Dag AXO,
Ik ben bezig met de simulatie, maar krijg geen goede indicatie.
Zelfs een exor doet het niet.
Alleen met een processor kan je een echt goeie indicatie krijgen.

Op woensdag 28 februari 2024 19:44:31 schreef Waters:
Dag Kris,

In de LTspice simulatie werkt jouw schakeling alleen bij 5 ampere
Bij 1 Amp loopt er 0.1 mA in zeer smalle spikes door de LED.
Bij 10 Amp loopt er 300 mA en dat kant een kapotte LED veroorzaken.
.

bedankt Guus,
zoals ik eerder schreef kan er best nog één weerstand in serie met de CT voor de basissturing , vooral als er grote stromen gaan lopen. Maar 300mA door de leds, dat kan gewoon nooit , simpelweg omdat de serievoeding dat niet kan leveren. (daarom is de seriecondensator niet groter dan nodig)

dat de ledjes knipperen dat klopt , maar is zeer eenvoudig op te lossen met twee condensatoren

zit er dus nog wat fout in het spice model? Ik denk dat de transistors daar hard aan schakelen, en dan kan je idd grote, korte pieken krijgen. Maar het in/uit schakelen gaat in principe geleidelijk.

Op woensdag 28 februari 2024 19:44:31 schreef Waters:

Het positieve is dar er een factor 2 verschil is tussen de twee leds.

hier kan ik even niet volgen?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (13%)]

Dag Guus en Kris,
Condensator was eerst 0,47 uF en nu 0,22 uF en 630V?
In schema heb ik Z met ? gezet is dat de Zener?
De CT werkt toch alleen maar van P1 naar P2 dus maar in 1 richting? Antwoord staat op het schema van Aliexpress het led gaat ook in de andere stroomrichting aan: Er staat bij punt 2 is de fasedraad door gat in de CT regardless direction dus als de Led brand dan kan het Net uit of Terugleveren betekenen en weet je nog niets? Zo lees ik het.
Ik heb rode pijlen ingetekend in je schema dan werkt toch alleen de B en de A niet? Kris schrijft werkt bij 5A en bij 10A led stuk. Mijn max stroom is de 25A van de meterkast en de oven is 15A maar vaak heb ik ook 0,1 A en dat is 23 W dus moet ook werken bij erg lage stroompjes omdat ik dat vaak heb.
Ik ga nu skien tot 11 maart en zie dit niet meer op mijn PC maar het liefst heb ik een compleet schema en geen 3 losse aparte schema's maar wel met exact de juiste onderdelen benoemd met het type en wattage en de juiste CT en de juiste condensator 0,22 of 0,47? De indicatie kan bv ook met 1 Led ipv 2 leds want als er bv 0,1A wordt teruggeleverd en het Led brand groen dan weet je nu is het vermogen terugleveren en is de groene led uit en er staat vermogen op mijn meter dan weet ik er komt vermogen uit het Net. Maakt 1 Led het simpeler het is al moeilijk genoeg en ik zou graag het verbruik weten van het systeem want mijn display gebruikt maar 6Wh per 24h of 2,2 kWh/jaar. Mijn display is een oude afgedankte mobiel, scherm staat op continu en ik heb een app gevonden zie die 2 ronde blauwe +jes op het scherm die iedere 5 min automatisch ververst. Wil ik het gelijk weten dan toets ik op het scherm. Hier zou ik ook mee kunnen leven om te zien of het Blauw of Groen is nu trek ik 400 W uit het Net. Groet Rob

De uitgang van een CT moet in principe worden kortgesloten. Dan wordt de stroom secundair evenredig met de stroom primair.

Hier wordt de CT belast met 20K. Dan krijg je wel een spanning die evenredig is met de primaire stroom, maar die spanning is dan ook 90 graden in fase verschoven. (Top van de spanning bij nul-doorgang van de primaire stroom). Dat is niet erg handig als je wilt berekenen welke kant het vermogen loopt.

Dag de Kees, Bedankt voor je reactie. Zoals je hebt kunnen lezen ben ik een Werktuigbouwer en heb geen Elektrotechniek gestudeerd. Guus en Kris proberen mij te helpen. Ik waardeer je reactie. Maar je schrijft het is niet handig van mij? Dat verbaast mij niets. Maar wat ik eigenlijk wil weten wat is dan wel handig? Ik heb een Watt/Ampere/Voltmeter gekocht bij Aliexpress die moet nog binnenkomen en nog monteren. Maar dan kan ik de vermogensrichting niet zien dus dacht ik aan een simpel Ledje maar nu blijkt achteraf dat dat niet zo simpel is. Ik heb een oud Mobiel naast mijn omvormer geplakt met de Home Wizard App geopend en zie dan nu Paars= Uit het Net en Groen = Terug leveren. Dat werkt trouwens al prima. Dus als je iets handigs weet met een Ledje dan lees ik dat graag of anders heb ik pech en laat ik de display hangen ipv dat Ledje. Groet Rob

'Niet handig' daarmee bedoel ik dat het schema van Waters nooit kan werken.

Persoonlijk weet ik niet zo goed wat er allemaal te koop is op dit gebied.

Als ik zoiets zou willen dan zou ik een klein processortje koppelen aan de P1 poort. Die kan dan de meter uitlezen en een lampje aan/uit schakelen. In principe niet zo moeilijk. Maar dan moet je wel weten hoe je zo een processor kunt programmeren.

Beste Dekees, zoals al gezegd komt dit schema van een fransoos.
Ik ben er met simulatie achter gekomen dat dit niet werkt, of er moet een processor achter.

Beste Kris, ik had een foutje zitten in de simulatie, de stromen zijn nu max 30 mA. Bij lage stromen loopt er nog steeds weinig stroom.
Bij hoge stromen 10 Amp of zo is er weinig verschil in de led stromen.
Bij 5 Amp werkt het goed . Ik heb voor de current trafo CT een overzet verhouding gekozen van 2000 ( 10.000 mA / 5mA ) maar vertrouw het nog niet.

Indien er belangstelling is kan het LTspice model posten

De CT werkt toch alleen maar van P1 naar P2 dus maar in 1 richting?

In wisselspanning en stroom is er geen richting. Alleen het totaal als in het vermogen of energie heeft een richting.

Je moet dus naar spanning en stroom tegelijk kijken

In een oude draaischijf kWh meter zat er dan een soort van motor die de schijf deed ronddraaiden. Als je in een enkelfase condensator motor door 1 van de 2 spoelen de stroom van richting verandert dan draait die andersom. Het meest eenvoudig om de energie richting te bepalen is dan via een kleine motor.

Op donderdag 29 februari 2024 16:05:57 schreef Rob van Breugel:
Dag de Kees, Bedankt voor je reactie. Zoals je hebt kunnen lezen ben ik een Werktuigbouwer en heb geen Elektrotechniek gestudeerd.

Nou, dan is de snelste oplossing, en overzichtelijk en begrijpelijk, een oude draaischijfmeter op de kop tikken. Aan het asje een wijzer monteren die twee microswitches kan aanraken. Hij hoeft niet rond te kunnen draaien, alleen maar een klein slagje naar links of naar rechts kunnen maken.
Als het alleen maar om twee ledjes gaat. Niks geen programmeren, geen ingewikkelde elektronica. Ouderwets en overzichtelijk.

Op donderdag 29 februari 2024 08:55:43 schreef Rob van Breugel:
Dag Guus en Kris,
Condensator was eerst 0,47 uF en nu 0,22 uF en 630V?
In schema heb ik Z met ? gezet is dat de Zener?/

ik zie nog dat ik de "oude" versie gepost had. (0,47 heb ik veranderd in 0,22) maar dat kon je niet weten.

ik ga meteen ook de gevoeligheid wat opdrijven en post dan versie II :-)

Op donderdag 29 februari 2024 19:06:50 schreef Waters:

Beste Kris, ik had een foutje zitten in de simulatie, de stromen zijn nu max 30 mA. Bij lage stromen loopt er nog steeds weinig stroom.
Bij hoge stromen 10 Amp of zo is er weinig verschil in de led stromen.
Bij 5 Amp werkt het goed . Ik heb voor de current trafo CT een overzet verhouding gekozen van 2000 ( 10.000 mA / 5mA ) maar vertrouw het nog niet.

Indien er belangstelling is kan het LTspice model posten

het schema is zeker voor verbetering vatbaar, het was een eerste draft.

de gevoeligheid kan alvast omhoog door de primaire enekel keren door de stroomtrafo heen te halen. Maar waarom het bij grote stromen fout gaat, moet ik even over deken. zou bijna fazeverschuiving in de trafo moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (50%)]

Beste Kris,

Ik heb in jouw schema de 0.47uF vervangen door 0.22uF ( 220nF ) en dat verlaagde de stroom door de LED's.

Ik kan in de simulatie elke overzet verhouding kiezen die ik wil in de CT.
IK heb 2000 gekozen, maar kan elke gewenste waarde invoeren, met meer windingen gaat ie naar 1000 of 500 bv. Omhoog kan in de simulatie ook.
Heb je een schakeling werkend ?

Dag Kris en Guus, ik lees met grote belangstelling jullie berichten. Er bestaat lees ik bij jullie zelfs een simulatiemodel die vermoed ik allerlei stroompjes en voltages kan voorspellen? En waar je traploos andere gegevens kan invullen. Want je schrijft ik kan elke gewenste waarde voor de overzetverhouding van de CT invullen. Zoals ik schreef mijn meterkast heeft een max stroom van 25A. Mijn vaatwasser en wasmachine moeten 10 A gezekerd zijn en mijn oven met 16 A maar die gebruik ik nooit tegelijk met andere apparaten. Reken ik met een basisstroom in het huis van ca 2 A Dan zijn mijn hoogste belastingen ca 12 A en 18 A. Dus als de CT van het Teruglever Ledje het blijft doen tot 18 a 20 A dan is het goed. Maar graag ook een snelle reactie dat het ledje bij 0,1 A = 23W al gaat branden bij terugleveren. Dat andere ledje van uit het Net kan vervallen. Want ik wil graag een blauw ledje = Terugleveren. Als het ledje bij 0,1 A eerst flauw gaat branden en bij hogere stromen wat feller wordt is het ook prima als je maar iets ziet toch? Ik ga morgen naar Oostenrijk en ben 11 Maart weer thuis in mijn vakantie komt mijn Watt/Ampere/Voltmeter binnen en moet ik vanaf de MK in de hal 2 CT trafodraden trekken door een buis naar mijn omvormer in de garage daar komt de meter en het eventuele ledje. Moet ik er vast 2 extra draden bijtrekken voor jullie meet CT? Graag zou ik ook het wattverbruik van het systeempje willen weten als het klaar is en werkt. Groet Rob en wacht met spanning af.

Op vrijdag 1 maart 2024 09:48:47 schreef Waters:
Heb je een schakeling werkend ?

Hey Guus,

nee, enkel op papier. het was gewoon een idee en vind het altijd een uitdaging een oplossing te bedenken met zo weinig mogelijk en standaard onderdelen.

tevens, geen CT in huis, maar er zonet eentje gaan halen, met de fiets..

KAn ik de schakeling eens opzetten. (maar nu even geen tijd)

Op zaterdag 2 maart 2024 09:44:50 schreef Rob van Breugel:
Dag Kris en Guus, ik lees met grote belangstelling jullie berichten.. Maar graag ook een snelle reactie dat het ledje bij 0,1 A = 23W al gaat branden bij terugleveren.

dat wordt de grootste uitdaging, hele kleine stromen

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (27%)]

Dag Kris en Guus,
Leuk dat je dat kleine CT'tje hebt ik heb die ook bij Aliexpress gezien kost bijna niets. Snap dat 0,1 Amp lastig wordt het is kort bij een soort nuldoorgang toch? en dat kantelpunt van IN/UIT is juist het meest interessant. Hoe krijg je een plaatje wat groter op de Website? Bij mij worden ze klein ondanks alles wat ik probeer? Even een idee van een fietsenmaker zoals wij vroeger werden genoemd door de Electro-jongens. Je wilt eigenlijk met een zo klein mogelijk amperage al het ledje zien branden toch? en zit je met een groot amperage dan weet je eigenlijk toch wel aan welke kant je zit aan de IN- of aan de UITkant. Als dan bij een groter amperage het ledje in gevaar komt door een te hoge stroom kan je dan niet met behulp van een transistor er een soort bypass met een weerstand er tussenschakelen die zichzelf ook weer reset als de stroom weer lager wordt. Dan schakel je in in een stap over naar een ander amperagetraject die dan wel zorgt dat het ledje heel blijft en wel blijft branden in het teruglevergebied? Groet Rob

als je een foto geupload hebt, moet je net na de fotonaam drukken op 'plaats in bericht'.
dan komen ze op normale grootte tussen de tekst

Op zaterdag 2 maart 2024 14:52:14 schreef fcapri:
als je een foto geupload hebt, moet je net na de fotonaam drukken op 'plaats in bericht'.
dan komen ze op normale grootte tussen de tekst

Bedankt Rob

Op zaterdag 2 maart 2024 13:55:25 schreef Rob van Breugel:
(...) Even een idee van een fietsenmaker zoals wij vroeger werden genoemd door de Electro-jongens. Je wilt eigenlijk met een zo klein mogelijk amperage al het ledje zien branden toch? en zit je met een groot amperage dan weet je eigenlijk toch wel aan welke kant je zit aan de IN- of aan de UITkant. Als dan bij een groter amperage het ledje in gevaar komt (...)

Ik heb een fietsenmaker oplossing gepost. Waarom zo ingewikkeld?

Ik heb de schakeling met die transistoren zopas eens getest, ze werkt maar dan moet de CT een uitgangsspanning hebben van ongeveer 1Vrms, bij minder spanning lichten de leds niet of lichtjes op.

Ik heb een fietsenmaker oplossing gepost. Waarom zo ingewikkeld?
Dag Mvdk, Die electrojongens zijn in de huidige tijd in het voordeel t.o.v de ouderwetse fietsenmakers. Kijk eens wat de Nederlandse ASML allemaal kan in de kleine schakelingen, dat is toch om trots op te zijn. Leuk bedacht maar pennetjes die tegen microswitchen blijven aanduwen is niet meer van deze tijd. Vroeger op de HTS in 1970 had ik een docent Electrotechniek want dat kreeg je ook verplicht als Werktuigbouwer en die zag dat ik het niet snapte. Toen zei hij tegen mij als je alleen maar laat merken dat je het bewonder omdat je het niet snapt krijg je van mij al een voldoende. Dus dat is de reden dat ik hulp nodig heb en ik bewonder nog steeds wat ze er allemaal van kunnen brouwen. Ik ga voor de moderne electronica oplossing van Kris en Guus maar toch bedankt want het kan ook simpeler. Groet Rob

Bericht voor MGP: Ik heb de schakeling met die transistoren zopas eens getest, ze werkt maar dan moet de CT een uitgangsspanning hebben van ongeveer 1Vrms, bij minder spanning lichten de leds niet of lichtjes op.
Fantastisch resultaat maar wil je dat kortsluiten met Kris en Guus want die zijn ook al een eind op weg. Maar werkt het ook vanaf 0,1 A en werkt het dan ook nog tot een stroom van 20 A en blijft dan het ledje heel? Groet Rob

Op zaterdag 2 maart 2024 16:04:53 schreef Rob van Breugel:
Maar werkt het ook vanaf 0,1 A en werkt het dan ook nog tot een stroom van 20 A...

Nee en dat zal het probleem zijn, een CT die 1Vrms geeft bij 0.1A zul je niet vinden en vooral als het max bereik 20A moet zijn.
Die CT module van Kris zal al ~2.5A moeten meten vooraleer de leds zullen werken en dat ding heeft een limit van 5A (8A)

1VRMS, idd door de 0,7 V spanning voor de transistoren + diodeval, maar ik ga het schema wat wijzigen zodanig dat het bij kleinere spanningen van de CT al tot leven komt. (als je het al wil proberen: de twee diodes parallel aan de basis emitter van de transistoren worden vervangen door weerstanden van 4,7kOhm)

Dat moet je niet proberen, je kunt dat uitrekenen...2.5A/2 = 1.25A.

Uw CT module geeft 2V op 5A.

GE transistoren gebruiken kan ook nog :)

[Bericht gewijzigd door MGP op (18%)]

Denk dat je moet afstappen van SI transistoren met stroomsturing
Ik zie wel iets in spanningssturing met mosfet bv BS170
Zonder burden heb je al gauw spanning op een CT bij kleine stromen.
Je kunt die spanning zelfs makkelijk verdubbelen door 2 CT's in serie te zetten (als meerdere keren doorhalen nog niet volstaat)
Is gelijk ook een oplossing mocht er nood zijn aan een CT met middenaftakking.
Ben best benieuwd naar het resultaat van dit project.

Edit: Ik denk dan aan zoiets met 2 CT's (voor de Whadda's de burdenweerstanden eraf halen)
Omdat er nu geen burden is zal de spanning reeds bij kleine primaire stroom stijgen tot Vgs 2V
De zener zal Vgs begrenzen op -0,7V en 10V
Vanaf 10V fungeert ze als dynamische burden.
Afhankelijk of R1 en R2 op de Whadda serie of parallel staan bedraagt de burden 200 of 800 Ω wat overeenkomt met een Pri/Sec verhouding 1:500 resp 1:2000.
In beide gevallen wordt bij 5A Pri Izm 40mA nooit overschreden

[Bericht gewijzigd door OXO op (36%)]

Op zaterdag 2 maart 2024 20:28:46 schreef OXO:
Denk dat je moet afstappen van SI transistoren met stroomsturing
Ik zie wel iets in spanningssturing met mosfet bv BS170
Zonder burden heb je al gauw spanning op een CT bij kleine stromen.

Edit: Ik denk dan aan zoiets met 2 CT's (voor de Whadda's de burdenweerstanden eraf halen)

stroom sturen is niet het probleem, maar vooral de spanningsdrop is een last.

bij de whada trafo moeten de lastweerstanden er inderdaad af, die staan ook niet in mijn schema, maar Velleman levert het trafotje nu eenmaal met die weerstandjes erop. Een BS170 heeft wel wat meer spanning nodig nad een tor, als je bij de tor de drop maar wegneemt.

Ondetussen het schema aangepast om de voltage drop kwijt te spelen.

enig nadeel is dat ook bij nullast de ledjes oplichten (beiden) maar eens er wat stroomverbruik is gaat het ene intenser branden en het andere doven.

Valt later nog aan te passen dat de ledjes bij nullast gedoofd zijn, dit schema is er vooral om de maximum haalbare gevoeligheid te testen met simpele torren. (anders worden het darlingtons)

een gelijke VBE karakteristiek voor de 2 stuks BC547 is nu belangrijk, maar er valt heel makkelijk een balans trimmer toe te voegen voor als dat niet het geval zou zijn.

het belangrijk toegevoegde stukje heb ik even rood omcirkeld. De diodes tussen basis/emittor mogen weg. ze mogen ook blijven zitten, het maakt niet meer uit.

Er is niet meer zoveel spanning nodig van de CT, daarom is de diodeclipper van drie stuks x 2 terug gebracht naar 2 stuks x 2 .

Op zaterdag 2 maart 2024 20:28:46 schreef OXO:

Je kunt die spanning zelfs makkelijk verdubbelen door 2 CT's in serie te zetten (als meerdere keren doorhalen nog niet volstaat)
Is gelijk ook een oplossing mocht er nood zijn aan een CT met middenaftakking.

om de voltage drop van de torren kwijt te spelen is er idd een middenaftakking nodig. die wordt nu virtueel gemaakt via de 2 10kOhm weerstanden, maar twee CT's in serie geven van nature een middenaftakking en een nog grotere gevoeligheid. we gaan zien of het nodig is.

Op zaterdag 2 maart 2024 16:14:11 schreef MGP:
[...]

Die CT module van Kris zal al ~2.5A moeten meten vooraleer de leds zullen werken en dat ding heeft een limit van 5A (8A)

die limiet van 5 A speelt hier geen enkele rol. (zolang de trafo maar niet om thermische redenen overbelast wordt is het ok)

Op zaterdag 2 maart 2024 18:56:03 schreef MGP:
Dat moet je niet proberen, je kunt dat uitrekenen...2.5A/2 = 1.25A.

Uw CT module geeft 2V op 5A.

GE transistoren gebruiken kan ook nog :)

Ge ? dat is iets teveel terug gegrepen naar vroeger :-) straks zit er een buis in (zoals in het andere topic met dat tv'tje uit 58).. Ik weet niet hoe je 2V/5A berekend hebt, misschien met de ingebouwde lastweerstanden in de kit, maar die moeten er uiteraard uit. Ze zitten ook niet in het schema. die whada Kit was gewoon de snelste weg om aan een CT te geraken.

Op donderdag 29 februari 2024 20:51:13 schreef mvdk:
[...]
Nou, dan is de snelste oplossing, en overzichtelijk en begrijpelijk, een oude draaischijfmeter op de kop tikken. Aan het asje een wijzer monteren die twee microswitches kan aanraken. Hij hoeft niet rond te kunnen draaien, alleen maar een klein slagje naar links of naar rechts kunnen maken.
Als het alleen maar om twee ledjes gaat. Niks geen programmeren, geen ingewikkelde elektronica. Ouderwets en overzichtelijk.

een ferraris schijf meter verbruikt ook enkele watts bij nullast en ik betwijfel sterk of de schijf voldoende kracht heeft om de microswitchen te bedienen bij kleine stromen.