Ha harry64,

Welke varactor gebruik jij @rob007 (schema) staat een BA122 maar dat is volgens mij geen varactor :?

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

De BA122
Zeldzaam misschien maar dacht wel dat het een Varicap / varactor is hoor!
https://www.google.com/search?q=varicap+ba122&source=lmns&bih=…
Vroeger gebruikte ik de BB105 en 106 veel voor de 4 trapper, en als je het nu zo noemt krijg je op je donder maar we hadden er 2 in zitten, 1 voor het FM modulatie en waarvoor je hier op je kop krijgt is voor het Delta F systeem ( we wisten toen niet beter zo werd het genoemd! ) 1 tot 2 MHz heen en weer schuiven kon je daar mee.
De BA of BB102 gebruikte we met een ECC . . en QQE… het is mij nooit goed gelukt met die buisjes!
Wel de QQE03/12 ik had een 4 trapper met eerst de BLY87A maar die had ik snel stuk door de antenne te vergeten, de 4 trapper met een QQE03/12 deed wonderen!
Heeeeeeeerlijk was dat toen!
.
MAAR!!!
ik heb nog even een HEEL oude Stentor opgegraven! En ja ik kwam omlaag dit keer!
https://www.circuitsonline.net/forum/file/109199
Trimmer C7 staat helemaal in elkaar en Trimmer C9 ook! ( en nu Henk? )

Kga naar mijn nestje tis bijna 2 uur!!! ( door jou weer zo laat naar mijn bed Henk!!! :+ )
VrGr Rob

Ha rob007,

Er is toch ergens een vergissing de BA122 is een klein signaal diode de BB122 dat is een varicap |:(
Maar dit zijn allemaal oude diodes en worden niet meer gemaakt een BB619 is een goed alternatief laag in de UKW band....

In plaats van de combinatie BB122 plus 10 pF (C2) zou je een dubbele varicap kunnen gebruiken, maar een tweede varicap is hier op zijn plaats.
Als oscillator spoel kan je ook twee losse spoelen gebruiken, het omgekeerde als bij de Colpitts waar bij de feed back door een,
capacitieve deler (negatieve weerstand) tot stand komt.
Wel zal je voor de koppeling een negatieve weerstand moeten introduceren dit kan door middel van een condensator.
Welk frequentie bereik heb je in gedachten ?

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

alles ook goed daar hoop ik?!

misschien heb je wel hartstikke gelijk!
ik heb hier nog een paar bb105.
MAAR heb het nu niet nodig want zat te knoeien met een oude Stentor die ik nog had liggen hoor.
Ik was ( eigenlijk meer voor de LOL! ) aan het kijken of je zo’n zendertje omlaag naar 85MHz WFM kon krijgen.
En ik schreef dus ook al dat als je naar het schema kijkt,
Trimmer C7 staat helemaal in elkaar en Trimmer C9 ook.
Je gaat natuurlijk van zeg 102 naar 85 en das nogal niet een stuk omlaag.

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2498947#2498947

Op zondag 31 maart 2024 19:17:05 schreef blackdog:
Hi Henry S.

Het probleem is dat het geheel slecht ontworpen is.
Als je gain te hoog zou zijn, kan je b.v. de 2N2219 een kleine emittor weerstand geven om de versterking van dit trapje lager te maken.

Als de MRF237 goed is ingesteld dan is rond de 100MHz voor 5-Watt niet meer dan 50mW nodig bij 12,5V voeding op de MRF237.
Dus de 2N2219 hoeft niet zoveel te versterken en ik denk dat daar de versterking te hoog is.
Verder natuurlijk schotjes tussen de trapjes die men in het ontwerp graag weg geleten heeft(dit bij mijn andere opmerkingen betreffende de ontkoppeling)

Klopt allemaal Bram, tot een bepaald punt kan je de boel aardig inregelen. De eerste horde is de MRF237 die door de klasse C instelling minimaal een bepaald signaal moet hebben, die horde is door de hoge versterking van de 2N2219 zo genomen. Maar de ruimte tussen dat punt, en het punt dat de boel als oscillator werkt is heel erg krap. Dan is het de kunst om de boel zo in te stellen dat er en redelijk vermogen uit komt, en de boel niet oscilleert (ook niet na in/uit schakelen). Ik vond het maar rotdingen, ik heb een paar voor anderen afgeregeld maar geen zelf gebruikt.

Die BA122 is wel heel erg exotisch en wordt online alleen icm de stentor genoemd.

Grappig is dat net afwijkende typenrs wel varicaps zijn, maar dat kwam vaker voor.

MAAR?
Als ik jullie nu vraag wat doe je aan die trimmer C7 en C9 die helemaal in elkaar staat?
Je zou zeggen waarde verhogen, maar kun je dat ook niet met de spoel veranderen?
Viel mij trouwens ook op C6(staat op 30pF) en C7(staat op 40pF) zouden 70pF zijn maar zijn grijs wat dan 4/40 zou zijn.
C9 en C10 zijn geel C9 staat op 10pF en C10staat dicht dus 60pF.

L2 en C6 vormen een kring waarvan C6 op 30pF staat ( mag ik het zo zeggen? )
C7 en L3 ( vind ik moeilijk maar zijn aanpassing impedantie en regelt hoeveelheid HF naar de MRF? )
.
L5, C9 en C10 zijn ook voor het uitvoeren vermogen en impedantie?

Jammer genoeg vind ik dit erg moeilijke stof! :S

VrGr Rob

Op maandag 1 april 2024 16:12:44 schreef rob007:
Jammer genoeg vind ik dit erg moeilijke stof! :S

VrGr Rob

Dat is ook niet gemakkelijk Rob!

Even back to basic:

Als ik jullie nu vraag wat doe je aan die trimmer C7 en C9 die helemaal in elkaar staat?
Je zou zeggen waarde verhogen, maar kun je dat ook niet met de spoel veranderen?

Je kan gemakkelijk een c'tje parallel aan de trimmers zetten. Merk je daarna dat je trimmers het wel 'doen', maar dat je afstempiek geen piek meer is maar een slappe bult, dan alsnog de spoel een extra winding geven. Dat heeft te maken met de optimale LC verhouding.

Viel mij trouwens ook op C6(staat op 30pF) en C7(staat op 40pF) zouden 70pF zijn maar zijn grijs wat dan 4/40 zou zijn.
C9 en C10 zijn geel C9 staat op 10pF en C10staat dicht dus 60pF.

Ik heb grijs in verschillende waarden, 40, 50, 65pF. meten is weten.

L2 en C6 vormen een kring waarvan C6 op 30pF staat ( mag ik het zo zeggen? )

Klopt.

C7 en L3 ( vind ik moeilijk maar zijn aanpassing impedantie en regelt hoeveelheid HF naar de MRF? )

Is weer puur een kring, nu een in serie. Laat de resonantiefrequentie het meeste door. Wil je de MRF237 minder insturen dan moet je naast de frequentie gaan zitten en eigenlijk heb je altijd een misaanpassing wat de MRF237 betreft (een groot nadeel van dit ontwerp).

L5, C9 en C10 zijn ook voor het uitvoeren vermogen en impedantie?

Klopt beide.

Zit net nog even te kijken naar dat schema rond de 2N2219. Die lijkt opgebouwd als een klasse A met die 22K en 1K in de basis. Even grof uitgerekend zou er op die basis 0.52 volt staan bij 12 volt op de oscillator. De mijne heeft aan de onderkant daar een 78L09 met ontkoppelingen e.d. zitten. Met 9 volt op dat basis-circuit kom ik uit op ongeveer 0.4 volt.

Ik weet nog wel dat die trimmers die de uitgang van de 2N2219 instellen, nogal nauw luistert. Vooral die serie-trimmer naar de MRF237.

Bij de MRF uitgang is trimmer C10 er een om goed in de gaten te houden. Vooral het verbruik van de MRF gaat dan zomaar richting 800mA, wat dus niet de goede instelling is. :P

En verder dat ie makkelijk een paar MHz wegloopt bij het afregelen. Dus het beste resultaat behalen vroeg nogal wat herhaling van voor af aan.

Met beste resultaat doet de mijne iets van 3.5W aan 12 volt. Geen 2N2219 en MRF237 waar je je jatten aan brandt of instabiel oscillerend gedoe. Totaal DC verbruik is dan rond de 5 Watt aan 12volt. Verloop na een uur is ongeveer 500KHz omhoog. Daarna blijft ie ongeveer 30KHz pendelen.

Op zondag 31 maart 2024 19:20:10 schreef Jinny:
[...]
Het punt is dus dat in de tijd dat -ik- jong was die dingen er niet waren.
Niet te betalen voor een meisje van 12, 13.
Nu viel het op de middengolf nog wel mee, maar op de 3 meter kon je je harmonischen niet meer vinden.
Had er in die tijd een nanoVNA bestaan, had ik misschien ook zo een ding gehad.

Nou voor een jongetje van die leeftijd ook niet hoor. Tegenwoordig wel. Kinderen kunnen gewoon een dikke bandenfiets kopen eventjes programmeren. En ze hebben een dikke banden racefiets.