Dit zag ik gisteren op markt

Dat lijkt eerder op een verlengkabel.

Het is niet goed te zien, maar het zal van 32 A naar 16 A gaan?

[offtopic]
Ik zie ook wel eens dingen op de markt. Die post ik dan gewoonlijk niet op Co.
Kan dit topic richting het afvoerputje, de huiskamer of hoe het ook heet?

Op donderdag 11 januari 2024 16:56:59 schreef Aart:
Het is niet goed te zien, maar het zal van 32 A naar 16 A gaan?

Het is inderdaad van 32A naar 16A. Er waren overigens nog genoeg 16A plaatsen vrij in de aansluitkast, dus waarom hij voor deze "oplossing" kiest is me niet duidelijk.

Ik vermoed dat een 32A aansluiting ook nog duurder is dan 16A?

Kan een probleem 5x 16 en 4x 16 zijn, en iedere markt is weer anders. Het kan elders zijn dat er alleen 32 Amp is.

Op donderdag 11 januari 2024 16:53:29 schreef New Beetle:
Dat lijkt eerder op een verlengkabel.

Je kabel zal inderdaad net een halve meter tekort zijn. Dan is zo'n verlengkabel wel handig en het neemt niet zoveel ruimte in beslag. ;)

@ohm pi
De kabels waren lang genoeg. Nee dit was echt niet omdat er een halve meter te kort kwam, het ging echt om een verloopje va 32 naar 16A.’

@Hunebedbouwer
Ik snap dat je soms pragmatisch moet zijn maar als je elke week op dezelfde markt staat waar er een probleempje is, dan moet je daarvoor een structurele oplossing creëren. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (45%)]

Nee dit was echt niet omdat er een halve meter te kort kwam, het ging echt om een verloopje va 32 naar 16A.’

HEt gaat ook niet om die halve meter. Maar ik denk dat de 16A kabel te kort was en er die man enkel een 32A kabel kon vinden die lang genoeg is en dat daar ook toevallig een verloopkabel lag.

Ik vermoed dat een 32A aansluiting ook nog duurder is dan 16A?

Dat zal niets uitmaken als er al betaald word dan gaat dat via een kWh meter maar volgens mij word er vast bedrag betaald of word het totaal verbruikt verdeelt via een verdeelsleutel. Daar zit echt niet voor elke marktkraam een aparte kWh meter.
Een verdeelsleutel kan dan gebaseerd zijn op het aantal meter tafel die je huurt of op basis van het vermogen aan apparatuur wat je bij je hebt. Of ook op beide.

dus waarom hij voor deze "oplossing" kiest is me niet duidelijk.

Het zijn verkopers die hebben daar waarschijnlijk geen verstand van en leggen de kabels uit hoe het voor hun uitkomt.

het gaat om de kabels die men bijheeft in de marktkraam. als je vaak 32A nodig hebt, of op plaatsen staat waar dat de standaard is, zijn de verlengkabels dus 32A en gebruik je als er geen 32A is een verloopje.

kar met een hydraulische mover erop, stukje handiger geworden voor die wagens.

Op donderdag 11 januari 2024 19:59:43 schreef testman:
het gaat om de kabels die men bijheeft in de marktkraam. als je vaak 32A nodig hebt, of op plaatsen staat waar dat de standaard is, zijn de verlengkabels dus 32A en gebruik je als er geen 32A is een verloopje.

kar met een hydraulische mover erop, stukje handiger geworden voor die wagens.

Maar niet van 32A naar 16A. In België zijn ze op vele plaatsen daar vrij streng in geworden. Tijdens de markt wordt er controle gedaan. Kabel zonder certificaat? Wordt gewoon uitgetrokken en doorgeknipt. Als je wagen een 32A aansluiting heeft, is dat ook een teken dat je installatie dat nodig heeft. De fabrikant gaat echt geen 32A voorzien als 16A ruim voldoende is.

De hydraulische movers zijn toch al een 20 jaar gemeengoed. Zelfs de opliggers hebben ze op de steunwielen, die ook nog eens kunnen draaien. Een marktkramer waar ik zeer veel kom had ze al op zijn vorige wagen. De huidige is toch ook al weer een tiental jaren oud.

Op donderdag 11 januari 2024 19:57:26 schreef benleentje:
[...]Dat zal niets uitmaken als er al betaald word dan gaat dat via een kWh meter maar volgens mij word er vast bedrag betaald of word het totaal verbruikt verdeelt via een verdeelsleutel. Daar zit echt niet voor elke marktkraam een aparte kWh meter.
Een verdeelsleutel kan dan gebaseerd zijn op het aantal meter tafel die je huurt of op basis van het vermogen aan apparatuur wat je bij je hebt. Of ook op beide.

[...]Het zijn verkopers die hebben daar waarschijnlijk geen verstand van en leggen de kabels uit hoe het voor hun uitkomt.

Op de meeste plaatsen is het gewoon betalen per kWh. Elke standhouder heeft zijn vast stopcontact naargelang zijn behoefte.

Geen verstand van hebben is geen uitleg als er wat gebeurd.

Op donderdag 11 januari 2024 20:27:08 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Maar niet van 32A naar 16A. In België zijn ze op vele plaatsen daar vrij streng in geworden. Tijdens de markt wordt er controle gedaan. Kabel zonder certificaat? Wordt gewoon uitgetrokken en doorgeknipt. Als je wagen een 32A aansluiting heeft, is dat ook een teken dat je installatie dat nodig heeft. De fabrikant gaat echt geen 32A voorzien als 16A ruim voldoende is.

.

dat is niet waar dus, menig toestel heeft aan 16A genoeg maar de standaard is dan 32A en dus zit er een 32A ceeform stekker aan. bijv in de bouw word 16A ceeform amper gebruikt en is 32A de standaard ( en 63A ) op de bouwkasten. heb de bouwketen op t werk ook voorzien van 32A stekker en ceeform wcd om door te lussen op de bouw. voorheen werden er allerhande vaste ymvk constructies gemaakt of veel te dunne verlengkabels gebruikt. nu direct 32A erop en geen gezeur met of de kachel, of het tostijzer, of koffiezetter kunnen gebruiken.

je komt wel menig keren 2,5mm2 tegen aan 32A ceeform kabels, en dat is echt te dun. je hebt gewoon verlopen van 32A naar 16A met een automaat in het verloop gebouwd, dat mag wel.

Op donderdag 11 januari 2024 18:15:32 schreef Roetzen:
Ik snap dat je soms pragmatisch moet zijn maar als je elke week op dezelfde markt staat waar er een probleempje is, dan moet je daarvoor een structurele oplossing creëren. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.

Die marktkoopman staat waarschijnlijk elke dag op een andere markt. En die markten hebben verschillende aansluitingen. Dan is zo'n verloopje juist handig om overal te kunnen aansluiten. Op de ene markt heb je de verloop wel nodig, op de andere niet.

Op donderdag 11 januari 2024 21:20:28 schreef KlaasZ:
[...]Die marktkoopman staat waarschijnlijk elke dag op een andere markt. En die markten hebben verschillende aansluitingen. Dan is zo'n verloopje juist handig om overal te kunnen aansluiten. Op de ene markt heb je de verloop wel nodig, op de andere niet.

Als die marktkoopman genoeg heeft aan 16A, dan zou ik verwachten dat hij 16A kabels heeft en dan voor het geval er alleen 32A aanwezig is, een verloopje in of vlak bij de kast. (Met een zekering er in.) Maar hier was een 32A kabel met het verloopje vlak bij ergens halverwege het traject naar de aansluiting aan de wagen.

niet gezegd dat die wagen maar 1 aansluiting heeft, heb er ook gezien waar je meerdere soorten stekkers als voeding kon gebruiken. sommigen kunnen wel draaien op 3F 16A maar niet alles kan dan aangezet worden.

die markt kasten heb ik ook een stel in onderhoud, merendeels is het 16A cee blauw en op elke kast zit 1 32A ceeform met 25A voeding erop. dat is voor de oliebollen kraam doorgaans, de gewone marktkramen hebben niet zoveel nodig. ook een snackkar kan draaien op cee blauw, die hebben de frituren op gas.

Is dat niet zo'n snoertje met een "Verstelbare stekker" waar je eenvoudig de fasen om kunt wisselen ?

Op vrijdag 12 januari 2024 07:28:15 schreef bprosman:
Is dat niet zo'n snoertje met een "Verstelbare stekker" waar je eenvoudig de fasen om kunt wisselen ?

zat ik ook aan te denken , gewoon een snoertje om de draai richting van de fasen , te wisselen

lijkt me voor een marktkraam weinig uit te maken die draairichting, al weet ik niet wat voor apparatuur hij bijheeft natuurlijk.
Ik had het logischer gevonden als hij een 32A kabel heeft en aan 16A genoeg heeft hij zijn kar dan toch ook een 32A stekker geeft en dan enkel aan de aansluit kast een verloop van 16 naar 32A gebruikt indien er gene 32A beschikbaar is.
Vind ik logischer en veiliger dan andersom, maar goed. Het is niet mijn kar :) dus kan er ook niet wakker van liggen

Op vrijdag 12 januari 2024 07:19:05 schreef testman:
niet gezegd dat die wagen maar 1 aansluiting heeft, heb er ook gezien waar je meerdere soorten stekkers als voeding kon gebruiken. sommigen kunnen wel draaien op 3F 16A maar niet alles kan dan aangezet worden.

Als die kar zowel een 16A als een 32A aansluiting heeft, dan is het niet zinvol om in de straatkast met een 32A kabel aan te sluiten en dan vlak bij de kar met een verloopje naar 16A te gaan om daar op de 16A aan te sluiten. Neem dan gewoon 32A over het hele traject. Die man staat daar elke week, dus dat die 32A kabel net even te kort was is ook geen excuus...

Op vrijdag 12 januari 2024 07:28:15 schreef bprosman:

Of die stekker verstelbaar was kon ik niet zien, maar het was toch echt een verloopje van 32A naar 16A.

Op vrijdag 12 januari 2024 09:19:59 schreef Stijnos:
Ik had het logischer gevonden als hij een 32A kabel heeft en aan 16A genoeg heeft hij zijn kar dan toch ook een 32A stekker geeft en dan enkel aan de aansluit kast een verloop van 16 naar 32A gebruikt indien er gene 32A beschikbaar is.
Vind ik logischer en veiliger dan andersom, maar goed. Het is niet mijn kar :) dus kan er ook niet wakker van liggen

Precies mijn idee...

Eerder vandaag heb ik het nog beter kunnen bekijken. Er waren een paar plaatsen onbezet en dus kon ik de aansluiting helemaal tot aan de kar volgen. Hij sluit dus op een 32A aansluiting aan in de straatkast. Ongeveer halverwege de afstand gaat de 32A met een verloopje over in een 16A kabel, Aan het eind van die kabel zit een haspel waarop twee 16A WCDs zijn gemonteerd. Op één van die 16A WCDs zit weer een verloopkabel van 16A naar 32A en dat gaat op één van de twee inlets op de kar. Wel wel...

Tsja, typisch geval van het past en gaat toch goed?
Fout is zeker, maar het had erger gekund als de tweede aansluiting op de kar in diezelfde haspel was gestoken.

Die kom je namelijk ook regelmatig tegen met karren met twee keer een enkelfase 16A cee die met twee korte verloopjes in één enkele haspel gaan!

Zou hij op een 16A groep inprikken en dan ergens halverwege verlopen naar de 32a is er geen probleem. Behalve dat de groep er misschien uitgaat :+

[Bericht gewijzigd door help op (20%)]

een 32A naar 16A verloop dient eigenlijk intern 16A beveiligd te zijn, anders kun je zo de boel 2x zo zwaar gaan belasten. in dit geval ook zo, 32A wcd wat uiteindelijk weer een 32A contra cee word met wat 16A cee spul ertussen.

Dus wat is het probleem?
Nominale stroom is <16A
Bij een normaal defect is de stroom altijd >32A, klapt de zekering
Bij de 1/1000000 situatie is de stroom tussen de 16 en 32A en fikt die haspel uit of een stukkie kabel in de vrije buitenlucht, loopt ook wel los

Op woensdag 14 februari 2024 20:11:41 schreef DK:
Dus wat is het probleem?
Nominale stroom is <16A
Bij een normaal defect is de stroom altijd >32A, klapt de zekering
Bij de 1/1000000 situatie is de stroom tussen de 16 en 32A en fikt die haspel uit of een stukkie kabel in de vrije buitenlucht, loopt ook wel los

tenzij de nul uitfikt..