benleentje
Golden Member
Op woensdag 7 februari 2024 23:24:42 schreef fred101:
Ruitenwissers binnen ? Is een nieuw dak niet een betere oplossing.Als je nu eens duidelijk uitlegt wat je wilt.
Sorry hoor maar ik vind gewoon heel erg duidelijk. Hier ligt het aan jullie dat je vast blijft houden aan je eigen visie dat het per se in een auto moet terwijl TS duidlijk zegt dat dat niet het geval is.
Ook al zou TS het daarna alsnog zo in zijn auto willen bouwen maakt verder niet uit hij is gewaarschuwd dat dat niet gaat werken.
Ik denk dat ohm pi onderstaande schakeling bedoeld.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…
Moer hoe je die andersom moet laten werken met een weerstand die steeds lager in waarde word weet ik verder ook niet. Bovendien is jouw sensor een enkele weerstand en geen potmeter zoals hier gebruikt is.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Naar mijn idee is dit niet de juiste schakeling (PWM, direct afhankelijk van de waarde van de sensor) en ook niet de juiste sensor. De sensor meet alleen de hoeveelheid water en niet of het hard of zacht regent. Daar is eerder ook al iets over gezegd:
Op woensdag 7 februari 2024 23:11:33 schreef revado:
Je zal echt naar een oplossing moeten zoeken met een led en fotocel.Regen op de ruit activeert de sensor, de wisser veegt het water van de ruit.
Zodra er weer nieuwe regen op komt wist de ruitenwisser het er weer af.
Het wissen zal steeds frequenter worden als het harder gaat regenen.
Hier staat uitleg:https://www.kijkmagazine.nl/kijk-antwoordt/hoe-weet-een-auto-dat-het-r…
Omdat de huidige sensor vrij basic is, vraag ik me af in hoeverre dit goed gaat werken (de hoek, bijkomende wind, temperatuur (vorst), het nat blijven van de sensor na een regenbui, oxidatie, enz.).
Een raamsensor (ook thuis op de werkbank achter een stuk plexiglas o.i.d) is dus een betere oplossing. Ook kan er een mechanische sensor gebruikt worden zoals nog wel eens in weerstations zit (een bakje loopt vol tot deze een bepaald gewicht bereikt en kantelt deze, geeft een signaal en laat het water weglopen om weer opnieuw te vullen. De frequentie hiervan is afhankelijk van de hoeveelheid neerslag.).
Met de zoekfunctie van dit forum vond ik een aantal aansluitende topics, waaronder andere deze over verschillende manieren van regen meten.
Lekker handig zo'n kantel bakje op de auto. 
Het is net wat revado ook al zei, zoek een goede sensor, dit gaat niet goed werken.
OPTOdesign
Is het voor in de auto? O ja, dat heb ik over het hoofd gezien. Dan is het helemaal een goed idee om opnieuw naar de tekentafel te gaan 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
We weten dus niet waar het voor is, of ik lees er over heen. Benleentje schijnt wel te begrijpen wat de bedoeling is maar ik zie dat anders. Ik denk dat het wel voor een auto is en dat hij met binnen bedoeld dat hij het binnen op zijn werkbank probeert te laten werken.
De TS heeft een sensor (maar waarschijnlijk ongeschikt voor wat hij wil)
Het gaat om een ruitenwissermotor. Die moet aan gaan als het regent en de snelheid moet afhankelijk zijn van hoe hard het regent.
Hij heeft een of ander schema wat hij op een breadboard heeft gezet. Dit voldoet niet aan zijn snelheid eis.
Deze werkt ook niet maar we weten niet wat er niet werkt.
Daarna probeert hij iets met een sim te doen maar dat werkt ook niet. Nu wil hij weten wat hij fout doet terwijl wij hem proberen duidelijk te maken dat deze sensor, en dus ook het (niet werkende) schema niet geschikt zijn voor zijn eisen.
Wat ik zou doen
- definieer wensen en eisen
- Maak of zoek een ontwerp
- zoek/koop de onderdelen
- bouw een test schakeling
- test hem, maak aanpassingen als nodig
- bouw definitieve versie
Alleen zitten we hier met een taalprobleem waardoor hij ons waarschijnlijk niet helemaal begrijpt en wij hem niet.
TS, ben je beter in Engels ?
Op donderdag 8 februari 2024 02:31:15 schreef benleentje:
[...]Sorry hoor maar ik vind gewoon heel erg duidelijk. Hier ligt het aan jullie dat je vast blijft houden aan je eigen visie dat het per se in een auto moet terwijl TS duidlijk zegt dat dat niet het geval is.
Ook al zou TS het daarna alsnog zo in zijn auto willen bouwen maakt verder niet uit hij is gewaarschuwd dat dat niet gaat werken.Ik denk dat ohm pi onderstaande schakeling bedoeld.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…
[afbeelding]
Dat is correct!
Dit is ook het verbeterde schema van de startpost.
Moer hoe je die andersom moet laten werken met een weerstand die steeds lager in waarde word weet ik verder ook niet. Bovendien is jouw sensor een enkele weerstand en geen potmeter zoals hier gebruikt is.
Dat moet dan zoiets worden:
De potmeter vervang je door onderstaande schakeling. Kan zijn dat je in iedere diodetak nog een weerstand moet opnemen. Kan ook zijn dat je de sensor in de andere diodetak moet opnemen. Dat soort dingen moeten experimenteel bepaald worden.
Tijdens het experimenteren kan je de motor beter vervangen door een ledje met serieweerstand of lampje. Dat houdt je schakelfet heel.
|
_____|___________ naar pen 7
| |
\/ /\ dioden
| |
| |
----- |
| | |
| X | sensor |
| | |
----- |
| |
|_____________|_____ naar pen 2 en 6
|
|
naar condensator C1Dit soort sensor is enkel bruikbaar als detector voor nat/droog.
TS kan de weerstand eens meten met 1 druppeltje water, 10 druppeltjes, een plasje, ....
Misschien dat je die variatie na verwerking door een opamp kan gebruiken voor een ADC.
In een 555 integreren gaat mijn inziens niet lukken...
Op donderdag 8 februari 2024 14:10:07 schreef ohm pi:
De potmeter vervang je door onderstaande schakeling.
Precies, de potmeter moet vervangen worden door de sensor. Maar die sensor moet ook een variabele weerstand zijn, anders gaat dit niet werken.
Persoonlijk zou ik hier een kleine controller voor gebruiken, dan kun je alle kanten op.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schijnbaar weer zo'n ultrageheim project op 'need-to-know' basis... 
Voor betrouwbare regendetectie heb je een IR detector/sluis nodig (zoals in een auto).
Die meet de lichtbreking veroorzaakt door de waterdruppels.
benleentje
Golden Member
Benleentje schijnt wel te begrijpen wat de bedoeling is maar ik zie dat anders.
Jij ziet te veel beren op de weg
. Ik snap dat wel een beetje en hoe ouder je word en hoe meer ervaring ( met mislukte projecten) hoe meer je daar over gaat nadenken. Maar hier word er naar mijn mening te veel beren gezien waar TS enkel een schema vraag om zijn sensor aan te sluiten.
Dus waarom niet TS helpen met zo een schema en als het verder niet werkt dan komt dat door de verkeerde sensor en niet door het schema. Maar dat is verder toch geen probleem?
- definieer wensen en eisen
- Maak of zoek een ontwerp
Het eerst weten weten hoe harder het regent hoe sneller de wisser moet gaan.
Het 2de is TS hier aan het vragen.
en ook niet de juiste sensor. De sensor meet alleen de hoeveelheid water en niet of het hard of zacht regent.
Ja dat is wel een dingetje ja. Maar ik denk als je de sensor in de goed hoek plaats dat wel moet kunnen en het werkt dan ook alleen als de wisser ook over de sensor gaat.
Maar de sensor in de auto werkt ook op die basis de wisser moet wel steeds het deel onder de sensor wissen.
Persoonlijk zou ik hier een kleine controller voor gebruiken, dan kun je alle kanten op.
Ik ook maar de sensor is verder wel een variabele weerstand dus een discrete schakeling zou ook moeten kunnen maar daar ben ik veel minder in thuis.
Voor betrouwbare regendetectie heb je een IR detector/sluis nodig (zoals in een auto).
Die meet de lichtbreking veroorzaakt door de waterdruppels.
Dat is meer omdat dat veel praktischer is want anders moeten er draden in de vooruit die daar door zand en wind weer wegslijten. Maar ook de IR detector werkt als de regendruppel op het oppervlak onder de sensor steeds weggehaald worden door de wisser.
In een indoor en binnen situatie kan denk zo simpele regensensor van ali prima werken als daar steeds de wisser overheen gaat. Maar zolang TS geen schema heeft kan hij dat ook niet zelf ontdekken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]
benleentje
Golden Member
https://www.nutsvolts.com/questions-and-answers/full-range-dimmer-spee…
Dit schema is van een PWM controller op basis van opamps. De linker 2 opamps maken een zaagtandspanning. De rechter opamp vergelijkt de zaagtandspanning met de spanning van de potmeter en maakt er dan een PWM puls van.
De bovenste 5k ohm weerstand moet jouw regen sensor worden. En de rest kan denk ik zo blijven. Maar het zo kunnen dat je de 10k en 5k ohm potmeters moet aanpassen aan de weerstand van je regensensor
Er zit helemaal geen fet driver tussen het pwm gedeelte en de fet. Plus dat er nog eens een 1k gate weerstand tussen zit en dat met een ruitenwissermotor motor.
OPTOdesign
Volgens mij is de topicstarter meer gebaat bij een goede raad, dan dat we hem allerlei (alternatieve) schema's en losse verbeterpunten aan bieden waarbij hij op den duur vast loopt omdat er meer niet matched.
Hij is vrij duidelijk in zijn openingspost en verdere aanvullingen van hem: Een wens (in tekst) gecombineerd met een eerste opzet (schema en niet werkende testopstelling met (verkeerde) sensor). Die wens lijkt mij belangrijker dan de uitvoering.
Ik zou me willen aansluiten bij de oproep/vraag van fred101. Ik denk dat we daarmee de TS het beste kunnen helpen.
Op donderdag 8 februari 2024 14:08:37 schreef fred101:
Ik denk dat het wel voor een auto is en dat hij met binnen bedoeld dat hij het binnen op zijn werkbank probeert te laten werken.
Dat is een aanname...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor Fred:
Op donderdag 8 februari 2024 17:29:52 schreef benleentje:
[...]Jij ziet te veel beren op de weg. Ik snap dat wel een beetje en hoe ouder je word en hoe meer ervaring ( met mislukte projecten) hoe meer je daar over gaat nadenken. Maar hier word er naar mijn mening te veel beren gezien waar TS enkel een schema vraag om zijn sensor aan te sluiten.
Dus waarom niet TS helpen met zo een schema en als het verder niet werkt dan komt dat door de verkeerde sensor en niet door het schema. Maar dat is verder toch geen probleem?
Dat dus, laat de TS lekker z'n ding doen ipv er tegen in te hakken.
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Ik wil dit project voor mezelf maken, niet om het in de auto te stoppen
de motor die ik wil laten bewegen is van een waterzuiveraar, ik heb het genoemd om de ambers te begrijpen die hij wil, die 2A tot 5A
Ik vraag je om het circuit voor mij te analyseren, ik heb een fout gemaakt in de weerstand, de condensator of de bedrading in de TIMER
Ik zal het niet in de auto of op welk dak dan ook plaatsen
het enige wat ik wil is dat het werkt, omdat het kan werken
Ik wil het circuit graag analyseren en niet of het praktisch is voor de auto... maar
Ik hou van de 555's, ik probeer kleine constructies voor me te maken om ze in het magazijn te hebben waar ik amateurexperimenten doe, ik heb veel weerstanden en condensatoren gekocht en ik maak kleine dingen voor mezelf en alleen om die reden hou ik van analoge elektronica en als ik na het werk studeer, houden we ons bezig met experimenten met kleine circuits om mijn tijd te doden, heel erg bedankt (nu ben ik vanochtend terug van mijn werk)
fred101
Golden Member
Op donderdag 8 februari 2024 20:28:31 schreef Henry S.:
Voor Fred:
[...]
Dat dus, laat de TS lekker z'n ding doen ipv er tegen in te hakken.
Hakken ? Sorry maar dat slaat nergens op, ik ben zo ongeveer de enige die probeert te achterhalen wat hij wil en wat er nu niet lukt terwijl Benleentje en andere hem iets anders willen laten bouwen terwijl ze ook niet zeker weten wat de bedoeling is. Maar laat maar ik hou me er verder wel buiten.
Edit, de TS heeft nu wat mee uitgelegd zie ik nu. Geen andere sensors, uP etc dus geen ander schema. Hij wil met een 555 spelen.
benleentje
Golden Member
Ik wil het circuit graag analyseren en niet of het praktisch is voor de auto...
OK helder wat mij betreft en je wilt het ook graag bij deze schakeling houden.
Wat nog niet helder is wat doet het circuit nu wel. Werkt het helemaal niet of...?
Beschrijf een zo goed mogelijk wat je zelf doet en wat er dan gebeurt.
Laat ook nog eens zien wat je laatste schema is.
Ohm pi heeft in dit topic een schematische aanpassing gedaan hoe de regensensor in je NE555 circuit moet worden opgenomen. Heb je dat ook al gezien en getest?
terwijl Benleentje en andere hem iets anders willen laten bouwen terwijl ze ook niet zeker weten wat de bedoeling is.
Ja dat klopt maar wat is daar het probleem mee? Als het nu iets wat heel erg gevaarlijk is als bv en 100kV teslacoil dan heb je helemaal gelijk maar wat kan er gebeuren met een regensensor en een ruitenwisser?
Zelf als hij daarmee gaat experimenteren in zijn auto dan is dat zijn eigen verantwoording maar daar is hij al voor gewaarschuwd. Maar TS geeft nogmaals eens aan dat dat niet de bedoeling is.
Maar laat maar ik hou me er verder wel buiten.
Dat hoeft niet jouw inbreng is zeker nuttig en handig je ziet dingen die ik niet ziet. Het is ook aan TS om dat zelf er allemaal eruit te filteren.
Op donderdag 8 februari 2024 20:49:58 schreef Pepos123:
Ik hou van de 555's, ik probeer kleine constructies voor me te maken om ze in het magazijn te hebben waar ik amateurexperimenten doe,.....
Dan is dit misschien een leuke site voor je, of kende je die al...
https://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50…
EDIT:
@TS,
Probeer dit eens.
Met 33k en 10nF een beetje spelen voor de frequentie. Heb het niet getest.
Bij geen water op de sensor is de schakeling spanning vrij, motor draait dan ook niet.
Op vrijdag 9 februari 2024 11:42:54 schreef Lambiek:
[...]
Dan is dit misschien een leuke site voor je, of kende je die al...https://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50…
EDIT:
@TS,
Probeer dit eens.
[bijlage]
Met 33k en 10nF een beetje spelen voor de frequentie. Heb het niet getest.
Bij geen water op de sensor is de schakeling spanning vrij, motor draait dan ook niet.
Hartelijk dank, ik ga dit ook proberen
Op vrijdag 9 februari 2024 00:28:14 schreef benleentje:
[...]OK helder wat mij betreft en je wilt het ook graag bij deze schakeling houden.Wat nog niet helder is wat doet het circuit nu wel. Werkt het helemaal niet of...?
Beschrijf een zo goed mogelijk wat je zelf doet en wat er dan gebeurt.
Laat ook nog eens zien wat je laatste schema is.Ohm pi heeft in dit topic een schematische aanpassing gedaan hoe de regensensor in je NE555 circuit moet worden opgenomen. Heb je dat ook al gezien en getest?
[...]Ja dat klopt maar wat is daar het probleem mee? Als het nu iets wat heel erg gevaarlijk is als bv en 100kV teslacoil dan heb je helemaal gelijk maar wat kan er gebeuren met een regensensor en een ruitenwisser?
Zelf als hij daarmee gaat experimenteren in zijn auto dan is dat zijn eigen verantwoording maar daar is hij al voor gewaarschuwd. Maar TS geeft nogmaals eens aan dat dat niet de bedoeling is.
[...]Dat hoeft niet jouw inbreng is zeker nuttig en handig je ziet dingen die ik niet ziet. Het is ook aan TS om dat zelf er allemaal eruit te filteren.
het circuit dat ik heb gemaakt toont een spanning op de motor van 12 V, zelfs als de sensor droog is
Nou, ik heb ergens een fout gemaakt, ik vraag om een ??beter circuit van je als je ervaring hebt
Op donderdag 8 februari 2024 14:10:07 schreef ohm pi:
[...]Dat is correct!
Dit is ook het verbeterde schema van de startpost.[...]Dat moet dan zoiets worden:
De potmeter vervang je door onderstaande schakeling. Kan zijn dat je in iedere diodetak nog een weerstand moet opnemen. Kan ook zijn dat je de sensor in de andere diodetak moet opnemen. Dat soort dingen moeten experimenteel bepaald worden.
Tijdens het experimenteren kan je de motor beter vervangen door een ledje met serieweerstand of lampje. Dat houdt je schakelfet heel.| _____|___________ naar pen 7 | | \/ /\ dioden | | | | ----- | | | | | X | sensor | | | | ----- | | | |_____________|_____ naar pen 2 en 6 | | naar condensator C1
Ik heb het gebouwd met alle materialen en met conversies en trouw aan het ontwerp, maar het werkt constant met en zonder water