Hallo Iedereen
Ik ben nieuwe gebruiker van jullie forum en ben de laatste tijd wat aan het knutselen met 12 Volt auto radio's en CD wisselaars
Nu mijn wellicht wat domme vraag wat gebruiken jullie als 12 volt accuutje waar ik de radio's op kan aansluiten. Steeds naar een auto lopen is ook niet handig. Vglm heeft dit ook met de ampères te maken.
Alvast dank voor jullie reactie
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op zo'n heel algemene vraag een heel algemeen antwoord: men leest hier al wel eens dat er nogal aanbod is van 7 Ah loodzuurbatterijtjes uit noodverlichting of uit UPS'en, die net niet meer aan de norm voldoen en dus vervangen werden.
Meer gerichte antwoorden vergen meer informatie.
Moeten er ook luidsprekers bedreven worden?
Is er een schatting van de maximale stroomopname?
Gedurende hoeveel tijd wordt deze verlangd?
Bv. als er 2 ampere nodig is gedurende 15 minuten, dan moet er 2 x 0,25 Ah kunnen afgenomen worden, dat is 0,5 Ah, daarvoor is zo'n 7Ah ruim zat.
Mocht er meer nodig blijken dan kan er altijd een tweede parallel gezet worden, en zelfs een derde, enzovoort.
Even vooruitlopend, een antwoord op een vraag die nog niet gesteld werd: om die dingen op te laden kan men lichtpanelen inzetten, of anders een simpele constructie met nettrafo, brug, elco, Pb137. Zorg wel voor zekeringen primair en secondair.
Enne, naar aanleiding van een stortvloed andersluidend advies hieronder: de vraag mag inderdaad gesteld worden of een accu wel de beste voedingsbron is tijdens diagnose en herstelling.
Ik zou zo'n voeding van een 27mc bakkie proberen i.p.v. een accu.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik gebruik een lab voeding die 10A kan leveren. Er zijn ook 13,8V voedingen, die gebruikte ik een voor mijn tranceivers.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]
je kan een kleine lood accu nemen die continue aan een lader zit om mee te meten.
of je neemt een zware voeding op 12V.
computer voedingen kan je vaak misbruiken daarvoor, die kunnen best veel stroom leveren op de 5V en 12V uitgangen
(oude) loodaccu met een simpele druppellader (action, lidl)
Of een oude servervoeding, staan hier ook regelmatig in V&A voor een paar euro. Die zijn ook 40-100A. Wel geschakelde voedingen, dus niet voor elke toepassing wenselijk, maar wel veel A voor weinig als dat voldoet.
Veel van die dingen kun je nog omhoog draaien naar 13-13.5V ofzo. (Op 12V geven veel apparaten een behoorlijk lager vermogen)
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Elke voeding die 12 - 14 volt 2 - 5A kan leveren zonder te veel storing is prima om een autoradio op normaal volume te laten spelen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
veel dank voor alle antwoorden. Bijgaand een foto van de aansluiting van in dit geval de CD wisselaar die ik wil repareren. die moet ik dus aansluiten op de plus en min pool van de accu of voeding.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
En als ik zo vrij mag zijn om even uw plaats als ontwerper in te nemen: overweeg het bouwen van een kastje waarin vooral de batterij komt, maar ook de laadelectronica, met zekeringen, meters voor spanning en stroom (dat kan zo'n combi uit China zijn, allesbehalve nauwkeurig maar genoeg om een beeld te krijgen van wat er gebeurt), een aanstekerplug, ISO10487-connector.
Dit is de cd wisselaar die ik wil repareren. Krijg op de radio de informatie die de CD niet herkend worden
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 14 februari 2024 13:49:46 schreef fcapri:
of je neemt een zware voeding op 12V.
Of je neemt een lichte voeding op 12V....
Audio kost op normale volumes nauwelijks energie. Het "uit de ether" halen of "van een plaatje/stokje haalen" kost ook heel weinig. Dus zolang je niet op hoog volume wil testen, dan zou een kleine voeding misschien ook voldoen. Maar een oud accutje zoals eerder voorgesteld kan ook. Liefst in samenwerking met een "standby ladertje".
Ik ben het met @rew eens, neem een kleine voeding.
Zo'n kleine voeding voor 27 Mc is prima, en als je de stroom kan in stellen ( lees begrenzen) is het nog beter.
Een apparaat wat een mankement heeft wil ik liever niet meteen op een accu.
Ook die 7 Ah dingen kunnen giftig hoge stromen leveren...
En een labvoeding, die dus instelbaar is, kost ook de wereld niet, en dat is naar mijn idee de beste oplossing.
Een accu is een alles behalve handig ding om iets mee te repareren. Een kleine fout en alles is stuk. Liefst met een vuur en rook verschijnselen erbij. Bovendien is een accu een zwaar en vervelend ding, in die zin dat je een accu moet bijhouden. Gebruik je de accu een paar jaar niet en houd je hem niet bij dan is hij stuk.
Een labvoeding is een betere keuze, maar een ingewikkeld en soms prijzig ding. Zeker als het om exemplaren gaat die ook nog een berg vermogen kunnen leveren. Als het om alleen auto radio's gaat die niet onder vollast hoeven te spelen kan een eenvoudige kleine voeding het het in principe ook.
De tips van Harry64 is helemaal niet zo gek. Op marktplaats staat dit soms voor heel schappelijke prijzen te koop. Je weet dan echter niet hoe goed dat spul is natuurlijk.
Zoiets als dit bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m2…
Let wel op, dit is een goedkope voeding die in de jaren 80/90 gebruikt werd om bakkies enzo te voeden. Werkte altijd wel redelijk maar ze kunnen nu best heel oud zijn. Het kan dus zijn dat je wat capaciteiten moet vervangen. Ik zou er nooit meer voor geven dan een 25 euro ofzo.
Deze voeding kan niet heel veel stroom leveren maar voldoende voor een autoradio die niet erg hard hoeft te spelen. Een grote audio eind versterker kun je hiermee niet (volluit) laten werken. En of je extra appartuur als cd wisselaar er ook mee kan voeden is ook nog maar de vraag. Beter neem je dan twee van deze voedingen.
Ik repareer alleen hele oude bijzondere autoradio's met buizen enzo er in. Die vragen wel veel stroom. Ook als ze weinig of geen geluid hoeven te maken. Hiervoor heb ik een dikke ringkerntrafo genomen, en die afgewikkeld naar 9 volt AC. Met een gelijkrichter en een buffercondensator er achter levert dat ongeveer 12,5 volt op. Een prima spanning om een autoradio op te testen. En een hoop stroom om de buizen te voeden.
Om een versterker of radio onder vollast te testen heb ik een kunst belasting gemaakt. Een belastingsweerstand van 5 ohm 100 watt in een kastje met daar aan parallel een regelbare power weerstand in serie met een heel kleine monitor luidspreker. Ik kan de versterker helemaal opendraaien en zodat hij max power levert en dan het geluid zachtjes op de monitor luidspreker horen. Met een meetpuntje op het kastje kan ik audio signaal ook nog op de scoop zichtbaar maken.
Met een paar eenvoudige dingen kun je zo een testbank voor radio's maken. Zo'n eenvoudig voedinkje van marktplaats is dan een leuk begin. Nog een tip maak een testkabel met een de ene kant een paar banaanstekers voor in de voeding en aan de andere kant de aansluitplug die de radio nodig heeft. Maak ook zo'n kabel voor de luidsprekers. Ga niet met losse draadjes in de gaatjes of de draadjes om de pennen vast draaien ofzo. Bij de gamo, de autosam of gewoon ome ali uit china zijn die kabeltjes zo te koop. Je moet er alleen paar bananen aan prutsen om hem op een voeding aan te sluiten.
Paulinha_B
Honourable Member
Alweer toont dit forum zich op zijn sterkste door het in vraag stellen van de openingsvraag, eerder dan ze te beantwoorden...
Let wel, het is ook in mijn ogen helemaal niet zo gek om een netvoeding te gebruiken, met meer of minder opties tot regeling - maar dat lijkt de topicstarter reeds voor zichzelf te hebben uitgemaakt.
Eventjes "ex absurdo" van het virtuele forum "beste elektrische auto" :
Vraag: Ik wil een Kay-Phong QZX kopen, voor de boodschappen en om af en toe de grootouders te bezoeken, een dorp verder; welke versie zouden jullie aanbevelen?
Antwoord: Maar je koopt toch veel beter een ZwingZwang BBCCDD?!
Kan je ook anders lezen 
TS vraagt "welke accu gebruiken jullie..."
Antwoord is dus "geen accu " reden: te gevaarlijk en dus een netvoeding.
En er is een mogelijke accu geadviseerd, een 7 Ah.
Ik denk dat TS juist meer aan deze adviezen heeft, zeker als starter.
Paulinha_B
Honourable Member
Hm, ja, okee, dan nog is het een ongelukkige manier van reageren, goed om de vraagsteller gelijk weg te jagen - daar zijn we met ons allen ook nogal sterk in, lijkt me vaak. Waarom dan niet iets in de trant van "Als het per se een batterij moet zijn, dan ... maar overweeg misschien ook eens een netvoeding, dat heeft volgende voordelen: ..." ?
Op woensdag 14 februari 2024 18:53:12 schreef Paulinha_B:
Alweer toont dit forum zich op zijn sterkste door het in vraag stellen van de openingsvraag, eerder dan ze te beantwoorden...
Nou, en??
TS stelt een vraag op het Grote Boze Internet en dan moet hij maar leren leven met de antwoorden die hij krijgt.
benleentje
Golden Member
Als je beschikt over accu gereedschap dat op 12V werkt kan je ook die accu gebruiken, zelfs met een 2Ah accu kan je wel een uurtje oid werken.
Een zware 12V voeding is niet nodig, maar ivm met de cd wisselaar en dat daar een hoop motoren in zitten zal een te lichte ook niet werken.
IK gok op ca 5A in de piek. En dat kan een gereedschapsaccu met gemak leveren.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (50%)]
Op woensdag 14 februari 2024 14:20:21 schreef pa3gws:
Wat is vglm?
Weer de een of andere zotte afkorting.
Beter gewoon even voluit schrijven.
vglm is de afkorting van 'volgens mij'?
Een accu binnenshuis gebruiken gaat prima als je die hebt liggen. En anders een externe voeding die 12V DC levert.
[
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
benleentje
Golden Member
Op woensdag 14 februari 2024 19:51:35 schreef VCAM:
Dank jullie wel allemaal voor de informatie. Zou dit iets kunnen zijn
Ja dat is prima. Dat valt al onder een zware voeding
.
Paulinha_B
Honourable Member
Prima? Al wat men kan opstoken met een 7Ah loodbatterijtje kan men evenzeer opstoken met deze 10A-voeding.
Het is goed om lezen dat de topicstarter niet meer per se een batterij hoeft - maar voor de gegeven toepassing is een ietwat regelbare voeding dan toch nog veruit te verkiezen. Vooral stroombegrenzing is een duidelijke meerwaarde.
Op woensdag 14 februari 2024 20:33:18 schreef Paulinha_B:
Prima? ..
Is ie kortsluitvast? Zo niet, dan kan TS een dag later weer naar de electronicaboer voor een nieuwe.
Je weet hoe dat gaat. De meetsnoertjes maken bij het aansluiten van de autoradio minstens een keer onderling sluiting.
Of na een tijdje merkt TS dat zijn accu van de auto leeg is. "Geen probleem, ik heb nog een voeding liggen. Daar kan ik prima mijn accu mee opladen" denkt TS. De voeding moet daar wel tegen kunnen.