lijkt me voor een marktkraam weinig uit te maken die draairichting, al weet ik niet wat voor apparatuur hij bijheeft natuurlijk.
Ik had het logischer gevonden als hij een 32A kabel heeft en aan 16A genoeg heeft hij zijn kar dan toch ook een 32A stekker geeft en dan enkel aan de aansluit kast een verloop van 16 naar 32A gebruikt indien er gene 32A beschikbaar is.
Vind ik logischer en veiliger dan andersom, maar goed. Het is niet mijn kar
dus kan er ook niet wakker van liggen
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op vrijdag 12 januari 2024 07:19:05 schreef testman:
niet gezegd dat die wagen maar 1 aansluiting heeft, heb er ook gezien waar je meerdere soorten stekkers als voeding kon gebruiken. sommigen kunnen wel draaien op 3F 16A maar niet alles kan dan aangezet worden.
Als die kar zowel een 16A als een 32A aansluiting heeft, dan is het niet zinvol om in de straatkast met een 32A kabel aan te sluiten en dan vlak bij de kar met een verloopje naar 16A te gaan om daar op de 16A aan te sluiten. Neem dan gewoon 32A over het hele traject. Die man staat daar elke week, dus dat die 32A kabel net even te kort was is ook geen excuus...
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op vrijdag 12 januari 2024 07:28:15 schreef bprosman:
Is dat niet zo'n snoertje met een "Verstelbare stekker" waar je eenvoudig de fasen om kunt wisselen ?
Of die stekker verstelbaar was kon ik niet zien, maar het was toch echt een verloopje van 32A naar 16A.
Roetzen
Op vrijdag 12 januari 2024 09:19:59 schreef Stijnos:
Ik had het logischer gevonden als hij een 32A kabel heeft en aan 16A genoeg heeft hij zijn kar dan toch ook een 32A stekker geeft en dan enkel aan de aansluit kast een verloop van 16 naar 32A gebruikt indien er gene 32A beschikbaar is.
Vind ik logischer en veiliger dan andersom, maar goed. Het is niet mijn kardus kan er ook niet wakker van liggen
Precies mijn idee...
Roetzen
Eerder vandaag heb ik het nog beter kunnen bekijken. Er waren een paar plaatsen onbezet en dus kon ik de aansluiting helemaal tot aan de kar volgen. Hij sluit dus op een 32A aansluiting aan in de straatkast. Ongeveer halverwege de afstand gaat de 32A met een verloopje over in een 16A kabel, Aan het eind van die kabel zit een haspel waarop twee 16A WCDs zijn gemonteerd. Op één van die 16A WCDs zit weer een verloopkabel van 16A naar 32A en dat gaat op één van de twee inlets op de kar. Wel wel...
Tsja, typisch geval van het past en gaat toch goed?
Fout is zeker, maar het had erger gekund als de tweede aansluiting op de kar in diezelfde haspel was gestoken.
Die kom je namelijk ook regelmatig tegen met karren met twee keer een enkelfase 16A cee die met twee korte verloopjes in één enkele haspel gaan!
Zou hij op een 16A groep inprikken en dan ergens halverwege verlopen naar de 32a is er geen probleem. Behalve dat de groep er misschien uitgaat 
[Bericht gewijzigd door help op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 32A naar 16A verloop dient eigenlijk intern 16A beveiligd te zijn, anders kun je zo de boel 2x zo zwaar gaan belasten. in dit geval ook zo, 32A wcd wat uiteindelijk weer een 32A contra cee word met wat 16A cee spul ertussen.
Dus wat is het probleem?
Nominale stroom is <16A
Bij een normaal defect is de stroom altijd >32A, klapt de zekering
Bij de 1/1000000 situatie is de stroom tussen de 16 en 32A en fikt die haspel uit of een stukkie kabel in de vrije buitenlucht, loopt ook wel los
testman
Op woensdag 14 februari 2024 20:11:41 schreef DK:
Dus wat is het probleem?
Nominale stroom is <16A
Bij een normaal defect is de stroom altijd >32A, klapt de zekering
Bij de 1/1000000 situatie is de stroom tussen de 16 en 32A en fikt die haspel uit of een stukkie kabel in de vrije buitenlucht, loopt ook wel los
tenzij de nul uitfikt..
Als in de wagen een verdeler en beveiliging zit voor 16A, zal er niet zoveel fout gaan, blijft over dat een 16A kabel te zwaar beveiligd kan zijn via een verloopstuk. Doorgaans zijn ook de 16A kabels wel in staat om 32 A zekeringen te laten trippen. Die 32A loopt er dan alleen als de kabel beschadigd wordt....
Blijft wel dat het niet conform is.
Hoe zijn die 2 inlets op de kar aangesloten?
Mag hopen dat die niet parallel zijn aangesloten, dan staat er spanning op de pennen van de niet gebruikte...
testman
Daar is dat handige verloopstukje voor. Dan past het tenminste.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]
Roetzen
Het probleem met dit soort dingen is dat het 99 van de 100 keer wel goed gaat. Maar met de honderdste keer gaat het mis en dan lezen we in de krant weer iets over "brand door kortsluiting".
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik kan hiervandaan de beveiligingen niet zien...
Als die 32A CEE in de kast beveiligd is met 16 A dan is er zo te zien niets aan de hand.
mvdk
Golden Member
Zo'n verloopje, met van die CeeForm stekkers, word niet in een huisinstallatie gebruikt. Iets voor buiten meestal. Tijdelijke installaties zijn hoe dan ook een dingetje waar je voortdurend moet opletten.
Ook in de wat grotere elektriciteitswereld gaat het weleens mis, hier weer een uit de categorie "Opa vertelt".
50qmm 10kV kabels werden bij ons bedrijf standaard op 0,5 sec bij 450A beveiligd. Die mechanische BBC Spm relais hadden wel wat spreiding, maar het ging jaren gewoon goed. Tot we iemand hadden op de afdeling waar ze dingen verzinnen, die gaf voor zo'n kabel andere instellingen: 0,2 sec bij 200A. Dan word het wachten tot het mis gaat. Pak maar eens een tabel van laagspanning mespatronen erbij, en ga maar eens rekenen. Dat relais gaat eerder dan dat de patroon doorgaat. Nadat de schakelaar met dat bewuste relais een keer getript had, en er geen fout in de 10kV kabel bleek te zitten, werd ik op pad gestuurd. Even een beetje gaan neuzen bij een paar tuinders. Al gauw kwam ik uit bij een klant waar ze bezig waren een net-0-generator schakelaar te monteren. "Nee, niks bijzonders gebeurd, hoor.." Aan de lichaamstaal kon je zien dat er wel degelijk iets was gebeurd. Maar geen brandwonden, geen schroeiplekken. Wel een geforceerde deur van een trafohuisje, waar de 315A mespatroon vervangen moest zijn geworden. Geen zin om de sleutelhouder te vragen, kost ook geld.
Wat bezield mensen zo'n klus onder spanning te doen?
testman
tja, kwam van die fijne 4 naar 5 polige cee 32A verlopen tegen die een bouwbedrijf gebruikte om door te koppelen op een zwerfkast, die hadden al veel apparaten kapot gehad en snapten niet hoe dat kwam. werd dus op alle zwerfkasten die 4 polige cee vervangen naar een 5 polige en die 4 naar 5 polige verlopen opruimen.
[Bericht gewijzigd door testman op (66%)]
Op woensdag 14 februari 2024 23:12:39 schreef mvdk:
Ook in de wat grotere elektriciteitswereld gaat het weleens mis, hier weer een uit de categorie "Opa vertelt".
...
Mijn kennis op dit punt is zo gering, dat ik denk: "Waar heeft ie het over?"
Ze bestaan, maar dat is een nogal vreemde waarde. Normale Diazed zijn 35A.
(het zou me ook helemaal niets verbazen als die zekeringen die als 32 verkocht worden stiekem gewoon 35 zijn ... maar Henk de pennenlikker is weer tevreden dat de WCD niet te zwaar is afgezekerd)
[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]
testman
Op donderdag 15 februari 2024 20:58:37 schreef Sine:
Ze bestaan, maar dat is een nogal vreemde waarde. Normale Diazed zijn 35A.(het zou me ook helemaal niets verbazen als die zekeringen die als 32 verkocht worden stiekem gewoon 35 zijn ... maar Henk de pennenlikker is weer tevreden dat de WCD niet te zwaar is afgezekerd)
ze bestaan idd, eaton heeft DIII 32A. nu worden neozed D0 zekering houders ook wel gebruikt in kasten oa als voorbeveiliging, die zijn er ook in 32A.
Een installateur heeft bij een klant een onderverdeler geplaatst voor mij waar een flinke windmachine op aangesloten is met een frequentieregelaar.
Daar zit een patroonlastscheider in met 3 van die D0 zekeringen, ook 32 ampere.
Mooie constructie met controlelampjes.
Ik ken ze wel met mespatronen, maar deze had ik nog niet gezien.