Ik ben een nieuwe radio aan het installeren en kan de versnellingsbak achteruit de camera laten inschakelen.
Nu wil ik hier parallel graag een schakelaar bij plaatsen zodat ik tijdens het vooruit rijden ook de camera aan kan zetten.
Is er iets (soort OR schakelaar), waarbij ik 12v uitgang heb zodra 1 van de 2 ingangen 12v hebben?
Bedankt!
Wat voor radio gaat het om, heb je dr doc van ?
Met 2 diodes zou je een OR kunnen maken, of met een relais(tje) dr tussen ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op (45%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De schakelaar heb ik al (standaard schakelaar in het dashboard), is een maak / verbreek schakelaar.
Radio heeft gewoon een 12v op de reverse nodig om de camera in te schakelen
Zijn hier geen standaard modules voor?
[Bericht gewijzigd door bbuster op (11%)]
Op zondag 17 maart 2024 11:49:38 schreef bbuster:
De schakelaar heb ik al (standaard schakelaar in het dashboard), is een maak / verbreek schakelaar.
Radio heeft gewoon een 12v op de reverse nodig om de camera in te schakelenZijn hier geen standaard modules voor?
Dat kan dan toch gewoon met een 1x om schakelaar ?
Midden (P) contact naar de radio.
Contact 1 naar de versnellingsbak
Contact 2 naar de vaste (+).
Van een aan/uit schak kun je met een relais er een wissel van maken.
Ik had gehoop dat er een standaard module voor zou zijn, maar met een wissel relais kan het idd eventueel ook
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Daar is ook niks origineels voor? Anders moet ik zelf weer iets op een printplaat maken. Dan is een relais iets gemakkelijk denk ik
KGE
Golden Member
Op zondag 17 maart 2024 12:32:08 schreef bbuster:
Daar is ook niks origineels voor? Anders moet ik zelf weer iets op een printplaat maken. Dan is een relais iets gemakkelijk denk ik
Twee diodes (1N4007 oid) kun je met wat krimpkous gewoon in de bedrading opnemen.
Op zondag 17 maart 2024 12:32:08 schreef bbuster:
Met een relais hoef je niks te "printplaten" :
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Maar je wil zowel met achteruit als vooruit rijden de camera aan hebben.
Dus waarom niet gewoon een geschakelde plus op die aansluiting van de radio zetten?
Of mis ik nu iets? 
Nee niet altijd, standaard gewoon navigatie en bij achteruit de camera of tijdens vooruit rijden en bij handmatige actie