Zoals het er staat, de oscillator (de hele stentor) naar de lage band draaien?
Heb voor de lol gekeken maar kom alleen met de oscillator al niet laag genoeg.
Hoe breng je hem nu het mooiste omlaag?
De oscillator door de 10pF aan de Fet 12pF of meer te maken?
Of
De spoel is: 6WDG – 1MM – 6Diam. Tak in de midden = 86.8nH + 29pF = 100.324MHz
De spoel WDG omhoog doen naar… 8WDG ? = 121.3nH + 29pF = ……….

https://www.circuitsonline.net/forum/file/49874

https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php

https://www.omnicalculator.com/physics/resonant-frequency-lc

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147775

En graag A.U.B. on Topic blijven! ;)

VrGr Rob

D1, C2 en C4 en L1 zijn hier de frequentie bepalende elementen. Een van deze moet je dus veranderen. Het makkelijkst lijkt mij de spoel te pakken. Trek de spoel een beetje uit. Haal je het niet, een windig erbij prutsen.

Gewoon op de piraten manier net zo lang knoeien tot je iets hebt dat lijkt te werken, maar eigenlijk nog steeds niet deugt.

Je geeft allemaal links naar internet calculators. Die zijn leuk maar dat is kennis dat de meesten hier al wel hebben en anders ook wel zelf kunnen vinden. Je verteld niet hoever je de frequentie omlaag wilt hebben. Wil je naar 10Mhz? Dan zul echt aan ander concept moeten gaan denken met een andere opbouw. Wil je nog steeds aan die 5 watt piratenpower gaan voldoen? Dan zul je ook de rest van de schakeling moeten aanpassen. Verder ga je als je aan een oscillator gaat lopen trekken ook de golfvorm beïnvloeden. De sinus wordt steeds minder een sinus. Heb je meetapparatuur waarmee je dit ook test? Ga je ook de modulatie meten? Ook die ga je beïnvloeden door aan de oscillator te gaan trekken. Er zitten zoals je al gemerkt hebt grenzen aan het bereik van oscillatoren. Ga je te ver dan ontstaat er vreselijk veel rommel of hij slaat af.

Naar mijn idee kun je die stentor het beste gewoon weggooien en beter helemaal opnieuw beginnen. En dan als het even kan met moderne technologie. Zo goed waren die door iedereen opgehemelde stentors niet.

Tegenwoordig heb je voor erg weinig geld hele mooie vco's te koop, die ook nog eens best goed zijn.

Ja dit is een chinees ding, maar zeer waarschijnlijk veel beter dan het geknoei wat jij met die stentor wilt bereiken. En je kunt ze overigens ook overal kopen en voor vrijwel elk frequentie bereik.

Het grappige is dat als je zo'n blokje open maakt er ook gewoon een torretje met wat capaciteiten en inducties inzit. Alleen wel zo samen gebouwd dat stabiel werkt zonder veel vervelende bijproducten te maken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (25%)]

Leuk, C4 komt tweemaal voor. Het moet C4 de trimmer zijn.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (70%)]

Hallo Ex-fietser,

maar zeer waarschijnlijk veel beter dan het geknoei wat jij met die stentor wilt bereiken

;) Nou bedankt zeg HAHAHAAAAaaa LOL ik kan dat hebben,
ik ben ook de GROOTSTE prutser hier op C.O. dus klopt wel! :)
( kzal altijd blijven prutsen, das juist mijn hobby, HEEERRRrrrrlijk vind ik da! )
.
Wel interessant toch hoor! maar deze is als ik het goed heb voor de hoge band?
( zou die ook FM te moduleren zijn? )

Hallo Buzzy en Harry64,
JAAAaaa het moet wel kunnen naar omlaag natuurlijk!

ik had zitten kijken naar gestel als je het alleen met de spoel zou doen,
ik kwam dan op 8WDG – 1MM – 6Diam. Tak in de midden ( in plaats van 6WDG)
Maar als je de Stentor ZO, omlaag wou draaien kon je het wel vergeten,
Althans ik kreeg hem niet ver genoeg omlaag!
( in het ergste geval komt er een andere oscillator voor )
.
ik zal voor de LOL die C4 proberen!
.
Dank jullie wel trouwens voor het antwoorden!
( altijd nieuwsgierig wat jullie vinden! ) en jaaa stentor is veelal vervloekt ik weet het!
Toch heb ik er ook meermaals mee gespeeld wetende dat het een link dingetje kan zijn,
eigenwijs natuurlijk maar vond het toch wel een leuk speelgoedje!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (14%)]

Nou wilde ik het weten ook.
Trimmertje geheel ingedraaid, spoeltje aan twee kanten iets ingeknepen. 69.7MHz :P
Alle onderdelen aan deze Stentor zijn de originele die er bij aankoop opzaten.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (24%)]

Snap alleen niet dat er geen filter achter de stentor zit denk dat het dan nog aardig werkt.

Hallo Rob007.

Het is duidelijk dat jij of degene achter jouw profiel een intentioneel terroristisch motief beoefend.

Wanneer je aan radio apparatuur wilt sleutelen of deze wilt bouwen zal je echt eerst een zendamateur certificaat moeten halen en dat ook uitdragen.

De frequentie 100Mc is NIET toegestaan binnen de toegewezen amateurbanden.
Notabene ben jij hiermee radiostations aan het wegdrukken die legaal het toegewezen alleenrecht hebben voor het gebruik van deze frequenties.

Ga zo door en je wordt vanzelf onschadelijk gemaakt door de autoriteiten mag ik hopen.

Op zaterdag 30 maart 2024 17:06:24 schreef vraag1:
Snap alleen niet dat er geen filter achter de stentor zit denk dat het dan nog aardig werkt.

Ik heb 9e orde losse filters die er tussen geschroefd kunnen worden.

Op zaterdag 30 maart 2024 17:08:01 schreef Klompendanser2:
Hallo Rob007.

Het is duidelijk dat jij of degene achter jouw profiel een intentioneel terroristisch motief beoefend.

Wanneer je aan radio apparatuur wilt sleutelen of deze wilt bouwen zal je echt eerst een zendamateur certificaat moeten halen en dat ook uitdragen.

De frequentie 100Mc is NIET toegestaan binnen de toegewezen amateurbanden.
Notabene ben jij hiermee radiostations aan het wegdrukken die legaal het toegewezen alleenrecht hebben voor het gebruik van deze frequenties.

Ga zo door en je wordt vanzelf onschadelijk gemaakt door de autoriteiten mag ik hopen.

Troll :O

Je blaast nogal hoog van de toren voor een nieuwkomer.
Als wat meer leest voor je begint te blazen had je kunnen weten dat @rob007 best wel weet waar hij mee bezig is.

Op zaterdag 30 maart 2024 18:05:08 schreef pa3gws:
[...]
Je blaast nogal hoog van de toren voor een nieuwkomer.
Als wat meer leest voor je begint te blazen had je kunnen weten dat @rob007 best wel weet waar hij mee bezig is.

En voor zover ik weet een zendamateur licentie heeft :-)

Op zaterdag 30 maart 2024 18:18:12 schreef bprosman:
[...]
En voor zover ik weet een zendamateur licentie heeft :-)

Dat klopt ook. ;)

en dat ook uitdragen.,precies,en dat doe je dan b.v.door een ander te helpen,met of zonder licentie.

Het is duidelijk dat jij of degene achter jouw profiel een intentioneel terroristisch motief beoefend....

...

Ga zo door en je word vanzelf onschadelijk gemaakt door een van de mods.

Zeg heren, 100MHz is VER BUITEN de toegewezen amateurbanden <~70Mhz & > ~144MHz. Dit heeft een goede reden, te weten dat dit commerciele zendfrequenties zijn en heel dichtbij communicatiebanden van o.a. de luchtvaart licht. Een oepsje en ZEKER SPROEIEN zijn in dit gebied ongewenst.

Zelf een zendamateur F, vandaar de opmerking (ook behulpzaam en ter lering bedoeld).

Om allemaal in koor te gaan huilen met jullie ongelijk is gewoon droeftoeteren. Had de Mod's al ingelicht ter attentie. Ben zelf geen politieagent of praktisch bemoeier. Wees wel bewust dat er ook boetes uitgedeeld kunnen worden.

Een amateur is geen professional, een professional kan ook fouten maken. Een amateur moet gewoon in een veilig gebied prutsen, dat is het toegewezen recht van de zendamateur. Werk je buiten deze gebieden dan ga je gewoon je boekje te buiten.

Iedereen mag een eigen mening en oordeel hebben en geven zonder daarvoor afgebrand te worden.

Ben een oud CO lid "superprutser" en vanalles meer... als "nieuwkomer".
Nu snap ik wel hoe het komt dat het niveau zo drastisch gedaald is hier over topic-inhoud. Reacties zijn ook niet feestelijk. Moeilijke tijd jongens?

Met deze frequentie spelen is sowieso illegaal, wat jullie ook willen zeggen:
https://amateurzender.nl/frequenties/bandplannen-2/

Ja,ja,ja dat weten we nou allemaal wel,dat onderwerp is hier al honderdduizend keer besproken.
Het is heel simpel:Als iemand een bugje of zender gaat bouwen dan gaat dat gewoon gebeuren.Met hulp van CO of niet.Op CO kun je altijd nog zeggen van:.Hee joh zet er even een bandfilter achter o.i.d.

Edit\Hoe het in theorie zou moeten gaan weten we wel maar we weten (althans de meeste zendamateurs) ook dat dit in de praktijk (lees:de werkelijke wereld) toch net even anders gaat.

Je kan toch niet iemand helpen als amateur buiten de toegewezen banden. Lijkt mij dat je dan automatisch medeplichtig wordt.
Evengoed, wilde het alleen maar even kenbaar maken. Erg verbaasd over de reacties. Snel weer verder... :)

1. Allemaal al lang bekend.
2. Preken doe je in een kerk.
3. Onzin verzinnen over 'een intentioneel terroristisch motief' doe je maar bij je psycholoog.

Of wat duidelijker: De forumers hier zijn niet gediend van jouw vies lage niveau om voor terrorist uitgemaakt te worden.

Hier in Rotterdam hoor 2 legale zenders door elkaar op 1 frequentie dat mag toch ook niet ?
Het gaat alleen om geld de hele 3 meter band

Ik heb vroeger in A'dam Noord piraatje gespeeld, en ben blij dat ik nooit gepakt ben. Sommige "collega's" werden wel gepakt, hetgeen meestal een kostbare affaire werd.

Wat ik mij nog het beste herinner, is de spanning, de uitdaging. We wistten verdraaid goed dat het verboden was, en juist daarom deden we het toch!

Ik had het geld niet voor al die mooie BLY's, dus het vermogen van mijn zenders was bescheiden, de 2N3553 was het ultieme wat ik toendertijd heb bereikt.

In de kringen waarin ik verkeerde was bedroefend weinig kennis aanwezig van de techniek als zodanig. Meetapparatuur hadden we niet, dat was te duur. Dus we klooiden maar wat aan.

Indien CO ertoe bijdraagt dat een paar "piraatjes" zich er bewust van worden dat het de moeite loont werkstukjes van hoge kwaliteit af te leveren, en de moeite te nemen de noodzakelijke meetapparatuur aan te schaffen om hun zendetjes te controleren en af te regelen, dan is er al heel wat gewonnen.

S.V.P. deze kwestie van een positieve kant benaderen! Net zo min als ik mij toendertijd liet stoppen, laten de huidige piraten zich stoppen door moralisten.

De 3 meterband is TV toch?

Spelen doe je in de speeltuin...

Snap echt wel het nut en de charme van piraterij. Om allemaal deelgenoot te worden in een illegaal leervoorbeeld is een les om het meteen niet goed te doen. Als gelicenseerd amateur handel je volgens de voorschriften.

Ik ga Zelensky ook niet vertellen hoe hij drones kan maken ofzo. Daar heb ik het vak niet voor geleerd.

Ethiek....

[Bericht gewijzigd door Klompendanser2 op (74%)]

Op zaterdag 30 maart 2024 19:42:32 schreef Klompendanser2:

Iedereen mag een eigen mening en oordeel hebben en geven zonder daarvoor afgebrand te worden.

Ben een oud CO lid "superprutser" en vanalles meer... als "nieuwkomer".

nou, nee dus. Je gaat geen CO'ers verdacht maken als zijnde terroristen, dat is geen mening namelijk, maar gewoon baarlijke nonsense.

En die nonsense kwam me al bekend voor.

Tabee, ga maar elders lopen klieren.