Grappig: Keyboard error --- Press <F1> to Resume :o

Groetjes,
eSe

CAC is onder andere een Japans softwarehuis, maar ik ben er niet van overtuigd dat dat de correcte CAC is.

Het merkje op de kast kun je waarschijnlijk vergeten als aanwijzing, en de naam CAC op het BIOS is geen heel sterke aanwijzing, maar samen met het nummer op het mainboard zelf tot nu toe wel de enige aanwijzing.

Het is nog niet eens zeker of kast en logo (plaatje) bij elkaar horen. Bij mijn eerste werkgever bouwden wij ook klonen en die kocht losse (lege) kasten en liet de plaatjes (logo) zeefdrukken en die plakten wij er zelf in.
Hier nog een boekje uit die tijd met schema :

Turbo-XT Main Board - Installation Guide.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]

Op dinsdag 20 februari 2024 01:36:21 schreef K7Jz:
Je bent dus op zoek naar het boekje maar je weet eigenlijk nog niet waarom je dat nodig zou hebben?

AMI is een bekende biosfabrikant. Ze begonnen zelf als moederbordfabrikant met als eerste klant het bedrijf dat later Dell werd. CAC zegt me niets, via Google komt er ook weinig uit. Ik vond de exact kast via Lens als "DataTech" in Texas of "CETERA" op een duitse verkoopsite.
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/antikes-5-1-4-desktop-ibm-pc-co…
https://picclick.com/Vintage-Datatech-Desktop-Computer-Turbo-10-Data-T…

Datatech handleiding, de kast lijkt ongeveer hetzelfde: https://minuszerodegrees.net/manuals/DTK/DTK%20DATA-1000%20-%20User%20…

Het A-logo lijkt eigenlijk 'AN' uit te beelden. Met de logoafbeelding zoeken levert niks op. Het kan 50 of 50000 van die kasten verkocht hebben wie zal het zeggen.

Het boekje zou ik leuk vinden omdat ik hardware icm de juiste manual altijd fijn vind. Verder geen speciale reden.

Ik kwam ook niet veel verder zoeken met het item "CAC" maar de andere links vond ik wel bruikbaar, bedankt in ieder geval. mvg

Op dinsdag 20 februari 2024 08:16:57 schreef bprosman:
Het is nog niet eens zeker of kast en logo (plaatje) bij elkaar horen. Bij mijn eerste werkgever bouwden wij ook klonen en die kocht losse (lege) kasten en liet de plaatjes (logo) zeefdrukken en die plakten wij er zelf in.
Hier nog een boekje uit die tijd met schema :
[bijlage]

Ja klopt, dat bedoelde ik met die 50 - 50.0000 kasten. Die kasten werden leeg ingekocht. In die tijd waren dat soms nog piepkleine (elektronica) hobbywinkels met Commodore 64 en zelfbouw (door klant of henzelf). Die kasten konden qua ontwerp 10 jaar mee en hadden ook allemaal zo'n vierkantje voor het logo stickertje (zelfs daar was een soort standaard voor blijkbaar). Dat met die turboknop, 5,25/3,5DD, reset en speaker aansluiting en die dikke din plug voor keyboard, met diezelfde keyboard error :D dat was in 1998 (10 jaar later gok ik) nog steeds hetzelfde. Vanaf dat moment kwamen ps/2 en USB sterk op.

Je kan ook nog de EPROM uitlezen en kijken of je daar meer info uit kan trekken.

nu bezig met de aanwezig hd seagate st225

STond daar niks meer op dan?

Op dinsdag 20 februari 2024 19:20:40 schreef maartenbakker:
STond daar niks meer op dan?

Als ik de floppy drive afkoppel en het systeem via de harddisk wil starten dan krijg ik alleen in beeld dat hij de st-255 herkend, maar hij start er niet van op

Daarna de floppy weer opgestart (helaas alleen dos 2.00 tot mijn beschikking) en dan is dit via Fdisk het enige wat ik voor elkaar krijg.
Ik ga daar nu niet mee verder omdat ik ook eigenlijk de indruk heb dat er data op die hd moet staan. Weet even niet hoe ik nu verder moet gaan.
Wat ik ook nog wel lastig vind is hoe precies de kleuren van de kabel met 1 rode draad moeten worden aangesloten zowel op de controller card als op de hd zelf. Ik kan dat ook verder niet vinden. Neem aan dat het goed zit anders kan Fdisk ook niet voorstellen om bepaalde acties uit te voeren. Maar .... tot die tijd eerst maar weer eens reacties afwachten.
Het is allemaal wel terug in de tijd hoor. Ik begrijp dat ik ook beter dos 3.00 of 6.00 kan gebruiken, maar ...... heb ik niet tot mijn beschikking

Als de ST-225 niet werkt, zou eventueel een low-level format kunnen helpen. Hiervoor opstarten van floppy (DOS 6 of zo (kun je downloaden)) en dan het programma DEBUG oproepen. Eenmaal in debug het volgende commando geven: "G C800:5" en enter.
Dan kom je in een ROM formatter die de disk kan low-level formatten.
Hierna kun je dan een normale format doen (Format c:)

Let wel: Dan ben je echt al je data kwijt.

Succes!

Op dinsdag 20 februari 2024 20:10:33 schreef fripster:
Als de ST-225 niet werkt, zou eventueel een low-level format kunnen helpen. Hiervoor opstarten van floppy (DOS) en dan het programma debug oproepen. Eenmaal in debug het volgende commando geven: "G C800:5" en enter.

Succes!

Dank voor de info, maar voordat ik dat doe en uiteraard alle aanwezig data vernietig wil ik eerst nog proberen even verder te zoeken wat er eventueel op die st255 staat

Op dinsdag 20 februari 2024 20:10:33 schreef fripster:
Als de ST-225 niet werkt, zou eventueel een low-level format kunnen helpen. Hiervoor opstarten van floppy (DOS 6 of zo (kun je downloaden)) en dan het programma DEBUG oproepen. Eenmaal in debug het volgende commando geven: "G C800:5" en enter.

Succes!

Was dat niet G=C800:5 dus met een = er tussen?

@revado: je hebt gelijk... er moet een '=' tussen!

ik vond nog wat info:

https://kb.iu.edu/d/aaoa

G=C800:5 -or- for Western Digital controllers
G=C800:800

G=C800:CCC for Adaptec controllers.

G=C800:5 for DTC (Data Technonolgy) controllers

G=C800:6 for OMTI controllers

[Bericht gewijzigd door fripster op (74%)]

Rode ader is pin 1, die staat meestal aangegeven. Of gemarkeerd met een pijltje, blokje of vierkant soldeerpuntje terwijl de rest rond is. Als je echt niks vindt kijk dan naar naburige aansluitingen als die wel een markering hebben dan hou je die richting aan.

Bij de HDD zit pin één volgens mij altijd bij de voedingsplug.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (11%)]

Op dinsdag 20 februari 2024 21:40:37 schreef K7Jz:
Rode ader is pin 1, die staat meestal aangegeven. Of gemarkeerd met een pijltje, blokje of vierkant soldeerpuntje terwijl de rest rond is. Als je echt niks vindt kijk dan naar naburige aansluitingen als die wel een markering hebben dan hou je die richting aan.

Bij de HDD zit pin één volgens mij altijd bij de voedingsplug.

thanxx

Even diep graven... die ST225 is een MFM controller en die heeft 2 kabels.
de connectoren heb ben een nokje wat in een inkeping van de edge connector valt dus je kan ze er niet fout opsteken.
Op de drive moet je ook drive select instellen zover ik mij herinner.
En in de bios het aantal sectoren en koppen en dergelijke instellen, daar kon je iets van 40 verschillende instellen en een custom type.

Na low level formatteren moet de harddisk zelf met format c: /s/v geformateerd worden waarbij /s de boot partitie ( system) aanmaakt.

Het komt weer boven drijven :)

Op dinsdag 20 februari 2024 22:26:32 schreef revado:
de connectoren heb ben een nokje wat in een inkeping van de edge connector valt dus je kan ze er niet fout opsteken.
En in de bios het aantal sectoren en koppen en dergelijke instellen, daar kon je iets van 40 verschillende instellen en een custom type.

Na low level formatteren moet de harddisk zelf met format c: /s/v geformateerd worden waarbij /s de boot partitie ( system) aanmaakt.

Ik had de inkeping op de drive wel gezien, maar niet goed naar de stekker gekeken, je hebt idd gelijk , kan maar op 1 manier. Maar .... dat geldt niet voor de controller card en ik kan op de print geen aanwijzingen vinden zoals bijvoorbeeld pin 1.

De drive wordt wel herkend en ik had foto s gemaakt van de pc zoals ik hem in mijn bezit kreeg dus ben ik er vrijwel zeker van dat de aansluitingen wel goed zitten.

Op dinsdag 20 februari 2024 22:26:32 schreef revado:

Ik wil eigenlijk eerst weten of er iets op die harddisk staat, dat was eigenlijk wel mijn verwachting. Als ik nu gelijk al low level format uivoer dan kan ik zeker niets meer onderzoeken.

Wat voor merk controller heb je?
Of even een foto plaatsen van de controller.

En als de kabels er goed op zitten en de bios goed is ingesteld (type harddisk ) moet je de schijf kunnen zien.
Ding kan je ook starten met een floppy met dos.

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Ik mis trouwens ook een ( beruchte) backup accu op de foto van het MB.

Op dinsdag 20 februari 2024 22:37:51 schreef revado:
Wat voor merk controller heb je?
Of even een foto plaatsen van de controller.

En als de kabels er goed op zitten en de bios goed is ingesteld (type harddisk ) moet je de schijf kunnen zien.
Ding kan je ook starten met een floppy met dos.

Op dinsdag 20 februari 2024 22:53:35 schreef ffeilers:
[...]

zo snel gevonden, top. Wordt ik toch al wat te oud voor , hi hi. Bedankt mvg Frans

:)
Graag gedaan.
Hopelijk gaat het lukken!