Op vrijdag 9 februari 2024 19:49:15 schreef Pepos123:
Nou, ik heb ergens een fout gemaakt, ik vraag om een ??beter circuit van je als je ervaring hebt
Ik denk dat je MOSFET stuk is. Die is kapot gegaan door je experimenten.
Zolang je in de testfase bent, gebruik dan een lampje of ledje met serieweerstand ipv de motor. Dat houdt je MOSFET heel.
Op donderdag 8 februari 2024 14:15:40 schreef OXO:
Dit soort sensor is enkel bruikbaar als detector voor nat/droog.
TS kan de weerstand eens meten met 1 druppeltje water, 10 druppeltjes, een plasje, ....
Misschien dat je die variatie na verwerking door een opamp kan gebruiken voor een ADC.
In een 555 integreren gaat mijn inziens niet lukken...
de sensor is een variabele weerstand en heeft in droge toestand een weerstand van 1M/Ω
als je het een beetje nat maakt, gaat het naar ongeveer 500 kΩ
wanneer het nat is, heeft het een waarde van 100 kΩ ΤΗΝΧΚ
Op vrijdag 9 februari 2024 19:54:04 schreef ohm pi:
[...]Ik denk dat je MOSFET stuk is. Die is kapot gegaan door je experimenten.
Zolang je in de testfase bent, gebruik dan een lampje of ledje met serieweerstand ipv de motor. Dat houdt je MOSFET heel.
elke dag gebruik ik 555 en ik heb te veel mosfet..
mijn grootste probleem met het circuit is dat de spanning aan de uitgang van de mosfet niet stijgt, dus de motor gaat niet onder de 1 volt
Op vrijdag 9 februari 2024 19:51:23 schreef Pepos123:
[...]Ik heb het gebouwd met alle materialen en met conversies en trouw aan het ontwerp, maar het werkt constant met en zonder water
Werkt het ook zonder sensor?
benleentje
Golden Member
Ok zonder sensor werkt het goed.IK lees nu dat jesensir zit tussen droog = 1M ohm en nat = 100k ohm. Dat is een stuk hoger als het schema verwacht. 
Hier zit 50k als potmetet en jouw potmeter = regensensor is 1M.
Als ik het goed heb bepaald de ene diode de aan tijd en de andere de uittijd maar ik weet even iet precies welke. Dus als in je ene tak veel weerstand zit en de andere niets dan is die of 100% of 100% uit. Als je fet nu continu aan is probeer dan ook eens de andere tak.
Je hebt nu in 1 tak onder d1 de regensensor zitten maar ik denk dat er dan
onder D2 wel iets van weerstand moet zitten. Zodat er ook iets aan offtijd is want die is zo nul.
En ander probeer C1 10x kleiner te maken en R1 10x groter.
PS met tak bedoel dan de route via de linker of dan wel de rechter diode. En er zit een kat op mijn toetsenbord dus ik hou het even kort.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]
Op vrijdag 9 februari 2024 20:35:09 schreef Pepos123:
[...]
yes
Dan zit er een fout in de schakeling, maar ik heb geen idee waar jij of ik de mist in gaan.