Op woensdag 3 april 2024 13:37:56 schreef K7Jz:
[...]Soms zou ik willen dat ik zo goed georganiseerd was. Dat ben ik niet, raak dingen kwijt en ben te lui om van zolder naar garage te gaan om adereindhulzen te halen en weer op te ruimen.
Verder ben ik het volledig tegenovergestelde van een impulskoper. Ik zal dus nooit zomaar even zo'n setje en tang kopen.
Oja en ik heb een paar keer bij erg grote bouwmarkten gekeken, zonder resultaat.
Een krimptang van de bouwmarkt zou ik niet voor gaan.
Als je spullen geen vaste plaats hebben, waarmee schroef je dan een steker open en strip je de draad?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 3 april 2024 14:42:29 schreef klabam:
[...]In 45 jaar nog NOOIT een probleem mee gehad, en niet te tellen hoe vaak ik dit zo heb gedaan.
Dus blijf het gewoon doen zoals bij mij goed werkt.
Ga je de kabel wat langer gebruiken op maximaal vermogen, dan krijgt die het wat warmer aan de overgang. Het tin wordt wat meer ingedrukt. Na afkoeling zit de draad weer wat losser. In het slechtste geval wordt de draad zelfs door gedraaid.
1 keer een goede tang scoren en die heb je voor het leven (heb zelf C.K 30029 maar die is uit productie). Hulsjes koop ik per 100 of 200 bij de gekende huizen zoals mouser.
Mijn eerste setje scoorde ik 35 jaar geleden al in de Duitse Baumarkt.
Op woensdag 3 april 2024 14:47:32 schreef KlaasZ:
Ik heb met vertinnen geen slechte ervaring, maar ik gebruik toch bij voorkeur aderhulsjes. Een voordeel is dat je koud kunt werken.
In de modelspoorhobby moet ik soms meerdere draden in een klem zetten. Dan is er geen ruimte voor hulsjes, en ga ik toch maar vertinnen.
[...]
Als er geen grote stromen vloeien meestal geen probleem. Wat in modelspoor wel meer het geval is.
Ik gebruik altijd adereindhulsjes.
Vertinnen kan alleen als het "haren" mooi strak tegen elkaar liggen en er geen dikke laag tin aan de buitenkant zit. Heeft niet mijn voorkeur.
Thevel
Golden Member
Op woensdag 3 april 2024 15:24:09 schreef GJ_:
Ik gebruik altijd adereindhulsjes.
Jaren geleden heb je er heeeeeel veel van mij gekocht.
Zijn die al een beetje op?
Op woensdag 3 april 2024 15:04:20 schreef buzzy:
[...]Een krimptang van de bouwmarkt zou ik niet voor gaan.
Als je spullen geen vaste plaats hebben, waarmee schroef je dan een steker open en strip je de draad?
Schroevendraaier: heel lang zoeken
Strippen: hopelijk vind ik tijdens het zoeken vd schroevendraaier iets van een mesje. Aardappelmesje
@Thevel,Kruimel,Arco
Online hebben ze meer dan de fysieke winkels, maar ik zal eens kijken. In IJmuiden ben ik nog nooit geweest dat klinkt ver vanaf Rotterdam.
Paar maanden terug moest ik een stekker aan een wasmachinesnoer zetten. Een stekker aanzetten doe ik misschien eens in de tien jaar. Uiteindelijk gekozen voor een tang van Kopp via Praxis. Met keuzekorting twee tientjes en er zaten een paar zakjes met hulsjes bij.
Je moet er zorgvuldig mee werken, maar dan maakt die een trapeziumvormige krimp die goed vastzit. Niet goed genoeg voor Shell of andere professionele gebruikers, maar voor mijn toepassing prima.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik gebruik ook altijd adereindhulsen. Voor stekkers moet ik wel eens de isolatie met een klein tangetje wegknippen omdat de stekker gewoonweg te kort is.
Maar er is ook nog een andere oplossing die ik gezien heb: Het koper is dan aan elkaar "gelast/gesmolten", af fabriek aan standaard snoeren.
Weet iemand hoe dat gedaan wordt, en of daar hand-tools voor zijn? (En ook voor 6 mm2 en groter)
Op busbar adapters zijn ook de draden "gefused". Hier een foto wat ik bedoel:
https://www.elektramat.nl/eaton-bba4-63-railsysteemadapter-55mm/
De draden zijn soepel maar op een of andere manier waarschijnlijk ultrasoon vierkant geperst zodat het einde 'verhard' is.
Ik weet wat je bedoelt, en dat is een soort puntlasser die dat doet. Daar is misschien handgereedschap voor, maar het lijkt me sterk omdat je een combinatie van kracht en stroom moet hebben die specifiek is voor elke diameter. Dat is aan een productielijn te doen, maar met één hand bovenaan een ladder werkend op een batterij waarschijnlijk iets minder.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 3 april 2024 18:52:31 schreef F_S:
Ik gebruik ze al heel lang vroeger had je ze niet met isolatie en wij noemde ze mischkes na de producent toen.
Net als de Colson-bandjes en het Stanley mes. 
Op woensdag 3 april 2024 18:46:08 schreef Kruimel: Dat is aan een productielijn te doen, maar bovenaan een ladder met één hand op een batterij minder.
Enig idee hoe men dit noemt? Ik heb er eens aan zitten denken om dit toe te passen voor grotere productieaantallen waar dit wel zou kunnen, maar geen idee waar ik naar moet zoeken. Anders zou ik gewoon eens contact moeten opnemen met Eaton?
Oprecht geen idee, ik heb ook geen idee waar ik het ooit zag (zou best weleens YouTube kunnen zijn geweest), dat ga ik niet terugvinden vrees ik.
edit: De magische zoekterm blijkt 'wire strand welder' te zijn. Er zijn bedrijven die ze verkopen, dit was mijn eerste zinvolle resultaat: https://www.streckerusa.com/en/products-applications-strands-cables
Op woensdag 3 april 2024 18:52:31 schreef F_S:
Ik gebruik ze al heel lang vroeger had je ze niet met isolatie en wij noemde ze mischkes na de producent toen.
Ongeisoleerde zijn ook nu nog gewoon te krijgen.
Helaas niet in zo een 'vintage' papieren envelop...
Ik zou voor een stekker ook geen geïsoleerde gebruiken (die heb ik zelf ook niet), dat gaat geheid teveel ruimte innemen in de meeste stekkers. In sommige gevallen knip ik ze nog kort ook omdat de hulzen vaak langer zijn dan het gat waar ze in moeten diep is.
Op woensdag 3 april 2024 15:58:57 schreef Thevel:
[...]Jaren geleden heb je er heeeeeel veel van mij gekocht.
Zijn die al een beetje op?
Ik heb alleen nog een paar duizend rare maten over, extreem lange en zo. Soms zijn die ook nog wel handig, maar die gaan nooit meer op denk ik.
Alle andere (tien)duizenden hulsjes zijn intussen wel royaal opgebruikt.
Ik gebruik ze altijd met soepel kabel, zowel dun (bv alarmkabel of intercom en toegangssystemen) , als dikke aders.
In de auto altijd 2 van die ronde assorti doosjes van Knipex.
De ene tot 2,5 mm 2de andere tot 10 mm2
En ik gebruik de Weidmuller tangen, de ene tot 4mm2 de andere voor de grotere maten.
Voor veel klein kabelwerk heb ik een assorti vakkendoos met veel kleine maten en meerdere kleuren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
had er van de week nog een stel nodig voor 185mm2. de geisoleerde worden het meest gebruikt, heel soms nog specifiek ongeisoleerde hulzen nodig maar dat is zelden.
henri62
Op woensdag 3 april 2024 22:17:20 schreef testman:
had er van de week nog een stel nodig voor 185mm2.
Altijd baas boven baas, ik slechts tot 70 mm2. 
Wat gebruik jij voor adereindhulsentang( 3x woordwaarde) voor > 16 mm2?
Op woensdag 3 april 2024 22:23:42 schreef henri62:
[...] Altijd baas boven baas, ik slechts tot 70 mm2.
Deze in geen geval
[attachment=1]
Ik gebruik zoiets wel eens om boutjes in te korten, daar is tie wel handig voor.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De Weidmuller adereindhulsperstang ( 6 x woordwaarde) PZ16, die kan 6, 10 en 16 mm2.
Maar 16mm2 gebruik ik eigenlijk nooit.
Die Weidmullers vind ik heerlijk werken.
Edit: had het > tekentje niet gezien...
[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op woensdag 3 april 2024 22:23:42 schreef henri62:
[...] Altijd baas boven baas, ik slechts tot 70 mm2.
Dan kom je al gauw bij een hydraulisch tang.
Ik meen te herinneren dat HBM er levert:

Ze hebben voor véél minder ook een handmatige uitvoering:
4-70-mm² € 39,95
Er is vooe € 10,- extra een gelijke voor 16 - 300mm² € 49,95

henri62
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 3 april 2024 22:43:12 schreef Tidak Ada:
[...] Dan kom je al gauw bij een hydraulisch tang.
Ik meen te herinneren dat HBM er levert:Ze hebben voor véél minder ook een handmatige uitvoering:
[afbeelding] 4-70-mm² € 39,95
Er is vooe € 10,- extra een gelijke voor 16 - 300mm² € 49,95
die perstangen zijn voor kabelschoenen en ja, die heb ik al vaak zat in handen gehad, zei het van een merk wat ook kabelschoenen maakt. elektrisch en hydraulisch. die laatste is meer als backup geworden als de elektrische geboekt zijn of panne hebben. pers maar eens een 240mm2 met die hydraulische tang en dan ook nog 5 a 6 persingen voor 1 schoen. voor aderhulzen heb je amper wat nodig, het is dun blik wat je om de koperharen plooit. de tangen die daarvoor gebruikt worden op t werk zijn hand tangen, van klauke.
benleentje
Golden Member
Op woensdag 3 april 2024 14:42:29 schreef klabam:
[...]In 45 jaar nog NOOIT een probleem mee gehad, en niet te tellen hoe vaak ik dit zo heb gedaan.
Dus blijf het gewoon doen zoals bij mij goed werkt.
Ja losse aders werkt als je er zo naar kijkt net zo goed.
Maar nu vanuit de ogen van een stroringenmonteur
. Laatst aan kast gewerkt zonder adereindhulzen en dan moet je soms wel een draden uit de klemmen loshalen om er aan te meten of om van alles uit te proberen. En dan heb je de draad los en wil je die daarna weer terug in de klem doen en dan gaan alle haartje ineens los en uit elkaar staan. Dan moet je die haartje weer strak in elkaar draaien en het opnieuw proberen. Zo ben ik dan teveel tijd kwijt met gepruts aan losse aders dat het voor mij sneller is om er dan ook gelijk maar een adereindhuls op te zetten.
Uiteindelijk levert het werken met adereindhulzen je tijd op omdat je dan de draad in 1 keer goed in de klem krijgt wat mij met losse aders soms wel lukt maar vaak wel meerdere keren moet proberen en dat net bij klemmen die lekker diep in de kast zit waar je al moeilijk bij komt.
Maar zonder adereindhulzen werkt het wel allemaal net zo goed geen enkel probleem. Maar als het een keer niet goed werkt en je moet gaan storing zoeken dan ben je echt wel blij als de vorige monteur alles met adereindhulzen heeft gedaan.
Maar de originele vraag was adereindhulzen in een stekker. Daar maakt het naar mijn eerlijke mening weinig uit
In alle eerlijkheid heb ik er ook nooit echt problemen mee gezien, maar toch "voelt" het niet goed. Soms zie je gewoon dat maar een deel van de aders onder de schroef zitten. In theorie zou je toch zeggen dat als je in je 16A automaat de draden krimpt je dat ook zou doen in de 16A Schuko verderop? In huiselijke kringen ben ik aanzienlijk minder aan het foutzoeken in de groepenkast dan in apparaten en stekkers.
Wat vinden jullie van het dubbelvouwen van de aders en die dan onder de schroef klemmen? Ik zie het weinig en heb het zelf nooit getest, maar het zou toch verbetering moeten geven als het gat waar het in moet klemmen groot is? Losse stekkers hebben dat nog wel, alsof je daar 2,5mm2 draad in zou drukken... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kunst met gesoldeerde aders in stekers schroeven is dat je spaars soldeer moet gebruiken, en de schroeven zeer stevig aandraait.
(de soldeer moet 'geplet' worden, zodat de koperaders elkaar raken en de soldeer niet kan gaan werken na verloop van tijd)