Hallo allemaal.
Graag vind ik een antwoord op de volgende vraag:
Voor een rolluik te sturen heb ik een astronomische schakelklok gekocht met dubbel wissel contact namelijk finder 12.A2.8.230.0000
Het aansluitschema bij de gebruiksaanwijzing is niet aan uit te kunnen omdat ik helemaal niets van dit soort schakelingen ken.
Boven aan bevind zich de aansluiting A1 en A2 voor de netstroom 230v.
Onder staan de 2 wisselcontacten A:NO , NC en COM
B: NO,NC EN COM
op welke manier moet de bedrading uitgevoerd worden inclusief de rolluikbedrading bruin, blauw, zwart waarvan zwart + blauw omhoog is en bruin + blauw omlaag is.
Graag een gedetailleerd schetsje waarvoor dank!
Grt.
Willemke
Afgaande op de topic titel vrees ik een beetje dat je met gewoon een astroklok niet de schakeling kunt bekomen die je voor ogen hebt.
Edit: denk dat dit is wat je nodig hebt
https://www.tempolec.com/nl/produit/1259/therolla-s031
[Bericht gewijzigd door OXO op (27%)]
NO betekent normally open (het maak kontakt)
NC betekent normally closed (het verbreek kontakt)
A1, A0 is schakekontakt A
B1, B0 zou schakelkontakt B zijn etc.
SP is single pole, 1 schakelkontakt (enkel A)
DP is double pole, 2 schakelkontakten (A en B)
ST is single throw, enkel schakelkontakt
DT is double throw, 2 schakelkontakten schakelkontakt A1 en A2 met gemeenschappelijke A0)
Het gemeenschappelijke kontakt is de COMMON.
Op de foto zie ik een double pole, double throw (DPDT).
A0 zou dan COMMON zijn.
Op het apparaat zie ik de benaming in cijfers. Daaronder staat netjes NC en NO.
[Bericht gewijzigd door Klompendanser2 op (15%)]
Aangezien de intrinsieke functie bewegende delen omvat is de machinerichtlijn van toepassing.
Dat betekent dat een risicoanalyse uitgevoerd zou moeten worden die tot de constatering leidt dat een noodstop nodig is.
De meeste roldeuren hebben aan de onderzijde van de deur een proever die de motor uitschakelt wanneer de onderzijde een object raakt. Dit voorkomt dan dat iets of iemand klem komt te zitten met schade of letsel tot gevolg.
Gezondheid!
Inderdaad wel op een puls instellen zoals @dekees ook zegt anders moet je op het eindcontact vertrouwen in het rolluik en dat is niet wenselijk.
Gaat het om een enkel rolluik, of meerdere, een enkele werkt zo prima, meerdere moeten met een relais gescheiden worden anders gaan ze elkaar beïnvloeden.
Op zaterdag 30 maart 2024 21:46:58 schreef Klompendanser2:
Aangezien de intrinsieke functie bewegende delen omvat is de machinerichtlijn van toepassing.Dat betekent dat een risicoanalyse uitgevoerd zou moeten worden die tot de constatering leidt dat een noodstop nodig is.
De meeste roldeuren hebben aan de onderzijde van de deur een proever die de motor uitschakelt wanneer de onderzijde een object raakt. Dit voorkomt dan dat iets of iemand klem komt te zitten met schade of letsel tot gevolg.Gezondheid!
TS spreekt over een rolluik en niet over een roldeur.
In het geval van een roldeur heb je gelijk.
Misschien kunnen de vingertjes er wel tussen klem komen te zitten...
Machine is machine, zoals ik aangeef... voer ook een risico analyse uit. Ik heb geen "glazen bol", een luik en deur worden genoemd. Het komt ook wel voor dat de echte toepassing niet genoemd wordt. Dat is aan de topicstarter.
anders moet je op het eindcontact vertrouwen
Als je eindelopen niet mag vertrouwen....
Het kan dus ook simpel met 1x om
Maar als ts met wisselschakeling bedoelt zowel op astro als manueel schakelen zie ik zo direct geen foolproof schakeling voor mij
Volgens mij zou het toch niet moeilijk moeten zijn om een rolluik te besturen via astronomische tijdschakelaar : bij zonsopkomst het rolluik omhoog en bij zonsondergang omlaag, de wisselcontacten hoeven toch alleen maar commando toegeven voor die functie? Linker wisselcontact voor omhoog en rechter wisselcontact voor omlaag.
Kan via astronomische tijd ook met puls gewerkt worden of niet?
Ook vraag ik me af of er een brug gemaakt moet worden tussen de stroomaansluiting en de wisselcontacten? Welke en waar koppelen???
Nogmaals hier heb ik geen gedacht of ervaring van.
Alvast bedankt voor de aandacht en tips.
Handleiding: https://cdn.findernet.com/app/uploads/IB12A1_A2_NL.pdf
Uit de handleiding o.a.:
E Functies kanaal A (ON, OFF, Astro ON, Astro OFF, Puls)
[...]
G Functies kanaal B (ON, OFF, Astro ON, Astro OFF, Puls)
Je kunt dus, denk ik, gemakkelijk bijvoorbeeld een puls op contact A maken om te openen, en later een puls op contact B om te sluiten.
Het gaat in dit geval over een klein rolluik met ingebouwde eindcontacten.
Het is vroeger ook gelukt met een andere astronomische schakelklok : ENTES DTR 20 Ook met 2 wisselcontacten en zonder puls instelling (niet aanwezig bij deze) jammer genoeg was deze defect gegaan : display kapot.
Omdat iemand anders de bedrading losgemaakt had is het niet bekend hoe deze aangesloten was.
Om die reden vraag ik hier raad.
Even een algemene waarschuwing over die Finder klokjes.
Een serie van die apparaten heeft een bugje waardoor ze met de schrikkeldag de fout in zijn gegaan en stug een dag voorlopen.
De datum en dag matchen niet.
Dat zou per 1 april ( geen grapje) volgens de importeur weer over moeten zijn.
Zojuist gemerkt dat mijn finder klokje hier thuis ook een uur te vroeg uit schakelde.
Die denkt dus dat het al zondag is en zomertijd...
Bij een school had ik er een die 1 maart voor een zaterdag aan zag, schoolbel werkte niet meer.
Soit, als er alleen met astro moet geschakeld worden is het schema uit mijn eerste post geschikt.
Programmering kanaal A Astro On/Off
[Bericht gewijzigd door OXO op (99%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 30 maart 2024 23:39:06 schreef revado:
Even een algemene waarschuwing over die Finder klokjes.
Een serie van die apparaten heeft een bugje waardoor ze met de schrikkeldag de fout in zijn gegaan en stug een dag voorlopen.
De datum en dag matchen niet.
Dat zou per 1 april ( geen grapje) volgens de importeur weer over moeten zijn.
Zojuist gemerkt dat mijn finder klokje hier thuis ook een uur te vroeg uit schakelde.
Die denkt dus dat het al zondag is en zomertijd...
Bij een school had ik er een die 1 maart voor een zaterdag aan zag, schoolbel werkte niet meer.
goede kans dat ze dan in 2028 nog een keer die fout krijgen.
Op zaterdag 30 maart 2024 23:38:07 schreef willemke:
Het gaat in dit geval over een klein rolluik met ingebouwde eindcontacten.
Het is vroeger ook gelukt met een andere astronomische schakelklok : ENTES DTR 20 Ook met 2 wisselcontacten en zonder puls instelling (niet aanwezig bij deze) jammer genoeg was deze defect gegaan : display kapot.
Omdat iemand anders de bedrading losgemaakt had is het niet bekend hoe deze aangesloten was.
Om die reden vraag ik hier raad.
Het voordeel van puls is, zoals al gezegd, dat er alleen spanning op de draad naar de motor staat zolang de puls actief is.
Met alleen een wisselcontact kan het ook maar dan blijft er dus ook een fase op een draad staan.
Werkt de eindschakelaar niet goed dan kan het fout gaan.
Ik adviseer je voor het schema van @dekees te gaan en een puls instellen voor "neer" en een voor "op".
Pulsduur vaststellen door te timen hoe lang het luik er over doet en daar een paar seconden extra bij optellen.
Op zaterdag 30 maart 2024 23:42:00 schreef testman:
[...]goede kans dat ze dan in 2028 nog een keer die fout krijgen.
Dat zit er wel in ja.
Dat zal ik eens testen, heb er een los liggen hier ( van de school, daar hangt intussen een grasslin.)
[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]
blijft er dus ook een fase op een draad staan.
... die wordt onderbroken door de eindeloop
en daar een paar seconden extra bij optellen.
...zodat het rolluik alsnog stopt op eindeloop.
Op zaterdag 30 maart 2024 23:53:56 schreef OXO:
[...]
... die wordt onderbroken door de eindeloop[...]
...zodat het rolluik alsnog stopt op eindeloop.
Tijdje terug nog een motor vervangen in een zonnescherm, liep helemaal uit, draaide daarna het doek weer op omdat hij door bleef lopen.
Blokkeerde uiteindelijk luid brommend.
Die had handbediening dus men merkte het gelukkig.
Eindschakelaar was gebroken.
Als het mijn project was dan zou ik het met een Shelly Plus 2PM doen. Die heeft alle functies die je nodig hebt en meer.
Eindschakelaar was gebroken.
Dat kan natuurlijk gebeuren, alles heeft zijn levensduur... net zoals ts zijn vorige klok of zelfs wijzelf 
Verder hoop ik dat elk zichzelf respecterende fabrikant van buismotoren een temperatuurbeveiliging inbouwt.
Pulssturing heeft dus idd wel een voordeel
Hier in BE zie je niet anders dan de Niko rolluikschakelaar... een combi van een enkelpolige en een wisselschakelaar.
Dat stopt altijd op eindeloop... behalve als je ergens tussenin wil stoppen.
Hier half jaar terug 2 voorzetrolluiken laten plaatsen, de eindposities werden elektronisch ingesteld....
... we zullen de elektronica daarin maar vertrouwen zeker?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 30 maart 2024 23:50:17 schreef revado:
[...]Dat zit er wel in ja.
Dat zal ik eens testen, heb er een los liggen hier ( van de school, daar hangt intussen een grasslin.)
de grasslin astro hebben geen varistor aan boord dus 400V overleeft de voeding ( ic ) niet heb ik gemerkt. wel heel makkelijk op 12VAC of 12VDC om te bouwen.
Op zaterdag 30 maart 2024 23:22:59 schreef willemke:
Volgens mij zou het toch niet moeilijk moeten zijn om een rolluik te besturen via astronomische tijdschakelaar : bij zonsopkomst het rolluik omhoog en bij zonsondergang omlaag, de wisselcontacten hoeven toch alleen maar commando toegeven voor die functie? Linker wisselcontact voor omhoog en rechter wisselcontact voor omlaag.
Kan via astronomische tijd ook met puls gewerkt worden of niet?
Ook vraag ik me af of er een brug gemaakt moet worden tussen de stroomaansluiting en de wisselcontacten? Welke en waar koppelen???
Nogmaals hier heb ik geen gedacht of ervaring van.
Alvast bedankt voor de aandacht en tips.
Is zeker niet zo eenvoudig als je denkt. Vergt veelal timers en relais, vooral als die ook nog manueel moeten kunnen bedienen.
Vergeet ook niet dat je meerdere rolluikmotoren (AC links/rechts, DC motoren met eigen sturing is OK) nooit parallel mag schakelen, gegarandeerd motoren om zeep na een tijd. Steeds individueel aansturen via apart contact!!!!!
Volgens mij zou het toch niet moeilijk moeten zijn om een rolluik te besturen via astronomische tijdschakelaar : bij zonsopkomst het rolluik omhoog en bij zonsondergang omlaag,
Is idd piece of cake maar dan moet je wel de voor- en achterkant van een draadje herkennen
Het is vroeger ook gelukt met een andere astronomische schakelklok
Plaats eens een foto waar deze nieuwe klok de oude moet vervangen want anders ...
Die is niet meer bereikbaarbaar wss??
Ik lees hier dat met een puls de goede oplossing is maar kan de schakelklok ingesteld worden op astronomische tijd en dan een puls geven als er geschakeld moet worden?
Rolluikje omhoog of omneer duurt +/< 8 seconden en dan schakelt deze zich uit met de eindschakelaar.
Het dient voor het kippenhok zodat ongedierte ( ratten en ander gespuis zoals vossen )niet binnen kan als het nacht is.( al genoeg nieuwe kippen moeten kopen)
Zoals eerder vermeld stond hier voorheen een Entes dtr-20 zonder puls functie wat wel werkte maar het aansluitschema ontbreekt.
Hopelijk komt er toch een oplossing zonder nog extra kosten te moeten maken,.