By the way, is dat een Kok Rotterdam draaibank? Ik heb er zelf een, die is volgens mij van 1937.

Mannen, het wordt vrees ik een beetje een soap maar vanochtend geprobeerd en weer vloog de aardlek er uit. Het gedrag is absoluut verbeterd (start nu vaker goed) maar zeker nog niet perfect. Ik was te voorbarig gisteren.

Ik ga de condensator vervangen op advies van vele hier. De waarde wordt wat lastig zonder typeplaatje maar ik schat zo rond de 80 - 140 uf. De aanduiding op de condensator is TCC 400 SC 1400 wellicht betekend dat 400v / 140 uf. Ik weet nu in ieder geval dat het een startcondensator is..

Zouden de ingebrande contacten van de centrifugaalschakelaar misschien geen oorzaak zijn maar een gevolg van een slecht wordende condensator... Bijv. bij oudere autos branden de contactpunten van de ontsteking sneller in als de condensator stuk is.

Als het niet de condensator is gaat er een andere motor in.

Iemand vroeg om het merk van de draaibank, Merk is Nedinsco uit Venlo. Zeer waarschijnlijk buiten de garantie nu :+

een 400V condensator zal het niet zijn, met een centrifugaal schakelaar zit er standaard een 250V model in. omdat een aanloopcondensator doorgaans veel groter van capaciteit is als een bedrijfscondensator scheelt dat ook best wat in omvang. de kans is overigens aanwezig dat de centrifugaalschakelaar zelf gaar is. de contacten waren nogal ingebrand.

het lijkt me steeds meer dat de motor niet origineel is, de draaias zelf heeft nog lagers met een vetpotje. het kan best zijn dat de machine ooit nog uit een fabriek kwam met centrale aandrijfas en dus een snaar naar boven toe, dan is het ding zeker ouder als de 60's.

de fabriek van nedingsco wiki welke in 1923 is gebouwd is in 1944 platgegooid door wat laagvallend bommenwerk, en het bedrijf is na de oorlog door de staat verkocht. wrs is na de oorlog de naam dus ook veranderd. dan zou deze machine dus best eens jaren 30/40 kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

Motor is zeer zeker niet origineel. Kleur motor wijkt ook af van de rest. En de draaibank heeft glijlagers en de motor kogellagers zoals iemand correct opmerkte.

Interessante historie van Nedinsco in die link. Het staat dus voor Nederlandse Instrumenten Compagnie :) nooit geweten.

Tsja het is gewoon een fijn hobby draaibankje, bombestendig met zwaar onderstel en vlak bed. Veel beter dan de Chinese troep van tegenwoordig. Verre van perfect maar ik kan er alles mee behalve dan schroefdraad snijden.

Ik heb dat ding al 25 jaar en ben er aan gehecht.

Enige ellende zijn die glijlagers. Glijlager naast de drieklauw heeft wat speling, zou eigenlijk een kogellager in moeten. Geen idee of dat kan/lukt.

Haal de schakelaar eens los, en kijk voor hoeveel Amp deze geschikt is. dan kun je ook het vermogen bepalen en de daarbij behorende condensator.
Zet je er wel een andere motor op zoek dan een drie fasen motor van dat vermogen, dan is de aanloopstroom ook niet zo hoog.

Op zondag 25 februari 2024 10:46:24 schreef Cyruse:
Enige ellende zijn die glijlagers. Glijlager naast de drieklauw heeft wat speling, zou eigenlijk een kogellager in moeten. Geen idee of dat kan/lukt.

Glijlager vervangen door kogellager vergt ruimte waarvoor relatief veel materiaal weggehaald moet worden. Dat kan tot breuk leiden in het gebruik.
Een lagerbus vraagt minder ruimte. Glijlagers zijn nu ook weer niet zo slecht, ze moeten echter wel voldoende gesmeerd worden met de juiste olie.
Er worden nog steeds hele mooie houtdraaibanken gemaakt met glijlagers omdat ze zo stabiel zijn.http://https://drechslershop.de/kopfdrehmaschine-steinert-vb36

Als contacten zijn ingebrand, dan is schuren hoe netjes en glad dan ook altijd een tijdelijke oplossing.
Veel contacten zijn niet massief van hetzelfde materiaal maar zijn voorzien van een laagje contactmateriaal.
Als dat is weggebrand dan ben je klaar....

In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een andere motor, 1 of 3 fase uitvoering.
Afhankelijk van wat je aanwezig hebt aan installatie.

Zal een pdf toevoegen met bouwvormen van motoren.
Dan kun je aan de hand van de huidige maten zien wat je nodig hebt.
En nee ik heb geen aandelen of financieel belang....

Draaibank glijlagers, er zijn typen met nastelbare glijlagers.
Is dan vaak een conische bus die te verstellen is.

Zal mij eens verdiepen in glijlagers.

Inmiddels zijn we weer wat verder.

Het is gelukt om de opgenomen stroom te meten. De motor trekt 3.3A onbelast (niet geheel onbelast..hij neemt dan wel de draaibank spindel mee), dan zou je op ongeveer 0.75kW opgenomen vermogen onbelast zitten. Ik weet even niet zo snel of je dat als werkelijk opgegeven motorvermogen moet zien, volgens mij niet.

Startcondensator komt incl verzending op ongeveer 20 euro (en dan weet ik niet zeker of het ook opgelost is), gebruikte motor van marktplaats pakweg 40-50 euro. Tsja..als de dan met een motorvervanging zeker weet dat het opgelost is, is de keuze snel gemaakt.

1 fase of 3 fase maakt mij in principe niet zoveel uit, ik heb allebei. Voor evt. doorverkoop is 1 fase wel beter, veel hobbyisten hebben geen 3 fase in het schuurtje. Of je moet hem ombouwen naar een Steinmetz schakeling maar meeste zal dat wel afschrikken.

Wat wel een probleem is, is toerental. Op marktplaats kom ik plm 1400 toeren en plm 2800 toeren tegen. Vanwege ontbreken typeplaatje weet ik huidige toerental niet maar gevoelsmatig is het geen 2800 toeren. Maar goed, gezien de afgelopen dagen vertrouw ik 'mijn gevoel' niet meer :(

Ik kan een enkelfase 1.1kW in de buurt kopen maar die is 2800 toeren. Overigens heb ik liever geen centrifugaalschakelaar meer.

3fase motor is wel makkelijk, werkt altijd, geen omkijken naar. kan je op 230 of 400V werken als je een 230/400V motor hebt.

met steinmetz heb je het probleem dat de condensator kan kapot gaan, en daar wil je dan niet achter zoeken als de draaibank het niet doet.
als het een beetje grote draaibank is, dat kopen enkel mensen met grote garage en 3fase net.

kan je geen wit streepje op de riem zetten en eens een paar seconden filmen. moet je toch een idee hebben hoe snel dat wit stipje passeert, en met de lengte van de riem, en de omtrek van de polie, weet je het toerental.
hoeft niet exact te zijn, het verschil tussen 1400 en 2800 zal je snel merken.

ik zou ook zeggen een 3 fasen motor erop zetten. de bakkelieten schakelaar lijkt zelfs 380V 16A te zijn dus kan zomaar eens ook 3 polig schakelen. hoewel een motorbeveiliging wel beter zou zijn in dit geval, een PKZ dus. die kun je ook als bedienschakelaar gebruiken.

er is nog een manier om de huidige motor in leven te houden, de centrifugaal schakelaar kan het vermogen niet goed meer schakelen, maar je kunt er wel een relais mee schakelen welke de condensator weer schakelt. als de mechaniek die omschakelt op toeren van de centrifugaal maar goed is nog. als de isolatie lek van de motor maar weg is. kun je nog een momentknop gebruiken om de motor op te laten starten, indrukken tot het ding op toeren is en weer loslaten. je zegt de aardlek gaat eruit. maar is dat ding wel de aardlek? die fout word vaak gemaakt, anders eens een foto van posten.

dit is nog een toestel uit de tijd dat degelijk standaard was. je huis zal niet snel wegwaaien met zo'n zwaar toestel erin :P

waar dient dat stuk spoorlijn eigenlijk voor?

[Bericht gewijzigd door testman op (41%)]

Op zondag 25 februari 2024 16:00:40 schreef testman:

Kan volgens mij gebruikt worden als aambeeld, heb dat nog gezien.

Ik zoeken op foto's in dit topic naar een stuk Betuwelijn, of een brug in de halvezolenlijn.
Dit is een stuk spoorrail.

Op marktplaats kom ik plm 1400 toeren en plm 2800 toeren tegen.

Je kan het wel terug rekenen. Er staat hopelijk nog wel ergens op de draaibank bij welke instelling welke toerental hoort.

Dan kan je 2 dingen doen de vertanding van elke tandwiel tellen of je gaat aan de spindel draaien.
Stel op je draaibank staat voor een instelling 500RPM
GA je nu de spindel in deze stand 500x ronddraaien dan zou de motor bv 1400x rond moeten draaien. Dan is het een 1400 rpm motor.
Maar je hoeft gelukkig ook niet 500x rond te draaien ;).
1400 x 500 = 2,8x.
Dus als je aan de motor-as gaat draaien en je draait deze 2,8x rond dan moet de spindel-as 1x rond zijn gegaan voor een 1400 rpm motor.
En als je 5,6x rond moet dan is het een 2800 rpm motor
Een 1000 en 750 rpm motor bestaan ook nog en dan moet je 2x of 1,5x rond.
Dat zijn dus verschillen die groot genoeg zijn om het te kunnen zien.

Gebruik al 50 jaar een stukje spoorrail als Aambeeld. is bewerkt met punt en gat erin. Een Oom werkt vroeger bij NS werkplaats. Top ding

Motor is zeer zeker niet origineel. Kleur motor wijkt ook af van de rest. En de draaibank heeft glijlagers en de motor kogellagers zoals iemand correct opmerkte.

Dat zegt niets mij draaibank heeft ook glijlagers en enkel de motor kogellagers. Glijlagers kunnen niet zo goed tegen de hogere toerentallen.

Een glijlager vervangen door iets anders dat kan maar dan moet je wel weten wat je doet. En over welke glijlager heb je het naast de 3 klauw zegt me verder niets.

Glijlagers kunnen enorme krachten aan. Om een kogellager te vinden die dezelfde krachten aankan zal qua ruimte niet passen. Met een naaldlager kan het soms wel. Als je dan het gat groter gaat maken voor bv een naaldlager dan heb je weer kans dat het met de uitlijning van de rest van machine niet klopt. En de kans dat je een beerput open trekt met probleem na probleem is ook groot.

Ik wel eens een machine omgebouwd van glijlager naar naaldlager maar dat was meer omdat de assen op 4x de originele snelheid moesten gaan draaien. Dat kan een glijlager niet aan. Maar anders kan je het beter bij een glijlager houden.
Als een glijlager echt goed versleten is dan is de as die daarin rond draait vaak nog erger versleten.

Dat stukje spoorrail wordt idd gebruikt als aambeeld.

De bakelieten schakelaar is idd een 380v 16a 3 fase (polige schakelaar). Dat was mede ook 1 van de reden dat ik aannam dat het een 3 fase motor was die later was aangepast naar 220v.

Ik heb een foto met rode pijl bijgevoegd om aan te geven welk glijlager het gaat. Glijlager zit tussen de drieklauw en de poelies. Ik heb dit al eens uit elkaar gehad om te kijken of het simpel is om dit lager te vervangen en of de hoofdas nog goed was. Ik ben geen werktuigbouwkundige dus zal af en toe namen of typeringen van een draaibank verkeerd hebben.

Toerental breaking nieuws: om de motor te vervangen moet ik het toerental van de huidige motor weten maar het typeplaatje ontbreekt dus. Iemand suggereerde dat het aan de hand van de poelies te bepalen is, mits deze een toerental aanduiding hebben. Dat hebben ze helaas niet, nergens staat op de draaibank toerental indicaties vwb de poelies, dus die methode lukt ook niet.

Maarrrr...ik heb een oplossing gevonden. Er bestaan stroboscoop toerenteller apps voor je mobiele telefoon (zoeken op 'stroboscope tachometer'). Die laten de flitser van je telefoon op een bepaald toerental knipperen (ja is feitelijk frequentie maar op de app al vertaald naar toerental) en evt aanpassen. Je markeert je poelie met bijv witte verf of een sticker en kunt je toerental bepalen via stroboscoop effect als de markering stilstaat, net als vroeger met een platenspeler toerental of ontsteking van je auto afstellen.

Eerst getest op mijn boorkolom waar ik het toerental van weet, daarna draaibank motor. Ik heb een motor van 750 toeren. En dat is jammer want dat beperkt de keuze op marktplaats aanzienlijk viel mij op.

Of je zoekt een oude staande boormachine waarvan de motor met een aantal riemschijven is voorzien . Met die motor heb je dan ineens een hele resem aan toerentalmogelijkheden erbij .

Op maandag 26 februari 2024 09:15:35 schreef Cyruse:
Ik heb een motor van 750 toeren. En dat is jammer want dat beperkt de keuze op marktplaats aanzienlijk viel mij op.

Overweeg ook gewoon een nieuwe. Kijk even hoeveel dat kost. Het valt mij steeds enorm mee wat de prijzen zijn. (Ik /koop/ ze nooit maar kijk wel eens als er hier weer eens iemand een motor nodig heeft).

Nog even de uitslag.

Een betaalbare tweedehands motor (1 fase of 3 fase) met 750 toeren is vrijwel niet te vinden. Ik blijf wel zoeken maar op korte termijn wordt dat niets.

Een betaalbare nieuwe al helemaal niet. Het is een oud draaibankje en ik wil er niet te gek veel geld in steken.

Ik heb electronische centrifugaalschakelaar (eigenlijk een vervanger er voor, soort emulator: RECS-220P) en een nieuwe condenstator bij ome Ali besteld. Eens kijken of ik dat aan de praat krijg.

Als ik die ga aansluiten meld ik mij weer; de voorbeeld aansluitschema's laten alleen situatie's zien waarbij de motor een start EN run condensator heeft. De mijn heeft alleen een start condensator. Op dit moment even geen idee of dat uitmaakt.

Glijlager zit tussen de drieklauw en de poelies.

Dat dacht ik. Als je dat gaat vervangen door bv en naaldlager hoog ga je dat exact weer goed krijgen. Als je nieuwe gat voor je naald lager er bv 1/100 mm naast zit dan staat je die hele as dus scheef en hoe ga je dat daarna weer goed uitlijnen?

Maar als je nu al veel speling hebt klopt je uitlijning ook niet.

Als je het gaat vervangen kan je het beste onderstaande nemen.
Glijlager zijn de laatst tijd veel beter geworden en geëvolueerd van gietijzer naar keramische lagers. Onderstaande zit daar tussen is nog wel brons maar die bussen zijn er zelf nog wel via een pers in te zetten en je hoeft niet te veel materiaal weg te halen zodat je niet te veel sterkte in de constructie gaat opofferen.
https://techniekgids.nl/wp-content/uploads/Brons-gerold.jpg
https://techniekgids.nl/bronzen-glijlager-gerold/

https://www.igus.nl/iglidur/kunststof-glijlagers

Daarbij is aan één kant een kraag zichtbaar, mogelijk zit er al een bus in, die kan dan eenvoudig vervangen worden.

je zou ook gewoon die polie verhouding kunnen aanpassen en dan gewoon een 1500rpm motor nemen

Voor zover ik weet ...

- is de klauwplaat-as van een draaibank (vaak) langs één zijde gelagerd met een bronzen bus en langs de andere zijde met een "axiaal vast opgesteld" set hoekcontactlagers.

- geeft een bronzen bus aan de kant van de klauwplaat minder trillingen tijdens het bewerken van een werkstuk.

- is de bronzen bus conisch en kan je de speling "weg" regelen door middel van een set instelmoeren om de hoekcontact lagers axiaal te verplaatsen.

- moet er een minimale speling zijn in de bronzen bus

- is een geringe hoeveelheid speling niet echt een probleem, het zou ertoe leiden dat je geen cilindrische stukken gaat maken, maar licht conische stukken. Uiteraard moet je dit zien in functie van de haalbare nauwkeurigheid van je draaiwerk.

[Off the record]:
Ik heb ooit iemand een flinterdun cigaretten blaadje tussen de bevestigings-cone van de meedraaiende centerpunt en de inwendige cone van de losse kop zien steken, omdat het werkstuk anders conisch in plaats van cilindrisch was.
Van vakmanschap gesproken, met eenvoudige middelen de fouten van je machine weg werken.
[End off the record]

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (25%)]

Ik zou nog even een terugkoppeling geven, ook handig voor degene die via google hier terecht zijn gekomen.

Het bleek dat de centrifugaalschakelaar in de motor inderdaad de hoofdveroorzaker van de problemen was. De contacten, die ik schoongemaakt en opgeschuurd had, hebben het maar even uitgehouden. Iemand anders hier zei ook al dat zoiets een tijdelijke oplossing was....daarom ging het de eerste keren na schoonmaken goed (ik dacht ook dat het toen opgelost was) maar keerde het probleem na een x aantal keren inschakelen weer terug.

Zoals gezegd, ik heb een electronische centrifugaalschakelaar RECS-220P bij ome Ali besteld (is eigen geen centrifugaalschakelaar maar een emulator). Als je googelt op 'RECS-220P wiring diagram' kom je het aansluitschema met een startcondensator en startwikkeling tegen.

Ik heb ook een andere startcondensator geprobeerd maar merkte geen verschil, dus de oude weer gemonteerd omdat ik de exacte waarde niet kon bepalen. Oude lijkt goed te zijn.

De draaibank is inmiddels tientallen keren gestart en diverse keren gebruikt, de aardlek vliegt er niet meer uit.

Ik wil iedereen hier ontzettend bedanken voor het meedenken en alle tips.

p.s. over de glijlagers:
Eer zitten geen axiaal vast opgestelde hoekcontactlagers in, alleen een glijlager. De speling is dus niet 'weg te stellen'. Het glijlager heeft een lengte van 44mm en een buitendiameter van 48mm. De binnendiameter kan ik niet zo bepalen maar de hoofdas heeft een diameter van 35,75 mm, dus ik neem aan dat de binnendiameter van het glijlager 36mm zou moeten zijn. Dan zou ik met een nieuw glijlager een standaard speling hebben van 0,25mm en dat lijkt mij nogal fors? Zie tekening.

Ik kan overigens zo'n glijlager niet vinden bij de verschillende lagerboeren.