IK zou eerder 1987 verwachten maar 1997 zou ook kunnen. Maar 2017 dat weet ik zeker dat ik ze toen al een tijdje had.

Hier nog wat metingen de waardes zijn inderdaad hoger dus hoe ouder ze worden worden ze steeds beter ;).
73nF ESR 30 ohm 1kHz Rifa PME 271Y 10/100/56B 68nF
147nF ESR 0.08 ohm 1kHz Rifa PHZ3010-630 150nF J M6 = de blauwe
170nF ESR = 8.3 ohm 1kHz WIMA FPB3 150nF 1250V-

De nummerreeks herhaalt zich elke 20 jaar, dus dan is 1997 de enige realistische optie. In 1977 bestonden ze al maar zagen ze er toch net wat anders uit naar mijn idee.

Het valt inderdaad meteen op dat de polypropyleencondensator het dichtst bij z'n waarde zit en dan nog iets eronder ook terwijl de andere condensatoren er heel duidelijk boven zitten.

Ruim 7% te hoog voor de PME's zou nog niet eens alarmerend zijn als het geen papiercondensatoren waren. 12% afwijking voor de WIMA is al wat erger maar valt me ook nog alles mee. Ik denk op basis van het uiterlijk wel dat het papier is, maar toch.

Ik denk dat je ze netjes bewaard hebt al die tijd. Geen rare temperatuurcycli en ook geen vochtige omgeving.

Ik vind het wel gek dat ik over de WIMA FPB3 echt helemaal niets kan vinden ook niet op hun eigen website net alsof dat ding niet bestaat.

Heb hier een aantal SOC323 in DIL6 behuizing. Maar ik kan nergens een datasheet vonden en wat dit nu precies voor een component is. Iemand een idee?

Heb hier een aantal SOC323 in DIL6 behuizing. Maar ik kan nergens een datasheet vonden en wat dit nu precies voor een component is. Iemand een idee?

Het is een opto-amp met fluxbegrenzer

[Bericht gewijzigd door fred101 op (69%)]

Dank voor je snelle reactie, Fred. Opto amp, dus een opamp/ versterker? Flux begrenzer zegt mij even niets, maar heb je eventueel meer gegevens?

Het zal een Motorola optocoupler kunnen zijn.

Plaats anders een foto van het component.

Hier staat: SOC323 - Thin film compensated sensor.

Sorry, ik had mijn bril niet op en las SOT323 en dat is een behuizing wat van alles kan zijn. Stom grapje dus.

Op vrijdag 15 maart 2024 22:25:32 schreef Eric21:
Dank voor je snelle reactie, Fred. Opto amp, dus een opamp/ versterker? Flux begrenzer zegt mij even niets, maar heb je eventueel meer gegevens?

Je hebt hem BIJNA door.... Heb JIJ eventueel meer gegevens?

Tjonge, je hoeft niet te schreeuwen (hoofdletters BIJNA en JIJ). Maak
het aub niet direct belachelijk, dat gebeurt elders al genoeg.

Ik heb het over SOC323 en niet SOT323, want dat is inderdaad een behuizing. Laat ik stellen: de vraag is serieus !!

Bijgevoegd een foto: dat is wat ik helaas weet en heb(en dank voor de serieuze antwoorden). 8008 e.v. zijn zeer waarschijnlijk de productiestempeltjes.

[Bericht gewijzigd door Eric21 op (12%)]

Ik heb ooit iets soortgelijks gezien in de jaren 80, lijkt een beetje op de manier van stempelen. Het is meest waarschijnlijk een optocoupler, is makkelijk na te meten.
Maar ik heb ook in die tijd wel eens een DIL-6 gezien uit een orgel waarbij het ic-tje 2 delers bevatte die ieder door 2 deelden (gaat net met 6 pinnetjes) op 12V of zoiets. Absoluut niks van te vinden.

Het spreekt voorzich dat je zoveel mogelijk gegevens aanlevert. De foto bevestigt Motorola en toont datumcodes 1980/1981. Dan is doelgericht zoeken soms makkelijker.

Uiteraard Maarten, hoe meer info, hoe beter. Maar helaas weet ik niet meer. Het opschrift en de DIP6 behuizing. Weet eerlijk gezegd ook niet meer hoe ik eraan kom dus dan wordt het moeilijk. Via het wwww heb ik vrijwel niets gevonden, behalve een paar aanbieders. Maar ook dan is er geen informatie. Ik zoek verder en ga er ook maar eens aan meten. Zoals Henri62 zegt, het zou een optocoupler kunnen zijn. Hopelijk is er iemand in het forum die ze kent. wordt vervolgd...

Die foto is al het allerbelangrijkste want daar kwamen 2 extra gegevens uit. Als ze in een schakeling zitten, bij jou niet van toepassing, is de omgeving ook nog belangrijk.

Het lijkt iets customs... (de 'S' staat los van de rest en ziet er vreemd uit, meer een '5' of omgekeerde '2')

Met heel veel zoeken ben ik ietsje verder (maar niet veel). Utsource zegt: THIN FILM COMPENSATED SENSORS en jetparts360 geeft aan: part number SOC323 made by Manufacturer Motorola Inc under CAGE Code. Cage staat voor commercial en government entity code Dus het is iets uit de jaren 80, met betrekking tot defensie.. en iets van een sensor. Maar ja... wordt vervolgd...

Utsource heeft vaak geen betrouwbare omschrijvingen. Het is waarschijnlijk geen sensor. Ik vermoed een optocoupler, maar geen zekerheid.

Heb je er met de meter in diodestand aan gemeten? Dan is wellicht vast te stellen of het inderdaad een optocoupler is en of er als ontvangend element een transistor of triac inzit bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Ik zag dit staan in een heel oud boek van Motorola:

Toch een opto denk ik? (Gaf Thevel trouwens de eerste hint naar)

Op zondag 17 maart 2024 16:55:45 schreef maartenbakker:
Utsource heeft vaak geen betrouwbare omschrijvingen. Het is waarschijnlijk geen sensor. Ik vermoed een optocoupler, maar geen zekerheid.

De omschrijving hebben ze geleend van https://www.alldatasheet.com/view.jsp?sField=0&Searchword=SOC3&amp…

Heb je er met de meter in diodestand aan gemeten? Dan is wellicht vast te stellen of het inderdaad een optocoupler is en of er als ontvangend element een transistor of triac inzit bijvoorbeeld.

Zo moet je iig een (IR)led meten (vaak tussen pin 1 en 2), en de uitgang zit voor de veiligheid op de andere kant. Als het een transistoruitgang is, dan kan de basis wel of niet aangesloten zijn (vaak pin 6).

Ik ben ze wel eens tegengekomen, volgens mij is het een opto.

Allen, grote dank. Het lijkt inderdaad op een opto coupler. Ik heb gemeten en ik meet 2 diodeovergangen. Tiussen 1 en 2 en tussen 6 en 4. Dat zou wel eens overeen kunnen komen met dit schema. Ik zal een proefschakelingetje bouwn, maar dat wordt waarschijnlijk pas over een paar dagen vanwege drukke werkzaamheden. Grts Eric21

Dan zou je tussen 6 en 5 ook een diodeovergang moeten meten. Zo niet dan is het misschien geen transistor.

Hallo Maarten, Ja klopt. Die meet ik ook. Ik meet dus 3 diode overgangen. Tussen 6-5 en 6-4 is de spanning ca. 0,7V en tussen 1-2 ca. 1V (uiteraard alleen in doorlaatrichting).

1V is een infrarood LED en 2 maal 0,7V is vrijwel zeker een transistor, dus inderdaad het schema dat je hierboven geeft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]