een 50 of 100Hz brom, help verdraaien van de adapter.
(heb de laatste 15 jaar geen printeradapter met 50 Hz trafo meer gezien...)
wat bedoel je met het verdraaien van de adapter?
het is wel een wat oudere printervoeding. ik heb m opengehad, zit een trafo in, en een wat diodes, weerstandjes, en een dikke elco, wat kleine c'tjes en 1 of 2 spannigsregelaars danwel torren. (niet echt intensief bekeken)
-inblikken
gewoon in een leeg conservenblik? of iet metaaligs?
Avatar is aangepast op de server.
bedankt!
Op 9 juni 2005 14:18:52 schreef Lucky luke:
[...]
dat zit op die print, dat zal wel goed zitten, anders ga ik zeuren bij velleman. maar dat zouden er dan al meer doen, dus...
ok
[...]
zoals het voedingsfilter hier bij de schakelingen? werkt dat ook op 18v? wat moet ik anders doen? gevebn die spoelen geen pieken?
Ringkernspoel in serie met de plus, daarachter een MKT condensator naar de min.
[...]
zit al in de printervoeding dacht ik, maar k kan er nog wel eentje achter gooien...
Als eerste doen.
[...]
wat bedoel je met het verdraaien van de adapter?
het is wel een wat oudere printervoeding. ik heb m opengehad, zit een trafo in, en een wat diodes, weerstandjes, en een dikke elco, wat kleine c'tjes en 1 of 2 spannigsregelaars danwel torren. (niet echt intensief bekeken)
Geen typenummers en waardes afgelezen?
Een bloktrafo heeft een stooiveld, als de adapter dicht bij de versterker ligt wil verdraaien van de adapter wel eens helpen.
[...]
gewoon in een leeg conservenblik? of iet metaaligs?
[...]
kantenklaar blikje, of zelf gemaakt van plaatjes blik.
bedankt!
![]()
Lucky Luke
Op 9 juni 2005 15:54:39 schreef Henry S.:
Ringkernspoel in serie met de plus, daarachter een MKT condensator naar de min.
rinkernspoel... hmm... weet niet hoe die eruit zien, maar als dat gewoon een spoel rond een ringvormige kern is, dan heb ik er mischien eentje zitten op een oud mobo
moet het per se een MKT zijn? (die heb ik niet...)
Als eerste doen.
werkte niet
Geen typenummers en waardes afgelezen?
Een bloktrafo heeft een stooiveld, als de adapter dicht bij de versterker ligt wil verdraaien van de adapter wel eens helpen.
nee, heb maar ff snel gekeken, t sing zit wel ingeblikt tussen de koelplaten van die torren/regelaars en een met de massa verbonden print die extra aan de onderkant van de print is gemonteerd, bovenkant is ongeblikt
kantenklaar blikje, of zelf gemaakt van plaatjes blik.
[...]
komt goed!
Lucky Luke
verek, hele rare dubbelpost (quote zonder reactie)... excuses...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Op 9 juni 2005 17:47:42 schreef Lucky luke:
verek, hele rare dubbelpost (quote zonder reactie)... excuses...
quoten van quotes wordt tricky 
Lucky Luke
Op 10 juni 2005 00:13:06 schreef Henry S.:
[...]
Geen enkel effect?
eerst geen brom en toen ie vol was even harde brom.
en wat betreft die niet gesloopte trafo eraan hangen: die levert maximaal 9v... en ik heb minimaal 10 nodig...
Lucky Luke
Op 10 juni 2005 16:59:44 schreef Henry S.:
Met een lichte belasting meer dan 9V!
na het regelcircuit maximaal 9v, gemeten zonder belasting. met belasting zakt het niet in, maar steigt het ook niet.
Voor het regelcircuit zul je zien dat de spanning aardig varieert met de belasting. Kleine trafo's hebben zonder een redeljke belasting een hogere uitgangsspanning.
Lucky Luke
ik vrees dat het dan niet meer zo stabiel is. en die amp heeft een stabiele voedingsspanning tussen de 10 en de 30 volt nodig zegt velleman
Die enkele mA's die gebruikt...
Gebruik hier ook een 2x6V trafo'tje voor een sym. spanning van 5V gestabiliseerd. Voor een regelversterker. (5x NE5532/TL072)
Ik denk dat 9V ook werkt.