Ik wil het circuit in de auto-zonnewissers aansluiten, afhankelijk van de regen die beschikbaar is. De zonnewisser start als het veel regent. Het gaat snel. Als het een beetje regent. Het gaat langzaam. Kunt u helpen?
Hartelijk dank
MH-RD Rain drop Sensor
gebruik alleen regensensoren
Op woensdag 7 februari 2024 19:53:11 schreef Thevel:
Wat is een zonnewisser?
ruitenwisser sorry
Op woensdag 7 februari 2024 19:57:35 schreef OXO:
... en mosfet reflectie?
hoe bedoel je reflectie
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]
Op woensdag 7 februari 2024 20:02:58 schreef Pepos123:
[...]
hoe bedoel je reflectie
De reflectie die in je topic titel staat, denk ik
benleentje
Golden Member
MH-RD Rain drop Sensor
Ik had duidelijker moeten zijn en moeten vragen naar een link van welke sensor je nu wilt gebruiken.
Aan de andere kant jij wilt geholpen worden en dat werkt beter als je gewoon uit jezelf bedenkt dat als naar een merk en type vraag dat je dat ook geeft of gelijk een link naar een website.
In je schema staat de mosfet IRF540 zo verkeerd. Je gebruikt nu een een N-channel fet en die moet naar de massa schakelen dus eerst motor en dan de fet.
Een regensensor heeft een hoge weerstand als er geen water is en die weerstand word steeds lager als er meer water is. Dus ik denk dat die direct op de plaats van de potmeter kan. Maar dat kan alleen als die ook ongeveer 10k ohm is.
Het kan dan ook zijn dat de motor precies anders om reageert dus langzamer gaat als er meer water is. Dan moet de regensensor minimaal op de plaats van R1 maar ik denk dat een deel van de rest van de schakeling dan ook anders moet.
Ik gebruik alleen de variabele weerstand en niet het Arduino-bord
https://www.openhacks.com/uploadsproductos/rain_sensor_module.pdf
Thevel
Golden Member
Op woensdag 7 februari 2024 21:22:19 schreef Thevel:
Is het de bedoeling dat je een auto ruitenwisser gaat aansturen of heeft het een andere toepassing.
Voor autowisser
Ik heb ergens een fout gemaakt in weerstanden of condensatoren of een andere bedrading
Een regensensor in een auto werkt met een infrarood led en fotocel binnen achter de voorruit.
Die meet de breking van het licht als er regen op de voorruit komt.
In een auto zal die regensensor die weerstand meet niet werken vrees ik, door de rijwind blijft dat ding nat en de ruitenwisser constant werken.
De oplossing met zo'n weerstand regensensor is gebruikelijk voor een zonnescherm aan huis.
En dan zit er ook nog een dikke weerstand onder om het meetprintje warm te stoken.
Dan droogt deze redelijk snel als het niet meer regent.
Ik zou het graag willen bouwen met watersensoren en de parameters berekenen, heb je een circuit dat ik zou aanbevelen?
Je schakelingen gaan niet werken. Met je meetsensor op de plaatsen die je getekend hebt in je twee schema's bereik je alleen maar een frequentiemodulatie. Je motor zal bij alle vochtigheden hetzelfde toerental draaien.
Je wilt pulsbreedtemodulatie hebben. Dat kan in jouw schema door de vochtsensor in één tak van een diode op te nemen. Dat heeft weer als nadeel dat je vochtsensor door electrolyse oplost. Er loopt dan immers gelijkstroom door de vochtsensor.
Ook dien je de motor in de drainleiding van je MOSFET op te nemen en dient de motor van een vrijloopdiode te worden voorzien.
Op woensdag 7 februari 2024 22:25:46 schreef Pepos123:
Ik zou het graag willen bouwen met watersensoren en de parameters berekenen, heb je een circuit dat ik zou aanbevelen?
Zoals ik al schreef, het gaat ( in een auto) nooit werken met een vochtmeting.
Dat ding regent nat, of het nu miezelt of harder regent, en BLIJFT nat.
Dus de ruitenwisser blijft constant aan tot de meetcel weer droog is, en dat is een flinke tijd nadat het is gestopt met regenen.
Je zal echt naar een oplossing moeten zoeken met een led en fotocel.
Er zijn ook complete setjes te koop voor achteraf inbouw, die plak je achter de voorruit.
Regen op de ruit activeert de sensor, de wisser veegt het water van de ruit.
Zodra er weer nieuwe regen op komt wist de ruitenwisser het er weer af.
Het wissen zal steeds frequenter worden als het harder gaat regenen.
Hier staat uitleg:
https://www.kijkmagazine.nl/kijk-antwoordt/hoe-weet-een-auto-dat-het-r…
Begrepen. Ik zou het circuit graag in mijn huis laten werken. als je me zou kunnen helpen met het circuit, zou dat geweldig zijn, bedankt
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ruitenwissers binnen ? Is een nieuw dak niet een betere oplossing. 
Als je nu eens duidelijk uitlegt wat je wilt.
Ik wil een circuit dat een ruitenwissermotor aanstuurt
met watersensoren
afhankelijk van de regen langzaam of snel werken
Ik heb iets ontworpen, maar het werkt niet goed, het moet worden gecorrigeerd en ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan, bedankt
Met je eens Fred.
Met de gegeven info kunnen we niets.
Laat TS eerst eens duidelijk omschrijven wat hij wil.
Eventueel wat foto's er bij zetten.
Ik heb ondertussen het vermoeden dat het zo'n zonnedak is waar een wisser op moet komen.
[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]
Sorry voor mijn schrijven, maar ik ken het Nederlands niet zo goed
Ik kom uit Griekenland
Ik wil het circuit kunnen laten werken op basis van de hoeveelheid water die het regent, zodat de motor snel of langzaam werkt. Of wacht tot hij nat is voordat hij weer werkt. Bedankt
Op woensdag 7 februari 2024 23:39:22 schreef Pepos123:
Sorry voor mijn schrijven, maar ik ken het Nederlands niet zo goed
Ik kom uit Griekenland
Dat hoeft geen probleem te zijn uiteraard.
Probeer in een paar regels te omschrijven wat je wil en waar het voor dient.
Dan kunnen we ons een voorstelling maken van de situatie en kijken of er een oplossing voor te bedenken is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 7 februari 2024 23:33:22 schreef Pepos123:
Ik heb iets ontworpen, maar het werkt niet goed, het moet worden gecorrigeerd en ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan, bedankt
Heb je iets gebouwd wat niet werkt of probeer je het in een simulator te laten werken ?
Ik heb het op educatieve borden gebouwd als ik de verbinding maak met de motor van mijn zonreiniger, de mosfet brandt als ik een motor van een computer met een paar ampère zet, hij werkt maar stopt niet en met water en zonder water met de simulatie die ik heb Ik probeer te achterhalen wat er mis is en ik heb niet het gewenste resultaat