Op zaterdag 30 maart 2024 21:57:07 schreef vraag1:
Hier in Rotterdam hoor 2 legale zenders door elkaar op 1 frequentie dat mag toch ook niet ?
Het gaat alleen om geld de hele 3 meter band

Da's je ontvanger die de signaalniveau's niet aankan.Verder draait die 3meter band i.d.d. om centjes. Zoals de hele muziek en media industrie om centjes draait. Moet je maar eens kijken wat je kwijt bent aan diverse vergunningen buma, sena e.d. als je zelfs maar een klein zendertje op de MG in de lucht wilt brengen.

Op zaterdag 30 maart 2024 22:11:11 schreef Klompendanser2:
De 3 meterband is TV toch?

Spelen doe je in de speeltuin...

Snap echt wel het nut en de charme van piraterij. Om allemaal deelgenoot te worden in een illegaal leervoorbeeld is een les om het meteen niet goed te doen. Als gelicenseerd amateur handel je volgens de voorschriften.

Ik ga Zelensky ook niet vertellen hoe hij drones kan maken ofzo. Daar heb ik het vak niet voor geleerd.

Ethiek....

Je bent slecht op de hoogte de 3 meterband is van 87.5 tot 108 Mhz

Dus kun je met een gerust hart rob007 zijn gang laten gaan. >:)

Deze forumstoorzender is zojuist onschadelijk gemaakt. Zal ie best fijn vinden want hij is dol op stoorzenders onschadelijk maken. O-)

Hee, heb ik alle lol weer gemist?

Vooralsnog is alles van die wijsneus nog wel terug te lezen. ;-)

Op zaterdag 30 maart 2024 23:22:25 schreef harry64:
Deze forumstoorzender is zojuist onschadelijk gemaakt. Zal ie best fijn vinden want hij is dol op stoorzenders onschadelijk maken. O-)

_/-\o_

Ik dacht eerst nog aan een niet goed Uit geschakelde Schaaf...

Ik wil verder geen zinloze discussies starten, maar uitgaande van de technologische vooruitgang, zie ik niet in dat niet steeds meer van de beschikbare zendfrequenties vrijgegeven zouden kunnen worden aan "amateurs".

Alle communicatie die van cruciaal belang is voor onze samenleving (politie, medisch, brand, militair, luchtvaart etc), zou 100% digitaal (en gecrypteerd) moeten zijn.

Geef de rest vrij voor publiek gebruik. Wie een radio station wil runnen, deelt men een frequentie toe, en alles mbt rechten regelen ze zelf met de platenmaatschappijen.

Wie uit is op communicatie (lullen in de ether...), kan eenvoudig een zender kopen of laten keuren.

Ik luister via Twente SDR zo nu en dan naar de diverse frequenties, en in de buurt van de 27Mc hoor ik regelmatig personen die niets beters weten dan de uren te vullen met (sexistisch) gelal. Of dit al dan niet legaal is, weet ik niet. Maar indien deze personen daar een kick van krijgen, laat ze in peace...

De meer wetenschappelijk geïnteresseerde personen zullen m.i. uiteindelijk toch terecht komen op de standaard banden, aangezien zij contact willen hebben met gelijkgezinde amateurs.

Was het niet ene Klaas Eier? Ons grote schrikbeeld. De opsporingsambtenaar die ons het leven zuur maakte? Zijn er gezien de technologische ontwikkelingen nog Klaas Eiers nodig?

Op zaterdag 30 maart 2024 21:57:07 schreef vraag1:
Hier in Rotterdam hoor 2 legale zenders door elkaar op 1 frequentie dat mag toch ook niet ?
Het gaat alleen om geld de hele 3 meter band

Waarom zou dat niet mogen, kennelijk zijn de zenders niet voor Rotterdam bedoeld, en dat jij ze hoort is leuk, maar veder niet van belang.

Op zondag 31 maart 2024 00:01:27 schreef ronw:
Ik wil verder geen zinloze discussies starten, maar uitgaande van de technologische vooruitgang, zie ik niet in dat niet steeds meer van de beschikbare zendfrequenties vrijgegeven zouden kunnen worden aan "amateurs".

Alle communicatie die van cruciaal belang is voor onze samenleving (politie, medisch, brand, militair, luchtvaart etc), zou 100% digitaal (en gecrypteerd) moeten zijn.

Zoals met C2000 nu het geval is.

Geef de rest vrij voor publiek gebruik. Wie een radio station wil runnen, deelt men een frequentie toe, en alles mbt rechten regelen ze zelf met de platenmaatschappijen.

Is er deels ook al met LPAM. Alleen zijn de bijkomende kosten van sena, buma e.d. nogal idioot hoog. Ook gezien het aantal luisteraars op MG.

Wie uit is op communicatie (lullen in de ether...), kan eenvoudig een zender kopen of laten keuren.

Ik luister via Twente SDR zo nu en dan naar de diverse frequenties, en in de buurt van de 27Mc hoor ik regelmatig personen die niets beters weten dan de uren te vullen met (sexistisch) gelal. Of dit al dan niet legaal is, weet ik niet. Maar indien deze personen daar een kick van krijgen, laat ze in peace...

Komt op de 10 en 20 meter net zo goed voor.

De meer wetenschappelijk geïnteresseerde personen zullen m.i. uiteindelijk toch terecht komen op de standaard banden, aangezien zij contact willen hebben met gelijkgezinde amateurs.

Daarom vond ik vroeger 3 meter leuker dan de legale 27mc. Types als deze klompendanser kwamen vroeger onder de zendamateurs heel veel voor. Dat was voor mij een reden om daar maar niet aan te beginnen hoewel ik dat technisch wel erg interessant vond en vindt.

Was het niet ene Klaas Eier? Ons grote schrikbeeld. De opsporingsambtenaar die ons het leven zuur maakte? Zijn er gezien de technologische ontwikkelingen nog Klaas Eiers nodig?

Die ken ik niet. Ik had toen regelmatig met ene 'de Groot' te maken. Die was wel aardig en ook relaxt. Die vertelde ook doodleuk dat we even 2 uurtjes moesten wachten met opnieuw de lucht in gaan, want dan was ie een regio verderop bezig. We hebben hem ooit nog eens koffie en gebak gegeven toen hij ons voor de 10e keer uit de lucht haalde.

Hallo Allemaal,
Harry64, vraag1, pa3gws, bprosman, Hubie, GJ, daandc, Jinny, revado, ronw, pararuud, en …
.
Zodan! Toch weer…
Wat Harry schrijft inderdaad dit deed mij ook gelijk aan GD denken, maar oké
Dankjewel allemaal voor het opkomen! En nee tis natuurlijk nooit mijn bedoeling om…
.
En, Sorry Jinny volgende keer roepen we je eventjes HAHAHAAaaaa LOL ;) :+
.

Ik had het geld niet voor al die mooie BLY's, dus het vermogen van mijn zenders was bescheiden, de 2N3553 was het ultieme wat ik toendertijd heb bereikt.

Heel het verhaal herkenbaar ronw echt!
.
ik had gevraag: En graag A.U.B. on Topic blijven! ;)
Maar kort dit nog: iedereen hier weet nu toch wel wie ik ben, en hoe ik ben.
ik hou van jullie allemaal ook al ben je het niet met mij eens,
En eerlijk ja ben soms onverantwoord bezig volgens sommige nou oké dan ben ik een stouterdje so be it.
Kan nog HEEL veel meer tikken maar... terug on topic weer?
.
Harry64

Nou wilde ik het weten ook

potvers jij wel! misschien heb ik nog een andere die het misschien toch ook doet,
Moet even kijken, zien wel.
Ben wel nieuwsgierig nog naar... kreeg je er ook nog Watt uit Harry?

VrGr Rob

Hi,

Om de frequentie omlaag te krijgen van de oscilator, kan je de spoel "indrukken!" en dus niet uittrekken, dit dus voor kleinere veranderingen.
Een makkelijke andere verandering is een condensator over L1 zetten, kijk eens hoever je komt met 10pF, dus die komt dus over C4 te staan.

Nog een mogelijkheid is de spoel L1 een extra winding te geven en dat is aan de bovenkant van de spoel die met C3 aan de Gate va nde BF245 verbonden zit.

Bij redelijk grote frequentie veranderingen, zal je ook er rekening mee moeten houden dat de andere spoelen wat aanpassing verlangen voor de gekozen lagere frequentie.
Zit je te ver buiten hun huidige bereik van deze kringen, dan zakt het maximale vermogen, dit door de slechtere aanpassing tussen de trapjes en de antenne.

Bij een lagere frequentie kan de 2N2219 en de MRF237 juist wat meer vermogen leveren, dit dus alleen als de kringen goed zijn gekozen voor de frequentie waarop het geheel moet gaan werken.

Groet,
Bram

Er kwam in dit geval geen vermogen uit omdat de stentor een stuk hoger staat afgesteld. Dat is uiteraard wel van invloed. Kan best zijn dat als de rest afgesteld wordt om vermogen te leveren hij die 70MHz net niet haalt.

De stentor zo stabiel en schoon mogelijk afstellen is nog al een gedoe. Dus dat zoek ik een andere keer dan uit.

Heeejjj Hallo ook Bram,

Leuk/fijn dat jij ook reageert!
Jaaa kijk jij komt nu ook met een extra wikkeling en of inderdaad de trimmer of capaciteit vergroten.
EN, jij haalt er ook de rest bij! Haalt dat stukje( trapje de 2N2219(A) en eindtrap de MRF ) het ook wel?
Eerlijk gezegd nog helemaal niks gedaan aan die stentor hier maar zat er ook al mee,
kijk ik heb/had domweg al iets zitten schrijven zie onder dit is onbewerkt:

aftaking1

Wat ik mij vaak afvraag is: Hoe kom je toch aan die aftakkingen in dit soort schema’s?
Het gaat mij jammer genoeg boven mijn pet, en ik speel er zelfs vaak ook wel mee!
.
wat bepaal je er mee? Als ik het goed heb?
De impedantie? Maar en ook de hoeveelheid mW?
.
En als ik het goed begrijp? Kun je dit ook met trimmers doen?

Voor de lol een tekeningetje er bij ( zie afbeelding? )
*
Hoowwww las nu ook Harry64,
jaaa dat bedoel ik, als je de rest er ook bij omlaag wil halen watt hou je over?
MAAR ik moet zelf ook nog ff kijken hoor! ( kan wel wat tikken maar moet ook iets doen dan nog! )
*
VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (11%)]

Hi Rob,

De aftakking op de spoel zorgt voor de feedback, dus de source stroom zorgt er voor dat er weer een deel van het signaal weer op de gate terecht komt.
Dat zorgt er voor dat de BF245 gaat genereren, dit heet een Hartley oscillator, voor mij er bekend,
ik begon op de middengolf met een EBL21 aan het begin van de 70 jaren met deze schakeling.

Wat in het schema beschreven staat dat de aftakking in het midden van de spoel moet gemaakt worden is technisch niet helemaal correct.
Werk het, bijna altijd wel, maar de aftakking zo "hoog" op de spoel maakt de Q lager van de kring en geeft dus meer drift.
Hoe hoger de Q van een afgestemde kring, hoe beter de stabiliteit kan je als vuistregel gebruiken.

Waar de aftakking het beste zou moeten zitten hangt ook van de gebruikte BF245 af, in het schema staat de BF245 vermeld, maar er zijn meestal drie typen.
Dat zijn de BF245a. BF245b en de BF245c, die zijn geselecteerd op hun steilheid, dus de verandering van Drainstroom t.o.v. de Gate/Source spanning.

Met een BF245c kan je waarschijnlijk de Source vanaf winding 1 vanaf het koude einde van de spoel al aansluiten en een goede oscillatie hebben, dus zo stabiel mogelijk.
Ik heb het hier dus over zo stabiel mogelijk en niet de maximale output van de BF245.

Als je iets ontwerpt maak je een "Error Budget"( Ja daar is hij weer :-) )
Voor mij zou dat inhouden dat ik de maximale stabiliteit zou willen hebben met een zo laag mogelijk stroomverbruik van de BF245.
Dit dus om de Q van de kring zo groot mogelijk te maken(Lage tap op de oscillator spoel) en
zo weinig mogelijk stroom door de BF245 om de warmte drift laag te houden, dus een BF245b of c met een Source weerstand om de stroom in te stellen.

Dan ga je kijken hoeveel energie je nodig hebt om de volgende trapjes aan te sturen, is een 2N2219 en een MRF237 dan genoeg om 4 a 5 Watt te halen, geen idee. :-)
Dit is maar een voorbeeld hoe ik het zou aanpakken en ik weet zeker dat de ontwerper van dit schema dit niet heeft gedaan.
Zover ik het kan beoordelen is het met minimale hoeveelheid onderdelen opgebouwd, zodat er zoveel mogelijk aan verdiend kan worden.
Ontkoppel condensatoren en spoeltjes in de voeding lijnen vond de ontwerper duidelijk te duur. :-)

Groet,
Bram

Op zondag 31 maart 2024 16:36:19 schreef blackdog:
(.....)
Zover ik het kan beoordelen is het met minimale hoeveelheid onderdelen opgebouwd, zodat er zoveel mogelijk aan verdiend kan worden.
Ontkoppel condensatoren en spoeltjes in de voeding lijnen vond de ontwerper duidelijk te duur. :-)

Groet,
Bram

Daar stonden de stentors om bekend Bram..
Afregelen zonder apparatuur was een crime, daarom hadden ze ook de naam.

Jaaa klopt want destijds ook nog eens nagevraagd naar dat filtertje en voedings schematje:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163789/1

https://zonderva.home.xs4all.nl/data/stentor.pdf

VrGr Rob

Ik vrees dat elke zender waarin de trappen getuned moeten worden niet goed af te regelen zijn zonder een stevig setje meetapparaten. Helaas waren SA's en VNA's in die tijd, ook tweedehands, echt stevig aan de prijs.

Ik heb toen wel een tijdje een soort van voorzet-SA gehad die werkte van +/- 55MHz tot 800, dat was met een bepaald type Philips tv tuner, een ELC2000 als ik mij goed herinner. Die tuner heb ik leren kennen via de zelfbouw filmnetdecoder en was voor weinig goed verkrijgbaar in de dumphandel.

Op zondag 31 maart 2024 13:43:12 schreef blackdog:
Bij een lagere frequentie kan de 2N2219 en de MRF237 juist wat meer vermogen leveren, dit dus alleen als de kringen goed zijn gekozen voor de frequentie waarop het geheel moet gaan werken.

En dat wordt een probleem bij een Stentor.

De Stentor moet je standaard al suboptimaal afregelen, anders oscilleert de boel. Het schema zegt genoeg daar over.

Op zondag 31 maart 2024 18:07:22 schreef harry64:
Ik vrees dat elke zender waarin de trappen getuned moeten worden niet goed af te regelen zijn zonder een stevig setje meetapparaten. Helaas waren SA's en VNA's in die tijd, ook tweedehands, echt stevig aan de prijs.

Ik heb toen wel een tijdje een soort van voorzet-SA gehad die werkte van +/- 55MHz tot 800, dat was met een bepaald type Philips tv tuner, een ELC2000 als ik mij goed herinner. Die tuner heb ik leren kennen via de zelfbouw filmnetdecoder en was voor weinig goed verkrijgbaar in de dumphandel.

Dan moet ik je teleurstellen. Tegenwoordig zijn er zeer betaalbare SA's te koop. Kijk deze maar:

Ze werken wel op een andere manier als de klassieke echte spectrum analyzer en ook anders als het el-cheapo zelfbouw TV-tuner alternatief van een aantal jaren geleden. Maar het werkt wel en als het iets is beter dan niets alternatief is dit een buitengewoon bruikbaar apparaatje voor zeer weinig geld. Vaak zit er zelfs ook nog een tracking generator bij ingebouwd. Het is met dit apparaat werkelijk een simpele job om een in elsie bedacht filter te realiseren en ook testen.

De smoes "Ik heb geen meetapparatuur want dat is te duur en daarom heb ik waardeloos zendertje om mee knoeien" die piraten vroeger hadden gaat echt niet meer op.

Op zondag 31 maart 2024 18:55:06 schreef Henry S.:
Pssst, kijk eens naar de foto:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2498550#2498550

Ok, ff gemist. Maar ik blijf het een leuk apparaatje vinden. Echte ouderwetse vroeger hele dure spectrumanalyzers staan zo af en toe ook op marktplaats voor betaalbare prijzen.

Hi Henry S.

Het probleem is dat het geheel slecht ontworpen is.
Als je gain te hoog zou zijn, kan je b.v. de 2N2219 een kleine emittor weerstand geven om de versterking van dit trapje lager te maken.

Als de MRF237 goed is ingesteld dan is rond de 100MHz voor 5-Watt niet meer dan 50mW nodig bij 12,5V voeding op de MRF237.
Dus de 2N2219 hoeft niet zoveel te versterken en ik denk dat daar de versterking te hoog is.
Verder natuurlijk schotjes tussen de trapjes die men in het ontwerp graag weg geleten heeft(dit bij mijn andere opmerkingen betreffende de ontkoppeling)

Ik geef hier verschillende opmerkingen zodat men er van kan leren hoe het niet te doen of wel te doen, zoals het verlagen van de frequentie en de Q van de oscilatorspoel en stijlheid van de gebruikte jFet.
Verder verdient dit "ontwerp" eigenlijk geen aandacht. ;)

Groet,
Bram

Op zondag 31 maart 2024 18:58:49 schreef Ex-fietser:
[...]

Ok, ff gemist. Maar ik blijf het een leuk apparaatje vinden. Echte ouderwetse vroeger hele dure spectrumanalyzers staan zo af en toe ook op marktplaats voor betaalbare prijzen.

Het punt is dus dat in de tijd dat -ik- jong was die dingen er niet waren.
Niet te betalen voor een meisje van 12, 13.
Nu viel het op de middengolf nog wel mee, maar op de 3 meter kon je je harmonischen niet meer vinden.
Had er in die tijd een nanoVNA bestaan, had ik misschien ook zo een ding gehad.

Op zondag 31 maart 2024 18:58:49 schreef Ex-fietser:
[...]

Heb ik ook al. Een Agilent 8593E.

Op zondag 31 maart 2024 19:20:10 schreef Jinny:
[...]
Het punt is dus dat in de tijd dat -ik- jong was die dingen er niet waren.
Niet te betalen voor een meisje van 12, 13.
Nu viel het op de middengolf nog wel mee, maar op de 3 meter kon je je harmonischen niet meer vinden.
Had er in die tijd een nanoVNA bestaan, had ik misschien ook zo een ding gehad.

In die tijd waren heel veel dingen er niet. Voor modulatie had ik (we toen) een Akai cassettedeck waarvan ik de ingebouwde begrenzer gebruikte om oversturing zoveel mogelijk te voorkomen met daarvoor een 5bands equalizer uit een autoradioset. Dat haalt het niet bij de hedendaagse audioprocessing. Die audioprocessing is net zo goed een wezenlijk onderdeel van je zender om binnen de limieten van 300K zwaai te blijven. Tegenwoordig heb ik daar Stereotool voor. Kan ik zowel FM als MG/KG mee aansturen. MG/KG kan zelfs nog met de gratis variant. Het 4.5K filter dan i.i.g. Voor FM ben je een in verhouding klein bedrag (140 euro) kwijt aan een licentie voor het gebruik van de stereo en RDS encoder en een klein bedrag (+/- 75 euro) voor een goedkope gebruikte I3 of I5 met onboard geluidskaart die 192K sample aankan.