Op vrijdag 5 april 2024 08:30:23 schreef Jinny:
[...]Iets waar mijn leraar op de MTS toen ook geen antwoord op kon geven.
Andersom was meer logisch geweest, een geaard apparaat past alleen in een geaarde wcd.
Mensen kijken namelijk naar het apparaat en niet naar waar ze 'm in steken.
Leraar MTS vond me een zeurkous meen ik....
De ruimte was bepalend. Een apparaat met aarde en dus een steker met randaarde, kon bijv in een woonkamer niet zoveel kwaad, omdat daar meestal geen geleidende vloeren waren (tegels) en ook nog geen geaarde cv radiatoren.
Bij een aanwezigheid van een tegelvoer waren wcd's met randaarde voorgeschreven en ook bij CV.
tegenwoordig is alles uniform met RA en ALS.
Niet geaarde apparaten zijn dubbel geïsoleerd., Zoniet, kun je ze vaak niet meer aansluiten doordat de steker nergens meer in past.
Zeg maar voortschrijdend inzicht.
Op woensdag 3 april 2024 19:54:58 schreef GJ_:
[...]Ik heb alleen nog een paar duizend rare maten over, extreem lange en zo. Soms zijn die ook nog wel handig, maar die gaan nooit meer op denk ik.
Weet je waar ik die langere voor gebruik? Die gebruik ik om bijvoorbeeld soepele aders aan elkaar te zetten voor reparatie. Aders lang af strippen, aan weerskanten door de huls steken en krimpen. De uiteinden van de aders steken dan iets door de huls waardoor je het niet uit elkaar kunt trekken, stukje krimpkous erom heen en klaar. Voordeel is ook dat het net zo dik is als de ader, je krijgt dus niet zo'n dikke prop na het krimpen.
Gebruik het vaak bij schepen waar je niet meer bij de bedrading kunt of net te kort is. Ook om bijvoorbeeld ledverlichting aan dikkere bedrading te zetten, werkt prima en zit muur vast. 
De adereindhulzen zijn uiteraard wel zonder dat plastic freubeltje eraan.
Op vrijdag 5 april 2024 13:58:36 schreef Lambiek:
[...]
Weet je waar ik die langere voor gebruik? Die gebruik ik om bijvoorbeeld soepele aders aan elkaar te zetten voor reparatie. Aders lang af strippen, aan weerskanten door de huls steken en krimpen. De uiteinden van de aders steken dan iets door de huls waardoor je het niet uit elkaar kunt trekken, stukje krimpkous erom heen en klaar. Voordeel is ook dat het net zo dik is als de ader, je krijgt dus niet zo'n dikke prop na het krimpen.Gebruik het vaak bij schepen waar je niet meer bij de bedrading kunt of net te kort is. Ook om bijvoorbeeld ledverlichting aan dikkere bedrading te zetten, werkt prima en zit muur vast.
De adereindhulzen zijn uiteraard wel zonder dat plastic freubeltje eraan.
Slim! Goede tip 
Ik heb dit onderwerp diagonaal doorgelezen.
Onvoorstelbaar dat helaas er nog mensen zijn die vertinde draden onder een schroef willen doen, met als argument "nooit problemen mee gehad".
Dat kan zijn, voor lichte gebruikers, maar datzelfde snoer wordt op een dag gebruikt voor een kachel . . .
Jaren terug werkte ik bij een bedrijf met veel (erg veel) verlengsnoeren die vertind waren en die hebben ze allemaal veranderd naar met hulsjes.
Ik heb hier een "rariteiten kabinet" (doos) waar ik dit soort verbrande verbindingen en zo in gooi, bij sommigen is het maar net goed gegaan.
Zo een enorm drama is het nu ook weer niet toch? Ik kan me best voorstellen dat het zonder voorkennis beter lijkt te vertinnen (geloofde ik ooit ook), en beide stekkers en stopcontacten zijn brandvertragend. Veel rook en weinig echt drama. Je kunt ze beide weggooien na zo een incident, maar dat is dan leergeld. Gebeurt op bouwplaatsen zo goed als elke dag (*kuch* lassers *kuch*).
Binnen een bedrijf zou ik wel degelijke waar willen, want elke keer dat er een brandalarm af gaat of er vers geverfde muur zwart geblakerd raakt kost dat aan arbeidsloon meer dan de duurste haspel. Het feit dat de kabels vertind begonnen doet een beetje vermoeden dat het argument tegen vertinnen ook pas na een incident (in de buurt van de baas misschien?) expliciet is geworden. Het lijkt me sterk dat die verlengsnoeren zo ingekocht waren.
De originele vraag, waar van vertinnen geen sprake was, blijft trouwens onbeantwoord: is het een probleem zonder adereindhulzen te werken? Daar heb ik zelf namelijk geen goed antwoord op. Ik ben nog geen voorbeelden tegen gekomen waar het de oorzaak was van een waarneembaar probleem, ondanks het feit dat ondingen als kroonsteentjes de orde van de dag zijn.
Fred101 noemt een CEEform stekker waar ongekrompen draden in geschroefd waren als voorbeeld, maar daar was geen probleem mee. Ik neig wel te geloven dat de ene schroefverbinding de ander niet is: het vastschroeven van de draad in een goedkope contactdoos van de Praxis voelt heel wat minder zeker dan het aansluiten van de draden in een CEEform van een gerenommeerd merk.
Huh ! ?
Nog een keer :
Met vertinde draden kans op BRAND ( en meer dan een schroeiplek ).
Een vertinde draad onder een schroef gaat loszitten, vroeg of later, dat is de natuur van tin, soldeer eigenlijk.
De moderne schroefklemmen hebben een lipje waardoor de schroef niet de losse draden kan fijnmalen, dan is een huls niet nodig.
( waarschijnlijk staat dit al in de voorgaande berichten )
Ik heb een kromme priem om de aandruk-flap weer omhoog te drukken, na eerder gebruik soms nodig.
Het vertinnen van de draadjes was vroeger gangbare praktijk. Ik ben zelfs oude TL-bakken van Philips tegen gekomen waarin dit was gedaan.
Er zullen ongetwijfeld incidenten mee geweest zijn. Reden waarom het volgens NEN1010 niet meer mag.
Wat ik wel veel heb gezien, en zelf ook gedaan, draad iets langer afstrippen en dan dubbelvouwen. De schroef vermorzelt dan de omgevouwen eindjes maar de rest blijft redelijk intact.
Maar indien mogelijk zet ik tegenwoordig aderhulsjes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 5 april 2024 17:06:19 schreef KlaasZ:
Het vertinnen van de draadjes was vroeger gangbare praktijk. Ik ben zelfs oude TL-bakken van Philips tegen gekomen waarin dit was gedaan.
Er zullen ongetwijfeld incidenten mee geweest zijn. Reden waarom het volgens NEN1010 niet meer mag.
Wat ik wel veel heb gezien, en zelf ook gedaan, draad iets langer afstrippen en dan dubbelvouwen. De schroef vermorzelt dan de omgevouwen eindjes maar de rest blijft redelijk intact.
Maar indien mogelijk zet ik tegenwoordig aderhulsjes.
heb er pallets vol van weggknikkerd die ouwe vsa bakken met stugge draad en gesoldeerde verbindingen.
kabels solderen word al heel lang niet meer gedaan, ken een geval in een hoofdverdeler waar de nul van een gebouw was gaan zweven omdat de tin in de kabelschoen niet goed had gevloeid, verbinding was losgekomen en hop daar was de ellende.
Fred101 noemt een CEEform stekker waar ongekrompen draden in geschroefd waren als voorbeeld, maar daar was geen probleem mee. Ik neig wel te geloven dat de ene schroefverbinding de ander niet is: het vastschroeven van de draad in een goedkope contactdoos van de Praxis voelt heel wat minder zeker dan het aansluiten van de draden in een CEEform van een gerenommeerd merk.
al diverse ceeform vervangen die verbrand waren, vaak slechte aansluiting zonder hulzen, te dikke kabel aangesloten, afgeknepen haren of in geval 63A en hoger een stekker die er vaak maar half inzat en zo 2 pennen weg zijn gefikt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zit wel een enorm verschil in kwaliteit tussen CEEform stekkers onderling.
Die welke ik noemde, was een heel mooi gebouwde stekker. Zware messing pinnen, goede dikke schroeven zonder scherpe rand. Veerbussen over het uiteinde waar de contra er in ging. (was een vouwtje). Soort wurg-systeem om de kabel vast te houden met ook rubber ringen ivm water.
Ik heb ook een goedkoop geval open gehad voor een ander hier in de haven. Dat was een hoop roest van binnen, veel dunner materiaal, geen enkele trekontlasting, scherpe dunne schroefjes en volgens mij nog niet eens spat waterdicht. Echt waardeloos.
Ik heb het over die blauwe stekkers voor walstroom en ook bij caravans worden die gebruikt. Dat zijn geen 64A stekkers
Dat zou wel mooi zijn als dat eens in een Schuko zou verschijnen. Ik ben zeer te spreken over de klemverbindingen zoals die van Wago. Ze werken heel makkelijk en met elke draad die je kan bedenken. Van welk merk zijn deze?
PS Het vertinnen van draden werkte trouwens wel weer geweldig bij het 'wire wrappen' van verbindingen, dat gaf nooit problemen. Ik denk niet of ik het ooit met netspanning heb gezien, maar het zou het relatief wijdverspreide van vertinde draden kunnen verklaren.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (37%)]
Op vrijdag 5 april 2024 21:12:52 schreef Kruimel:
Dat zou wel mooi zijn als dat eens in een Schuko zou verschijnen. Ik ben zeer te spreken over de klemverbindingen zoals die van Wago. Ze werken heel makkelijk en met elke draad die je kan bedenken. Van welk merk zijn deze?PS Het vertinnen van draden werkte trouwens wel weer geweldig bij het 'wire wrappen' van verbindingen, dat gaf nooit problemen. Ik denk niet of ik het ooit met netspanning heb gezien, maar het zou het relatief wijdverspreide van vertinde draden kunnen verklaren.
Deze van Mennekes heeft bij voorbeeld insteek klemmen voor VD.
https://www.zaehlerschrank24.de/mennekes-cee-steckdose-wand-31.html
Die van de foto is van Wurth.
https://eshop.wuerth.de/Product-categories/CEE-connector-400-V-6-H-ELM…
Dank u! 
Op vrijdag 5 april 2024 17:06:19 schreef KlaasZ:
Waren dat toevallig massieve kernen? Ik meen me te herinneren dat RD-draad (dat katoen omwonden rubber geïsoleerde draad van voor de oorlog) ook vertind was om het koper te beschermen omdat dat natuurrubber zuur (of juist basisch?) werd bij het uitharden.
Dus je hebt daar geen problemen mee gezien? Ik vroeg me al af of ik de enige gek was die dit af en tot deed...
Op vrijdag 5 april 2024 23:17:09 schreef Kruimel:
Ik vroeg me al af of ik de enige gek was die dit af en tot deed...
Nee hoor, dat deed ik vroeger ook altijd, mijn vader heeft mij dat ergens jaren 70 al zo geleerd.
Zat ook prima vast.
Maar sinds vele jaren gebruik ik adereindhulzen op soepele aders.
Ik zie geen enkele reden dat niet te doen
Met vertinnen is er ook het risico dat de draad precies breekt op het scheidingspunt isolatie / vertind.
Als het een beetje kan bewegen is dat zo stuk.
testman
Dank u![...]Waren dat toevallig massieve kernen? Ik meen me te herinneren dat RD-draad (dat katoen omwonden rubber geïsoleerde draad van voor de oorlog) ook vertind was om het koper te beschermen omdat dat natuurrubber zuur (of juist basisch?) werd bij het uitharden.[...]Dus je hebt daar geen problemen mee gezien? Ik vroeg me al af of ik de enige gek was die dit af en tot deed...
rubber kabel heeft ook nog vaak vertinde aders, maar niet altijd meer. idd had die stoffen draad dat ook, anders verkleeft de rubber mantel met de koper ader. vd draad met de oude kleuren heeft daar vaak last van, stript erg slecht.
Is dat laatste niet een probleem met de weekmakers van die oude kabels? Dat is geen rubber, maar werd op één of andere manier wel zuur geloof ik. Dan kwam er van die groene drab uit.
Op vrijdag 5 april 2024 23:29:12 schreef revado:
[...]Nee hoor, dat deed ik vroeger ook altijd, mijn vader heeft mij dat ergens jaren 70 al zo geleerd.
Zat ook prima vast.
Maar sinds vele jaren gebruik ik adereindhulzen op soepele aders.
Ik zie geen enkele reden dat niet te doen
Nou op zich vind ik het niet bezitten of bij je hebben van een krimptang geen zonde voor iemand die alleen een stekker bedraad, want dat was het uitgangspunt. Heb je er één dan is het duidelijk natuurlijk... 
Met vertinnen is er ook het risico dat de draad precies breekt op het scheidingspunt isolatie / vertind.
Als het een beetje kan bewegen is dat zo stuk.
Ik bepleit ook zeker niet om draden te vertinnen, maar vertind massief draad is wat mij betreft niet heel problematisch.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aders geisoleerd met siliconenrubber wordt ook vaak (per adertje) vertind.
(ook siliconenrubber 'zweet' en veroorzaakt koperoxidatie cq 'groene glibberige drab' )
Personenalarm halszenders hadden ook zo'n kabeltje annex antenne. De eersten waren niet vertind, en daar liep de groene drab door het snoer het zendertje in...
Werd een onsmakelijke vieze kliederboel.
Op zaterdag 6 april 2024 00:37:34 schreef Arco:
Personenalarm halszenders hadden ook zo'n kabeltje annex antenne. De eersten waren niet vertind, en daar liep de groene drab door het snoer het zendertje in...
Werd een onsmakelijke vieze kliederboel.
Ik weet precies wat je bedoelt... ik had bij een aantal zorghuizen een berg van die toestellen in onderhoud.
Dat siliconendraad werd zelfs dik en scheurde.
Kwam ook mede door huidvet en dergelijke, dat snoer hing immers om de hals.
De zender zat dan vol met groen smurfensnot...
Inderdaad een vieze klus om dan dat draadje en een nieuwe batterij te plaatsen, beide zaten gesoldeerd.
De latere versie had een koordje met breekkoppelingetje.
Waren dat toevallig massieve kernen?
Nee, het ging om soepele draad waarvan de uiteinden vertind waren en die gingen in een kroonsteen.
Waren overigens uitzonderingen, de meeste TL bakken waren bedraad met massief draad 0,75 mm2.
testman
Op zaterdag 6 april 2024 10:26:27 schreef KlaasZ:
[...]Nee, het ging om soepele draad waarvan de uiteinden vertind waren en die gingen in een kroonsteen.
Waren overigens uitzonderingen, de meeste TL bakken waren bedraad met massief draad 0,75 mm2.
die jaren 60/70 bakken met stugge draad in meerdere kleuren. vaak 0,75mm2 welke in een enorme kroonsteen zat. heb weleens een kortsluiting gehad in een groep waar erg veel opzat. zoeken en de zolder lampen aan waar een 25 dubbele van die ouwe tl bakken opzaten en dus ook de kortsluiting. door het zwakke punt in de koperdraad bij de kroonsteen loste die vanzelf op.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 6 april 2024 00:37:34 schreef Arco:
Aders geisoleerd met siliconenrubber wordt ook vaak (per adertje) vertind.
(ook siliconenrubber 'zweet' en veroorzaakt koperoxidatie cq 'groene glibberige drab' )Werd een onsmakelijke vieze kliederboel.
Ik kwam dat gisteren toevallig ook tegen bij een 6-aderige kabel uit de voorraaddoos. Wat voor een isolatie gebruikt is is me niet bekend. Wel zat er zo’n transparante folie rond de draden bundel.
Vies, gifgroen, olieachtig spul kwam er uit, toen ik ging strippen (de kabel; ikzelf niet).
Ik weet niet of die kabel nog bruikbaar zal zijn…:
testman
de troep die uit zo'n kabel lekt is vaak zuur ook nog, als ik dat in kasten tegenkom zijn kunstoffen in de kast vaak al aangetast. de troep die eruit lekt is het poeder wat is gebruikt om te zorgen dat de kabel te strippen blijft. oude kabel heeft weleens last van het omslaan van dat poeder in een vloeistof. je komt ook weleens tegen dat bij productie dat poeder op gegaan was en de kabel een stuk niet te strippen is. heb zo ooit een halve rol gehad die dat had, was een nieuwe rol. ben weleens in een kabelfabriek geweest en heb dat proces gezien op de lange productielijn van koperdraad tot aan kabel. er staat een trechter van dat poeder boven de lijn welke vanzelf aan de productie toevoegt, maar als niemand bijvult..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik dacht altijd dat dat talkpoeder was. Dat wordt veelvuldig gebruikt als glijmiddel bij het trekken van draden door kous of installatiebuis en om rubber te beschermen. Verder als babypoeder.
Als ik Wikipedia lees, is talk een mineraal. Er zijn twee vormen ( H2Mg3(SiO3)4 of Mg3Si4O10(OH)2 ), waarvan er één basisch lijkt (2 OH--groepen).
Verontreininging met ijzer zou een groene kleur veroorzaken, maar hoe intens, wordt niet verteld.
Op vrijdag 5 april 2024 23:41:22 schreef testman:
[...]rubber kabel heeft ook nog vaak vertinde aders, maar niet altijd meer. idd had die stoffen draad dat ook, anders verkleeft de rubber mantel met de koper ader. vd draad met de oude kleuren heeft daar vaak last van, stript erg slecht.
Dat doet zwavel dat in rubber zit. In het verleden legden we omroep installaties aan in een rubberverwerkend bedrijf (Schoenzolen etc).
De kabels moesten vertind zijn, anders waren de aders over de volle lengte zwart, ook bij PVC mantelkabel. Wat vaak sneuvelde waren de litze aansluitdraadjes naar de conus van de luidsprekers. Die hebben we waar mogelijk vervangen door vertinde exemplaren.
Moet je eens kijken hoe kabel er uit ziet na jaren die in een kruipruimte hangt waar lang grondwater in staat, of nog erger, lekkend rioolwater.
De kabel, xmvk, inntercom of URP kabel is dan donkerbruin in plaats van grijs geworden.
Keiharde isolatie en de aders zijn ook zwart.
@Testman zal dat wel herkennen.