Maar als je vergelijkingsmateriaal hebt: Andere kanalen die nog OK zijn, dan kan je de corresponderende componenten doormeten. Een 420p op een ingang helpt om de spanning wat af te vlakken zodat dingen als die zenerdiode die ik zie de tijd krijgen om hun werk te doen.

Onderstaande foto staat in dit artikel over plaatsing van een DVB-T-zendmast in Eindhoven-West, in 2007.

De vraag is: wat zijn die omcirkelde dingen?

Zijn dat niet die KPN Digitenne antennes?Hier in een hoogspanningsmast hangen dezelfde dingen,al jaaaren....
Inmiddels is er DVB-T2 (2018)

Digitenne = DVB-T

Die witte doosjes zijn toch 4G (LTE) antennes?

volgens de mastgegevens zitten er meerdere DVB-T zenders in en 1 vaste verbinding, vaak een straalverbinding naar een andere mast.

Ik heb een Medeli DD504D (drumcomputertje) met sluiting (±0,85Ω ) op de power ingang.
Ze hebben de verkeerde adapter erop aangesloten naar eigen zeggen 12V DC 3,5A met wel de goede polariteit.
Normaal moet het zijn 9V.
Of er nog meer andere adapters ingeplugd zijn is onbekend.

Er ligt nu een SMD component in sluiting met de opdruk X1NA H6 (H6 staat er vertikaal achter).

Maar wat is dat voor een component die X1NA H6 ?
Ik kom niet verder dan X1N en dan is het een 8,1v voltagedetector.
De originele apparaat adapter is 9v DC/500mA.

Stel ik een domme vraag, die bestaan niet toch? _/-\o_

Ik vond N-Fet en diode bij zoeken op: sot-23-3 x1na h6

De omgeving van dat onderdeel zou e.e.a. kunnen uitwijzen. Als het een ompoolbeveiligingsdiode is dan zou na verwijderen de sluiting weg moeten zijn.

Als het een N-Fet is kan de sluiting ook nog ergens anders zitten.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (67%)]

Googelen op ‘X1NA smd ’ geeft een paar hits die wellicht relevant zijn: Er is o.a. een Aliexpress posting waar deze component als equivalent van een hele serie staat. Dat is trouwens een transistor. Of dat klopt weet ik niet.

Mogelijk is het een zenerdiode die een te hoge spanning blokkeert. Van sommige zenerdiodes is de eigenschap, dat ze bij overbelasting niet onderbreken, maar een volle sluiting maken. In combinatie met PTC weerstanden voor de diode is dat een beveiliging tegen te hoge spanning. Als je de goede adapter hebt met de juiste polariteit, zou je het kortgesloten onderdeel kunnen verwijderen en zien of het drumcomputertje weer werkt..
Als dat zo is kun je er weer een stevige zener in solderen van 10 volt ofzo.
Als ik "X1NA H6 diode" intoets krijg ik talloze hits voor de 1N4007. Als dat klopt zal het vermoedelijk alleen een ompoolbeveiliging zijn.,Waarbij de diode in sper over de voedingsspanning staat.

Op zondag 10 maart 2024 03:12:15 schreef harry64:
Ik vond N-Fet en diode bij zoeken op: sot-23-3 x1na h6

De omgeving van dat onderdeel zou e.e.a. kunnen uitwijzen. Als het een ompoolbeveiligingsdiode is dan zou na verwijderen de sluiting weg moeten zijn.

Als het een N-Fet is kan de sluiting ook nog ergens anders zitten.

Na verwijderen is de sluiting wel weg.
De ompoolbeveiliging is het niet, die is in dit apparaat geregeld met een doorlaat seriediode in de plus lijn.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (84%)]

Dank allen voor al het gevondene ik kan zo weer wat verder komen denk ik.
Ik ga het deel van de poweringang in kaart brengen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (82%)]

Op zaterdag 9 maart 2024 01:06:13 schreef vergeten:
Er ligt nu een SMD component in sluiting met de opdruk X1NA H6 (H6 staat er vertikaal achter).

Het helpt als je niet op H6 gaat zoeken, dat hoort niet bij de smd code.

Post verder altijd een foto, het liefst met afmetingen, andere afmetingen kan meteen iets heel anders betekenen.

Op zondag 10 maart 2024 08:06:35 schreef HarmP:
Googelen op ‘X1NA smd ’ geeft een paar hits die wellicht relevant zijn: Er is o.a. een Aliexpress posting waar deze component als equivalent van een hele serie staat. Dat is trouwens een transistor. Of dat klopt weet ik niet. [bijlage]

De linker afbeelding zou overeen kunnen komen, die site heb ik ook gevonden (en vertaald). Daar wordt de AO3401A genoemd.

Klopt dat? Daarvoor moet je ze in het wild opzoeken, de datasheet is niet volledig. Het lijkt te matchen met X1, twee variërende extra karakters en twee vertikale karakters.

X1 kan je ook op een dwaalspoor brengen, met 1 letter minder heb je een zener te pakken.

Disclaimer: Ik heb een SOT-23 aangenomen.

Wat zou dit zijn?

Hint: Hij komt uit de rol waar AO3401 op staat....

In andere woorden: geef een gil als je er een paar wil hebben.

Ik denk dat rew bedoeld ‘m aan te bieden aan ‘vergeten’, omdat het mogelijk het gezochte onderdeel is, afgaande op de post van Henry S.

Precies.

De X1NA zal van een andere fabrikant zijn, deze zijn "compatible", maar let op: Er zijn AO3401 fetjes in omloop die maar 20V aankunnen. Ik heb deze juist omdat ze 30V zijn. (Voor 20V heb ik de HX2301 en familie). Dus vergelijk het datasheet van UMW hierboven gelinkt en dat van alpha & omega semiconductors en beslis of je ze voldoende compatible vind. (als je een compatible nodig hebt).

ik weet wel wat het is, maar welke zijn nu de rookbommen?

Vooral die grote vind ik wel zonde om weg te gooien. Als ze NOS zijn zien ze er toch mooi uit.
Maar als je ze verder toch niet gebruiken kan ga ik ze denk ook niet meer bewaren, die grote vreet veel ruimte. ;).

Links boven is 68nF Y2 250~
De rest is 150nF en zonder Y of X klasse.

Jammer dat de opschriften niet zo duidelijk zijn.

De blauwe lijken me polyestertypes, die zijn dus nog goed.

De doorzichtige RIFA's zijn allemaal papiercondensatoren (PME reeks) dus chemisch afval.

De grote rechtsboven is denk ik een WIMA papiercondensator, kan je de letters rechts eens geven? Meestal is dat een MP3 reeks maar dat lees ik er niet in.

Edit: FPB3 lees ik? Geen idee maar het ziet er uit als papier. Ik zou er geen 1250V op zetten want WIMA's roken net zo hard.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Rifa PME 271Y 10/100/56B 68nF
Rifa PHZ3010-630 150nF J M6 = de blauwe
WIMA FPB3 150nF 1250V- en dan in het klein 72.

De lamp direct boven de WIMA was niet zo een goed idee.

Toch zie je verder niets aan de PME rifa ze zien er erg nieuw uit geen barsteje of scheur te bekennen, maar ik ken wel de reputatie dus die gaan wel weg.
Even puur theoretisch als ik die PME nu zou sealen dus een extra en dichte laag geef zijn de dan nog goed of is de veroudering van binnenuit?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]

Sealen helpt wel (dat is ook de reden dat sommige reeksen papiercondensatoren slechter zijn dan andere) maar dan moet er niet al vocht inzitten en het papier moet chemisch stabiel zijn. Ik zet daar ernstige vraagtekens bij.

Er staan als het goed is bij die PME ook nog datumcodes op, een letter en een cijfer of twee letters, zoals de M6 op die PHZ's. Deze zien er aan de hand van het patroontje wel uit alsof ze van de laatste 20 jaar ofzo zijn, maar dat zegt helaas niets over de staat. Ik heb hier een doosje staan, ik geloof 4n7 Y2 ook nog van deze eeuw, maar al in dubieuze staat.

De staat kun je trouwens, ook bij die WIMA, goed inschatten door de capaciteit te meten. Als die te hoog is (buiten tolerantie) dan zit er 100% zeker al water in zelfs al is hij nog niet krakkelee.

EDIT: RIFA PHZ is gematalliseerd polypropyleen, dus MKP.

OP de PME zie ik nog ergens staan JO of J0
en aan de achterkant 250V~ SH

IK ga ze zo nog eens meten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

JO is oktober 1997 of 2017. Als het 2017 is en ze zijn droog en bij constante temperatuur opgeslagen, dan zouden ze zelfs nog "goed" kunnen zijn.