als CTB nu 2A teruglevert van de panelen, en de afgesplitste groep verbruikt 3A, dan komt er 1A uit het net door CTO en toch zal jouw systeem injectie weergeven, want CTB (2A) is hoger dan CTO (1A).
waarom dan niet gewoon de stroomspoel in de groene draad van je zonnepanelen?
zit die speciaal ergens bovenin de zekeringkast, of kan je die gewoon omlaag brengen zoals die afgesplitste groep? als het ware gewoon de afgesplitste groep en de panelen verwisselen.
CTB meet hier in mijn schema enkel verbruik in het huis
en CTO enkel zonnestroom.
als je hier nu meet,
CTB < CT0 = injectie.
CTB > CTO = verbruik.
in principe knoop je beide CT's aan een weerstand, opamp eraan die beide spanningen meet en groen/rode led anti parallel.
is CTB hoger in spanning, versterkt de opamp dit en de rode licht op
is CTO hoger in spanning, versterkt de opamp dit negatief en licht de groene led op
stroom richting hoef je niet meer te meten, ze gaan toch maar 1 kant uit nu. enige dat je moet doen is stromen vergelijken
MGP
LDmicro user.
Volgens mij kun je de stroomrichting met 2 CT's niet detecteren, je hebt ook de spanning nodig om dat te weten.
Bedankt Fcapri, Bedankt voor de tip ik ga dit bekijken of ik het wel kwijt kan mijn meterkast is toch krapper als ik dacht.
zonnepanelen VOOR je huis installatie zetten en daar 2 stroomspoelen in. kan toch zoveel plaats niet nemen
er zijn vele varianten, waaronder hele kleine die net boven/onder een zekering kunnen. althans in belgie.
wij hebben zekering van 36mm dik (elke draad 18mm) en één van die meetspoelen is 18mm breed. past er net op dus
deze wou ik PER GROEP in mijn zekeringkast eentje steken, zodat ik precies kan zitten in welke groep een bepaald verbruik zit
kan maar 20A aan.
deze is groter tot 60A
Dag diverse personen die gereageerd hebben op mijn vraag hoe maak ik: Een simpele LED indicatie voor afname en terugleveren met zonnepanelen. Het lijkt op het 1e gezicht een simpel iets om dat te maken, maar dit valt nog tegen. Ik ga eerst de nieuwe Ampere en Watt meter monteren zonder dat bewuste teruglever Ledje. Maar ik heb voorlopig een tijdelijke noodoplossing bedacht. Ik had nog een afgedankte smartphone liggen en heb de display op continu gezet en de Home Wizard App continu open. Deze smartphone heb ik met klittenband tegen de muur naast mijn omvormer aan de muur geplakt en in nabijheid van mijn nieuwe Ampere/Wattmeter. Op de display zie ik dan direct is de grafiek Paars=Verbruiken en Groen=Terugleveren. Leuke bijkomstigheid is dat ik in het voorbijlopen dan alles tegelijk aflees zelfs wat ik die dag aan m3 Gas gebruik. Ik had ook al zitten rekenen wat het Watt-verbruik zou gaan worden van die 2 extra CT's en aanvullende omvormers AC/DC etc. dat viel nog tegen. Het lijkt erop dat oude Smartphone in bijna rust niet veel energie gaat gebruiken. Hier ga ik het voorlopig mee doen en nogmaals bedankt. Groet Rob van Breugel
[Bericht gewijzigd door Rob van Breugel op (11%)]
Het is je toch wel bekend, dat je bij Home Wizard een display kunt bestellen, waarop je precies de gegevens die je zoekt (en meer) kunt weergeven? Het apparaatje kost net geen € 60. IK heb er zelf sinds een week of 4 eentje hier staan, werkt perfect.
Nadere info op https://www.homewizard.com/nl/shop/energy-display/
[Bericht gewijzigd door re-atari op (12%)]
Dag Re-Atari ja dat hebik gezien maar ik heb geen abonnement van € 12/jr want dan kan je meer op de display zien. Dus ze proberen je het eerst te verkopen en dan vind je uit dat je er toch meer op wilt zien en dan hebben ze weer ieder jaar opnieuw € 12. Als je wat wilt vragen aan Home Wizard dan kan je dat niet als particulier en als je het zakelijke emailadres gebruik dan geven ze gewoon geen antwoord. Ik heb zoiets van ze willen wel geld maar klantvriendelijk zijn ze niet. Dus ik ben wel blij met die Dongle voor € 30 en zie daar genoeg op. Groet Rob
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Ik heb nog een schema opgepikt van een fransoos, een beetje het idee van Frederick.
Het zit in de simulator van LTspice en ben bezig het iets aan te
passen.
Maar hier vast het originele schema
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
OP Ali is er ook een goedkope Wattmeter, in de chip zou zowel positieve stroom als negative te meten zijn, maar de originele implementatie is voor positieve alleen, de ontwerper heeft nog niet aan zonnepanelen gedacht.
Er zou op ali ook een powermeter zijn met LED indicatie voor de stroom, maar kan het niet vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004389563403.html?spm=a2g0o.product…
Het zit in de simulator van LTspice en ben bezig het iets aan te
passen.
Het is veel te moeilijk voor mijik houd het bij de display van die oude mobiel zie boven heb ik een foto van die display gebruikt 8 Wh per 24 uur is 3 kWh in een jaar bedankt voor de moeite, Groet Rob
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Sorry Rob, ik liet me teveel meeslepen om tot een oplossing te komen, ik doe dit namelijk ook voor mezelf om in de toekomst een boiler aan te schakelen.
Dag Guus, Wellicht vertel ik iets wat je al weet? Ook weet ik niet of je de boiler al hebt gekocht. Maar ik heb een speciale antisalderingsboiler die maar 800 W is en niet meer stroom trekt dan mijn zonnepanelen en iedere dag van maart t/m oktober in 6 uur opwarmt van 20 gr naar 65 gr. Zie mijn waterzijdige bypass met T-kranen voor nood. Het water gaat eerst door de boiler en dan de HR-ketel in die zegt dan ik hoef niet bij te verwarmen.
Gisteren was het zonnig en ik had al 45 gr water dus dan hoeft de CV slechts iets bij te stoken. Ik heb een zonnestroom STC en een gewone STC onder mijn boiler voor nood. Die zonnestroom komt van de aftakking die door de 2 Contactloze schakelaars gaan en de boiler komt echt alleen in als er stroom over is. Als je dat verhaal leest van de boiler leverancier die er een tijdklokje bijlevert dan heb je daar natuurlijk niets aan. Want dan moet wel de zon schijnen overdag. Dat tijdklokje gebruik ik voor een lampje als ik op vakantie ga. De schakeling die ik heb gemaakt schakelt de boiler pas in bij een overschot aan stroom. Heb je vragen dan hoor ik het wel. Groet Rob
als het dan toch analoog mag.. en zonder programmeren 
veel eenvoudiger gaat het niet worden (twee transistoren) om de stroomrichting te bepalen. in functie van de trafo/vermogen gaan er eventueel nog wat serieweerstand naar de basis bij mogen.
via de serievoeding wordt pulserend 12V gemaakt. de CT is spanningsbegrensd en wordt tussen beide basissen aangesloten. afhankelijk van de stroomrichting gaat tor één of twee pulserend aan. Let op, het circuit is niet geïsoleerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 27 februari 2024 09:35:06 schreef Stijnos:
waar hebben we het over 12.-/jaar?
voor niks gaat de zon op
Het is technisch gezien ongepast om een dienst afhankelijk te maken van externe servers als dat eigenlijk niet nodig is; bedrijf reorganiseren of over de kop en je zit met waardeloze hardware. Dat nog los van de vraag hoe het moreel zit met het vragen van abonnementsgeld voor iets dat de klant al gewoon heeft, zonder dat je daar service op verleent die zo'n bedrag zou rechtvaardigen.
Beste Kris van Damme, Voor een werktuigbouwer is eenvoudige electronica ook niet simpel. Ik heb die HomeWizard display al opgehangen en dacht die ledjes gaan niet door. Maar je moet je verplaatsen in dat het enige is wat ik weet dat een weerstand Ohm is en een condensator zoveel Farad. Van een transistor weet ik als je 1 pootje van spanning afhaalt dat de andere poot stroom doorlaat? Diodeteken ken ik ook snap de doorlaatrichting? Maar zou niet weten wat ik moet kopen welk type of vermogen cq capaciteit. Als je me echt wil helpen moet het heel specifiek met meer info. Als ik teveel vraag dan hoeft het natuurlijk niet en vergeet ik de leds. Ik stel wat "domme vragen"
Serievoeding? wat is dat? Een soort adaptergelijkrichter? Fase 230V naar weerstand 220 ohm dan condensator van 0,47 uF dan zijtak met diode naar aarde= massa? nul of aarde net? Dan gaat puls 12 VDC naar transistor gedeelte (waarom 2x?) ivm 2 leds? Dan weer 2 diodes naar massa?. Dan linksonder trafo welke? dan een CT welke? en dan 2 x 3 diodes in serie en tegengesteld in richting? Dan gaat er een A en B naar elk een transistor. Dan schrijf je eventueel serieweerstand naar de basis? zegt me niets? CT is spanningsbegrensd? koop je dat met juiste type trafo? Dan tussen beide basissen, welke? Dan schrijf je NIET geisoleerd?? Wat betekent dat? Als je dit leest denk je het wordt niets. Ik heb 1 keer voor de camper een ledje op 1 transistor aangesloten voor als de 12V wegvalt van de koelkast maar toen kreeg ik een schema met precies welke waarden en typen en is het me gelukt. Maar dit gaat me denk ik niet lukken zou niet weten wat ik moet kopen. Dus lees ik de display maar af. Enig idee wat jouw schema aan kWh/jaar verbruikt mijn display = 2,2 kWh/jaar heb ik gemeten. Maar ben bang dat die 2 ledjes meer verbruiken met wat erbij komt aan verbruikjes hier en daar? Toch bedankt voor je moeite, groet Rob
Ik heb nog een schema opgepikt van een fransoos
Ik kijk niet verder dan de wired OR.
Daar hoort minstens een EX OR of EX NOR.
En zelfs dan weet je nog niks over je cos phi
Hey Rob,
alle diodes (behalve de 12V zener) zijn standaard, zoals 1N4148, vandaar niet benoemt.
de transistoren zijn tun, bvb de BC547.
de current transformator wordt spanningsbegrensd door de twee ketens van drie diodes antiparallel erover. Het is dus belangrijk dat de CT wat spanning uitstuurd.
Het eigenverbruik gaat weinig zijn (moet het even narekenen, maar gaat onder de 0,5 watt blijven)
één van de twee ledjes gaat branden, in functie van de stroomrichting, correct;
serievoeding is met één condensator in serie een laag vermogen spanningsbron te bekomen, in dit geval pulserend. die staat links boven.
Het schema is een idee van aanzet om het eenvoudig aan te pakken zonder moeilijke onderdelen of µcontroller. maar vraag gerust.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (10%)]
Okay ik vraag: wat is zener? type zie ik niet in schema? 1N4148 is er maar 1 vermogen/spanning of type? Opm. geldt ook voor de BC547? Welke CT kies ik, type? Capaciteit?Spanning? Verhouding? Dan die serievoeding kan je dat als unit kopen? type? Capaciteit?Spanning? met 220 Ohm en 0,47 uF Condensator? Welke merk,type,capaciteit of specificatie?
Ben bang dat ik dit niet kan maken omdat het voor mij geen gesneden koek is en ik gewoon niet weet wat ik moet kopen. Probeer duidelijk te maken met bijgaand schema uit 2008 van Edwin2 voor mij heeft gemaakt en wat me gelukt is omdat op het schema precies stond 470 Ohm BC516 welk pootje 1,2 of 3 en 47 kOhm en de Led was als doiode getekent. Dit was voor mij perfect gespecificeerd met type etc zelfs met 0,5 Watt weergegeven en was het eenduidig en dit Ledje heeft tot 2023 gebrand toen heb ik na 15 jaar een nieuwe koelkast gekocht die alle signalering al had. Nogmaals bedankt maar ik kan het alleen maken zoals schema mij in 2008 werd gepresenteerd.
Dan probeer ik het te begrijpen: Die CT ziet met die 3 diodes omhoog/omlaag of A en B de vermogensrichting? Juist Ja/Nee? Dan komt een transistorpootje onder spanning A of B of Rood of Groen Juist Ja/Nee? Maar dan heb je toch geen pulserende spanning nodig? Of wel? Want ik heb daar al een voeding van 24VDC of desnoods 12 VDC ik heb al Leds voor mijn boiler van 24 VDC mijn hele sturing heeft al een gestabiliseerdevaste 24 VDC kan dat bovenste deel niet vervallen dan? Of moet het perse pulserend zijn?
Groet Rob
1N4148 is een type van diode, daar moet je voor de rest geen vragen over stellen 
alsook de BC547, dat is een populaire transistor. gewoon kopen, kost niks..
Een zenerdiode begrenst de spanning. er zit er eentje in, links boven. daar waar er 12V bijgeschreven staat. het is dus een 12V zenerdiode, 1/2 watt is ok.
Serievoeding zit gewoon al in het schema verwerkt , ik gaf gewoon een stukje uitleg over hoe het werkt.. Oja, de condensator van 0,22µF is best een 630V type, voor eeuwige levensduur te garanderen.
de CT moet idd eens gekeken worden welke de beste is voor jouw toepassing.
Dag Kris,
Wil je hier eens kijken:
https://nl.aliexpress.com/store/5080368?spm=a2g0o.detail.1000061.1.857…
Ik had gezocht naar 50A/50 mA of 100A/50 mA en dan een weerstand over de secundaire kant van ??? Ohm om een spanning te krijgen.
Mijn max stroom is 25 A maar met een was bv 10 A en normaal heel laag bv 1 Amp of soms nog lager. Juist bij die lage verbruiken wil je de omslag nog kunnen zien Rood/Groen?
Geef type zener doide en teken dat svp in een schema? En teken ook svp de trafo van Alie die je kiest? Groet Rob
[Bericht gewijzigd door Rob van Breugel op (12%)]
dag Rob,
we gaan de current transformer hier misbruiken om er een beetje spanning uit te halen, niet veel.
blijkt die al te bestaan, led current indicator is een combinatie van led en stroomtrafo. led zou al oplichten bij 0,1 A. precies het trafootje dat nodig is. de ledindicator hebben we niet nodig, maar die krijg je erbij:
link is slechts als voorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/1005001309874889.html?pdp_npi=4%40dis%2…
edit.. kan zijn dat je dan enkel de led krijgt,
het is me niet duidelijk of de trafo mee in de kit zit.
anders kies een stroomtrafo 2000/1
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (10%)]
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Dag Kris,
In de LTspice simulatie werkt jouw schakeling alleen bij 5 ampere
Bij 1 Amp loopt er 0.1 mA in zeer smalle spikes door de LED.
Bij 10 Amp loopt er 300 mA en dat kant een kapotte LED veroorzaken.
Het positieve is dar er een factor 2 verschil is tussen de twee leds.