brains
Special Member
Beetje een vreemde vraag misschien maar ik meen er ooit hier over iets gelezen te hebben op het forum.
Ons lampje in de koelkast is defect (ja, door allerlei omstandigheden hebben we die nog niet vervangen
lang verhaal)
Maar sinds kort word de koelkast niet heel koud meer. Ik heb er een een hydrometertje in gelegd die ook temperatuur meet en het is zo'n 9,5-10,5 graden. (Gemeten nadat het enkele uren erin had gelegen en nadat een hele nacht had in gelegen)
Maar we hebben wel op 5 staan.
Er zit ook ijs op de achterkant van de koelkast binnen.
Sluit de deur goed? Controleer je deurrubbers
Beetje een vreemde vraag misschien maar ik meen er ooit hier over iets gelezen te hebben op het forum.
Als je koelkast 's winters in een onverwarmde ruimte staat, dan kan het gebeuren dat je vriesvak niet koud genoeg is. Er zit een thermostaat in de koelruimte en 'swinters kan het gebeuren dat je koelruimte precies de goede temperatuur heeft, omdat dat gelijk is aan de temperatuur van de omgeving waar de koelkast staat. Volgens die thermostaat hoeft de koelkast niet te koelen. Het gevolg is dat de vriesruimte ook de temperatuur van de omgeving gaat aannemen.
Dit probleem los je op door het koelkastlampje altijd aan te zetten. De koelruimte wordt dan door het lampje verwarmd. Daardoor moet de koelkastmotor gaan lopen om die ruimte toch weer koud te krijgen. De diepvriesruimte wordt dan ook weer gekoeld.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (90%)]
brains
Special Member
Dan zal ik dat wel gelezen hebben ooit.
Merci voor de informatie, kan ooit van pas komen.
Maar hij staat niet in een onverwarmde keuken.
En het is geen koelkast met diepvries, zelfs geen mini vriesvakje 
Ik ben net even naar de koelkast gelopen maar de rubbers sluiten goed.
Hij heeft het ook altijd goed gedaan tot voor kort.
Is het misschien een idee om hem uit het stopcontact te halen, het ijs van de achterwand te ontdooien en opnieuw op te starten?
Ja, het lampje moeten we nog vervangen maar dan moeten we wel weer ergens eentje gaan halen. En in dunbevolkt gebied hier is dat even rijden tot dichts dichtstbijzijnde bouwmarkt of electronica winkel. Ik had vanmiddag eens gekeken bij de action na mijn vrijwilligerswerk (enige mogelijke plek waar ze verkochten) maar daar hadden ze maar een soort en die had een te hoog wattage en mocht er niet in.
Roland11
Golden Member
Helaas hebben de moderne koelkasten LED verlichting tegenwoordig, dan komt er nauwelijks nog warmte vrij 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Elk toestel heeft zo zijn zwakheden. Merk en model zijn interessant. Thermostaten zijn een mogelijkheid maar er zijn meerdere mogelijkheden. Eentje als vb:
Is de achterwand een ballon geworden? Dus als je midden tegen de achterwand drukt kun je die dan indrukken alsof er lucht achter zit?
Een belangrijk gegeven is ook de duty cycle. Verhouding tussen de draaitijd en rusttijd.
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Op donderdag 4 april 2024 21:13:23 schreef brains:
Er zit ook ijs op de achterkant van de koelkast binnen.
Moet je hem dan niet eens laten ontdooien?
EricN
Op donderdag 4 april 2024 21:52:04 schreef Roland11:
Helaas hebben de moderne koelkasten LED verlichting tegenwoordig, dan komt er nauwelijks nog warmte vrij
Het vervelende is dat zo'n ledlamp niet te verwijderen is. Je kan hem dus ook niet eenvoudig vervangen door een gloeilamp. Een ledlamp gaat immers eeuwig mee.
De truuk om in een koude ruimte een koelkast met vriesvak /lades toch te laten werken was een winterschakelaar.
Een schakelaartje wat een diode in die serie met het lampje zet ( over de deurschakelaar) waardoor het lampje op 50% blijft branden.
Dat is voldoende om te blijven werken.
Dat heb ik vroeger in mijn witgoed tijd nog wel eens ingebouwd.
Met led gaat dat niet meer.
De temperatuur het beste meten in een kopje water, dan meet je de gemiddelde temperatuur in de kast.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 april 2024 21:40:50 schreef brains:
Is het misschien een idee om hem uit het stopcontact te halen, het ijs van de achterwand te ontdooien en opnieuw op te starten?
Ijs op de achterwand kan een reden zijn dat ie slecht koelt. De bedoeling is dat ie dat zo nu en dan vanzelf laat ontdooien. Tegenwoordig zijn daar truuks voor zoals de warmtepomp omdraaien. Vroeger werd daar wel eens de warmte van het lampje voor gebruikt.
m.i. is dan het verhaal rond.
brains
Special Member
Mama heeft ondertussen de koelkast leeggehaald en de spullen in de kelder gezet. Er stond nu nog weinig in wat erg koel bewaard moest blijven want we moeten weer boodschappen doen. Producten als melk, kaas, yoghurt staan ook koel genoeg voor korte tijd in de kelder
Dus het is nu het moment om hem uit te zetten, te ontdooien en ook meteen eens schoon te maken.
En we kunnen nu goed bij het lampje en eens goed kijken hoe het nu vervangen moet worden.
Stom ik het typenummer vergeten was te melden. Het gaat om een Everglades evod207
Ik ga ook eens kijken naar de achterwand Eric.
En nog eens goed de rubbers bekijken maar die lijken me wel gewoon goed af te sluiten.
Ik ben eigenlijk blij dat het niet eentje is met ingebouwde ledlamp want als er iets mijn ervaring is met ledverlichting is dat ze absoluut niet "eeuwig" mee gaan 
Eentje met een fitting is gemakkelijk te vervangen. En of dat nu een led of een klassieke gaat worden is afhankelijk van de verkrijgbaarheid. Voor energiebesparing hoef je niet te doen. Zolang staat die lamp niet aan per dag 
Ik kan de keuken thermometer niet meer vinden na de verhuizing anders had ik wel anders de temperatuur gemeten. In blokje kaas bv zoals ik dat vroeger toen ik in een kaas winkel werkte dagelijks moest doen. Dat geeft inderdaad een realistischer beeld van de temperatuur.
Is het niet gewoon te doen om de thermostaat te overbruggen? Dan kom je er achter of het koelsysteem in staat is om de boel te koelen. Zo niet: nieuwe koelkast, zo ja: nieuwe thermostaat. Het verschil tussen melk op 4 en 10°C heb je geen geijkte thermometer voor nodig.
Lampje heeft grote invloed op werking, dus een echt gloeilampje plaatsen. Sommige kasten gebruiken het als winterstand
Maar het ding staat niet in een koude ruimte:
Op donderdag 4 april 2024 21:40:50 schreef brains:
Maar hij staat niet in een onverwarmde keuken.
En het is geen koelkast met diepvries, zelfs geen mini vriesvakje![]()
In deze versimpelde context kan ik me geen wintermechanisme indenken en zou ik gewoon de analytische informatie willen kennen of het koelcircuit zijn werk doet.
brains
Special Member
Op dit moment staat hij weer aan.
Er zit een nieuw lampje in maar wel led variant want dat was enige lokaal snel te koop.
Het ijs is eraf gehaald.
Maar na een paar uur aan staan op stand 5 is het nog steeds niet echt koud, 15 graden geeft metertje aan.
En de flessen melk voelen ook niet koud.
Geen idee hoeveel tijd ongeveer nodig is om op pakweg 7 graden te komen.
Er komen wel waterdruppeltjes aan de achterwand aan de binnenkant.
@kruimel.
Geen idee hoe ik de thermostaat zou moeten overbruggen en waar ik die zou kunnen vinden. Vermoed dat er geen service manual van deze koelkast te vinden is. Maar dat zou ik nog moeten bekijken. Er stond wel een electrisch schema onderin op een sticker in de groentelade.
Maar ik kan vandaag niet meer aan werken.
Morgen misschien in de avond want ik heb eerst vrijwilligers werk.
EricN
Als de compressor continu draait (dit moet je even verifiëren door een tijdje te luisteren) dan behoort de achterwand (die niet bol mag staan) te bevriezen (geen water maar ijs) en niet in een hoekje maar voor een groot deel (binnen de 30 minuten gans bevroren). Het is wel een chinees kastje dus de einddatum gaat vermoedelijk bereikt zijn. Maar nogmaals: duty cycle! Dus niks schroeven en overbruggen maar luisteren.
Mee eens. Als de duty cycle nu al geen 100% is hoef je niets te overbruggen om te weten dat de thermostaat niet goed is.
@brains: Dat moet echt een geweldig simpel schema zijn lijkt me. De meeste kleine koelkasten zijn tot in den treure hypergeoptimaliseerd om maar zo goedkoop mogelijk gemaakt te kunnen worden.
Iets als dit dus... Er zal ergens achterin een soort verbindingsblok zitten.
brains
Special Member
Op dit moment staat hij constant aan.
In linkerhoek een heel klein beetje ijs maar voor de rest zijn het waterdruppeltjes op de achterwand.
De achterwand is niet bol.
Dus ik ben inderdaad bang dat het einde oefening is, net nu het morgen voor het eerst echt warm wordt 
We kijken morgenochtend nog eens maar ik verwacht geen wonder.
We hebben nog wel in de opslag een 2de koelkast staan maar we moeten even testen of die nog werkt (was als goed is werkend voordat hij vervoerd werd)
Nu is de vraag, als die andere koelkast morgen blijkt te werken hoelang moet hij dan stil weer staan voordat we hem weer mogen vervoeren?
Hij staat op een plek waarbij we hem kunnen testen, daarvoor hoeft hij niet verplaatst te worden.
Maar als hij nog blijkt te werken na het testen, moet hij dan ook eerst weer 24u stilstaan voordat we hem kunnen vervoeren?
Normaal was dacht ik de regel nadat je hem op zijn plek hebt gezet na vervoeren 24u stilstaan of klopt dat niet?
Een nieuwe kopen zit er op dit moment niet echt in. Ze zijn superdruk geworden.
Plus dan duurt het ook zeker tot maandag voordat je er eentje hebt.
Als je gelukt hebt want hier in Zeeuws-Vlaanderen zijn bijna geen electronica/witgoed winkels. Net over de grens wel maar die beweren dat ze niet mogen leveren net over de grens (terwijl ze verdere afstand in belgie wel leveren)
Of ze zeggen, je hebt geen garantie en moet met apparaat terug komen. En dat is in geval van koelkast wel wat lastig 
Klinkt als stuk dan inderdaad... Er is waarschijnlijk koelmiddel uit gelekt. 
Nu is de vraag, als die andere koelkast morgen blijkt te werken hoelang moet hij dan stil weer staan voordat we hem weer mogen vervoeren?
Hij staat op een plek waarbij we hem kunnen testen, daarvoor hoeft hij niet verplaatst te worden.
Maar als hij nog blijkt te werken na het testen, moet hij dan ook eerst weer 24u stilstaan voordat we hem kunnen vervoeren?
Normaal was dacht ik de regel nadat je hem op zijn plek hebt gezet na vervoeren 24u stilstaan of klopt dat niet?
Je kan een koelkast direct verplaatsen nadat hij aan is geweest, het enige waar je op moet letten is dat je hem een uurtje of langer uit laat staan na vervoer. Dat komt omdat er olie in de compressor en de leidingen zit en als hij op zijn zij heeft gestaan kan de compressor zonder zitten of een plons ervan proberen te comprimeren. Je moet even wachten tot de olie weer naar de bodem van de compressor is gezakt. Dat duurt geen 24h, een uur is al lang, dat is veiligheidsmarge op veiligheidsmarge. Het verplaatsen op zichzelf is niet eens echt een probleem als je hem niet kantelt.
brains
Special Member
Nee, het is puur een koelkast zoals eerder al vermeld 
Er is praktisch geen ijsafzetting.
We hebben de andere koelkast aangezet en die leek te werken. We gaan morgen het nog eens controleren (staat in de opslag) en hopelijk werkt die wel.
Dan hebben we morgen weer een koelkast 
Maar ik ben toch nieuwsgierig wat mogelijk aan de hand kan zijn. Ik zou denken, zeker na het zien van het voorbeeldschema, dat de koelkast zou werken of niet. Maar niet wel werkende pomp maar geen koude had ik niet gedacht.
Maar ik ken ook weinig van koelkasten en de techniek erachter 
Op zich is het wel interessant om het principe van de warmtepomp (wat een koelkast is) te leren kennen, nu die dingen ook voor verwarming logischer worden is dat opeens ook nog eens actueel. Ik ga je wel even verwijzen naar wikipedia (Heat pump) en YouTube (Heat Pumps: the Future of Home Heating) voor de details. De beelden en context zijn er beter uitgewerkt.
Als je koelkast niet goed koelt en alleen maar de hoek van de verdamper koelt is er waarschijnlijk een klein lek in het koelsysteem waardoor er te weinig koelmiddel is om nog goed te werken. Moderne consumentenkoelkasten bevatten erg weinig koelmiddel en een klein beetje te weinig is vrijwel onmiddellijk een probleem. Een klein lek is erg moeilijk te vinden, zeker omdat er gewoonlijk geen geur aan zit.
Maar laat hem eens een tijdje draaien, maak een foto. Praktisch geen ijsafzetting is niet echt een indicatie..
Heb jaren terug eens een diepvriesmotor opengezaagd. Draaide wel maar pompte amper lucht. Dader bleek het koperen zigzag buisje te zijn met een barst in één van de plooien. Kan me voorstellen met hedendaagse koperprijzen dat die buisjes geen cm langer gaan zijn dan nodig om het 10 jaar vol te houden.
Dingen kunnen natuurlijk altijd stuk, zeker mechanische dingen. Dat capillair zit in elk koelcircuit, en is best wel vaak na 20 jaar totaal onaangetast. Het lijkt er niet heel erg op dat koelkasten daar in het bijzonder onbetrouwbaar zijn. Dat capillair is wel kwetsbaar, en als het gescheurd is, maar niet volledig doormidden, vermoed ik dat het eens vervormd is geraakt en alle trillingen van de compressor vanaf dat moment op dat punt in de leiding geconcentreerd zijn geweest. Dan sterft hij door lokale metaalmoeheid. Dat kan al in de fabriek zijn geweest, maar transport of een assertieve lenteschoonmaak zijn ook kandidaten.
Op zondag 7 april 2024 19:08:14 schreef smd:
Maar laat hem eens een tijdje draaien, maak een foto. Praktisch geen ijsafzetting is niet echt een indicatie..
Dat zal ook wel met de temperatuur en luchtvochtigheid samenhangen, maar dan met de compressor doorlopend aan ook niet koelen is wel een duidelijke hint toch? Wat heb je voor criterium nodig om te constateren dat een koelkast defect is?