Op woensdag 13 maart 2024 12:56:38 schreef mvdk:
@PiaFini: je hebt het telkens over een delta systeem. In mijn beleving zou dat betekenen dat de trafo waar je stroom vandaan komt, in driehoek zou staan.
Dit slaat op de verbruikers die in driehoek staan. Of de wijktransformator in ster of driehoek staat maakt eigenlijk weinig uit. Beide komen voor.
@mvdk: er komen 3 x 127V + nul mijn meterkast binnen. Omdat er veel 220V apparatuur in huis is, wordt 220V gepakt van 2 127V fasen. De nul wordt verder niet meer in het huis gebruikt (uitgezonderd die ene verplichte 127V wcd in de keuken). Als je alle combinaties van de 3 fasen hebt gebruikt om 3 groepen van 220V te krijgen, dus fase 1+2, 2+3 en 1+3 dan heb je een delta systeem. Het wordt dus niet zoals in België standaard aangeboden, maar wordt in de meterkast gerealiseerd.
Zo eenvoudig is het niet FET. Als ik het correct begrijp wil de TS Europese huishoudtoestellen gebruiken van 230V. Dit vereist een trafo
Primair 127/220 V
Secundair: 133/230 of 230/400V
De PV omvormer wordt dan ofwel een EU model op 230V aan de secundaire of een type dat 220V doet aan de primaire en niet moeilijk doet over de spanning tov de aarde.
Op woensdag 13 maart 2024 13:44:15 schreef PiaFini: Als je alle combinaties van de 3 fasen hebt gebruikt om 3 groepen van 220V te krijgen, dus fase 1+2, 2+3 en 1+3 dan heb je een delta
Dat is in BE ook zo, hoe zou dat anders wel werken? Alleen is dat 133/230V en geen 127/220V
@frederick: Bedankt voor deze informatie. Ze zijn niet goedkoop, maar lossen wel gelijk een aantal problemen op. Het is ook een duidelijke oplossing. Ik neem deze informatie zeker mee in mijn keuze.
Op woensdag 13 maart 2024 13:46:03 schreef New Beetle:
Zo eenvoudig is het niet FET.
Ik denk van wel:
De ingang van de trafo komt op de 220 V uit het driehoeknet (dus tussen twee fasen).
De uitgang levert dan 220 V (wat @TS wil), waarmee je mag doen wat je wilt: bijvoorbeeld één kant nul noemen en (bij de trafo) aarden, zodat je P+N krijgt (wat @TS wil).
Let op: dan 'zweeft' de uitgang niet meer, en daardoor gelden dus ook weer de gewone veiligheidsoverwegingen van elk normaal huis-elektriciteitsnet.
@frederick: Ik denk dat jij het prima hebt verwoord. En dat dit een oplossing is voor het probleem. Had alleen een wat goedkopere gewild, want ik moet 3 trafo's aanschaffen.
Op woensdag 13 maart 2024 14:01:03 schreef Frederick E. Terman:
[...]
De uitgang levert dan 220 V (wat @TS wil), waarmee je mag doen wat je wilt: bijvoorbeeld één kant nul noemen en (bij de trafo) aarden, zodat je P+N krijgt (wat @TS wil).
Let op: dan 'zweeft' de uitgang niet meer, en daardoor gelden dus ook weer de gewone veiligheidsoverwegingen van elk normaal huis-elektriciteitsnet.
Misschien begrijp ik dat je verkeerd maar
- Aardlekschakelaars werken even goed in delta netten. (TS bevestigt dit zelfs)
- PV omvormers werken ook in delta netten, courante merken toch
Welke technische reden is er dan om een paar duizend € uit te geven aan iets dat dan nog 24/24h een nullastverbruik heeft van 100W of zelfs meer?
Ja, dát vind ik zelf ook; in een andere thread met precies zo'n vraag heb ik dat ook al eens uitgesproken.
Maar voor wat @TS graag wil hebben is de trafo een oplossing.
Echter, hoewel geen duizenden euro's, is 600 euro (in Nederland) toch een uitgaaf om even aan te rekenen.
Op woensdag 13 maart 2024 14:10:45 schreef PiaFini:
Had alleen een wat goedkopere gewild, want ik moet 3 trafo's aanschaffen
Misschien helpt wat verder zoeken nog wat, of even met zo'n leverancier bellen.
Het hangt er natuurlijk van af hoeveel vermogen je per trafo wilt kunnen afnemen. Die Victron bijvoorbeeld is er ook kleiner, voor 2000 W (410 euro in Nederland; zie hier).
Inverters, die in een delta net kunnen werken zijn beperkt verkrijgbaar en veel duurder dan 3 scheidingstrafo's. Bovendien ben je gelijk af van dat belachelijke 127V netwerk in huis. Als er 1 127V fase uit ligt, en dat komt wekelijks voor, dan hebben 2 groepen die van deze fase gebruik maken een probleem en bovendien blijft een deel van de aangesloten apparatuur op halve kracht werken. Wat ik wil doen is eigenlijk wat de netbeheerder zou moeten doen.
Curaçao is het enige land met 127V en 50Hz. Alleen Brazilië en Mexico hebben ook 127V maar wel met 60Hz en deze huishoudelijke apparatuur wordt gewoon hier in de winkel verkocht. Gewoon een trafo tussen zetten, die de spanning van 127V naar 90V brengt wordt er dan bij gezegd. De NEN-norm is hier ver te zoeken, al hoewel we hier ook prima elektriciens hebben.
TS blijft het een delta net noemen maar de meeste van ons verstaan hier een driehoek net onder maar het is een ster net anders kan je nooit de spanningen krijgen zoals TS aangeeft.
En in belgië heb je geen 127V.
Gr.F_S
Op woensdag 13 maart 2024 15:00:00 schreef PiaFini:
Inverters, die in een delta net kunnen werken zijn beperkt verkrijgbaar en veel duurder dan 3 scheidingstrafo's. Bovendien ben je gelijk af van dat belachelijke 127V netwerk in huis. Als er 1 127V fase uit ligt, en dat komt wekelijks voor, dan hebben 2 groepen die van deze fase gebruik maken een probleem en bovendien blijft een deel van de aangesloten apparatuur op halve kracht werken. Wat ik wil doen is eigenlijk wat de netbeheerder zou moeten doen.Curaçao is het enige land met 127V en 50Hz. Alleen Brazilië en Mexico hebben ook 127V maar wel met 60Hz en deze huishoudelijke apparatuur wordt gewoon hier in de winkel verkocht. Gewoon een trafo tussen zetten, die de spanning van 127V naar 90V brengt wordt er dan bij gezegd. De NEN-norm is hier ver te zoeken, al hoewel we hier ook prima elektriciens hebben.
Ik moet nu even aan het werk
maar daar zie je heel veel over het hoofd. Zal straks wat cijfers posten, dan krijg je een heel ander plaatje.
jerome
Golden Member
Of dat 3fasenet nu afkomstig is van een ster of driehoek trafohuisje doet toch niet ter zake. Hier in BE hangen in hele regio's 3 fase omvormers voor oude netten zonder N. Kan best zijn dat die in NL nergens te krijgen zijn, maar in BE mag dat geen probleem zijn. Als ze duurder zijn zal het komen door een kleinere oplage.
mvdk
Golden Member
TS ergert zich aan het "ouderwetse" netwerk. Maar het is zoals het is. De meeste verbruikers hebben er geen probleem mee. Die inverter is niet geschikt voor dat type net. Hetzelfde zou ik trouwens zeggen van gasapparaten die voor hun ontsteking ook bepaalde dingen verwachten.
Als je echt een probleem hebt, vraag een 3x200 aansluiting aan, op dat oude net. Zeg dat je een pannekoekenmachine gaat installeren, en dat je dat vermogen nodig hebt. Als de aansluiting na een jaar geleverd is, laat je em weer terugwaarderen naar de oorspronkelijke waarde.
Voor zo'n aansluiting krijg je een eigen 75kVA trafo 3x400V
Er staan er hier in Delft nog zo'n stuk of 20. Neergezet in de tijd van het oude 220 net. Je gaat toch niet als één klant zo'n aansluiting nodig heeft een hele straat omzetten?
[Bericht gewijzigd door mvdk op (13%)]
Ik dank alle reageerders voor hun bijdrage. Ik denk dat er niet veel oplossingen meer aangedragen zullen worden, alleen zal het meer gaan over de terminologie en België dan over een oplossing van mijn probleem.
Ik denk dat ik mij voor de langere termijn ga verdiepen in de scheidingstrafo's, want dat is een betrouwbare en duidelijke oplossing voor mijn probleem. Ik los hiermee het probleem dus eigenlijk van de netbeheerder op.
Nogmaals, hartelijk dank en wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
Op woensdag 13 maart 2024 16:23:19 schreef mvdk:
TS ergert zich aan het "ouderwetse" netwerk. Maar het is zoals het is.
Idd, TS praat zichzelf m.i. ook een onbestaand probleem aan.
Op woensdag 13 maart 2024 16:07:50 schreef jerome:
Of dat 3fasenet nu afkomstig is van een ster of driehoek trafohuisje doet toch niet ter zake.
Maakt idd geen iota uit.
Hier in BE hangen in hele regio's 3 fase omvormers voor oude netten zonder N. Kan best zijn dat die in NL nergens te krijgen zijn, maar in BE mag dat geen probleem zijn. Als ze duurder zijn zal het komen door een kleinere oplage.
Sterker nog, heb je zelfs niet eens nodig. 1,2 of 3 enkelfasige omvormers werkt ook. Veel installateurs doen dat. Het is niet omdat je een 3 fasige aansluiting hebt dat je ook een 3 fasige omormer moeten hebben.
Bovendien heb ik begrepen dat er 3 keer een enkelfasig net uit de meterkast komt. Hoe ga je daar een 3-fasige omvormer op aansluiten ?
Op woensdag 13 maart 2024 15:00:00 schreef PiaFini:
Bovendien ben je gelijk af van dat belachelijke 127V netwerk in huis.
Lijkt een onbestaand probleem. Blindplaat op die stopcontacten?
Als er 1 127V fase uit ligt, en dat komt wekelijks voor, dan hebben 2 groepen die van deze fase gebruik maken een probleem en bovendien blijft een deel van de aangesloten apparatuur op halve kracht werken.
Nog nooit gezien. De reden is dat de belastingen die op die fase hangen in serie komen te staan met de 127V belastingen via de nul. Heeft dus niets te maken met dat net maar de opbouw van de installatie.
- Ofwel verbind je alle automaten mechanisch met elkaar via een rail op de hendel
- Als je die 127V stopcontacten verwijdert ben je er ook vanaf.
Inverters, die in een delta net kunnen werken zijn beperkt verkrijgbaar en veel duurder dan 3 scheidingstrafo's.
Even rekenen. Geen idee met welke vermogens je daar zoal bezig bent
- SMA 5kW is 1100€. 2 stuks = 2200€
- Enphase IQ7+ 80€. 21 stuks is 1680€ Kan je netjes over 3 fasen verdelen
- 1F scheidingstransformator 5kVA 800-1000€ x 3 2400- 3000€
Nullastverbruik (40W x 3 x 24 x 365)/1000 = 1050kWh /jaar
Dat is dat zonder de verliezen. Geen idee wat daar op de NL Antillen een kWh kost maar in BE kost dit makkelijk 35€c of 368€ op jaarbasis, voor eeuwig.
Die transformatoren lijken mij dus zeker niet de beste optie
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Beetje afwijkend van de oorspronkelijke vraag - die grondig werd besproken: rond 1975 werkte ik bij een fabrikant van rolluiken en rolhekken, in het Antwerpse. We hadden nogal wat klanten in Nederland, en af en toe kwamen er ook prijsvragen uit de NL Antillen. Ooit vroeg iemand om een motoraandrijving voor 3x127 volt, en we hadden alle moeite om onze motorenleverancier te overtuigen dat het echt dat was waarom gevraagd werd. Het werd uiteraard maatwerk, en dus (ook al) niet goedkoop, net zomin als de transformator die de topicstarter toch echt wel nodig heeft.
Dergelijke trafo's worden ook aan boord van schepen gebruikt.
In Curacao is een active haven en wordt ook wel eens een schip gesloopt..
Sterker nog, mijn werkgever heeft er 6 jaar terug 1 gesloopt daar...
Wellicht Kun je daar een trafo uithalen...
Zijn wel beetje overbemeten vaak. Jij hebt schat ik niet meer Dan 10 kVA nodig en aan boord heb je vaak meer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 13 maart 2024 18:05:39 schreef PiaFini:
Ik denk dat ik mij voor de langere termijn ga verdiepen in de scheidingstrafo's, want dat is een betrouwbare en duidelijke oplossing voor mijn probleem. Ik los hiermee het probleem dus eigenlijk van de netbeheerder op.
Voor de zoveelste keer: Je netbeheerder heeft geen probleem. Die levert gewoon prima 230V zoals gebruikelijk is bij jou in de regio.
Jou monteur heeft OFWEL de boel verkeerd aangesloten, OFWEL verkeerde apparatuur aangeraden.
@rew: Voor de zoveelste keer, iedereen in Curaçao en in de regio heeft 1 of 3 fasen 127V. De netbeheerder levert helemaal geen 230V, want 230V bestaat hier helemaal niet, niet in Curaçao maar in de hele regio niet. Ik verwijt de netbeheerder ook helemaal niets, ik wil alleen van die 127V af net zoals dat ook in Nederland in de jaren 50is gebeurd. Ik kan 220V verkrijgen door 2 fasen van 127V te gebruiken, maar dan heb ik geen 220V + N, ik heb alleen een spanningsverschil van 220V tussen de draden. Op elke draad blijft 127V staan en dat pikt de inverter niet want die verwacht op de Nul 0 Volt en geen 127V. Dus een error. Waarschijnlijk meet de inverter t.o.v. de aarde, want dan alleen weet je dat het 127V is.
Ook de installateur heeft helemaal niets verkeerd aangesloten. Alles wordt hier volgens de laatste NEN-norm aangesloten. Je moet niet zomaar om je heen slaan als je niet begrijpt waar het over gaat. Lees het topic nog eens rustig door dan gaat er misschien een 127V lampje branden.
Overigens heb ik exact dezelfde inverters in Nederland geïnstalleerd en daar werkt alles al maanden naar behoren, dus de apparatuur is het probleem niet evenals de vakmensen die het installeren.
Zoals ik al eerder opmerkte in mijn voorlaatste bericht, heb ik een oplossing aangereikt gekregen, waar ik verder onderzoek naar doe. Ik heb dus geen behoefte meer aan verwijten of het het stellen dat er helemaal geen probleem is. Voor mij mag dit topic dus gesloten worden.
[Bericht gewijzigd door PiaFini op (10%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het punt is dus simpelweg het verschil in spanning tussen de nul en aarde, hier 127V. is je aarde echt niet gekoppeld aan de voeding? hangt die niet hard aan de fasen of evt aan het sterpunt van de trafo?
je zou dan een stevige 230/230 scheiding trafo nodig hebben als je op 1 fase voor dat ene toestel wil zorgen dat het werkt. trafo moet het maximaal vermogen aankunnen van het apparaat, liefst wat meer nog. aan de apparaat zijde van de trafo hang je de secundaire nul aan aarde en het zou moeten werken.
als je echter het hele huis op 1 grote trafo wilt zetten die van 3F 127V naar 3F 400V ( met nul ) omvormt dan heb je het over een veel groter en duurder toestel.
Op woensdag 13 maart 2024 19:56:52 schreef PiaFini Op elke draad blijft 127V staan en dat pikt de inverter niet want die verwacht op de Nul 0 Volt en geen 127V. Dus een error. Waarschijnlijk meet de inverter t.o.v. de aarde, want dan alleen weet je dat het 127V is.
Daar ligt precies de verwarring PiaFini.
Waarom zie je het vervangen van de PV omvormer niet als een oplossing? Mij lijkt dit nog altijd beter dan die transformator?
benleentje
Golden Member
De netbeheerder levert helemaal geen 230V, want 230V bestaat hier helemaal niet, niet in Curaçao maar in de hele regio niet.
ik heb alleen een spanningsverschil van 220V tussen de draden.
De netbeheerder levert wel degelijk 230V en ook 127V. Waarom heb je anders zoals je steeds al eerder zei overal 230V tussen 2 fase. Die komt er niet vanzelf is ook geleverd door de netbeheerder.
Het enige wat je niet hebt is voor die 230V een Nul en dat is blijkbaar wat veel omvormers wel nodig hebben.
Had alleen een wat goedkopere gewild, want ik moet 3 trafo's aanschaffen.
Als je enkel de omvormer wilt aansluiten dan heb je er maar 1 nodig. Wil je je hele woning naar 400V driehoek zetten zodat je een voor NL normaal 230V 400V net krijgt dan heb je ook 3 fase trafo's.
Overigens heb ik exact dezelfde inverters
Bestaan er dan geen inverters die die check niet doen voor bv Amerika? Die hebben daar meestal split phase en dan kan je ook niet kijken naar waar de nul zit want die is er daar ook niet.
Op woensdag 13 maart 2024 20:20:17 schreef benleentje:
Bestaan er dan geen inverters die die check niet doen voor bv Amerika? Die hebben daar meestal split phase en dan kan je ook niet kijken naar waar de nul zit want die is er daar ook niet.
Van Enphase weet ik dat al zeker. Maar ik denk dat de TS zich zo vastgebeten heeft in die transformator dat elk alternatief niet meer in aanmerking komt.