Beste allemaal,

ik ben in het bezit van een Fluke 233. Nu is het zo dat de weerstandswaarden blijven oplopen op het display ondanks dat er geen meetsnoeren zijn aangesloten. Ik heb de meter een tijd laten liggen maar het oplopen van de waarden stopt niet. Dit is enkel het geval bij mV in zowel gelijk als wisselspanning en weerstand. Alle overige funkties hebben hier geen last van. Iemand een suggestie wat dit kan zijn?

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20240305_141927.jpg

Mogelijk (vochtig)vuil binnengedrongen op de print/bussenaansluitingen.
Lekstroom laat de mV's oplopen.

Heb je er iets mee gedaan voor het gebeurde ? bv een hoge spanning meten met de meter nog in het weerstand bereik.

Meet hij nog wel gewoon weerstand ?

In dat geval zou ik dingen als MOVs, PTC, protectie diodes nameten. Als je niks raars hebt gedaan dan kan het vuil/vocht zijn wat lekweerstand veroorzaakt.

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik nooit iets geks gedaan met de meter. Laatst pakte ik hem om een weerstand te meten en constateerde het probleem. Weerstand meten gaat nog steeds alleen twijfel ik zo wel erg aan de betrouwbaarheid van de meting.
Ik zal de meter eens open maken en kijken of er iets van vuil of vochtsporen te vinden is.

Tijd voor verse batterijen en de lekkende exemplaren vervangen.

Lang niet gebruikt, lekkende accu's/batterijen geven ook (chemische)dampen/vloeistoffen af die kunnen ergens neerslaan/heen lopen.

Zojuist de meter open geschroefd en er was inderdaad een klein spoortje te vinden van een lekkende batterij. Goed schoon en droog gemaakt en nu werkt de meter weer zoals het hoort.

Bedankt voor de hulp! Nu kan ik hem weer gebruiken, zonde van zo'n meter om hem niet te kunnen gebruiken.

Tuurlijk, zo'n meter doe je niet weg als het niet hoeft.

Bij het overstappen van boot naar boot viel eens mijn gereedschapstas in de haven. Een gedienstige visser wist hem op te pikken met de bootshaak, maar de Fluke was wel verzopen.
Wel, uit elkaar gehaald, met leidingwater gespoeld, toen met deminwater, en op de verwarming gedroogd.
De volgende dag in elkaar, batterij erin, ... niets.

Brainwave! De batterij lag óók in het havenwater. (Ja, zo suf kun je zijn.)
Nieuwe batterij erin - werkt. Dat was in 1990. Ik gebruik het ding nóg.

Er viel van de zomer een accuboor in het zout-water. Ze zijn een kwartier bezig geweest met opvissen. Daarna de accu er uit. Die heb ik gelijk open gemaakt en de schade was bizar. Die dikke aansluit contacten waren net als de strips tussen de cellen veranderd in flinterdunne gatenkaas. De cellen zelf leken nog goed en waren nog bijna vol.

Ik zet tegenwoordig lithium batterijen in m'n meters. Beter dan de alkaline exemplaren die soms al heel snel gaan lekken.

Op dinsdag 5 maart 2024 19:39:59 schreef Q96:
Ik zet tegenwoordig lithium batterijen in m'n meters. Beter dan de alkaline exemplaren die soms al heel snel gaan lekken.

50 Jaar terug dacht ik bij mijzelf:"Ik zet tegenwoordig alkaline batterijen in m'n meters. Beter dan de zink-kool exemplaren die soms al heel snel gaan lekken." :(

Ja, hadden ze toen al lithium batterijen?? :)

Ja, maar 3 volt,dus 2 AA vervangen door 1 AA lithium.

Op woensdag 6 maart 2024 19:05:34 schreef Q96:
Ja, hadden ze toen al lithium batterijen?? :)

Dat niet, maar de alkalinecellen waren toen lekvrij en nu lekken ze al in de verpakking.