Jaa redguuz, het is goed, meer links maakt ze betrouwbaarder. :z

Ik wil deze, cuz it's biggah than yours:

Op maandag 5 februari 2024 20:58:42 schreef redguuz:

Niets mis met die ALI cascade.

En onderschat de Chinezen niet;
Ze hebben ons al lang links en rechts ingehaald.
(de hoogmoed van Europa (e.g. Philips) en de USA is zeer onverstandig en onterecht IMHO).

Ik onderschat Chinezen zeker niet, maar ik vertrouw AliExpress gewoon niet, op dezelfde manier dat ik eBay en Marktplaats niet vertrouw: je weet het gewoon niet. Dat ligt niet aan Chineesheid, Amerikanen en Europeanen zijn veel erger want die lichten je op voor een groter bedrag. Probleem is alleen dat je niet weet of en hoe lang zo een cascade gaat werken als je hem daadwerkelijk in je 40 jaar oude scoop stopt. Wie weet werkt hij gewoon jaren, maar misschien maar een paar minuten of pas na een kwartier opwarmen. Dan zou ik me bont en blauw ergeren omdat mijn scoop nu opeens niet meer betrouwbaar is.

Inderdaad een scoop is geen vliegenmepper... >:)

Ik zou ook nooit zo'n cascade in mijn QUAD speakers inbouwen, hoewel ik al langere tijd op twee 6kV units loop te broeden, om de basunits weer tot leven te krijgen. Grootste ellende is dat ik niet de ruimte heb om die dingen open te maken. De huiskamer is natuurlijk verboden terrein....

HI,

Dan ga jullie ervan uit dat Philips zo'n betrouwbare cascaden maakte!

Nou niet volgens mijn ervaring:

Ons 1983 14 Inch Philips kleuren TV 'tje ging na 10 jaar probleemloos gebruik, plots kapot: Geen beeld.

Als Elektronikaleek had ik toch al heel snel uitgevonden dat dat aan een kastje moest liggen wat een "tripler" heette.

Bij het lokale Philps Servce Center in Etten Leur een nieuwe gehaald (snipperdag genomen).

Volgens de baliemedewerker aldaar, werden die dingen met de bosjes verkocht zie ook de ervaring met deze Philips scopes, maar ook concurrenten als HAMEG.

Het lag uiteindelijk niet aan de componenten in het doosje,(de "tripler") maar blijkbaar aan de "potting techniek" .

( ipv Polyurethane of Poly dimethaacraylate (RIFA !) had men epoxies moeten nemen of addition curing RTV Silicone Rubbers;

Maar ja dat was te duur en een levensduur van 10 jaar was waarschijnlijk goed genoeg :-)

We willen tenslotte ook weer nieuwe spullen verkopen ;)

Ik vraag me opeens af wat voor condensatoren er eigenlijk inzaten, vooral in de beginjaren.

Overigens waren de groene BG1895 en BG2000 types nog vrij betrouwbaar. Philips UK had een half zo groot equivalent (wit met blauwe of rode vulling meen ik), de BG200 en die sneuvelden pas echt hard (KT3 chassis).

Later kwam je geen Philips meer tegen maar waren alle groene cascades van ERO. Die hadden op een gegeven moment een ontwerp met een dikkefilm spanningsdeler die in een los compartiment van de cascade zat (ik denk voor de koeling). Na een paar jaar sloegen die over als een gek. Types vooral BG2077 en BG2087.

Op dinsdag 6 februari 2024 00:01:05 schreef redguuz:
HI,

Dan ga jullie ervan uit dat Philips zo'n betrouwbare cascaden maakte!

Nou niet volgens mijn ervaring:
[…..]

Bij het lokale Philps Servce Center in Etten Leur een nieuwe gehaald (snipperdag genomen).

Volgens de baliemedewerker aldaar, werden die dingen met de bosjes verkocht zie ook de ervaring met deze Philips scopes, maar ook concurrenten als HAMEG.

Het lag uiteindelijk niet aan de componenten in het doosje,(de "tripler") maar blijkbaar aan de "potting techniek" .

[…..]Maar ja dat was te duur en een levensduur van 10 jaar was waarschijnlijk goed genoeg :-)

We willen tenslotte ook weer nieuwe spullen verkopen ;)

Heeft waarschijnlijk iets met de ‘Slijtmijt’ te maken.

Uitspraken als: “Werken bij Philips, maar kopen bij de concurrent” en “Alles wat draait bij Philips is slecht”, waren gevleugelde uitspraken onder het personeel.

Edit:
Overigens heeft ook Tektronix problemen met draaiende delen. Zie mijn eerdere post hier boven van zondag 4 februari >:)

Nu het over Philips gaat.
Wat vind je van.
Product Hopeloos Iedere Lamp Is Praktisch Stuk.

Tot aan de K9 was Philips een kwaliteitsmerk. Met de K11 zijn ze daar afgestapt. I.i.g. qua beeldbuis. Die A66-540 was een stuk slechter en minder degelijk. Degelijkheid beeldbuis was met de K9 al wat minder. Toppertje vond ik de K8 beeldbuizen. Een aantal heb ik de 35 jaar zien halen. En dan nog steeds voldoende licht in de buis. K8 sneuvelde na al die tijd meestal op de lijntrafo.

Op dinsdag 6 februari 2024 18:17:52 schreef harry64:
Tot aan de K9 was Philips een kwaliteitsmerk. Met de K11 zijn ze daar afgestapt. I.i.g. qua beeldbuis. Die A66-540 was een stuk slechter en minder degelijk. Degelijkheid beeldbuis was met de K9 al wat minder. Toppertje vond ik de K8 beeldbuizen. Een aantal heb ik de 35 jaar zien halen. En dan nog steeds voldoende licht in de buis. K8 sneuvelde na al die tijd meestal op de lijntrafo.

nou, menig philips klant kocht een tv van dat merk omdat die dik een decennia meegingen voor het eerste defect, tot het millennium was dat nog zo. als contrast niet te hoog stond en je geen 8000 uren per jaar kijker was ging het ook goed.

na 2000 was het ook niks meer, alles wat ik nog kocht waren lampen van philips, huishoud electronica was rommel geworden. de hifi tak was ooit goed, tot medio jaren 90 de klad er inging en de productie steeds goedkoper moest.

Back to topic:

Op EEV Blog nog een reparatie van een Philips PM3232 5 voudige EHT cascade met gebruik van Europeesche onderdelen.

https://www.eevblog.com/forum/repair/philips-pm-3232-repair/
https://www.eevblog.com/forum/repair/philips-pm-3232-repair/25/

Ook wordt hier een RTV addition curing Silicone Rubber voor het ingieten toegepast.

Ons eigen PA4TIM geeft uitgebreid advies/goedkeuring, dus dan moet het wel goed zijn!

PS

In deze scoop worden gewone Philips Consumenten elko's in de voeding toegepast. De rubbers zijn al erg gezwollen en vervormd.

Vervangen van alle voedingselko's in DEZE scoop lijkt mij wel degelijk gewenst.

Die constructie ziet er wel netjes uit in elk geval.

Op dinsdag 6 februari 2024 18:17:52 schreef harry64:

In de K8 en K9 zaten dezelfde buizen (A66-140X) tot ze quickheat types gingen gebruiken (A66-410X). In de K11 zaten A66-500X. Pas vanaf de K12i / K12Z werd de A66-540X gebruikt.

Is ook zo. Ik weet nog wel dat de K11 de eerste inline beeldbuis was. Ik heb ooit nog eens een 500X in een Seleco gefrut waar oorzspronkelijk een 540X in zat. Heel gedoe met afbuigyuk omzetten e.d.

Die 540X was een belabberde buis qua elektronenkanon i.i.g.

De K12 ken ik vooral van slechte solderingen. Ooit een keer een gehad waar ik de lijntrafo er zo uit kon pakken zonder te desolderen. :P

De hamvraag is 'Verschilde philips daarin veel van andere grote bekende fabrikanten?'

Ik heb het idee dat sowieso de kwaliteit vanaf half jaren 70 een beetje achteruit begon te gaan bij veel merken, door concurrentie met de soms goedkopere aziatische import.

Bij Philips neem ik vooral heel persoonlijk aanstoot aan die krakende plastic kasten van dure bandrecorders die toch nog gewoon kleine cassetterecordermotortjes gebruikten voor de spoelaandrijving. Een Akai uit hetzelfde tijdperk had een zwaar metalen chassis en geborsteld aluminium beplating enzovoorts.

In sommige toestellen bleven de 540's wel heel. Maar Philips was daarin niet beter dan andere fabrikanten. SEL maakte over het algemeen geen goede beeldbuizen in die periode. Ook hun Trinitron's gingen wel stuk, al weet ik niet of dat vaker was dan de Engelse of Japanse.

@ Maarten Bakker

Ik vraag me opeens af wat voor condensatoren er eigenlijk inzaten, vooral in de beginjaren.

Overigens waren de groene BG1895 en BG2000 types nog vrij betrouwbaar. Philips UK had een half zo groot equivalent (wit met blauwe of rode vulling meen ik), de BG200 en die sneuvelden pas echt hard (KT3 chassis).

Maarten,

TBV jouw statistieken:

In een "Franse "PM3264" scoop zat de volgende EHT cascade:

BG1895 641-076 (9 voudig)

http://www.abcelectronique.com/forum/showthread.php?t=59965

De condensatoren zijn 270 pF 5 KV (9 stuks), dioden waarschijnlijk 5 KV (9 stuks) serie weerstand is 1 M Ohm, metaalfilm 0.5W

Deze groene BG1895 EHT Cascade is uiterlijk anders dan de versie van HARRY64, maar de inwendige componenten lijken identiek:

Overigens (MBT de Elko's op op de SPS voedings Unit 5):

Behalve de 5 "Solid State" Philips 121 15 elco's op de voedingsprint (die ik uiteraard laat zitten), zitten er ook Huis , Tuin & Keuken elko's in.
(Zelfde type die al in de PHILIPS EE20 Bouwdoos (1965) gebruikt werden.

Iedereen die deze PM3264 scoop reviseert (ook die Fransen en Duitsers) vervangt deze elko's (trouwens ook in REVOXEN) op de Power supply voedingslijnen.

Ik ga hiervoor VISHAY Automotive 125 graden 120 ATC typen gebruiken (zie bijlage).

@ Kruimel:
Do not shoot me! Ik heb dit printje UNIT 5 er al een keer uitgehaald en ik kan (de)solderen!
Risiko van het vervangen van deze 7 Elko's is IMHO klein.

Blaat het niet, dan Schaapt het niet!

@ Kruimel:
Do not shoot me!

[Kruimel ruimt zijn geweer weer op]

Had je ook enig welke elco's het zijn? Of op die 5 na allemaal? Je weet dat het me daar om zal gaan... ;) Toen ik in mijn eigen scoop (PM3243) in de voeding aan het werk was heb ik daar zeker wel wat tijd in gestoken: Philips PM3243 hapert en met behulp van een aantal goed geïnformeerde gebruikers kon ik bruikbare vervangers voor de condensatoren vinden. Dit was me zelf waarschijnlijk niet op deze geïnformeerde mate gelukt.

Op maandag 5 februari 2024 00:08:13 schreef maartenbakker:
[...]
De gehele 2222 121 reeks is bij mijn weten solid state (geen solid polymer trouwens).
[...]

Naar mijn herinnering is het 'solid aluminum' mar het was lang geleden, jaren 978-80, dat ik dat hoorde. Ik vatte dat toen op als gesinterd aluminium.
In feite aluminum i.p.v. tantalium.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAL_electrolytic_capacitor

https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminum_electrolytic_capacitor

Solid aluminum-polymer, geen 'solid state' i.i.g.

Leuk topic, heb hier ook een PM3234 die al een tijdje lag met ook een defecte cascade maar toen mijn hoofdscoop kapot ging had ik toch een extra scoop nodig om de andere te repareren.
Had niet veel zin om moeilijk te doen voor zo'n oud beestje dus zoeken in rommel of ik nog ergens cascade had en had een 10x type gevonden en de 3234 wil een 5x type, dus sja wat doe je dan..
Gewoon de ingaande 1000V door 2 delen met weerstanddeler, cowboy methode natuurlijk maar werkte wel, scoop deed het daarna beter dan ik me kon herinneren..

Dat vind ik op zich een prestatie, ik zou zeggen dat er dan ergens iets vrij heet zou worden. :o

Op donderdag 8 februari 2024 17:19:20 schreef Tidak Ada:
[...]Naar mijn herinnering is het 'solid aluminum' mar het was lang geleden, jaren 978-80, dat ik dat hoorde. Ik vatte dat op als gesinterd aluminium.
In feit aluminum i.p.v. tantalium.

Er is wat verwarring ontstaan omdat redguuz het "solid polymer" elco's noemde. Dat zijn het niet, het diëlectrum is MnO2, en dat is hetzelfde diëlectrum dat in tantaalcondensatoren wordt gebruikt, maar aluminium-elco's worden niet gemaakt met gesinterd poeder. Tantaalcondensatoren hebben tegenwoordig echter ook grotendeels een polymeer diëlectrum, maar zijn wel nog steeds gesinterd. :O

@redguuz

Dat groene doosje lijkt erg veel op de K9 cascade. Met dit verschil dat bij de K9 de anodekabel direct uit de cascade kwam i.p.v. met zo'n connector.

Overigens het volgende waargenomen met koude start van m'n PM3264: Bij opstarten is het hele beeld onscherp en uit focus. Is ook niet scherp te stellen op dat moment. Het lijkt er op dat er een forse rimpel op de voeding zit. Tevens springt het hele beeld (alle lijnen incl triggerview) verticaal op en neer. Horizontaal is stabiel en start ook koud op nagenoeg de zelfde positie. In tegenstelling tot verticaal, die schuift in een kwartier opwarmtijd ongeveer 10mm omhoog.

@redguuz zat er een beetje naast:

In een "Franse "PM3264" scoop zat de volgende EHT cascade:
BG1895 641-076 (9 voudig)

De gebruiker op dat Franse forum heeft het ons bekende TV cascade doosje leeggeschraapt en daar zijn eigen bouwsel ingegoten.

Re bonsoir
Voila je vient de démonter tout se qu'il y avait dans un vieux tripleur pour récupère la carcasse.
Voila les photos.
Je vais essayer de trouver les condensateurs et les diodes haute tension tout souder et puis je vais voir pour trouver l'isolant haute tension.

Kan gebeuren :-)

Raaf12,

Uiteraard heb je gelijk.

Ik had de tekst niet volledig gelezen; Shame on me!

Hij gebruikte eerst een tripler. dus uit een K9 ?, (un CTV Plus Gros).
Die werkte an sich wel, maar niet optimaal.
Veel later ontdekte hij pas dat de scoop cascade een 9-voudige was (geen tripler als in een KTV) en besloot hij die tripler te vervangen door een 9 voudige cascade met nieuwe onderdelen (de laatste 2 condensatoren van de originele scoop cascade bleken uiteindelijk doorgeslagen).

Maar hij had steeds trigger problemen (hij snapte ook niet hoe de scoop te bedienen) en die bleef hij houden:
(Trouwens, volgens mij, simpelweg omdat hij de D ingang gebruikte, maar de interne trigger ingang op Kanaal C had staan), zie zijn foto's POST #18).

Hij meldt dan op het eind van de blog #30 terloops dat hij een kleine SMD component had vervangen, waarna hij een prachtige blokgolf heeft.
(Volgens mij had hij toen pas deze foutieve trigger instelling ontdekt, maar dat zullen we wel nooit weten).

@redguuz: leuk 'heavy duty' spul, die 120 serie.

Op donderdag 8 februari 2024 17:19:20 schreef Tidak Ada:
[...]Naar mijn herinnering is het 'solid aluminum' mar het was lang geleden, jaren 978-80, dat ik dat hoorde. Ik vatte dat toen op als gesinterd aluminium.
In feite aluminum i.p.v. tantalium.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAL_electrolytic_capacitor

https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminum_electrolytic_capacitor

Solid aluminum-polymer, geen 'solid state' i.i.g.

Goed leesvoer! Inderdaad dus qua constructie gelijkend op tantaalcondensatoren, maar dan zonder tantaal. Het electrolyt is wel degelijk solid state (dus geen vloeistof zoals in traditionele elco's) maar juist géén polymeer. Het bestaat uit gesinterd mangaan-oxide.

Ik wist niet dat Phillips de enige fabrikant was trouwens, ik dacht dat er nog wel een paar zouden zijn.

Op donderdag 8 februari 2024 17:29:31 schreef Kruimel:
[...]maar aluminium-elco's worden niet gemaakt met gesinterd poeder.

Hier bedoelde ik aluminiumpoeder: intern gaat het een rol zijn, wat met tantaal volgens mij nooit voor komt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]

Hi Kruimel, Maarten Bakker, RAAF12, Tidak Ada, HARRY64 e.a.

Bedankt voor het aanleveren van gedetailleerde info over deze speciale Philips 120 Seie Elko's
Deze ontwikkeling had ik helemaal gemist:
Zal ik zeker goed gaan doorlezen!

MBT tot de geplande "revsie" van "mijn PM3264 Scoop"

Kruimel,

Had je ook enig welke elco's het zijn? Of op die 5 na allemaal? Je weet dat het me daar om zal gaan... ;)

Ik ben enkel van plan de volgende Elko's te vervangen:

Unit 5 SPS Power Supply

C1814, C1816, C1818: 10uF 16V (axiaal) -> 10 uF 25V (axiaal, Vishay)
C1819, C182: 22 uF 25V (axiaal) -> 22 uF 40V (axiaal, Vishay)
C1806, C1807: 220uF 350V (Radiaal) -> 220 uF 500V Nichicon (Radiaal ELR220U500V)

De "professionele Elko's" laat ik zitten:
C1828, C1829, C1831, C1832, C1839

Unit 11, Z-Amplifier

C2004, C2042, C2043, C2044: 10 uF 25V Axiaal -> 10 uF 63V Axiaal , Vishay

That's it!

PM3264 Revisie UNIT 5 en UNIT 11.pdf

[attachment=4]

Een weloverwogen plan, Kruimel approves! :)

Net heb ik snel even gekeken op Octopart met de zoekterm "MAL2120" het lijkt er op dat de kleinste condensatoren in deze serie 10x30mm zijn, en de datasheet die ik erbij vond lijkt dat te bevestigen. Volgende keer daar eerst naar kijken? ;)

Misschien kan je op die plekken een MKP/MKT kwijt? Moet je de pinafstand opmeten en kijken. In mijn eigen scoop heb ik er niet al te zwaar aan getild en heb de oude 015 serie elco'tjes vervangen met de 030-serie, maar dat zijn geen speciale 'long life' exemplaren. Ik denk niet dat deze scoop het nog zo lang zal houden dat ik het overlijden nog mee zal maken, zeker nu hij minder intensief wordt gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (49%)]