Voor je breadbordjes en expirimenteerprintjes kan je een paar leds met 220Ω als setje solderen. Hier zelfs met headerpins, ik zelf zou nog twee krimpkousjes om de pootjes doen.

Eigenlijk wordt het dan onmogelijk de led te mollen met denkfouten, bibberhanden, steekfouten of meetpennen. Afhankelijk van de leds en of je wel eens met 12V werkt kan je zelfs 470Ω of 560 werken. Dan kan 12V prima en 5v geeft wat zwakjes licht. Kapot gaat het dan echter niet meer en mogelijk red je zo ook een arduino of ESP bordje van de ondergang.

er zijn nog manieren. met een serie fet mag je er tot 30V opzetten

https://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2017/02/FET-Current-Source-for-LED-display-using-BF256.jpg

Hoi,

Hij doet het!
Zie onderstaand filmpje voor het resultaat.

Power supply is nu nog een kabel helaas. Ik had een, welliswaar oude, powerbank eraan gemaakt. Maar in 1 nacht slurpt hij deze volledig leeg(?)

Ik moet hier dus nog wat op gaan verzinnen, maar dat komt vast goed :)

Voor nu ben ik meer dan tevreden, bedankt!

Het resultaat:

https://youtube.com/shorts/QmpfGTsiCe0

Leuk geworden en je ziet de aanhouder wint. Op naar het volgende project je hebt van dit iig veel geleerd.

Paul

Leuk gedaan, zit er erg netjes uit. :)

iets meer dan een maand geleden wist je nog niks van arduino, en nu heb je een arduino in een robot zitten :) .

vaak krijgen we hier wel een vraag voor een mini projectje en dan worden PIC/arduino nogal snel boven gehaald als mogelijke oplossing. maar dan moet de bouwer natuurlijk er willen aan beginnen.
zomaar iets nieuw als micro controllers kan iemand nogal snel afschrikken.

wat vind je nu zelf van de leercurve? te doen voor een beginner, of waren het een paar moeilijke stappen?

Op vrijdag 1 maart 2024 18:12:05 schreef fcapri:
iets meer dan een maand geleden wist je nog niks van arduino, en nu heb je een arduino in een robot zitten :) .

vaak krijgen we hier wel een vraag voor een mini projectje en dan worden PIC/arduino nogal snel boven gehaald als mogelijke oplossing. maar dan moet de bouwer natuurlijk er willen aan beginnen.
zomaar iets nieuw als micro controllers kan iemand nogal snel afschrikken.

wat vind je nu zelf van de leercurve? te doen voor een beginner, of waren het een paar moeilijke stappen?

Hey,

Het is zeker te doen, en ook erg leuk en interessant. Het kost wel tijd en soms wat hoofdpijn ;)

Heb heel wat uurtjes lopen prutsen en youtube gekeken.

Maar succes motiveerd, dus bij elk succesje wil je ook weer verder.

Uiteindelijk alles op een nano gezet en met een verdwaald draadje gister mn uno opgeblazen ;)

Ondanks dat het projectje nu af is bestel ik wel een nieuwe om verder te kunnen prutsen. Dus jullie zijn nog niet van mij af, ik moet enkel mn volgende projectje nog even verzinnen :)

Nogmaals bedankt voor alle hulp, en tot ziens!

oh, dat loopt snel fout hoor :-).

ik bestel de arduino's al per 10 in china.

nano's zijn mij favoriet omdat die makkelijk op een print in te pluggen zijn. de uno's hebben een rare footprint.
verder zijn die adapters naar schroefjes wel leuk
https://m.media-amazon.com/images/I/51JRSoMZQRL._AC_SY580_.jpg

kleine I2C schermpjes zijn mega plezant om wat info te tonen.
drukknopjes, ledjes, t kan niet op.

vorige maand kwam een collega met zo een led kubus aan, deed niks meer.
https://media.ggmmoebel.com/media/catalog/product/p/a/image/700/700/paradiso.w3030_1_.jpg
daar zit een ronde DC stekker in om met USB op te laden. hij had er een 12V adapter in gestoken. POEF, controller opgeblazen.

ik heb er een arduino in geplakt, wat code geschreven om de afstandsbediening te ontvangen en de bijhorende leds aan te sturen.
collega blij, ik weer wat geleerd (kan nu eender welke afstandsbediening inlezen, en bv omzetten zodat die op een andere toestel kan werken ;-) )

ben nu bezig de webpagina te maken, om mijn warmwater via wifi via arduino (een esp8266 specifiek) om mijn boiler aan te sturen.
ééns dat werk, kan je elk toestel 'smart' maken.
volgende stap is om die te laten communiceren met de zonnepanelen

mijn auto rijdt met een arduino rond, mijn vorige auto zijn LPG installatie ook
http://www.cwad.be/projectpics/golf-digdash.jpg

die dingen kan je gewoonweg overal beginnen gebruiken...

Op vrijdag 1 maart 2024 19:18:28 schreef fcapri:
nano's zijn mij favoriet omdat die makkelijk op een print in te pluggen zijn. de uno's hebben een rare footprint.

Alleen dit al laat bij mij 100 lwartjea vallen... had ik veeeeel makkelijker kunnen doen inderdaad.

Heb nu van de printplaat, met veel te dikke draden naar de arduino lopen solderen waardoor het een wirwar aan draden is. Ik zat vanmiddag te denken om anders van de week maar dunnere draden te halen en het opnieuw te doen. Maar ik kan hem er ook gewoon insteken natuurlijk.

Langzaam vallen de kwartjes en leer ik bij... :)

Ok we gaan nog even verder.

Heb besloten dat ik binnenkort toch even opnieuw ga beginnen om het beter en efficiënter te doen dan de eerste keer. Gaat als het goed is een hoop draadwerk schelen en daardoor ruimte in de wekker welke ik als hoofd gebruik.

Deze kan ik mooi opvullen met een batterij.

Mijn idee was een lithium batterij te gebruiken, een schakelaartje te maken tussen de voedingsdraad (op foto rood en groen), de usb vast in de arduino te pluggen. En de mini usb kan ik dan aansluiten wanneer nodig, om de batterij op te laden. 1 van de vereiste is wel dat tijdens het opladen de output ook werkt, en ik hem dus evt ook aan het stroomnet kan laten hangen.

Nu is de chip, die ik uit een powerbank hen gesloopt, beveiligd en kan niet geven en nemen tegelijkertijd.

Ik kan ook niet zozeer een chip vinden die dat wel doet, én, niet geheel onbelangrijk, die zichzelf niet uitschakelsld als er geen belasting aan hangt (want de arduino alleen is dan onvoldoende heb ik begrepen).

Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is, en hoop dat jullientips hebben.

Gr

2 losse printjes nemen.

ééntje die li-ion naar 5V doet (zoeken achter boost converter), daar zet je een schakelaar tussen
en eentje die 'oplaad'.

https://m.media-amazon.com/images/I/41f16se+kmS._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

en als laadprintje een TP4056, die hebben ook een 'ontlaad' beveiliging als de accu leeg is
https://preview.redd.it/bzg49mpupy881.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=c694628d7423c7491a00bdac5dc16b8436c1d431

je sluit dan de eerste boost converter naar 5V aan op de 'load' draden.
je accu op de 'accu' draden

deze usb gebruik je om te laden dan

voorbeeld van aansluiting

Oke... en gaan deze dan op de vin en gnd of moet er nog een module bij zodat er een usb uit gaat welke ik dan in mn arduino kan stoppen?

normaal is dat 5V out. dus daar soldeer je die kabel aan dat naar je geluidsmodule ging, en daar soldeer je ook de 2draden aan naar je arduino 5V

Op zondag 3 maart 2024 12:12:33 schreef fcapri:
normaal is dat 5V out. dus daar soldeer je die kabel aan dat naar je geluidsmodule ging, en daar soldeer je ook de 2draden aan naar je arduino 5V

Gaan we proberen!

Thanx!

Op zondag 3 maart 2024 11:45:50 schreef fcapri:
2 losse printjes nemen.

ééntje die li-ion naar 5V doet (zoeken achter boost converter), daar zet je een schakelaar tussen
en eentje die 'oplaad'.

[afbeelding]

en als laadprintje een TP4056, die hebben ook een 'ontlaad' beveiliging als de accu leeg is
[afbeelding]

je sluit dan de eerste boost converter naar 5V aan op de 'load' draden.
je accu op de 'accu' draden

deze usb gebruik je om te laden dan

voorbeeld van aansluiting
[bijlage]

Ik heb het zoals de afbeelding zegt aan elkaar gemaakt. De lampjes op de arduino branden ook, maar hij doet niets. Als ik de usb in de arduino doe doet hij het wel.

Hij maakt ook een heel klein beetje geluid (geen goed teken denk ik).

Kan het zijn dat het voor de output voltage komt? wat loop te klooie met output naar 5v krijgen via de + en -... zie afbeelding

wat komt van waar , welke spanningen zijn aanwezig en waar gaat alles heen?

Op donderdag 14 maart 2024 18:38:18 schreef fcapri:
wat komt van waar , welke spanningen zijn aanwezig en waar gaat alles heen?

Zie hier de opstelling. De usb gaat in het laadprintje. Deze via de converter naar de 5v en de grnd van de arduino.

De schakelaar heb ik er nog niet tussen.

en meet je ook 5V op dat ding?
koppel ook eens alles af wat niet nodig is, bv enkel de arduino en de knipperleds.
als dat werkt, de servo's er weer bij
...

ergens moet wat fout zitten, een 3,3V voeding op de 5V ofzo?

Op donderdag 14 maart 2024 19:42:25 schreef fcapri:
en meet je ook 5V op dat ding?
koppel ook eens alles af wat niet nodig is, bv enkel de arduino en de knipperleds.
als dat werkt, de servo's er weer bij
...

ergens moet wat fout zitten, een 3,3V voeding op de 5V ofzo?

Multimeter doet het noet. Zal morgen even nieuwe halen. Wordt vervolgd

Hij geeft 4,3v in, 5,5v uit. De chip is kokend heet.

De arduino werk nu wel...
De lampjes flikkeren ook een klein neetje, dus de voeding is niet constant.

Ik krijg de output ook niet goed op 5v... heeft iemand een goede tip?